Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Superglid utan sickel!


Swift

Recommended Posts

Efter att ha läst alla intressanta och positiva inlägg om Kuzminmetoden här på Skidforum bestämde jag mig för att själv provåka mina nya skidor (Madshus Hypersonic) utan glidvalla.

Men av ren nyfikenhet bestämde jag mig också för att provåka på de fabriksnya glidytorna, alltså utan stålsickling. Och blev enormt positivt överraskad!

Något kontrollerat och vetenskapligt glidtest var det inte fråga om. Tog en runda på 15 km (Tandådalen-Hundfjället: Kalven runt 10 km + elljusspåren 2*2,5 km) som gick flera minuter snabbare än med mina gamla (Atomic Beta Race).

Temperaturen var -2. Några mm nysnö under natten, spåren preppade några timmar innan.

Båda skidpar fästvallade med några lager VR45.

Gamla skidorna glidvallade med LF7.

Skillnaden kan förstås bero på att mina gamla skidor fått sämre glid på grund av oxidation, för heta vallajärn, etc.

Samtidigt hände det flera gånger att jag blev omåkt av starkare åkare precis före ett backkrön - för att sedan enkelt glida förbi dem i nedförsbacken på mina ovallade och osicklade skidor!

Jag är ingen erfaren längdåkare så jag är nyfiken på vad ni som är mer rutinerade har för erfarenheter.

Om jag förstått Leonid Kuzmin rätt ska man stålsickla skidorna när de är fabriksnya och efter att man fått dem stenslipade.

Men vad är det som säger att fabriksnya glidytor måste vara sämre?

Rimligtvis borde väl tillverkarna kunna få fram bättre ytor med mindre ojämnheter än vad jag som glad amatör kan åstadkomma med en stålsickel?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft bra glid med skidor direkt från butikshyllan. I samband med ett läger förra säsongen köpte jag ett par Salomon skejtskidor. Tog dem direkt från butik och ut på snön och de gled glatt ifrån mina träningskompisars skidor! Träningskompisarna ägnade sedan kvällen åt att försöka få fart på sina skidor, men dagen därpå hade jag fortfarande bäst glid.

 

Nu är dessa skidor stålsicklade och glider sämre...

 

Slutsats: If it works, don't fix it. :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte skidorna stenslipade från fabrik? Bara för att säga emot er, så gled jag faktiskt ifrån min kompis splitternya skejtskidor med mina stålsicklade i helgen - fast jag hade klassiska skidor med klister under fästet. Fast han hade lagt på ett lager grafit, och det var tydligen hans misstag..
Link to comment
Share on other sites

Kommer inte skidorna stenslipade från fabrik? Bara för att säga emot er, så gled jag faktiskt ifrån min kompis splitternya skejtskidor med mina stålsicklade i helgen - fast jag hade klassiska skidor med klister under fästet. Fast han hade lagt på ett lager grafit, och det var tydligen hans misstag..

Jag håller med Skr och jag tror ALLA som tidigare uttalat sig på skidforum, dvs både de som föredrar glidvallat och de som föredrar stålsicklat:

* Stenslipade skidor bör glidvallas för att ge bra glid (tom. bättre än stålsicklade viss sträcka, om det görs på rätt sätt) eller på annat sätt dölja eller få bort den skog av mikrohår som sticker upp direkt efter stenslipning och kanske även de små gropar som uppstår.

 

Eljest är du bara att gratulera swift om dina skidor fungerar annorlunda än våra, då skall du givetvis fortsätta att åka på detta vis. Jag är lite nyfiken på följande:

* Borstade du dina skidor innan du gjorde ditt test ?

* Vilket led i Vasaloppet startar du i ? Eller hur vill du eljest beskriva din ungefärliga nivå som åkare ?

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte skidorna stenslipade från fabrik?

Jo, visst är skidorna slipade från fabrik. Antagligen är de vallade på något sätt också. Mina skidor såg blanka och fina ut. Jag gjorde ingenting med mina skidor innan jag ställde dem på snön (varken vallning eller borstning) Jo förresten, jag drog bort en etikett som satt på belaget :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte skidorna stenslipade från fabrik? Bara för att säga emot er' date=' så gled jag faktiskt ifrån min kompis splitternya skejtskidor med mina stålsicklade i helgen - fast jag hade klassiska skidor med klister under fästet. Fast han hade lagt på ett lager grafit, och det var tydligen hans misstag..[/quote']

Jag håller med Skr och jag tror ALLA som tidigare uttalat sig på skidforum, dvs både de som föredrar glidvallat och de som föredrar stålsicklat:

* Stenslipade skidor bör glidvallas för att ge bra glid (tom. bättre än stålsicklade viss sträcka, om det görs på rätt sätt) eller på annat sätt dölja eller få bort den skog av mikrohår som sticker upp direkt efter stenslipning och kanske även de små gropar som uppstår.

 

Eljest är du bara att gratulera swift om dina skidor fungerar annorlunda än våra, då skall du givetvis fortsätta att åka på detta vis. Jag är lite nyfiken på följande:

* Borstade du dina skidor innan du gjorde ditt test ?

* Vilket led i Vasaloppet startar du i ? Eller hur vill du eljest beskriva din ungefärliga nivå som åkare ?

Lars-Erik, jag borstade inte mina skidor innan jag gjorde testet. Däremot drog jag några gånger med rundstav på dem framifrån och bakåt.

 

Min ungefärliga nivå som åkare är entusiastisk nybörjare. Har bara åkt ett Vasalopp (2006) där jag förstås startade i sista ledet. Lyckades inte ta mig under 10 timmar, men loppet gav mersmak! Nästa år ska jag vara bättre förberedd med målet att förbättra både tid och placering med några timmar/tusental.

 

Just för att mina nya skidor gled så fantastiskt bra på de helt fabriksnya glidytorna, törs jag inte gå på dem med vallajärn eller stålsickel förrän jag kollat av med er som är mer kunniga och rutinerade i ämnet.

 

Här är några frågor jag undrar över:

1. Kommer alla skidor stenslipade från fabriken?

2. Om så är fallet, vad har tillverkarna för intresse av att sälja skidor där glidytorna är fulla av mikrohår? Går det lättare att paraffinera dem då, eller?

3. Gör alla tillverkare likadant, eller finns det några som ser till att själva preparera sina skidor för att få bort mikrohåren innan de fraktar ut dem till butikerna?

4. Rätta mig om jag har fel, men det är väl samma material i belagen på alpina skidor och på snowboards som det är på längdskidor? (På "utförsbelag" borde väl tillverkarna inte ha något som helst intresse av att leverera glidytor fulla av mikrohår...)

5. Finns det några riktiga, kontrollerade och vetenskapliga glidtester av stålsicklade kontra fabriksnya glidytor?

 

Som sagt, mina båda rundor på 15 km var inget riktigt test, men mitt tips till alla som just köpt sig ett par nya skidor är att först provåka dem både ovallade och osicklade. Hur känns glidet? :-D

Link to comment
Share on other sites

1. Ja

2. Inget intresse. Mikrohåren får de ändå, som en bieffekt av stenslipningen, vilket lägger större krav på skidköparen att förbehandla skidorna rätt för att försöka få bort mikrohår, och sedan glidvalla regelbundet för att reducera mikrohårens bromsande verkan.

3. Ingen aning. Men skulle de göra något extra så vore det inte nästan unerdligt om de inte satte något flashigt namn på det och skröt om det i marknadsföringen? Dock kommer jag ihåg att när jag köpte Fischerskidor för 4-5 år sedan så tyckte Fischers representant i butiken att jag inte skulle stenslipa om dem, för han menade att Ficher då hade investerat i nån ny fabriks-slip som skulle vara himla bra och bara finnas i några enstaka ex i hela världen. Om detta ger mindre mikrohår än en omslipning i din lokala skidbutik har jag dock ingen aning om.

 

Men tycker du de glider bra så kan ju en variant vara att köpa ett skidpar till nästa höst, glidtesta båda mot varandra, stålsickla det paret som glider sämst, glidtesta igen och sedan avgöra om du vill stålsickla även det andra paret.

Link to comment
Share on other sites

5. Finns det några riktiga, kontrollerade och vetenskapliga glidtester av stålsicklade kontra fabriksnya glidytor?

Frågan är väl om det finns några riktiga, kontrollerade och vetenskapliga tester av glid överhuvudtaget. Man får väl förmoda att vallafabrikanter uppfyller de två första kriterierna dock inte det tredje eftersom ingen annan än de själva får insyn i dem. Problemet med sådana experiment är väl att så många faktorer påveka glidet - skidan, åkaren, vädret, hur man preparerat osv. Nära idealet borde man väl komma om man hade samma skidpar med den ena skidan stålsicklad och den andra paraffinerad. Svårt att mäta glidet förstås...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Förstår inte vad ni pratar om mikrohår, om det finns mikrohår kvar på skidan efter stenslipning då är det en amatörens verk, en slipat skida av en kunnig slipare är slät så slät att inte ens mikroskåp kan hitta spår av mikrohår, jag skulle aldrig godkänna en så illa slipat skidpar, kollade senast igår nyslipade skidor med en speciell mikroskåp det var rena och fina strukturer hela vägen , vet inte varifrån dessa påhitt kommer.
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte vad ni pratar om mikrohår, om det finns mikrohår kvar på skidan efter stenslipning då är det en amatörens verk, en slipat skida av en kunnig slipare är slät så slät att inte ens mikroskåp kan hitta spår av mikrohår, jag skulle aldrig godkänna en så illa slipat skidpar, kollade senast igår nyslipade skidor med en speciell mikroskåp det var rena och fina strukturer hela vägen , vet inte varifrån dessa påhitt kommer.

Tja, de kommer tex från Sture Hogmark. Det finns en tråd där vi diskuterar den föreläsning han hade på Vetenskapsakademin i Stockholm för ca 1år sedan. Där visades bilder tagna på skidor som slipats, som stålsicklats och som sicklats med vid den tidpunkten "ny metod" (=Primatieria sickeln). Bilder var tagna med svepelektronmikroskåp (tror jag det heter!). Ett mikroskåp som man inte direkt har hemma i garaget.

 

Men man kan ju alltid diskutera vad "mikrohår" är!, något som man ser för ögat. eller något du ser i 100ggr förstoring eller ännu mer

Link to comment
Share on other sites

Hogmarks bilder på stenslipat visar en mycket sämre yta än vad jag sett när jag tittat på stenslipade belagsytor i mikroskop. En bra gjord stenslipning är något helt annat, slätt och fint. Inga eller mycket få synliga mikrohår, men en del "hårsäckar".

 

Å andra sidan kan en dåligt gjord stenslipning se ännu värre ut än på Hogmarks bilder. Fick några par alpinskidor slipade hos skidshoppen vid den lokala skidbacken för ett antal år sedan. Dessa skidor såg ut som ScotchBrite på ytan och gled som sandpapper...

Link to comment
Share on other sites

Att Swift har superglid på hypersonic är normalt, belaget har väl fluor tillsatt från fabrik.

Skr: Grafit är ingen glidvalla ensam, går alltså trögt.

Håller med the h, allt snack om microhår verkar löjligt, jag tror ingen av er märker nån skillnad i praktiken.

Sickla på ni som tror på detta. Jag gör det aldrig förrän någon med sicklade skidor glider från mig, detta har aldrig hänt än så länge. Valla är livet!!!

Link to comment
Share on other sites

Att Swift har superglid på hypersonic är normalt, belaget har väl fluor tillsatt från fabrik.

Skr: Grafit är ingen glidvalla ensam, går alltså trögt.

Håller med the h, allt snack om microhår verkar löjligt, jag tror ingen av er märker nån skillnad i praktiken.

Sickla på ni som tror på detta. Jag gör det aldrig förrän någon med sicklade skidor glider från mig, detta har aldrig hänt än så länge. Valla är livet!!!

Samma gäller mig har som oftast bättre glid än andra som

tävlar i samma klass som jag ca800-1000 i VL. Obs! Då sparar jag inte på pulver! Och lägger ner timmar på ett par skidor

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...