Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Det är stor skillnad på skiergo och vanliga concept2 roddmaskinen. Eller ja, det beror såklart lite på vad man har för mål med sin träning.

 

Jag körde 10.000 på roddmaskinen förra veckan på 35:23, men är inte i närheten av den tiden på skiergon. Tveksamt om jag ens skulle hamna på rätt sida "40" strecket.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Det är stor skillnad på skiergo och vanliga concept2 roddmaskinen. Eller ja, det beror såklart lite på vad man har för mål med sin träning.

 

Jag körde 10.000 på roddmaskinen förra veckan på 35:23, men är inte i närheten av den tiden på skiergon. Tveksamt om jag ens skulle hamna på rätt sida "40" strecket.

Det måste ju även bero på hur man ror? Tänkte om man är van roddmaskinen är det ju ganska självklart att man är snabbare, men det känns som man lättare håller högre intensitet på skiergen om man fått träna lite eftersom där behöver man inte flytta hela kroppen fram och tillbaka. motståndet är väl samma då man kör på 10an på respektive?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Körde idag för första gången på länge Concept2 roddmaskin på Hälsolänkens gym i Torsby. Tiderna var 3.33 min/1000m och sedan 3.40 min/1000m efter att ha kört olika styrketräningsmaskiner 20 minuter emellan. Motståndet var 10. För 6 år sedan körde jag en del under hösten på samma maskin men på ett annat gym, men då låg tiderna på ca 4.30-5 minuter/1000m. Är alla maskiner jämförbara eller kan det variera från maskin till maskin. Jag är själv lite överraskad över det gick så mycket fortare även om jag körde längre pass för 6 år sedan, från 10 min upp till en timme. Idag var det förvisso lite jobbigt på slutet men det var inte riktigt max. Har kört mer rullskidor än tidigare i år och även mer stakning på skidor. Är det någon som kan hjälpa mig att värdera dessa tider, har själv inget att jämföra med och är lite för lat för att läsa igenom hela denna tråd.
Link to comment
Share on other sites

Var längesen jag drog MAX men ska se till att göra ett test! Nästa gång du drar så dra 4 min och se hur långt du kommer! Det är så testerna gjorts här i denna tråd!

 

Förra säsongen drog jag 1129 meter på 4 min men nu drar jag mycket bättre! Ska göra ett test och återkomma med resultat!

Link to comment
Share on other sites

Detta är en lista från denna tråd där folk har dragit 4 min test! MC HAMMER du får uppgradera denna lista igen ;)

 

 

Aktuell lista:

(bästa resultat / första rapporterat resultat under vår-försommar / VL-kapacitet)

 

 

per252 - 1283/ÖS-4:58

MC Hammer - 1207/1197/led-4

Ekan - 1201

mibo - (1135)/led-3

kallep - 1129/led-5

IndianKillen - 1123

Concept - 1120

almski - 1114/led-5

Pomp - 1100

 

Offline

Link to comment
Share on other sites

Gör en liknande som jag gjort i Google Docs, klockrent!

tycker jag låter som en bra ide'! Fixar du det MC hammer så lägger du in länken på första inlägget :D Vore skitkul! Annars kanske jag kan lära mig men de vore jyu bra om den låg i första inlägget så alla kan se!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Hur mycket kan hastigheten påverkas av enbart överkroppsarbete i roddmaskinen? Jag har gipsat ben nu så jag kör bara med raka ben.

Enormt mycket, legdriven är allt i rodd. Men är det ditt enda alternativ till träning så är det ju bättre än ingenting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...