Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Okej jag uppskattar att mibo:s resultat motsvarar 1135m och så får det stå inom parentes tillsvidare. Det ger följande lista:

 

per252 - 1283m

MC Hammer - 1197m

(mibo - 1135m)

kallep - 1129m

almski - 1114m

Pomp - 1100m

 

Man blir ju lite sugen på att ta ett nytt test snart.. Jäkligt sporrande att ha träningspers i olika grenar som man kan stämma av formen med. Igår på lunchen blev det pers på löpning 4km-spåret på Karlberg (solna). 16:08. Ska bli härligt att kunna klocka under 4 min/km snart.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Har märkt att var sekund/500m i snitt är väldigt jobbig att pressa nu. Att tex sänka snitt tiden/500m från tex 1:39 på 5000m till 1:38 är enormt mycket. Fast det egentligen "bara" skulle ge en bättre tid med 10s. Samma sak med 4min max. Steget från 1283m till tex 1300m är ett marathon. Fast det bara är 17m. Beror helt klart på hur mycket man kört

på rodden men i mitt fall så är det ett häst jobb. Kämpa på alla och kör mycket A3+ å A3

intervaller så kommer ni att nå utveckling.

 

Mvh

 

Per/Per252

Link to comment
Share on other sites

Varför inte kompletera listan med startled på VL, så får man dessutom ännu en sporre! Och varför finns inte Lassi Karonen med? Han är ju typisk elitledsåkare, och rodde som sagt var 1400 meter i snitt per 4 min under sin rekordrodd. (2000 m på 5.20 min) nyligen. Själv var jag runt 600 på mitt senaste VL, d vs led 2. Känns bra att ligga sist på roddlistan...
Link to comment
Share on other sites

Varför inte kompletera listan med startled på VL...

VL led 5.

 

Kunde vara kul att ha med löpning också. 4000 m kan väl vara lämplig eftersom MC-Hammer redan kör den. Jag har ändå tänkt börja köra ungefär den distansen som snabbdistansträning.

 

Har bara tid på 5000 m bana (18:52 som bäst). Det var några år sedan, men 15:30 på 4000m kanske är rimligt om man skall sätta någon tid innom parentes.

Link to comment
Share on other sites

Lassi Karonen får gärna vara med, om han loggar in här på forumet och meddelar resultat.

 

ANgående VL-led så antar jag att man ska ange det bästa av A: det man startade i senast, eller B: det man redan har säkrat inför VL'09 genom årets resultat.

I sådant fall är det led 4 för mej.

Link to comment
Share on other sites

Har ej kört vl men ett ös då 4.58. Springer ej längre pga dåliga knä men har gjort 9.45 på copperstest 3000m för några år sedan. Milen låg runt 36. Är INTE den typiske långdistansaren med 92 pannor att asa runt. Syreupptaget är nog hyfsat men min

fettföbränning är nog inte optimerad, det känns då jag får gama nacke på de få pass

som varit runt 3h fast intensiteten varit låg, kring 75%. Är nog inte skapt för långa

utmaningar som tex VL, för mycket muskelmassa tror jag(fel muskel fiber)

 

//Per252

Link to comment
Share on other sites

Nu blir den stora frågan kan man leva på gamla meriter? ;)

Vi borde kanske sätta ett bäst före datum. på resultaten.

Max 12månader lr?

Brukar stå i led3 men fick starta i 4:an i år pga av missat lopp 2007, men körde ner mig till 3:an i år. Målet är 2:an

Link to comment
Share on other sites

Testade idag . Jag klarade 1201m. Kul initiativ och en sporre för träningen.

Just nu är det mest cykel som gäller inför Vätternrundan. Så man för väl se om man kan öka antalet meter under sommaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag trodde att detta med "blodsmak i munnen" bara var ett bildligt begrepp för att beskriva känslan när man tar ut sig hårt. Men idag försökte jag öka min 4:a och drog på bra med mätaren på ca 1:35 i tre minuter. Sedan var det tvärtorsk p.g.a. allmän mjölksyraförlamning. Så jag fullföljde inte. När jag låg på gymgolvet och flämtade så smakade det faktiskt väldigt påtagligt av blod i munnen, trots att jag inte blödde. Intressant upplevelse..

 

Mitt bästa resultat under våren var 1207 men sedan dess har jag plussat på från ca 1080-85 till 1105-1110 per rep när jag kör 4x4min.

 

Aktuell lista:

(bästa resultat / första rapporterat resultat under vår-försommar / VL-kapacitet)

 

 

per252 - 1283/ÖS-4:58

MC Hammer - 1207/1197/led-4

Ekan - 1201

mibo - (1135)/led-3

kallep - 1129/led-5

IndianKillen - 1123

Concept - 1120

almski - 1114/led-5

Pomp - 1100

Link to comment
Share on other sites

Ja, Concept 2 är det roddmaskinsmärke som finns på de allra flesta SATS och många andra gym. Sedan kan det vara en bokstav som betecknar olika modeller D, E etc men det har väl inte nån större betydelse.

 

Förresten är det nån som vet vad som händer med alla maskiner av den gamla modellen med trähandtag, när dessa gymägare vill byta till nyare C2? Går det att göra en bra deal på en sådan?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att agenturen till concept ibland annonserar om begagnade roddmaskiner till riktigt bra priser. Kan vara värt att kolla deras hemsida eller ringa dem. Gå in på hemsidan under rubriken "Köpa roddmaskin". Där hittar du en underrubrik som heter "Begagnat". Just nu finns ingen begagnad maskin, men jag har sett att man annonserat där tidigare vid flera tillfällen.

 

Förresten, hur länge lyckades du ligga kvar på 1:35-tempot innan mjölksyran knockade dig?

Link to comment
Share on other sites

Ny bästasträcka: 1138 m

Tror dock att jag kan pressa ett par meter till då jag öppnade lungt och väntade till sista 30 sekunderna med att pressa på ordentligt. Körde på ca 3,5 som motstånd. Nästa gång kommer jag att köra på minst 4, eller strax däröver.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till förbättringarna!

Själv börjar jag nu fästa större vikt vid 5000m som värdemätare. Det är ett lagom tröskelpass som man kan köra ofta både som ordinarie träning och testvärde på samma gång. Har sänkt från 19:42 (21/4) till 18:24 (25/6).

 

Men nu när vi har rankinglistan på 4min så är det ju lite prestige.. :)

 

Sedan har jag börjat bli sugen på långpass också. Testade nyligen 10.000m (38:56) och det kunde kroppen svälja utan några direkta sviter så why not en mara så småningom.

Nån här som kört marathon på C2 ?

Det var ”månadens utmaning” för en tid sedan och då kunde man få en sejdel från C2. De kanske har kvar av dessa.

 

F.ö. så noterade jag på ett annat forum en fysiologisk förklaring till detta med ”blodsmak i munnen”:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=237480

Link to comment
Share on other sites

Håller med MC Hammer att 5000m är ett bättre värdemätera än 4min. Har själv kört på tid någon gång (rekord 17:35) men för mig har det knappast varit något lagom tröskelpass. Brukar köra 6 x 5min/2min vila runt tröskelpuls inför skidsäsongen och under den samma när snön saknas. Men att pressa sig på 5000m är bland det vidrigaste jag gjort. Men det är skönt när det är över :)

 

Men man måste ju testa 4min oxå. Får bli frammåt vintern när jag har kört lite rodd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...