Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur tränar man bäst för skate


Lars_P

Recommended Posts

Hej,

I år tränar jag i huvudsak skate (vill se vasan på TV och prova nåt nytt). Jag upplever denna åkning betydligt mer "statisk". Jag känner inte att träningen "biter" på samma sätt som med den mer dynamiska klassiska träningen. Svag i benen känner jag mig efter passen. Mjölksyran kommer bara jag går i trappor ungefär.

Hur skall man träna optimalt Jag kan tänka mig flera svar:

1) Nöta på med skate - det skall kännas så, man blir bättre och träningen tar
2) Blanda upp med klassiskt eller löpning - Denna träning ger fysiskt mer. Ren skate-åkning ger bara för tekniken.
3) Kör styrketräning - du är bara klen i musklerna

Tips?

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Låter som att du är för svag i benen och därmed drar på dig mjöksyra innan du fått upp pulsen. Rekommenderar att du kör en del skating utan stavar för att bygga upp benmuskulaturen. Cykling och styrketräning är också bra.

Själv tycker jag skating är jobbigare än klassiskt eftersom både ben och överkropp får jobba hela tiden. I klassiskt har man ju stakningen där benen är mindre aktiva.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Hej,

I år tränar jag i huvudsak skate (vill se vasan på TV och prova nåt nytt). Jag upplever denna åkning betydligt mer "statisk". Jag känner inte att träningen "biter" på samma sätt som med den mer dynamiska klassiska träningen. Svag i benen känner jag mig efter passen. Mjölksyran kommer bara jag går i trappor ungefär.

Hur skall man träna optimalt Jag kan tänka mig flera svar:

1) Nöta på med skate - det skall kännas så, man blir bättre och träningen tar
2) Blanda upp med klassiskt eller löpning - Denna träning ger fysiskt mer. Ren skate-åkning ger bara för tekniken.
3) Kör styrketräning - du är bara klen i musklerna

Tips?

/Lars[/quote]
Mitt tips är att köra 50/50 lika mycket skate som klassiskt. Då får ju skate musklerna en chans att vila. Jag tycker att det ger en mer allsidig skidträning. Du blir mer genom tränad.
Sedan så handlar det mycket om teknik. Att man gör rätt. Svårt att veta om man är nybörjare.
Känner du någon som är duktig? Fråga henne/honom om råd. Be denne att följa med på ett pass. Åk efter. Han/hon åker efter och kan sedan ge dig tips.

Finns många saker jag kan räkna upp som jag har gjort... Men då har jag haft sådan tur att jag har haft kompisar som är duktiga på att åka skate.
Vet inte hur väl förspännt du har det...

//
Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Tack,

Puls får jag upp. Det går fint. Vad jag menar är att sviterna efteråt känns märkliga; ej trött utan svag. Det låter på er som om benen får bra träning av skate, alltså ingen anledning till klassisk åkning för den skull. Nu kör jag ju bara tre pass i veckan, så återhämtningen borde räcka, men det gör nog inget om jag ibland kör nåt annat. Dock, när det gäller armar och överkropp tyckar jag definitivt att klassiska ger mer där. Vad anser ni?

Visst har jag mycket att lära med tekniken, och jag lägger stor vikt där. Framförallt måste jag lära mig att åka mer avspänt (jag misstänker att krampkänningar kommer av det). Jag tror jag skall skippa intervallerna på skateskidor på grund av att tekniken kanske tar skada. Igår körde jag backintervaller med stavgång istället. Det kändes bättre
Link to comment
Share on other sites

Hur du bör träna skate beror självklart på hur bra du är på att åka och vilka ambitioner du har. Jag tycker du kan dela upp träningen i tre delar; teknik, styrka och kondition. Du kan antingen träna flera eller alla samtidigt eller om du vill en i taget. Själv tränar jag helst så grennära som möjligt (dvs jag skulle helst åka skateskidor), men ibland är detta inte möjligt av olika anledningar. Själv har jag inte något skatespår inom rimligt avstånd.

Själv är jag ”självlärd” på skate då detta var en nyhet ungefär runt 1988. Detta har också sina nackdelar då tekniken sen dess har utvecklats ganska mycket. Tex så åker man idag mycket mycket mer på växel 3. Då jag själv går upp på växel 3 kör jag oftast slut på mig konditionsmässigt då jag tar i mer än vad jag ”klarar”.

Du bör alltså träna de olika växlarna (hoppa över växel 1) dels rent tekniskt men även så du behärskar dem i det tempo och motstånd som du vill kunna åka.

Jag har sett många ungdomar träna så de olika växlarna ligger på en lätt nivå, tex växel 3 i svaga utförslöpor. Detta tycker jag själv är helt rätt då det tränar in tekniken, kanske något även för nybörjare att tänka på. När sedan styrkan (och konditionen) är tillräckligt god kan man säkert gå över till växel 3 i slakmotor.

Styrka i ben kan du träna bla genom spinning. Styrka för armar/mage kan du få genom stakåkning.

Sommarträning tycker jag att rullskridskor (helst 5-hjuliga) med stavar/ skaterullskidor är att föredra. En stor fördel med skaterullskidor kan vara olika tröghetsmöjligheter på hjulen. Själv åker jag dock mest 5-hjuliga inlines. Går även genom detta att träna växlarnas teknik på sommaren.

Konditionsträning går ju att göra på alla möjliga olika sätt.

(Är du stum i benen så kan du väl träna teknik, kondition eller överkropp. Men benstyrka är ganska viktig vid skateåkning.)

(Jag kommer försöka åka skatevasan, men många skatemil på snö kommer det tyvärr inte att bli...)
Link to comment
Share on other sites

En liknelse, "jag har börjat träna gång å jag får väldigt ont i benen". Fri teknik å klassisk skiljer sig åt på flera sätt. Viktigt e att när du åker skate e du, som sagts ovan, aktiv i både över och underdel ( inte skate 5:an ) mest hela tiden. Viktigast e dock för välbefinnandet att tyngdöverföringen e bra, viktigare än klassiskt om du kompenserar med vallning. Det andra som påverkar att det känns jobbigt e att man som "klassisk åkare" missar frånskjut med hela foten (tänk hälen), de gör att man får en del krämpor av skaten. Bak på hälen, bra balans med bra tyngdöverföring å skate e en skön teknik som du verkligen kan vila i.
Keep on skating.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]...
(Jag kommer försöka åka skatevasan, men många skatemil på snö kommer det tyvärr inte att bli...)[/quote]
Kul, då får vi se hur jag lyckas matcha ...

Hm, jag kommer nog att fortsätta träningen på inslagen väg: 1 långpass, 1 snabbpass och ett intervallpass med stavgång. Sen får vi se hur jag justerar
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...