Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra rullskids rundor i Sthlm norrort?


oljaco

Recommended Posts

Vadå' date=' kör du i ett motionsspår med ler/jord/sågspåns-underlag?! Trodde inte det gick.

 

Rotebroborna är galna, som vi säger i södra Sollentuna.[/quote']

Går hur bra som helst! Nertryckt sågspån i lera med grus i och lite barr ovanför, barren är ju inte helt roliga...., det gäller att det är rätt underlag, det går ju inte åka i gegga, men av någon anledning blir det inte det i Vibyspåret även när det regnar som t ex idag, och det är relativt platt och fint utan uppstickande stenar och rötter mm. Jag är faktiskt inte unik som rullskidåkare i det spåret! Vi är flera! Torkad lera är ju faktiskt det optimala rullskidföret, mjukt och snabbt, men nackdelen med lera är om det blir blött. En grusväg som ingen har grusat på länge en torr sommardag på något nytt ställe, då lever livet!

1. Är det speciellt just Viby-spåret som är lämpat för rullskidor, eller

går det att köra i alla motionsspår som inte har mjukt "spån"?

 

2. Varför små hjul och tröga hjul? Fungerar inte vanliga rullskidor, typ Swenor Fiberglass?

 

3. Jag såg en åkare i mil-spåret (grön) Enebyberg men han körde med jättestora hjul, såg ut som skate-rullskidor, och de var väldigt smala. Det verkade fungera bra. Trodde därför att det bara var sådana som fungerade.

 

Drömmen är ju att kunna köra rullisar i skogsterrängen också. Norrortsleden fram till tunneln och tillbaka känns som man kan den nu. :) Jag åkte annars en hel del på Ekerö förrut, långa fina cykelvägar inte alls kuperat. Bra för stakning.

Link to comment
Share on other sites

3. Jag såg en åkare i mil-spåret (grön) Enebyberg men han körde med jättestora hjul, såg ut som skate-rullskidor, och de var väldigt smala. Det verkade fungera bra. Trodde därför att det bara var sådana som fungerade.

Apropå Enebyberg, så har ju elljusspåret fått nytt fint grus och stenmjöl under senaste året och får det bara sätta sig lite, så borde det kunna gå att åka där med vanliga rullskidor. Även på 5:an har de börjat lägga ut grus och stenmjöl på några ställen. Gissar, och hoppas att långtidsplanen är att täcka hela 5:an också.

Link to comment
Share on other sites

alla bara pratar om massa tråkiga ställen norr om stan' date=' finns det ingen som bor söder om stan? :/[/quote']

Kanske det har något med trådens titel att göra ...? :)

Å du har väl ändå rätt bra koll på rundorna söder om stan?

javisst, jag har stenkoll, hehe. Du har en poäng i att trådens titel kan påverka också. :)

Men att det är 90 meter stigning upp från Tullingesjön till Tullingeberg var något nytt för mig, jag har vart där och mätt med pulsklockan och det stämmer mycket bra. Frågan är om det finns nån vettig väg man kan åka upp (och helst ner) med rullskidor, man måste dessutom korsa vägen när man kommer upp en bit vilket knappast är optimalt. Jag ska undersöka saken så fort de sopat gatorna. (vilket väl inte blir förrän framåt hösten eller nåt)

Link to comment
Share on other sites

Vadå' date=' kör du i ett motionsspår med ler/jord/sågspåns-underlag?! Trodde inte det gick.

 

Rotebroborna är galna, som vi säger i södra Sollentuna.[/quote']

Går hur bra som helst! Nertryckt sågspån i lera med grus i och lite barr ovanför, barren är ju inte helt roliga...., det gäller att det är rätt underlag, det går ju inte åka i gegga, men av någon anledning blir det inte det i Vibyspåret även när det regnar som t ex idag, och det är relativt platt och fint utan uppstickande stenar och rötter mm. Jag är faktiskt inte unik som rullskidåkare i det spåret! Vi är flera! Torkad lera är ju faktiskt det optimala rullskidföret, mjukt och snabbt, men nackdelen med lera är om det blir blött. En grusväg som ingen har grusat på länge en torr sommardag på något nytt ställe, då lever livet!

1. Är det speciellt just Viby-spåret som är lämpat för rullskidor, eller

går det att köra i alla motionsspår som inte har mjukt "spån"?

 

2. Varför små hjul och tröga hjul? Fungerar inte vanliga rullskidor, typ Swenor Fiberglass?

 

3. Jag såg en åkare i mil-spåret (grön) Enebyberg men han körde med jättestora hjul, såg ut som skate-rullskidor, och de var väldigt smala. Det verkade fungera bra. Trodde därför att det bara var sådana som fungerade.

 

Drömmen är ju att kunna köra rullisar i skogsterrängen också. Norrortsleden fram till tunneln och tillbaka känns som man kan den nu. :) Jag åkte annars en hel del på Ekerö förrut, långa fina cykelvägar inte alls kuperat. Bra för stakning.

Svar 1: Testat i ett 10-20 tal motionsspår genom åren; Vibyspåret är bäst av dessa, många spår har för mycket rötter och stenar, funkar ej lika bra. Finns ingen nerförslöpa i Vibyspåret där man inte kan satsa järnet på krönet och sedan krypa ner i fartställning, bra för att kunna hålla hög puls och ha lite småtävlingar med sig själv. Dessutom bor jag ju i Viby också..., Rocklundaspåret i Västerås ska också vara bra, har ej testat det själv. Kört en del på Järvafältet, börjar bli åkbart igen, men förra sommaren kastade dom på massa nytt grus av den grövre kalibern, det går defenetivt inte att åka på, men nu börjar det bli nertryckt mer och mer så man kan våga sig ut på Järvafältet som omväxling.

 

Svar 2: Swenor Fiberglass funkar nog hur bra som helst, ju större hjul desto mindre känsligt borde det vara med underlaget, finns inget egenvärde med tröga hjul i Vibyspåret, däremot i andra om det finns jobbiga nerförslöpor.

 

Svar 3: Har ej testat, har bara hört att storhjulsrullskidorna ej är hållbara.

 

Finns ju ett motionsspår i närområdet som jag ej testat, det mellan Ravalen och E4:an, men jag tror inte det funkar så bra, för stora nerförsbackar, men jag tror jag tar och testar det på fredag på min första rullskidrunda inför Vasaloppet 2009...

Link to comment
Share on other sites

Motionsspåret i Viby (Sollentuna)' date=' finns inget bättre, bra kuperat, kan stå på i alla nerförsbackar, fantastiskt! Det enda som skulle kunna bli bättre är om det blev längre, kan bli lite tjatigt med 2,2km, men fantastiskt bra intervallträning.[/quote']

Är det spårt vid Överby som du menar. Kör du med små hjul i det?

Ja, det, bredvid Sollentuna golfbana med elljus. Kör med små hjul, antingen med Elpex 600, eller med trögEverest. Att åka rullskidor där är det mest skidlika man kan göra utan att åka skidor enligt mig.

Ok Det låter jättebra, ska åka dit sedan när jag kommit igång med rullisarna. Kollade kartan nu, men kan inte hitta det. Jag hittar ju om jag bara vet ungefär hur man åker dit. Är det infart <vibyvägen, eller från Golfbanan, Överby hittar jag inte på kartan.

 

Det går förresten väldigt fna cykelvägar från Danderyd (Bygma) där roslagsleden börjar, ändå till Vallentuna om man så vill. Inte bra nu dock med allt grus.

Link to comment
Share on other sites

Om man kommer med bil, är det lättast att ta stäketvägen och svänga vänster där den rutiga WW bubblan står, det ligger också ett stall där. (Överby ridstall). Direkt efter korsingen kör man vänster igen raktfram tills vägen tar slut. Där börjar El-ljusspårtet.

Det är det gula-tuna slingan till höger på kartan.

 

http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=r%2fUbXojMUL5wEmrm7MVHPQ%3d%3d&vad=%f6verby&var=sollentuna

 

//

Rotan boys

Link to comment
Share on other sites

Om man kommer med bil, är det lättast att ta stäketvägen och svänga vänster där den rutiga WW bubblan står, det ligger också ett stall där. (Överby ridstall). Direkt efter korsingen kör man vänster igen raktfram tills vägen tar slut. Där börjar El-ljusspårtet.

Det är det gula-tuna slingan till höger på kartan.

 

http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=r%2fUbXojMUL5wEmrm7MVHPQ%3d%3d&vad=%f6verby&var=sollentuna

 

//

Rotan boys

Tack Då ses vi där så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Själv brukar jag åka runt sjöarna i solna Råstasjön o Lötsjön. Halva sträckan blir på hårt packat grus. Hjulen blir inte så slitan, men lagrena tar nog lite stryk.

Hur är Lötsjön om du jämför med råsta?

 

Själv åkte jag över 10 h runt Råstasjön i februari (såg ingen annan rullåkare vid något av tillfällena) men Lötsjön har jag inte upptäckt ännu.

De problem jag hade då det var aningen fuktigt runt råstasjön var att efter en timmes åkning eller så hade det bildats en puck av jord under stänkskyddet. Går väl att undvika genom att plocka bort stänkskyddet antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Själv brukar jag åka runt sjöarna i solna Råstasjön o Lötsjön. Halva sträckan blir på hårt packat grus. Hjulen blir inte så slitan' date=' men lagrena tar nog lite stryk.[/quote']

Hur är Lötsjön om du jämför med råsta?

 

Själv åkte jag över 10 h runt Råstasjön i februari (såg ingen annan rullåkare vid något av tillfällena) men Lötsjön har jag inte upptäckt ännu.

De problem jag hade då det var aningen fuktigt runt råstasjön var att efter en timmes åkning eller så hade det bildats en puck av jord under stänkskyddet. Går väl att undvika genom att plocka bort stänkskyddet antar jag.

Okej då måste det varit dig min sambo har sett när hon varit ute med hund o barnvagn.

Jo södra sidan på Lötsjön har ju asfalt så den är bra. Det blir bättre att åka upp och vända om man tar den sidan.

krävs lite lokalkännedom för att förstå detta tror jag. ;)

Bor vid lila polisstationen (Råsunda), så kör hela Östervägen upp till Enköpingsvägen-mot Ursvik-bort till Nya avfallsanläggningen tillbaka till Ursviks spårsentral-ner till Ör förbi basebollplanen-till rödlyset mellan sjöarna sen brukar jag ta två varv på golffältet norra sidan har en del jobbiga småbackar - kör bort till lötsjön ToR - sedan hemmåt upp efter östervägen.

Väldigt lite bilar då man hela tiden är på cykel/gångbanor med gatlyse

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Testade en ny rullskidväg i går.

 

http://garage.mine.nu/apache2-default/rullskidvagar/Bro1.jpg

 

Tyckte den var riktigt fin. Kommer att bli fler turer på den framöver.

Några kommentarer:

 

- Tog grusvägen väster om järnvägen förbi Kalhäll. Var lite väl mycket grus för att vara bra. Gjorde en längre krok i Kalhäll på fina asfalterade cykelbanor på hemvägen.

- Efter kalhäll kommer Dalkarsbacken på stäketön. En riktig "höjdare" för den som gillar långa sega uppförsbackar. Ta det lungt i nerförsbacken som följer! Hela sträckan över Stäket har nu fått separerad cykelbana sedan man satt upp ett räcke mot vägen.

- välj vägen nere vid vattnet förbi kungsängen. Den bjuder på en idyllisk strandpromenad i stället för trottoarkanter och vägbyggen som man drabbas av om man åker öster om järnvägen.

- Efter kungsängen passerar man en rondell, och sen har man 6-7 km åkning på en helt ostörd fin cyckelbana. Efter en inledande lång uppförsbacke kommer en utförsbacke som kräver försiktighet eftersom den slutar med två tvära kurvor. Sen är det i stort sett platt ända till Bro.

-I stort sett hela turen går på mer eller mindre tomma cyckelbanor. Några korta sträckor i Kalhäll och Kungsängen på lugna villagator.

-Om man ansluter någonstans längs http://garage.mine.nu/apache2-default/rullskidvagar/rullskidor50k.png så kan man få en riktigt lång och fin tur i nordvästra stockholm.

-Det finns fler cykelbanor och vägar att utforska runt Kungsängen. Bland annat en som är beskriven på http://www.speedskaters.se/?page_id=1760

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag riktigt sugen på att åka rullskidor, har koncenterat mig på cykel på sistone. Ett alternativ till att åka mot Kungsängen Bro, är att åka på andra sidan Mälarviken mot Ängssjö, åk under Rotebroleden rakt norrut, sedan går det att "ta sig fram till Harva" (grus/lerstig 1-2 km) och åka söderut förbi Edsjön och ner på grusvägar mot Rotebro. Grusvägarna efter Edsjön är riktig stenhårda och så bra som grus kan bli och sträcker sig nästan hela vägen fram till Rotebro centrum. Detta är en riktig trevlig rundtur om man bor i Viby och gillar grus. Jag har inte åkt den på länge, eftersom de har "pajat" norra järvafältet med makadammgrus. Men det är ju bara fortsätta ner och runt norra järva, om man orkar.
Link to comment
Share on other sites

oj har nu bott i Viby i nästan 4veckor men har inte haft tid att ta mig ut på underbara järva. Borrat luften med racern istället. Men det kanske är dax att titta vad dom ställt till med där ute. ;) fast tar då nog MTB fösta gången.... Fast jag tror ju att vägarna runt Hagby fresta vägen och skåålhamra kan bli fina att köra på nu när nya länken är öppen från E4-täby kyrkby. Så en sväng runt norrviken via skålhamravägen skulle kunna vara fint det blir nog ca25km.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Körde runt lite på grusvägarna neranför (väster om) Akalla Husby i går på väg hem från jobbet. Tyckte dom vägar jag testade var riktigt fina att åka på.

Hela området är 3-4 km långt parklanskap och det går ett antal grusvägar kors och tvärs genom området. Man kan säkert få till rundor på 5-6 km. Provade också motionsspåret på 2,5 km? som var åkbart hela vägen. Det var torrt men ändå något mjukt vilket gav riktigt fin känsla i diagonalåkningen uppför och dämpade farten i utförsbackarna. Medsols om man vill ha dom brantaste backarna som uppförsbackar.

Link to comment
Share on other sites

Förutom ett par läskiga nedförbackar som bara Rotebrostakaren vågar rulla utför är elljusspåren vid Edsbergs sportfält/Rösjöbadet/Väsjöbacken alldeles utmärkta för rullskidor. Omväxlande, lagom rull, bra stavfäste och mycket mer likt riktig skidåkning än att bara åka asfalt.
Link to comment
Share on other sites

Några fina asfaltsrundor i Täby jag brukar ta är:

 

Viggbyholm-Visinge-Kyrkbyn-Löttinge-Arninge-Hägernäs-Viggbyholm

Längd 17,5 km

Mestadels cykelvägar eller lågtrafikerad väg.

Platt med några långa flacka backar

 

Viggbyholm-TäbyC-Roslagsnäsby-Danderyds gymnasium-Enebyberg-Visinge-Viggbyholm

Längd 20 km

Mestadels cykelvägar och lugna lokalgator

Småkuperat utan branta backar

 

Dessa kan också kombineras ihop till antingen 37,5km eller 30,5km beroende på om man åker den gemensamma delen fler gånger.

http://img244.imageshack.us/img244/3853/rullskidorkyrkbyn200809dh2.th.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/2781/rullskidor20080809fl8.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inspirerad av många hör på forumet så körde jag förra veckan grusvägen kring Rönningesjön i Täby.

Varvet är ca 6km och det gick hur bra som helst att köra när det var hyfsat torrt och fritt från löv. Läget är nog tyvärr lite annat idag...

http://img246.imageshack.us/img246/3548/lpningrnningesjn2008090qs5.th.jpg

Visst är den helt ok. har kört stakintervaller fram o tillbaka på gruset, Ungdomsvägen är oxå ok att köra intervaller på om en lite kort kanske

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Cycklade Stäket - kungsängen och en bit mot Bro i dag. I stort sett hela sträckan var rensopad från grus. En kort bit (kanske 200 m) innan Kungsängen var osopad. Gissningsvis är det sopat ända till Bro.

Stäket - kungsängen fick ny asfalt i höstas.

Link to comment
Share on other sites

Cycklade Stäket - kungsängen och en bit mot Bro i dag. I stort sett hela sträckan var rensopad från grus. En kort bit (kanske 200 m) innan Kungsängen var osopad. Gissningsvis är det sopat ända till Bro.

Stäket - kungsängen fick ny asfalt i höstas.

Jag åkte precis samma tur idag, undra om det inte var dig jag mötte i Jakobsberg, vad har du för cykel? Dock fick jag punktering på tillbakavägen så det blev pendel den sista milen.

 

Mycket fin runda, kan rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Har för mig den heter Trek, mörkröd mountinbike.

Otur med punkan! En fördel med den turen är ju att man följer järnvägen så det går att ta sig hem om något havererar.

Önskar jag kunde åkt rullskidor, men håller precis på att komma igång efter en fotledsfraktur, så det får bli cykel ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...