Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Jag har kört inte kört marathon på C2an men dock ett antal halv marathon. Bästa tiden på halvmaran är 1h15min33s. 5000m på 16.39.7

 

Håller med Jo att 5000m är grymt vidrigt. Har lyckats att göra 6:20 på 2000m vilket

oxå är svin vidrigt.

 

Kämpa på

 

//Per

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Körde ny 4 min test i går och fick till 1142 m. Förbättringen från första gången (1127m) är egentligen större eftersom jag den gången inte kände till timerfunktionen (hade inte glasögonen med och kunde inte läsa texten på knapparna). Jag körde då helt enkelt tills displayen visade 4 min. C2an snurrade sen kanske 15 20 meter längre viket också kom med i resultatet. Den här gången körde jag som man ska med timern satt på 4 min. Kan väl också nämna att det luktade lite järn när jag var klar och det berodde nog knappast på överhettade lager i C2an.

 

Hur som helst är det kul att se lite resultat av allt rullskidåkande. Att jag kommit igång med lite styrketräning har väl också bidragit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har provat mitt första riktiga långpass idag. 30.000m på 2:07:30. Inga stopp. Drack roendes med en hand. Halvmaran passerades på 1:28:15.

Trodde det skulle slita mer på ryggen men den var fräsch hela tiden.

Framför allt var det sätesmusklerna som fick slita hund. De smärtade våldsamt redan från 15km. Perfekt för mej eftersom det är just sätesmusklerna som vållat mej mest smärta på ÖS+VL. Har aldrig känt något liknande utanför fädrens spår, förrän nu på C2-an. Positivt att 5:e och 6:e halvmilen var inte särskilt mycket plågsammare än den 4:e.

Mara under 3h kan bli en intressant utmaning.

Link to comment
Share on other sites

Jo nog är det bra träning allt. Tittar man på duktiga stakåkare så låter de ju kroppstyngden göra mycket av framdrivningsjobbet. Men på nåt vis måste man ju tillbaka till utgångsläget. Det upprätningsarbetet mellan varje staktag under ett vasalopp motsvarar åtskilliga hundratals ton i marklyft. Med roddmaskin kan man träna liknande rörelse, plus också övre ryggmuskulaturen som är mer direkt inkopplad i framdrivningsrörelsen vid stakning.

 

Vet inte hur många ton marklyft det motsvarar att köra en roddmaskinsmara, men det går säkert att räkna ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjena Grabbar,

 

Får man vara med här, som förhoppningsvis utvecklingsbar träningsrookie?

 

Jag måste börja med att säga att jag tycker att C2:an är såååååå tråkig, men jag är övertygad om att den är kanonbra som tränings/tortyrredskap ;-)

 

Jag har kört den som uppvärmning när jag har styrketränat det senaste dryga halvåret, en 500:ing per gång ungefär och i "uppvärmningstempo"

 

I morse så skulle jag köra 5000m för andra gången på en sådan maskin och passade då på att få en liten värdemätare på hur långt jag kom på 4 minuter; 870m. Märk väl, jag hade mitt uppsatta 5000m tempo. 5000m gick på 22,12, vilket kändes som för långsamt, men jag vill få en känsla för man/maskin innan jag maxar på.

 

Så mina premiärnoteringar är altså;

870m/4 min

5000m/22,12min

 

Jag skall testa att ta i lite mer nästa vecka...

Link to comment
Share on other sites

Rob:

Noteringen på 5000 är inte så pjåkigt. Många nybörjare skulle nog inte ens orka 5000m i ett sträck oavsett tempo.

Så jag antar att 4min-noteringen var långt från ditt max.

 

Själv börjar jag få lite stuk på intervallpassen nu (oftast 4x4min).

Igår var det 4 pers på SATS-gymet som kom fram och undrade om det stod rätt till när jag låg där i fosterställning bredvid roddmaskinen. Receptionisttjejen hade telefon i näven och antagligen fingret på 2:an efter att ha slagit 11.

 

Då börjar träningen bli kul!

 

(men man kan ju undra.. de har ett rum fullt med konditionsträningsmaskiner och så blir folk förvånade om nån tar ut sig..)

Link to comment
Share on other sites

Rob:

Noteringen på 5000 är inte så pjåkigt. Många nybörjare skulle nog inte ens orka 5000m i ett sträck oavsett tempo.

Så jag antar att 4min-noteringen var långt från ditt max.

Tjena McH,

 

Helt riktigt så var 4min passeringen efter mina första 4 minuter på mitt 5000m pass, som gick i ett ganska konstant tempo på 6600-6800m/30min och 27-28d/m

 

Jasså 5000m på typ 22 minuter är OK, det glädjer mig, för det fanns mer att ge, helt klart.

Att orka 5000m känns mest mentalt jobbigt för att det är så tråkigt, men kommer man upp förbi 3000m så är det "utför" sedan, mentalt.

 

Kroppen klarade det bra, flåset var ingen fara utan det var mest i skallen som det tog emot.

Jag ville inte heller ta ut mig max som vissa andra... det här var vid 7 i morse och jag skulle till jobbet och göra ~rätt för mig efteråt så då vill jag ha lite kvar till det...

 

Nya 5000m tider kommer och även ett 4min test vad det lider. Verkar som ett halvårs styrketräning gjort susen!

Nu skall det också bli ordning på flåset så blir det här bra och skid-, skridsko- och kajakåkning blir roligare!

Link to comment
Share on other sites

Tråden startades för att rapportera in och jämföra resultat på 4 minuter max en gång (ej intervall).

Men du kan gärna också ange andra testresultat på olika sträckor, tider eller intervall.

Själv kör jag 2,5 min vila mellan varje set när jag kör 4x4min, och fixar då ca 1160m/set. Men nu var det länge sedan jag gjorde något nytt test på 4min max.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att agenturen till concept ibland annonserar om begagnade roddmaskiner till riktigt bra priser. Kan vara värt att kolla deras hemsida eller ringa dem. Gå in på hemsidan under rubriken "Köpa roddmaskin". Där hittar du en underrubrik som heter "Begagnat". Just nu finns ingen begagnad maskin, men jag har sett att man annonserat där tidigare vid flera tillfällen.

Nån som köpt (ny) maskin utomlands? En snabbkoll på nätet ger priser på $900 (5700 kr) i USA och £900 (10500 kr) i England för modell D. Skaplig skillnad mot 15600 kr som man vill ha ut i Sverige...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag vill anmäla mig också till denna "tävling".

Jag har inte varit på gymet på flera månader, men min första 4 minuters rodd slutade på 1095 meter. Startled 10 förra året. Fick bryta i Evertsberg på grund av svullna fötter och extrem smärta i hålfoten. Nästa år skall jag vara bättre förberedd!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett nytt försök i rodd.

Jag lyckades med 1129 meter. Det var så jobbigt att jag nästan gav upp i slutet.

Snacka om blodsmak i munnen. Det blir svårt att slå denna sträcka för mig..

Pulsen nådde dock inte så högt (165 av max 185) enligt min GF 405.

Jag körde på 7:an vilket inte blir så tungt, med en 33 "strokes" per minut..

 

Fantastiskt rolig tävling men krävande och man blir garanterat uttittad på gymet!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska prova sänka motståndet litegrann. Tack för tipset!

 

Jag tycker ändå att det är konstigt att jag kan nå så pass "bra" resultat.

Själv tycker jag inte att jag har så bra syreupptagningsförmåga. Det är mätt för ett tag sen till ca 56 ml/kg. Jag har tränat mycket på gym tidigare och är relativt explosiv och har således en hyfsad styrka. Långa pass är däremot oerhört slitsamma för mig.

Jag tror att jag kanske kan klara åtta timmar i Vasaloppet om spåren är bra och vädret är fint.

Jämför man tiderna i 4 minuters rodd så är mina tider inte så långt ifrån killar som kör vasan långt mycket snabbare än jag någosin skulle klara av i nuläget.

 

Om man ska jämföra tider på rodd så kanske man ska ha längre tid när man mäter?

Men det är ju rätt tråkigt att sätta sig på C2:an.. i alla fall i en timme eller så..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tjena Grabbar,

 

Får man vara med här, som förhoppningsvis utvecklingsbar träningsrookie?

 

Jag måste börja med att säga att jag tycker att C2:an är såååååå tråkig, men jag är övertygad om att den är kanonbra som tränings/tortyrredskap ;-)

 

Jag har kört den som uppvärmning när jag har styrketränat det senaste dryga halvåret, en 500:ing per gång ungefär och i "uppvärmningstempo"

 

I morse så skulle jag köra 5000m för andra gången på en sådan maskin och passade då på att få en liten värdemätare på hur långt jag kom på 4 minuter; 870m. Märk väl, jag hade mitt uppsatta 5000m tempo. 5000m gick på 22,12, vilket kändes som för långsamt, men jag vill få en känsla för man/maskin innan jag maxar på.

 

Så mina premiärnoteringar är altså;

870m/4 min

5000m/22,12min

 

Jag skall testa att ta i lite mer nästa vecka...

Nu har det gått lite mer än en vecka...

 

Hursom, jag har bara kört C2:a som uppvärmning sedan dess så.

 

Idag körde jag en ny 4min test, efter att min förkylning gått över sedan en typ vecka.

Körde en 500m först som uppvärmning och vilade mig igenom lösningen av att ställa in nedräkning på 4 minuter.

Gick ut för hårt, hade en rejäl sackning mellan 1,30 och 2,20 ungefär för att sedan komma igen bra och orka spurta sista 40 sek.

Landade på retsamma 1096m, med 5.ans motstånd

 

Kan säga att en förkylning som varit osynlig i en vecka ligger och smyger i kroppen fortfarande, för fy fan vad jag kände mig risig efteråt. Det tog säkert 10 minuter innan jag kunde fortsätta med min träning

 

Men som sagt, en skaplig förbättring med 1096m, mot tidigare 870m (som var på 5000m tempo skall tilläggas...) Det finns mer att ta av om jag bara blir kvitt förkylningen helt.

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att jag skrev nå't om "förbättring mellan sillen och kräftorna". Nu var jag nog som bäst tränad ungefär vid kräftpremiären men då hade jag semester och tyckte det var mycket skojigare att vara ute och nöta landsväg. Tyvärr blev gjorde jag inget maxtest då. Anyway, kul att andra har noterat förbättringar. Kör hårt!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plågade mig igenom en 4 minutare i dag och landade på 1146 vilket var några meter längre än senast.

Blev inte alls lika trött i ryggen som tidigare gånger. Lite mer regelbunden styrketräning skulle möjligen kunna bidragit, men framför allt var det nog att jag tog mig tide att läsa igenom instruktionerna på concepts hemsida hur man skall göra.

Tror jag rätade upp ryggen för tidigt innan vilket gjorde att ryggen belastades hårdare.

Link to comment
Share on other sites

Tack kallep för inspirationen! Den fick mig att gå ner och köra en 4 min test. Nytt rekord 1200m blankt! Jag hade displayen inställd på Watt vilket gjorde att jag inte hade en aning om hur långt jag rott förän jag gått imål. Märklig känsla. Snitthastigheten per 500m var 1:40. Borde gå att pressa ytterliggare. Kom igen nu Skidforum besökare! Skicka in nya resultat!
Link to comment
Share on other sites

Grattis till förbättringarna!

Själv börjar jag nu fästa större vikt vid 5000m som värdemätare. Det är ett lagom tröskelpass som man kan köra ofta både som ordinarie träning och testvärde på samma gång. Har sänkt från 19:42 (21/4) till 18:24 (25/6).

 

Men nu när vi har rankinglistan på 4min så är det ju lite prestige.. :)

 

Sedan har jag börjat bli sugen på långpass också. Testade nyligen 10.000m (38:56) och det kunde kroppen svälja utan några direkta sviter så why not en mara så småningom.

Nån här som kört marathon på C2 ?

Det var ”månadens utmaning” för en tid sedan och då kunde man få en sejdel från C2. De kanske har kvar av dessa.

 

F.ö. så noterade jag på ett annat forum en fysiologisk förklaring till detta med ”blodsmak i munnen”:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=237480

Jag var tvungen att testa marathon på C2... Det går. Körde i makligt tempo och slutade på c:a 3,5 h.

 

Som långpass var det skonsamt mot kroppen (bortsett lokala skaveffekter i användargränssnittet), men slitsamt för psyket. Välj ett gym med TV eller liknande. =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...