Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Roddmaskin torde vara en bra träningsindikator då det krävs styrka både i över- och underkropp samt syreupptagning. Jag lägger här in dagens testresultat 4 min i Concept2 och uppmanar forumvänner att göra detsamma i denna tråd, så kan vi jämföra träningsutvecklingen under sommarhalvåret. Vem ökar mest mellan sillen och kräftorna ?

 

Starta från stillastående med motståndsreglaget på max, ös på så många meter som möjligt på 4 min.

 

Dagens resultat 15/4: 1197m

 

EDIT: Inställning på motståndsreglaget väljs fritt av var och en !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Hehee, rodden som jag nämt några gånger i detta forum är ett ypperligt sätt att träna

hela kroppen. Oneils test som MC Hammer nämner är bra jobbigt....syran kommer efter

1min så det gäller att disponera sina krafter rätt. Här kommer en länk:http://www.concept2.se/valy.asp?adressID=641&avd=&id=141

 

Här kommer en till: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1080697

 

Återkommer med ett eget resultat inom kort.

Skulle tippa runt 1300m

 

//Per

Link to comment
Share on other sites

Själva tävligen är alltså att öka så mycket som möjligt tills i höst. Men givetvis bör vi ha en ranking över längsta sträcka också oavsett utgångsläge, och där ska det förhoppningsvis bli en del prestige här på Forumet.. :cool:

 

Möjligen borde man ha en viktjusterad ranking också.

Tabellen som du länkar till har bara två viktkategorier (lv/tv) och den justeringen känns lite onyanserad när man ska bedöma olika personers skiåkarfysik utifrån C2-resultat. Och åldershandikapp ska vi glömma för det har man ju inte på vasan. Intressant att jag låg precis på gränsen för ”bra”. Det känns lite klent..

Sätter siktet på 1300 inom några månader.

Link to comment
Share on other sites

Kul!

 

Måste absolut köra den testen. Får nog vänta tills i morgon då ja är lite stel i kroppen efter gårdagens urladdning i Ursvik http://www.sik.org/xtreme.htm .

 

Max tempo 4 min ! frågan är om man skall ta med någon kompis som kan lyfta en av maskinen när man är klar. Lär bli en del mjölksyra.

 

Har hyffsat bra löpkondis men är tyvärr rätt klen i överkroppen så jag lär nog ta bottenplaceringen. Jag har däremot precis börjat köra regelbunden styrketräning, så det skall bli intressant att se om det blivit någon förbättring när man kommit till kräftorna.

 

Kunde också vara intressant att se korrelationen mellan det här testet och placering i VL. Det verkar ju vara rätt dålig korrelation mellan löpkondition och VL placering.

Link to comment
Share on other sites

Kul!

 

Måste absolut köra den testen. Får nog vänta tills i morgon då ja är lite stel i kroppen efter gårdagens urladdning i Ursvik http://www.sik.org/xtreme.htm .

 

Max tempo 4 min ! frågan är om man skall ta med någon kompis som kan lyfta en av maskinen när man är klar. Lär bli en del mjölksyra.

 

Har hyffsat bra löpkondis men är tyvärr rätt klen i överkroppen så jag lär nog ta bottenplaceringen. Jag har däremot precis börjat köra regelbunden styrketräning, så det skall bli intressant att se om det blivit någon förbättring när man kommit till kräftorna.

 

Kunde också vara intressant att se korrelationen mellan det här testet och placering i VL. Det verkar ju vara rätt dålig korrelation mellan löpkondition och VL placering.

Gick det bra att springa igår kväll då, var det inte väldigt lerigt i Ursvik? Själv har jag inte kommit igång med löpningen än ordentligt efter tävlingssäsongen men jag är uppe i 10km jogg nu iaf så nästa xtreme 6:e maj är jag med! Menar du att du springer bra men åker dåligt på vasan eller tvärtom?

 

Att maxa 4min på roddmaskin låter plågsamt, jag brukar undvika såna där inomhusmaskiner i största möjliga mån, jag får dessutom fruktansvärt ont i rumpan av c2 men 4 min skulle man väl kanske palla. Får se om det blir någon riktigt regnig och tråkig dag så kanske det blir av att testa, annars kör jag hellre rullskidor eller löpning.

Link to comment
Share on other sites

Gick det bra att springa igår kväll då, var det inte väldigt lerigt i Ursvik? Själv har jag inte kommit igång med löpningen än ordentligt efter tävlingssäsongen men jag är uppe i 10km jogg nu iaf så nästa xtreme 6:e maj är jag med! Menar du att du springer bra men åker dåligt på vasan eller tvärtom?

 

Att maxa 4min på roddmaskin låter plågsamt, jag brukar undvika såna där inomhusmaskiner i största möjliga mån, jag får dessutom fruktansvärt ont i rumpan av c2 men 4 min skulle man väl kanske palla. Får se om det blir någon riktigt regnig och tråkig dag så kanske det blir av att testa, annars kör jag hellre rullskidor eller löpning.

Jodå nog var det lerigt allt. Jag fokuserade på dom positiva konsekvenserna, nämligen att det blev mjukt och skonsamt för leder och senor. Blev straxt över 75 min vilket jag är nöjd med med tanke på omständigheterna. Skall nog också springa 6:e maj så då kanske vi ses. Har startnummer 540 om jag minns rätt.

 

Om jag springer bra är väl en relativ fråga, men 40-43 min på 10 km löpning beroende på underlag och kupering och startled 5 på Vasan. Tror jag hört andra här på forum som är >5 min långsammare på löpningen men som åker i led 3 på vasan.

Försöker nu förbättra skidåkningen med Styrketräning och rullskidor.

 

Jag körde lite C2 förra sommaren, men tyckte det svårt att få upp pulsen utan att mjölksyran gick i taket. Sen tycker jag nog som du att det är roligare att köra utomhus. Det är roligare att staka järnet upp mot ett backkrön än vad det är att dra i ett hantag tills en display visa rätt siffra.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om C2 är bästa träningen eller ej så är ett sådant 4-min test något som alla kan göra i princip närsomhelst och varsomhelst bara det finns ett öppet gym, och förhållandena är lika varje gång och man får ett specifikt mått som väger in flera av de fysiska kvaliteter som är relevanta om man ska åka fort på längdskidor.

 

Jag kör ibland intervaller 4x1000 på C2, men ska jag göra denna typ av intervallträning i någon gym-maskin så väljer jag oftare crosstrainern.

 

C2-tusingarna ligger på 3:40. Mitt 4-min test igår motsvarar ca 3:20 per km. Denna tempoökning var vääääldigt jobbig. Första gången jag gjort en sådan maxning.

 

Men puls-nördar kan ju välja att sitta och fisa med comfortpuls på C2:an och sedan räkna om vad det skulle motsvara i maxpulsprestation. Fast då får ni delta utom tävlan.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt intressant test..

Måste prova redan ikväll om sträckningen i låret tillåter övningen.

Skriver resultatet här senare.

 

Bra initiativ Hammer!! Kul med lite tävlingsmoment i träningen.

Jag kommer nog ha en grymt hög puls..

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om C2 är bästa träningen eller ej så är ett sådant 4-min test något som alla kan göra i princip närsomhelst och varsomhelst bara det finns ett öppet gym, och förhållandena är lika varje gång och man får ett specifikt mått som väger in flera av de fysiska kvaliteter som är relevanta om man ska åka fort på längdskidor.

Roddmaskin är bra träning, inte tal om annat, men tyvärr oändligt tråkig. Eftersom det ligger en hel del teknik i rodd (också) så kan man dock förbättra tiderna rejält utan att syreupptagningsförmågan förbättras i motsvarande grad.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om C2 är bästa träningen eller ej så är ett sådant 4-min test något som alla kan göra i princip närsomhelst och varsomhelst bara det finns ett öppet gym, och förhållandena är lika varje gång och man får ett specifikt mått som väger in flera av de fysiska kvaliteter som är relevanta om man ska åka fort på längdskidor.

 

Jag kör ibland intervaller 4x1000 på C2, men ska jag göra denna typ av intervallträning i någon gym-maskin så väljer jag oftare crosstrainern.

 

C2-tusingarna ligger på 3:40. Mitt 4-min test igår motsvarar ca 3:20 per km. Denna tempoökning var vääääldigt jobbig. Första gången jag gjort en sådan maxning.

 

Men puls-nördar kan ju välja att sitta och fisa med comfortpuls på C2:an och sedan räkna om vad det skulle motsvara i maxpulsprestation. Fast då får ni delta utom tävlan.

Vet inte om det var mig du syftade på med pulsnörd, men jag tänkte ändå förklara lite mer vad jag menade när jag skrev att jag inte kör så mycket C2.

 

Om man läser om intervallträning så brukar det betonas att det är viktigt att inte köra så fort att man drar på sig för mycket mjölksyra. Om man väl har överskridit den gränsen så kan man inte längre hålla lika högt tempo och träningen blir ineffektiv. Idealet är att ligga precis under mjölksyratröskeln. Det här borde gälla åtminståne så länge huvudsyftet med intervallträningen är att träna den centrala Aeroba kapaciteten (hjärta och lungor)

 

Det jag upplever när jag kör t.ex 4x4 min intervaller i C2 är att mjölksyran kommer tidigare jämfört med löpning. Det är väl helt enkelt så att jag inte är tillräckligt stark i överkroppen för att kunna engagera den centrala syresättningen tillräckligt. Som jag ser det blir det för mig någon slags halmmessyr som inte är optimalt varken som intervallträning eller styrketräning. Problemet är att som intervallträning är det ineffektivt eftersom det (för mig) inte engagerar den centrala syresättningen fullt ut innan mjölksyran slår till, och som styrketräning är belastningen för låg.

 

Om man å andra sidan är tillräckligt stark i överkroppen ( och/eller lär sig en bättre teknik som Boljohan påpekar) är C2 säkert en utmärkt apparat att köra t.ex 4x4 min intervaller.

 

Jag tror att det för mig är mer effektivt att köra löp/rullskidintervaller kombinerat med ren styrketräning jämfört med att köra C2. Förhoppningsvis skall styrketräningen så småningom ge utdelning, och då blir det kanske också för mig mer givande att ge sig på C2an igen.

 

Ide'n med jämförande test tycker jag är klockren!

Tror roddmaskinen utan pardon avslöjar dom brister man har i kombinationen syreupptagning - muskelstyrka.

Blir nog ingen tid till någon test i dag, men senast nästa vecka skall det bli av. Någon "fiskörning" lär det inte bli, utan problemet om jag känner mig själv rätt blir att disponera det hela rätt och inte köra sig helt slut för tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Kul idé! Brukar själv köra intervaller, 4-8x 1000 m, med ca 60 sek vila mellan intervallerna. Försöker hålla 3:45 tempo vilket går lätt i början men de sista intervallerna är mycket ansträngande. Gjorde nyligen ett 4 min test, och blev mycket besviken på resultatet. Siktade på 1150 m, men blev 50 meter kort. Mjölksyran slog till som chock efter 2 minuter och tempot föll dramatiskt. De sista 30 sek kunde jag inte knappt avläsa displayen. Med dimmiga ögon kunde jag endast se hur sekunderna tickade ner mot 0.

Håller med om att varje sekund man ska sänka tiden. Har i efterhand förstått att jag inte skulle ha rott med så stort motstånd, väger under 75 kg, men brukar alltid köra på 9,5 eller 10:an. Håller som bäst på att "lära om" tekniken nu så att jag kan köra på avsevärt lättare motstånd. Återkommer med nya rapporter efter hand.

Link to comment
Share on other sites

Kul idé! Brukar själv köra intervaller, 4-8x 1000 m, med ca 60 sek vila mellan intervallerna. Försöker hålla 3:45 tempo vilket går lätt i början men de sista intervallerna är mycket ansträngande. Gjorde nyligen ett 4 min test, och blev mycket besviken på resultatet. Siktade på 1150 m, men blev 50 meter kort. Mjölksyran slog till som chock efter 2 minuter och tempot föll dramatiskt. De sista 30 sek kunde jag inte knappt avläsa displayen. Med dimmiga ögon kunde jag endast se hur sekunderna tickade ner mot 0.

Håller med om att varje sekund man ska sänka tiden. Har i efterhand förstått att jag inte skulle ha rott med så stort motstånd, väger under 75 kg, men brukar alltid köra på 9,5 eller 10:an. Håller som bäst på att "lära om" tekniken nu så att jag kan köra på avsevärt lättare motstånd. Återkommer med nya rapporter efter hand.

Men om man ska ha ett jämförande test måste man ju enas om vilket motstånd som gäller, är det 10:an som gäller som Mc Hammer skrev eller? Blir det inte mer syreupptag och mindre muskelstyrka om man kör på lägre belastning, eller det kanske inte har nån betydelse?

Ska göra ett sånt test jag också men det blir nog inte förrän om några veckor skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att C2:an är ganska självreglerande. Ror man snabbare så blir det tyngre :) troligen för att maskinen efterliknar en roddbåt som ger mer vattenmotstånd vid högre hastighet. Sedan kan man, utan att ändra tempo (tid/500m) eller röra motståndsreglaget, få övningen att bli mer eller mindre styrkebetonad genom att ändra kadensen (spm). Högre kadens och kortare drag blir mer central kapacitet och inte fullt lika styrkebetonat. Det är väl ungefär som att ändra stavlängd vid stakåkning.

 

Den som är helt ovan vid roddmaskin bör väl ta ett lite lugnare träningspass innan man kör 4-min maxtest. Annars är det väl bara att ösa på.

Link to comment
Share on other sites

När Lassi Karonen satte svensk rekord på 2000 m med tiden 5:44, rodde han med 4:ans motstånd. Enligt den person jag pratade med på C2, är det vanligt att tävlingsroddare kör på motstånd mellan 3-4. Tro't den som vill...

 

Lassi Karonen var för övrigt 106 på VL 2006, och några placeringar sämre 2007. Ingen start 2008, satsar nu på OS.

Link to comment
Share on other sites

Aha.. nu fattar jag.. det spelar alltså ingen roll för jämförelsen vilket motstånd som väljs eftersom diplayen justerar för detta. Ja, då kan ju var och en välja helt fritt.

 

Från concept2.se:

"Vid stort motstånd bromsas fläkthjulet upp mer mellan varje årtag och det blir svårare att accelerera under draget. Vid en lätt inställning bromsas fläkthjulet mindre mellan årtagen och dess fart bibehålls. Det blir således också lättare att accelerera upp fläkthjulet till en hög fart med en lätt inställning. Monitorn tar dock hänsyn till detta eftersom den mäter inbromsningen mellan varje årtag. Därför ger den ett korrekt värde på displayen på utvecklat arbete, oavsett inställning. "

Link to comment
Share on other sites

Körde en första test innan lunchen i dag. Blev 1129 m vilket var bättre än vad jag trodde jag skulle klara. Jag utnyttjade dom nya rönen och ställde belastningen på 4:an.

 

Det jag upplevde som begränsande faktor var nog i första hand lårmusklerna i kombination med flåset. Ryggen gav upp efter drygt halva tiden. Orkade inte hålla den upprätt som man skall enligt instruktionsbilderna, men jag vet inte hur mycket det påverkade resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Lite glest mellan testresultaten här.. vad hände med Pers 13-hundring ??

Betänk att om ett test nu på våren visar lite klent resutat så är ju potentialen att förbättra desto större. Så oavsett nuvarande nivå finns det ingen anledning att smyga..

 

Aktuell lista:

 

MC Hammer - 1197m

kallep - 1129m

Pomp - 1100m

Link to comment
Share on other sites

Lite glest mellan testresultaten här.. vad hände med Pers 13-hundring ??

Betänk att om ett test nu på våren visar lite klent resutat så är ju potentialen att förbättra desto större. Så oavsett nuvarande nivå finns det ingen anledning att smyga..

 

Aktuell lista:

 

MC Hammer - 1197m

kallep - 1129m

Pomp - 1100m

Inte kan man hålla på med roddmaskinen när man fortfarande kan åka skidor!! 19 km skate idag, solen gassade och sirap under skidorna, men rackarns härligt!!!

Link to comment
Share on other sites

Nja....1300m blev det inte men lyckades med 1283m. Jag är bättre på lite längre sträckor. 5000m har jag 16.39 och 10000m har jag 34.36. Halvmaran 21097m har jag 1h15min 33s.

Bara att kämpa vidare....nu med en värkande rygg......

 

//Per

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...