Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Använder ni hjälm?


ante

Recommended Posts

Har spräckt ett flertal hjälmar (vid cykling och alpin skidåkning) och vid ett par av tillfällena hade det slutat riktigt illa om jag varit utan hjälm, så självklart har jag hjälm (en vanlig cykelhjälm) även när jag åker rullskidor.

 

Senast imorse, på väg till jobbet, var det nära att det smällde igen. I botten av en längre nedförsbacke går en tjej med barnvagn lugnt på gång-delen av GC-vägen åt samma håll som jag cyklar. När jag är 10 m ifrån svänger hon plötsligt vagnen tvärs över cykeldelen av GC-vägen (detta utan att vända på huvudet innan och titta, eller någon annan indikation på att det skulle ske). Nu hann jag väja ut i rabatten på sidan av vägen, men hade jag åkt rullskidor då så är det inte säkert att jag fixat det, och då hade man legat där med pannan i asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Känner folk som spräckt hjälmen i samband med rullskidåkning, och då är det duktiga åkare jag pratar om, så alla kan ramla beroende på olika saker. Att köra utan hjälm bara för att det inte ser bra ut är ju rätt dumt, men tänker man så är det väl som Stagge1 säger, då har man väl inget att skydda....

Finns ju även kända skidåkare som fått men för livet pågrund av att dom ramlat på rullskidor eller blivit påkörda av bilar. Finns ju en norsk elit tjej som tack var hjälmen lever idag annars hade hon vart död.........men alla gör ju som dom vill. Men självklart hjälm!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte använt hjälm under förra rullskidsäsongen. Dumt.

Nu har jag införskaffat en hjälm i samband med att jag köpte en racecykel.

 

Nu kommer jag definitivt använda hjälm vid rullskidåkning/inlinesåkning.

 

Kanske ska ha det på VL också? Såg ett par RUSKIGA vurpor med blodvite som följd på VL i år. Eller kanske inte.. Ha ha...

Link to comment
Share on other sites

Hjälm, knäskydd och armbågsskydd. Kunde Dählie sabba skidkarriären med en rullskidvurpa så kan väl jag. =)

Eller ungefär som en pensionerad läkare jag brukar möta i skidspåren uttryckte det (med referens till någon f d elitcyklist): Det är inte det minsta tufft att bli organdonator.

 

Jag bollar vidare länkar till några relaterade artiklar som Lars-Erik tipsade mig om:

www.cyclecraft.co.uk/digest/effectiveness.pdf

www.cyclecraft.co.uk/digest/2002glos.pdf

http://www.drianwalker.com/overtaking/overtakingprobrief.pdf

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V5S-4M645C2-2&_user=650452&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035038&_version=1&_urlVersion=0&_userid=650452&md5=a6b6a5c7a3cfb1c69490b88a9ba06440

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid med hjälm, skulle inte vilja köra huvudet i backen utan hjälm. Körde ner med cyklen i vårt garage här på jobbet i morse. En bil svänger ut från sin p-plats va väldigt nära att bli klippt. Man vet aldrig när faror kommer på cykel lr rullisar. Brukar se folk som kör ute vid drottningholm utan hjälm det ser rätt löjligt ut. Om man kraschar så är ju risken att man blir borta ifrån jobbet länge och med miskad ersättning kan bli väldigt kostsamt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...