Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kraftstaven


brynjan

Recommended Posts

Din stavlängd är den längd som du åker fortast med. kan vara ex 2 cm kortare eller längre testa. Klockan ljuger inte känslan kan göra det. Men det är upp till dig ifall du vill åka med det som ger dig bäst tid. Ofta är bästa känsla och snabbaste tid lika men ibland ljuger känslan.

Obs tänk på att hjulen bör vara i samma temperatur när du testar. Ett par kalla träningshjul resp varma kan göra flera sek skillnad.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fann ytterligare en fördel till Kraftstaven. Handtagen håller mycket på Kraftstaven. Körde idag skate med vanlig rak stav sim salabim så gick handtaget av obs detta har hänt mig när man tar i lite med flera olika märken på handtagen. Dock ej när jag använder Kraftstaven då håller man i handtaget med handen samt utnyttjar remmen. Sedan vid max kraftinsats fördelas krafter över större yta. Med rak stav så håller jag aldrig i handtaget utan remmen får ta all kraft och till slut bryts handtaget av där staven slutar.

 

PS Vasa (Kanske lika bra att bara dra i stakmaskin så kan man köpa järnspett i ställen då slipper man ju köpa stavspetsar. Bara att slipa spettet sen bara å åk)ds

Edited by Rullskidmannen
Link to comment
Share on other sites

PS Vasa (Kanske lika bra att bara dra i stakmaskin så kan man köpa järnspett i ställen då slipper man ju köpa stavspetsar. Bara att slipa spettet sen bara å åk)ds

 

Fast så mycket som han åker och sliper blir spetten för kort ganska snart...

 

grusmannen (jag slipper slipa på grus - jämt fäste)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte fråga dig, Rullskidmannen, en sak som egentligen inte har någonting alls med tråden att göra.

- Åkte du ovallat i Ymerloppet?

 

Jag blev omkörd av dig och en handfull andra elitåkare i en av de sista småjobbiga backarna, någon kilometer från varvningen. Ni var inne i en slutspurt och alla sprang i ett ruskigt tempo uppför backen.....alla utom du som kängurustakade och tog placeringar....... i backen.

 

-Jag är mäkta imponerad av den prestationen, det var riktigt roligt att få se!

 

/MrT

Link to comment
Share on other sites

PS Vasa (Kanske lika bra att bara dra i stakmaskin så kan man köpa järnspett i ställen då slipper man ju köpa stavspetsar. Bara att slipa spettet sen bara å åk)ds

 

Fast så mycket som han åker och sliper blir spetten för kort ganska snart...

 

grusmannen (jag slipper slipa på grus - jämt fäste)

Haha, det var väl du ulrkaa som funderade på att köra med vikter på handlederna? :D

 

Fick faktiskt ett tips för ett tag sedan om att fylla stavarna med sand för tuffare träning.

 

Spett låter lite väl drastiskt, blir en väldig "sving" i pendeln.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
Här har du en tråd att bita i, Björn Jonsson! :D

hehe jo visst! :D Testade kraftstaven idag. CE12! Och må så vara att handtagen kanske håller bättre som rullskidmannen säger, men jag körde av min tillkapade one way diamond storm 10a istället. Den spjälkade sig totalt! så det blev att kassera dessa stavar!

 

 

Iövrigt var jag inte alls övertygad, om det beror på min tekniska briljans eller enorma överkroppsstyrka vet jag inte dock inte! ;)

 

Åkte direkt efter ut med mina originala Leki och det vette tusan om det inte är med sådana stavar jag är skapt för att åka :)

Edited by BjörnJonsson
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
MrT - hur går det med kraftstaven? Jag funderar själv på att köpa den då jag inte lyckas träna/stretcha bort vad inblandade parter misstänker är en golfarmbåge. Jag känner själv att "omvinkling" av handleden under skidåkning till viss del mildrar, eller i alla fall förändrar smärtan, men kraftstaven känns som ett dyrt test. Jag läste om dina VL med armbågsproblem - är detta lösningen?
Link to comment
Share on other sites

MrT - hur går det med kraftstaven? Jag funderar själv på att köpa den då jag inte lyckas träna/stretcha bort vad inblandade parter misstänker är en golfarmbåge. Jag känner själv att "omvinkling" av handleden under skidåkning till viss del mildrar, eller i alla fall förändrar smärtan, men kraftstaven känns som ett dyrt test. Jag läste om dina VL med armbågsproblem - är detta lösningen?

Jag kör med StaffanStaven som har fjädring inbyggt i handtaget. Gör att jag kan hålla borta armbågsproblemen. Upplever också att jag får bättre stavfäste. På tävling kör jag med deras hårdaste dämpning. Man vinner ingen tid, kanske förlorar några enstaka sekunder på ett lopp men det är en bra försäkring mot att få armbågsproblem och att inte kunna träna på ett par veckor efter en tuff tävling. På träning kör jag med en mjukare fjädring för att spara armbågarna. Detta gäller rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

MrT - hur går det med kraftstaven? Jag funderar själv på att köpa den då jag inte lyckas träna/stretcha bort vad inblandade parter misstänker är en golfarmbåge. Jag känner själv att "omvinkling" av handleden under skidåkning till viss del mildrar, eller i alla fall förändrar smärtan, men kraftstaven känns som ett dyrt test. Jag läste om dina VL med armbågsproblem - är detta lösningen?

Jag tror att vi diskuterar två olika problem, här på forumet, när det gäller armbågarna.

Dels en variant som kan kallas tennisarmbåge eller golfarmbåge (rätt så lika ifråga om var det gör ont), det härrör från greppet av staven.

Sedan finns problemet ovanför armbågsleden som härrör från själva tricepstrycket mot backen.

Båda blir värre av själva stöten men kommer från olika anledningar.

 

Golfarmbågen, eller tennisarmbågen kan man hantera genom att inte hålla om staven utan "hänga" i remmen istället. Förutom diverse stretch och antinflammationsåtgärder förstås.

Däremot vet jag inte hur man kommer ifrån själva tricepstrycket. Det är ju en grund i stakning och visserligen blir det bättre med kortare staktag, d v s modern stakning men å andra sidan kommer man inte så långt och det kostar mer energi.

 

Jag har själv klarat av en jobbig inflammation som antingen har varit tennis eller golfarmbåge genom att sluta hålla om handtaget vid själva staktaget.

Värken ovanför armbågen, mellan tricepsinfästningarna har jag hanterat genom att korta stakpassen och försöka att bygga styrka långsamt. Känns inte bra att korta passen dock :(

 

Jag vet inte var Kraftstaven eller Staffanstaven platsar, klara de båda typerna av armbågsskada?

Link to comment
Share on other sites

MrT - hur går det med kraftstaven? Jag funderar själv på att köpa den då jag inte lyckas träna/stretcha bort vad inblandade parter misstänker är en golfarmbåge. Jag känner själv att "omvinkling" av handleden under skidåkning till viss del mildrar' date=' eller i alla fall förändrar smärtan, men kraftstaven känns som ett dyrt test. Jag läste om dina VL med armbågsproblem - är detta lösningen?[/quote']

Jag tror att vi diskuterar två olika problem, här på forumet, när det gäller armbågarna.

Dels en variant som kan kallas tennisarmbåge eller golfarmbåge (rätt så lika ifråga om var det gör ont), det härrör från greppet av staven.

Sedan finns problemet ovanför armbågsleden som härrör från själva tricepstrycket mot backen.

Båda blir värre av själva stöten men kommer från olika anledningar.

 

Golfarmbågen, eller tennisarmbågen kan man hantera genom att inte hålla om staven utan "hänga" i remmen istället. Förutom diverse stretch och antinflammationsåtgärder förstås.

Däremot vet jag inte hur man kommer ifrån själva tricepstrycket. Det är ju en grund i stakning och visserligen blir det bättre med kortare staktag, d v s modern stakning men å andra sidan kommer man inte så långt och det kostar mer energi.

 

Jag har själv klarat av en jobbig inflammation som antingen har varit tennis eller golfarmbåge genom att sluta hålla om handtaget vid själva staktaget.

Värken ovanför armbågen, mellan tricepsinfästningarna har jag hanterat genom att korta stakpassen och försöka att bygga styrka långsamt. Känns inte bra att korta passen dock :(

 

Jag vet inte var Kraftstaven eller Staffanstaven platsar, klara de båda typerna av armbågsskada?

Tricepstrycket kommer man från med mer lättrullade hjul. Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Link to comment
Share on other sites

Men Swenor 2or rullar lättare än snöskidor... så ändå lättare rull känns omöjligt om man vill förbereda sig för snöskidorna?

 

Jag har försökt att styrketräna triceps och köra intervaller på trögrullande rullskidor som förberedelse.

Sedan var tanken att diagonal och frånskjut skulle göra det enklare att köra långa pass för armarna men en fotskada har stoppat den delen i höst.

 

Men egentligen är det ju inte tricepsinfästningarna som gör ont, utan den platta delen mellan infästningarna... som om det var en hinna över den delan av överarmen?

Massage (hårdhänt massage med värmeliniment) gav en del lindring, jag kommer att fortsätta med den för att se om det hjälper när jag ökar tiden på stakpassen framöver.

Link to comment
Share on other sites

Tricepstrycket kommer man från med mer lättrullade hjul. Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Belastningen på triceps minskar även om man åker långsammare eller undviker att träna helt. :)

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Men det är ju mycket vanligare att få problem på rullskidor än på vanliga skidor trots att en del väl stakar en massa också på vanliga skidor. På vanliga skidor går det ju också ofta rätt trögt.

Link to comment
Share on other sites

Tricepstrycket kommer man från med mer lättrullade hjul. Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Belastningen på triceps minskar även om man åker långsammare eller undviker att träna helt. :)

Inte om du åker långsammare med samma hjul, då behöver väl du ta i mer för att komma fram överhuvudtaget. Det sliter mer på armbågen vid 15km/h än vid 20 med samma hjul, prova får du se!

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Men det är ju mycket vanligare att få problem på rullskidor än på vanliga skidor trots att en del väl stakar en massa också på vanliga skidor. På vanliga skidor går det ju också ofta rätt trögt.

Det är få som stakar lika mycket på skidor som på rullskidor, det brukar vara för kuperat/ eller kurvigt/ knöligt för statisk stakning.

Link to comment
Share on other sites

Tricepstrycket kommer man från med mer lättrullade hjul. Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Belastningen på triceps minskar även om man åker långsammare eller undviker att träna helt. :)

Inte om du åker långsammare med samma hjul' date=' då behöver väl du ta i mer för att komma fram överhuvudtaget. Det sliter mer på armbågen vid 15km/h än vid 20 med samma hjul, prova får du se![/quote']

Jag tycker iaf att mina muskler får jobba mer när jag åker i maxfart än jag rullar runt lugnt och fint, vore det inte väldigt konstigt annars? Har inga problem med armbågar vid rullskidåkning så kan inte avgöra om det skulle hända nåt speciellt vid låg fart som gör att det blir värre. Men om man ändrar teknik när det går sakta kanske det blir som du säger?

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Men det är ju mycket vanligare att få problem på rullskidor än på vanliga skidor trots att en del väl stakar en massa också på vanliga skidor. På vanliga skidor går det ju också ofta rätt trögt.

Det är få som stakar lika mycket på skidor som på rullskidor' date=' det brukar vara för kuperat/ eller kurvigt/ knöligt för statisk stakning.[/quote']

Jag tror endå många stakar en hel del. Jag har kört liknande turer med stakning på snö och asfalt och har haft problem med armbågarna på asfalt men inte på snö. Det är inte heller så att det onda kommar efter många turer som ett resultat av hög totalbelastningen utan på den första turen på sesongen.

 

Nu när jag tänker efter är det möjligt att jag har haft störst problem när jag kört med stavar utan bra kontrol rem så en del av det onda kan komma på grund av att jag håller hårt i staven.

 

Jag tror i alla fall att huvudorsaken till problemet är skillnaden mellan asfalt och snö.

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är den kraftiga isättningen som skadar armbågen utan mera den långvariga återupprepningen med för hög belastning.

Men det är ju mycket vanligare att få problem på rullskidor än på vanliga skidor trots att en del väl stakar en massa också på vanliga skidor. På vanliga skidor går det ju också ofta rätt trögt.

Det är få som stakar lika mycket på skidor som på rullskidor' date=' det brukar vara för kuperat/ eller kurvigt/ knöligt för statisk stakning.[/quote']

Du menar alltså att min teknik att gå över till diagonal i början av backen för att sen bli för trött och ändra tillbaka och staka upp den sista (brantaste) delen inte är så man ska göra? På skidor alltså?

 

Tyckte att folk tittade lite konstigt :D

Link to comment
Share on other sites

Belastningen på triceps minskar även om man åker långsammare eller undviker att träna helt. :)

Inte om du åker långsammare med samma hjul' date=' då behöver väl du ta i mer för att komma fram överhuvudtaget. Det sliter mer på armbågen vid 15km/h än vid 20 med samma hjul, prova får du se![/quote']

Jag tycker iaf att mina muskler får jobba mer när jag åker i maxfart än jag rullar runt lugnt och fint, vore det inte väldigt konstigt annars? Har inga problem med armbågar vid rullskidåkning så kan inte avgöra om det skulle hända nåt speciellt vid låg fart som gör att det blir värre. Men om man ändrar teknik när det går sakta kanske det blir som du säger?

Det jag menar är att vid högre fart blir det inte lika stumt eftersom farten framåt är högre medans vid låg fart och samma isättning av stavarna så blir det mera stopp för armarna och en större belastning på armbågen då kroppstyngden kommer tidigare och bänder armbågarna. Lite luddig formulering men det handlar bara om armbågen, att musklerna får jobba mer vid högre fart det håller jag helt med om.

Link to comment
Share on other sites

Inte om du åker långsammare med samma hjul' date=' då behöver väl du ta i mer för att komma fram överhuvudtaget. Det sliter mer på armbågen vid 15km/h än vid 20 med samma hjul, prova får du se![/quote']

Jag tycker iaf att mina muskler får jobba mer när jag åker i maxfart än jag rullar runt lugnt och fint, vore det inte väldigt konstigt annars? Har inga problem med armbågar vid rullskidåkning så kan inte avgöra om det skulle hända nåt speciellt vid låg fart som gör att det blir värre. Men om man ändrar teknik när det går sakta kanske det blir som du säger?

Det jag menar är att vid högre fart blir det inte lika stumt eftersom farten framåt är högre medans vid låg fart och samma isättning av stavarna så blir det mera stopp för armarna och en större belastning på armbågen då kroppstyngden kommer tidigare och bänder armbågarna. Lite luddig formulering men det handlar bara om armbågen, att musklerna får jobba mer vid högre fart det håller jag helt med om.

Håller inte alls med. Kör man sakta har man inte alls samma explosiva stavisättning och armbågarna sparas. Med modern stakteknik används ju inte armarna speciellt mycket jämfört med bålen. Helt övertygad om att det är själva stöten i asfalten som är problemet och som stämmer för mig då mina armbågar mår bättre av StaffanStaven som just mildrar den första stöten. Förklarar också varför många har problem på rullskidor men inte på skidor .

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Roligt att läsa en tråd från Skidforums glansdagar, -vilket engagemang man hade på den tiden! :D

Allt har sin tid och numera har ambitionsnivån sänkts betydligt för egen del, skidor blir det dock en hel del på vintrarna.

 

Efter att själv använt Kraftstaven under åren 2010-11 så sålde jag dem till en god vän som i sin tur haft dem ståendes i ett förråd största delen av tiden.

Nu 10 år senare så köpte jag tillbaks dem av honom för att se ifall jag kan få ordning på diverse gubbkrämpor i axlar och handleder.

 

Är det någon på forumet som använder Kraftstaven längre?

 

Jag kanske ska lägga ut nya stavtester i vinter. Denna gång där jag mäter hur värk i axlar och handled varierar med olika stavar.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att läsa en tråd från Skidforums glansdagar, -vilket engagemang man hade på den tiden! :D

Allt har sin tid och numera har ambitionsnivån sänkts betydligt för egen del, skidor blir det dock en hel del på vintrarna.

 

Efter att själv använt Kraftstaven under åren 2010-11 så sålde jag dem till en god vän som i sin tur haft dem ståendes i ett förråd största delen av tiden.

Nu 10 år senare så köpte jag tillbaks dem av honom för att se ifall jag kan få ordning på diverse gubbkrämpor i axlar och handleder.

 

Är det någon på forumet som använder Kraftstaven längre?

 

Jag kanske ska lägga ut nya stavtester i vinter. Denna gång där jag mäter hur värk i axlar och handled varierar med olika stavar.

Var inte kraftstavarna längre än vanliga stavar? För då blev det väl problem för många när stavlängdsreglerna styrdes upp för några år sedan (för de som tävlar).

Link to comment
Share on other sites

Roligt att läsa en tråd från Skidforums glansdagar, -vilket engagemang man hade på den tiden! :D

Allt har sin tid och numera har ambitionsnivån sänkts betydligt för egen del, skidor blir det dock en hel del på vintrarna.

 

Efter att själv använt Kraftstaven under åren 2010-11 så sålde jag dem till en god vän som i sin tur haft dem ståendes i ett förråd största delen av tiden.

Nu 10 år senare så köpte jag tillbaks dem av honom för att se ifall jag kan få ordning på diverse gubbkrämpor i axlar och handleder.

 

Är det någon på forumet som använder Kraftstaven längre?

 

Jag kanske ska lägga ut nya stavtester i vinter. Denna gång där jag mäter hur värk i axlar och handled varierar med olika stavar.

Jag har ett par som jag använder då och då, gärna när jag kör längre stakpass. Tycker att dom avlastar armar/axlar och ger lite annan belastning. Men jag tävlade aldrig mer dom, tänkte ta dom på Nordenskiöld men så kom ju längdbegränsningen. Tanken var ju att dom skulle var 5-7cm längre än vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...