Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Kraftstaven

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg
Har nu testat om det är någon skillnad mellan Kraftstaven och en vanlig stav av märket KV+. Båda stavarna är lika långa och många skulle nog välja att betrakta dem som ”överlånga” då de är kroppslängdenx0,94.
Först värmde jag upp ett varv på den 3,5 kilometer långa rundan och därefter startade jag tidtagning och pulsmätning.

Varv 1: Tävlingsskidor, KV+
Varv 2: Tävlingsskidor, Kraftstaven
Resultatet gav en medelpuls på 170 och en maxpuls på 181, det skiljde 14 sekunder till KV+ stavens fördel.

Varv 3: Everest, KV+
Varv 4: Everest, Kraftstaven
Resultatet gav en medelpuls på 171 och en maxpuls på 178, det skiljde 17 sekunder till KV+ stavens fördel.

Det skiljer m.a.o ingenting om man endast ser tid och puls.
Då jag åkte på de tröga Everestskidorna var jag säker på att det skulle skilja betydligt både i tid och puls till Kraftstavens fördel då det kändes mycket lättare med dem.

Nästa test får bli stakning upp för målrakan i Rollsborundan!

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Läste i en annan tråd att Skåningen rekommenderade Kraft-staven till en som hade lite problem med ont i armbågarna.
Är det mindre belastning på kroppen när du kör med de, på något vis?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Läste i en annan tråd att Skåningen rekommenderade Kraft-staven till en som hade lite problem med ont i armbågarna.
Är det mindre belastning på kroppen när du kör med de, på något vis?

Rullskidmannen kör med kraftstavarna för att spara armbågarna, det är nog därifrån Skåningens rekommendation kommer. Sedan säger R-mannen att de är otroligt bra mm., jag tror han blivit återförsäljare av dom..., men jag tror oxå såsom R-mannen och Skåning att det kan vara en riktigt bra lösning om du har problem med armbågar eller axlar eller liknande. det R-mannen rekommenderar för rullskidor är varianten med mindre krok.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 141 inlägg
Rent teoretiskt borde man inte kunna få ut mer kraft i ändan mot snön än den man tillför i toppändan oberoende hur du utformar staven och därfär borde inte kraftstaven ha några förutsättningar att fungera egentligen. Men det kan givetvis vara något i ergonomin som ger en positiv effekt även om jag inte riktigt kan se det.
* Åker någon i landslaget med kraftstaven ?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

Rent teoretiskt borde man inte kunna få ut mer kraft i ändan mot snön än den man tillför i toppändan oberoende hur du utformar staven och därfär borde inte kraftstaven ha några förutsättningar att fungera egentligen. Men det kan givetvis vara något i ergonomin som ger en positiv effekt även om jag inte riktigt kan se det.

Ja, det bästa måste väl vara en helt styv och rak stav som tar kraften rakt ner i backen utan att "darra" eller böjas?

Rotebrostakaren, är nog för snål till att köpa en sådan där. :)

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg
Min åsikt kom efter en provkörning och diskutioner med mannen bakom kraftstaven. Man använder ju inte samma agresiva isätning med kraftstaven på rullskidor, därför tror jag det kan vara skonsammare om man ev har problem. Om det är snabbare är jag mer tveksam till, har säkert med åkstilen att göra. Tror dock personligen jag skulle vara bättre på att staka uppför med kraftstaven.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Tittade runt på kraftstafens hemsida och tänkte samma sak som jag har gjort tidigare att nestan allt som handlar om stavar i Sverige handlar om vilka stavar som det är bäst att staka med. Tycker inte folk att det också är bra om stavarna fungerar bra också för diagonal åkning?

Om själva staven så är det ju möjligt att den endrade vinkeln på handtaget kan vara en fördel vid stakning (och också vid diagonal) men jag är skeptisk till långa stavar då jag inte tror de är bra för diagonal åkning. Så den med bara en liten vinkel kan nog vara bra. Men man kan ju fråga sig om det egentligen blir någon skillnad om man hänger i kontrol remmen under stavtaget.

Rullskidmannen

Rullskidmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg
Tester och tester Mr T jag förstår hur och troligtvis varför du testat på det sättet. Med perfekt stavlängd på rak stav kunde du kanske åkt ännu fortare. Har du testat det? Har du testat olika längder på Kraftstaven för att se om du behöver längre eller kortare för att åka snabbare.
Hur jag tycker en test ska vara för att kunna säga vad som är bättre. På detta viset tycker jag

1. Vilken typ av bana ska man tävla/trän på och vilken utrustning man använder.
2. Åk med vanlig stav i olika längder och titta vilken längd är som är bäst just för dig. För lång stav rep. för kortstav går långsammare. Testa om och om igen. 0,5 cm gör skillnad
3. Ska du använda Kraftstaven testa vilken längd som är bäst just för dig. Samma visa här flera upprepande tester av längd resp ggr för att få ett tillräckligt bra medelvärde.
4. Testa vilken av stavarna du åker fortast med kraft eller vanlig obs det kommer ej troligt vis vara samma längd på kraft resp. vanlig stav.
5. använd den typ som du åker fortast med.

Så här gör jag när jag testar stavlängd Obs det tar flera träningspass upp till 3-10 pass för att få en någolunda tillförlitlig bild av vad som passar just dig bäst.

Desamma gäller andra tester om och om igen för att minimera felkällor.

Ps 12grader är bättre på rullskidor än 27grader. Armbågarna sparas pga annan vinkel och en mjukare överföring du behöver ej bryta dig över staven.

Olika åkstilar, kroppskonstruktion, styrk, frekvens, ger olik utrustning för vad som passar just dig bäst. Våga testa annat gå utanför ramarna lycka till.

mi

mi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg

Gjorde några pilottester för något år sedan i syfte att jämföra kraftstaven med rak stav vid maximal stakning i uppförsbacke. Vid försöken noterades några mekaniska skillnader mellan rak stav och kraftstav. Vi fann en avsevärt större böjning av stavröret vid stakning med rak kort stav jämfört med den tio cm längre Kraftstaven. Det visade sig att vid ett drag med en given kraft i remmen i vertikal riktning uppstod en större böjning av staven när testet utförs med normallång rak stav i jämförelse med en tio cm längre Kraftstav. När testet utfördes med lika långa stavar ökade skillnaden betydligt.

Initial plan var att testa manliga åkare med vana av Kraftstaven. Detta omöjliggjordes av att aluminiumstavarna böj-deformerades kraftigt under stakning med rak stav för en av de manliga försökspersonerna. Vid stakning med Kraftstaven uppstod dock inte alls denna deformation, även om hastigheten och stakkraften var densamma. Vi spekulerade i att Kraftstavens design medför att kraften anbringas mer axiellt genom stavröret, vilket i så fall skulle kunna förklara varför staven inte böjs lika mycket vid en given kraft. En positiv effekt av detta skulle vara att kraften fortplantas snabbare genom staven då denna inte först deformeras.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg

Tester och tester Mr T jag förstår hur och troligtvis varför du testat på det sättet. Med perfekt stavlängd på rak stav kunde du kanske åkt ännu fortare. Har du testat det? Har du testat olika längder på Kraftstaven för att se om du behöver längre eller kortare för att åka snabbare.
Hur jag tycker en test ska vara för att kunna säga vad som är bättre. På detta viset tycker jag

1. Vilken typ av bana ska man tävla/trän på och vilken utrustning man använder.
2. Åk med vanlig stav i olika längder och titta vilken längd är som är bäst just för dig. För lång stav rep. för kortstav går långsammare. Testa om och om igen. 0,5 cm gör skillnad
3. Ska du använda Kraftstaven testa vilken längd som är bäst just för dig. Samma visa här flera upprepande tester av längd resp ggr för att få ett tillräckligt bra medelvärde.
4. Testa vilken av stavarna du åker fortast med kraft eller vanlig obs det kommer ej troligt vis vara samma längd på kraft resp. vanlig stav.
5. använd den typ som du åker fortast med.

Så här gör jag när jag testar stavlängd Obs det tar flera träningspass upp till 3-10 pass för att få en någolunda tillförlitlig bild av vad som passar just dig bäst.

Desamma gäller andra tester om och om igen för att minimera felkällor.

Ps 12grader är bättre på rullskidor än 27grader. Armbågarna sparas pga annan vinkel och en mjukare överföring du behöver ej bryta dig över staven.

Olika åkstilar, kroppskonstruktion, styrk, frekvens, ger olik utrustning för vad som passar just dig bäst. Våga testa annat gå utanför ramarna lycka till.

Vill påpeka att mitt test inte har något som helst vetenskapligt värde och det finns säkert massvis med felkällor i det. Anledningen att jag gjorde det var att jag blev så övertygad om att pulsen skulle bli mycket lägre med Kraftstaven eftersom det känns mycket lättare att åka med dem, speciellt på tröga skidor.
Även om både puls och tid var den samma så är det betydligt lättare muskulärt att åka med Kraftstaven och jag tror att skillnaden skulle visa sig ifall jag åkte en längre sträcka än 3,5 km.

Sen undrar jag vad en perfekt stavlängd är? Mina stavar är kroppslängden x 0,94 och det känns bra för min del eftersom längre stavar gör mig starkare när jag stakar. Min kondition är så pass ”dålig” att jag hellre står och stakar än växlar ned till en lägre växel.

Jag skall göra ett ”test” till, denna gång i en rejäl uppförsbacke. Ett par Everestskidor, målrakan i Rollsborunda och maxhastighet, det får bli mitt nästa ovetenskapliga test.

Rullskidmannen

Rullskidmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg
Din stavlängd är den längd som du åker fortast med. kan vara ex 2 cm kortare eller längre testa. Klockan ljuger inte känslan kan göra det. Men det är upp till dig ifall du vill åka med det som ger dig bäst tid. Ofta är bästa känsla och snabbaste tid lika men ibland ljuger känslan.
Obs tänk på att hjulen bör vara i samma temperatur när du testar. Ett par kalla träningshjul resp varma kan göra flera sek skillnad.
Lycka till

Rullskidmannen

Rullskidmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg
Fann ytterligare en fördel till Kraftstaven. Handtagen håller mycket på Kraftstaven. Körde idag skate med vanlig rak stav sim salabim så gick handtaget av obs detta har hänt mig när man tar i lite med flera olika märken på handtagen. Dock ej när jag använder Kraftstaven då håller man i handtaget med handen samt utnyttjar remmen. Sedan vid max kraftinsats fördelas krafter över större yta. Med rak stav så håller jag aldrig i handtaget utan remmen får ta all kraft och till slut bryts handtaget av där staven slutar.

PS Vasa (Kanske lika bra att bara dra i stakmaskin så kan man köpa järnspett i ställen då slipper man ju köpa stavspetsar. Bara att slipa spettet sen bara å åk)ds

Redigerat av Rullskidmannen, 13 april 2011 - 15:52 .

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg
PS Vasa (Kanske lika bra att bara dra i stakmaskin så kan man köpa järnspett i ställen då slipper man ju köpa stavspetsar. Bara att slipa spettet sen bara å åk)ds

Fast så mycket som han åker och sliper blir spetten för kort ganska snart...

grusmannen (jag slipper slipa på grus - jämt fäste)

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg
Jag tänkte fråga dig, Rullskidmannen, en sak som egentligen inte har någonting alls med tråden att göra.
- Åkte du ovallat i Ymerloppet?

Jag blev omkörd av dig och en handfull andra elitåkare i en av de sista småjobbiga backarna, någon kilometer från varvningen. Ni var inne i en slutspurt och alla sprang i ett ruskigt tempo uppför backen.....alla utom du som kängurustakade och tog placeringar....... i backen.

-Jag är mäkta imponerad av den prestationen, det var riktigt roligt att få se!

/MrT

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

Fast så mycket som han åker och sliper blir spetten för kort ganska snart...

grusmannen (jag slipper slipa på grus - jämt fäste)

Haha, det var väl du ulrkaa som funderade på att köra med vikter på handlederna? :D

Fick faktiskt ett tips för ett tag sedan om att fylla stavarna med sand för tuffare träning.

Spett låter lite väl drastiskt, blir en väldig "sving" i pendeln.

Redigerat av Vasa, 13 april 2011 - 20:47 .

Rullskidmannen

Rullskidmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg
Mr T det stämmer utan fäste var det. Det var helt rätt beslut att köra så för mig. Skulle även valt att köra Ulricehamnloppet utan fäste tyvärr körde jag med fäste då.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Här har du en tråd att bita i, Björn Jonsson! :D

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg

Här har du en tråd att bita i, Björn Jonsson! :D

hehe jo visst! :D Testade kraftstaven idag. CE12! Och må så vara att handtagen kanske håller bättre som rullskidmannen säger, men jag körde av min tillkapade one way diamond storm 10a istället. Den spjälkade sig totalt! så det blev att kassera dessa stavar!

Iövrigt var jag inte alls övertygad, om det beror på min tekniska briljans eller enorma överkroppsstyrka vet jag inte dock inte! ;)

Åkte direkt efter ut med mina originala Leki och det vette tusan om det inte är med sådana stavar jag är skapt för att åka :)

Redigerat av BjörnJonsson, 08 oktober 2011 - 19:44 .

Waiting for winter

freddeB

freddeB

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
MrT - hur går det med kraftstaven? Jag funderar själv på att köpa den då jag inte lyckas träna/stretcha bort vad inblandade parter misstänker är en golfarmbåge. Jag känner själv att "omvinkling" av handleden under skidåkning till viss del mildrar, eller i alla fall förändrar smärtan, men kraftstaven känns som ett dyrt test. Jag läste om dina VL med armbågsproblem - är detta lösningen?

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

MrT - hur går det med kraftstaven? Jag funderar själv på att köpa den då jag inte lyckas träna/stretcha bort vad inblandade parter misstänker är en golfarmbåge. Jag känner själv att "omvinkling" av handleden under skidåkning till viss del mildrar, eller i alla fall förändrar smärtan, men kraftstaven känns som ett dyrt test. Jag läste om dina VL med armbågsproblem - är detta lösningen?

Jag kör med StaffanStaven som har fjädring inbyggt i handtaget. Gör att jag kan hålla borta armbågsproblemen. Upplever också att jag får bättre stavfäste. På tävling kör jag med deras hårdaste dämpning. Man vinner ingen tid, kanske förlorar några enstaka sekunder på ett lopp men det är en bra försäkring mot att få armbågsproblem och att inte kunna träna på ett par veckor efter en tuff tävling. På träning kör jag med en mjukare fjädring för att spara armbågarna. Detta gäller rullskidor.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar