Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Riller


  • Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

#21
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

nä precis sen som ja skrev i ett annat inlägg de är skillnad på LF och LF också.

Är det någon skillnad på de olika märkena på marknade när det gäller LF vallorna?
Hade tänkt testa ski-go. Har köpt på mig deras HF sortiment.
Tänkte jag för engångs skull lära mig ett märke innan man börjar blanda in dom andra märken... :)

Ja att köra ett märke är jättebra. då lär man sig.

men om man säger så START och STAR´s LF är väl mer mitt i mellan swix LF och HF vallorna. både i kvalitet och flourhalt

Redigerat av finn2, 24 januari 2006 - 11:49 .


#22
Klas

Klas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 294 inlägg
Förstår jag er rätt: HF är viktigare ju högre fuktighet, dvs i riktigt klister-rött-silver-skitväder spelar HF störst roll. Vid kallare temp så är LF helt ok, f allt vid kall lätt nysnö.
Varför försöker varesig Bromma, Johan och Pölder att sälja på mig ett HF för + grader? utan alla föreslår någon glidvalla för kallgrader.

#23
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Förstår jag er rätt: HF är viktigare ju högre fuktighet, dvs i riktigt klister-rött-silver-skitväder spelar HF störst roll. Vid kallare temp så är LF helt ok, f allt vid kall lätt nysnö.
Varför försöker varesig Bromma, Johan och Pölder att sälja på mig ett HF för + grader? utan alla föreslår någon glidvalla för kallgrader.

men om man säger såhär. 80% minst av alla tävlingar går med HF. och de behöver inte vara plus grader men då är det 100% av tillfällena, kolla vallarapporterna på tillverkarnas sidor så ser du ungeför hur de andvänds.

#24
kayaker

kayaker

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 338 inlägg
Vallatillverkarna har ju även anpassat mängden fluor efter temperaturen.
Det är värt att påpeka att mängden flour är betydligt lägre i en HF-valla för -10 än för plusgrader. Det kan nog t.o.m. vara mer fluor i vissa LF-vallor för plusgrader än vad det är i HF-vallor för rejält kallföre.
Från tillverkarnas sida är nog tanken att HF i de flesta fall ska vara bättre än LF oavsett temperatur men man bör ha i åtanke att man får ganska lite fluor för pengarna om man köper en HF-valla för temperaturer under -10...

Redigerat av kayaker, 24 januari 2006 - 21:22 .

/Fredrik

Worldloppet Gold Master

Marathon de Bessans, Jizerska 50, Dolomitenlauf, Marcialonga, König Ludwig Lauf, Transjurassienne, Gatineauloppet, Tartu Maraton, Finlandiahiihto, Vasaloppet, Bieg Piastow, Engadin Ski Marathon, 7-Mila, Bothnialoppet, Dundret Runt, Malmstråket, Engelbrektsloppet, Wadköpingsloppet 


#25
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Förstår jag er rätt: HF är viktigare ju högre fuktighet, dvs i riktigt klister-rött-silver-skitväder spelar HF störst roll. Vid kallare temp så är LF helt ok, f allt vid kall lätt nysnö.
Varför försöker varesig Bromma, Johan och Pölder att sälja på mig ett HF för + grader? utan alla föreslår någon glidvalla för kallgrader.

Så här skulle jag vilja beskriva det.

Det som är viktigast att analysera är vatteninnehållet i snön. Det kan du göra t ex genom att ta snön i handen och känna på den. Till god hjälp för detta är också en luftfuktighetsmätare.

HF-vallor är för det mesta snabbare, dock ej i fören med väldigt lite vatteninnehåll i snön. Typ kallt och mycket låg luftfuktighet.
Det som då händer är att när det är mycket lite vatten i snön så får du för snabb vattentransporthastighet och belaget tappar vattenspalten och belaget faller ner på den torra snökristallen och ett knarrande gnegljud kan höras.

Nu kommer vi tillbakas till rubriken på denna tråd. Skulle du kunna anpassa strukturen för kallfören - dvs kunna antingen stålsickla bort all struktur eller kunna pressa bort strukturen med ett verktyg. RS RILLER har på sitt verktyg idag en RAK 0,3 som de har rekommenderat att man pressar bort strukturer med. De kommer också nu i februari att släppa en rulle som inte har någon struktur alls, som skall kunna användas just för att pressa bort strukturer. Med detta skapar du förutsättningar för att få det lilla vatten som skapas att kunna bli bärande. För att då kunna få hög vattentransporthastighet i kalla fören så kan du tillföra fluor. Desto finare struktur eller en väldigt plan yta kommer att göra att du kan använda mer fluor. Kanske tom HF-vallor i kallfören.

Så har du en struktur i kalla och torra fören som inte kan hålla vattenspalten kvar med hög vattentransporthastighet, så måste du använda vallor som gör att vattenspalten inte försvinner. Där blir det då LF eller tom vanliga syntetvallor.
Det kan också vara så att i kalla torra fören så är spetsen på snökristall väldigt vass (snön aggressiv) och då kommer man pckså alltid att ha nytta av den hårda vallan. t ex SWIX LF4 alt SWIX CH4 alt Skigo C380 kallpulver. eller START / Vauhtis gröna kallparraffiner.
MEN - har du fin struktur så kan du i dessa vallor gärna droppa Fluorvalla på de viktiga glidzonerna - framförallt på bakre delen av skidan.

När vi pratar om HF-vallor och % fluor i vallorna är det viktigt att inte överdriva fokuset på %-en. Det viktigaste är vallans egenskaper. I min logik för vallning = vilken vattentransporthastighet kan vallan ge.

T ex så finns det vallor för blöta fören som har silikon i sig och det vet väl alla att silikon ger en mycket bra vattenfrånsötande egenskap. denna egenskap hjälper då till med att vattnet kan stötas bort från belaget. (Skigo C242 HF. LF, syntet).

Just Skigo C242 är ett bra exempel.
Om du vill kan du testa detta.
I låg fart går vanliga syntetvallan Skigo C242 lika fort som Skigo C242 HF. Däremot när du kommer till en utförskörning där farten ökar. Då får du nytta av HF-vallans egenskaper. Så med HF-vallan får du högre hastighet tack vare att fluoren just kan ge högre vattentransporthastighet.

Så trixet med vallning är att för varje före kunna lägga en struktur som gör att jag kan använda en preparering av skidan som ger mig så hög (eller lämplig) vattentransporthastighet som möjligt. En sak som jag här måste fråga mig är; i vilken hastghet vill jag själv att skidorna skall gå. Skall jag åka långsamt så bör jag preparera skidorna så de går bra i lågfart. Vill jag bara åka fort så skall jag preparera skidorna för hög hastighet.

Oftast vill man ju ha allt! Och då är det viktigt att försöka preparera så man får egenskaper som ger mig skidor som går bra med len framföring i låg fart (typ uppförsbackar) och även kan ge bra fart i utförskörningar med hög fart.

Detta kan man uppnå genom att kombinera fina strukturer med lite grövre struktur.
Maskinstruktur + Handstruktur. Plus tycker jag ff valla med rätt valla - skall dock fortsätta tester med ovallat (stålsicklade belag)
Återkommer med mer testresultat när jag har något att komma med......

#26
Emilomega

Emilomega

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 205 inlägg
Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?

#27
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?

I så fall rekommenderar jag Toko lilla riller. Den är ett bra alt.
Efter att ha provat RS RILLER tycker jag att den har så många fördelar och fungerar så bra och enkelt att den är värd varenda krona. Så jag skulle definitivt lägga pengarna på en RS RILLER. (Priset är ju bara 2 dyra pulverburkar)

#28
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?

I så fall rekommenderar jag Toko lilla riller. Den är ett bra alt.
Efter att ha provat RS RILLER tycker jag att den har så många fördelar och fungerar så bra och enkelt att den är värd varenda krona. Så jag skulle definitivt lägga pengarna på en RS RILLER. (Priset är ju bara 2 dyra pulverburkar)

haha tycker du börja låta lite väl färgad:P
närå men den är bra men om man måste fråga villken som man ska ha ligger man inte på den nivån att man märker skillnad på resultatet av en toko och RS.. om ja ska va lite kaxig..

har inte koll men stålsiklar du alltid eller villken struktur utgår du från? när du rillar.

Redigerat av finn2, 25 januari 2006 - 22:09 .


#29
Lars_P

Lars_P

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?

Errkä Kähera eller vad han nu heter har en billig variant (250:- eller nåt i den stilen, minns inte riktigt). Den har två grovlekar, c:a 1 o 2 mm, beroende på vilket håll man vänder den.

[... att man märker skillnad på resultatet av en toko och RS.. om ja ska va lite kaxig..

Och vist blir det rillor av den oxå...

Redigerat av Lars_P, 25 januari 2006 - 22:40 .


#30
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?

Errkä Kähera eller vad han nu heter har en billig variant (250:- eller nåt i den stilen, minns inte riktigt). Den har två grovlekar, c:a 1 o 2 mm, beroende på vilket håll man vänder den. Och vist blir det rillor av den oxå...

ja visst! det är så sällan man rillar så onödigt som motionär att lägga ut så mycket på ett rillverktyg. Behövs ju bara vid varmgrader..

Mycket roligare att ha 10-15 par skidor me olika strukturer ist. kanske lite dyrare men:)

gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.

Redigerat av finn2, 25 januari 2006 - 22:43 .


#31
Lars_P

Lars_P

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 142 inlägg

...
gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.

Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...

#32
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

...
gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.

Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...

ja visst gör de. men för proffersionellt bruk är de väl ingen höjdare.

#33
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg
En annan faktor som jag också tycker talar för RS RILLER är att konstruktionen på rullarna är gjorda så att själva spetsen på det som trycks in i skidan är platt på toppen.
Det här gäller ju också maskinstrukturer - man vill gärna ha en lite platt, fin och grund struktur i skidan. Det verkar som dessa ger bättre fart än vassa strukturer.

#34
Emilomega

Emilomega

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 205 inlägg

...
gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.

Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...

ja visst gör de. men för proffersionellt bruk är de väl ingen höjdare.

Om inte proffersionellt bruk då?

#35
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg
Själv har jag kört med mycket fin stenslipsstruktur, sedan så har det alltid blivit att jag rillat på 0,5 med en gammal hederlig SWIX riller utan rullar inför Vasaloppet (senaste 3 åren). Nu när det dax att stenslipa skidorna så har jag två (tre) alternativ:

1) Återigen köra en mycket fin stenslipsstruktur och rilla på 0,5 struktur för typ -5 som det alltid är.

2) Köra vanlig fin struktur och bara rilla när det är varmföre, och eventuellt försöka sickla ner struktueren med stålsickel om det blir djävligt kallt.

3) Köpa RS-riller (som kostar?) och stenslipa? vilken struktur?

Jag är en typisk +-5 timmars åkare, som gärna vill ha bättre glid än mina konkurenter...., hur ska jag göra?

PS Kanske ska vänta med stenlipningen till efter OS, då borde Kuzmins nya rön ha hunnits testas, och investera i stabil stålsickel och stålborste...

Tacksam för seriösa råd!

#36
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg


Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...

ja visst gör de. men för proffersionellt bruk är de väl ingen höjdare.

Om inte proffersionellt bruk då?

¨
jo men ja mena som landslagsvallare vill man inte stå å borsta me erkis borstar som har så kass kvalitet men två gånger i veckan duger dom väl till.

#37
Mauritz

Mauritz

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Hej,

Intressanta inlägg här tycker jag. Canyon skrev någonstans att skidan var 65%, strukturen 25% och vallan 10%. Min fråga är nu. Om jag "bara" har två par skidor ett par som äär för kallföre och ett par som är för varmföre och sedan vallar dessa enligt konstens alla regler. Grundprep + grafit + dagens valla+ev. högflour.

Hur mycket i tid gör det på 10 km (mest stakåkning) mot om jag kör med special special med olika riller och olika glidvalla VARJE gång som föret ändras.

Talar vi om 10% min eller 1%? Är det det det förra måste man ju köra med Riller varje gång MEN mina skidor har ju redan strukturerats olika för våt resp. kallföre.

(omöjlig fråga att svara på men ändå...)

#38
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Själv har jag kört med mycket fin stenslipsstruktur, sedan så har det alltid blivit att jag rillat på 0,5 med en gammal hederlig SWIX riller utan rullar inför Vasaloppet (senaste 3 åren). Nu när det dax att stenslipa skidorna så har jag två (tre) alternativ:

1) Återigen köra en mycket fin stenslipsstruktur och rilla på 0,5 struktur för typ -5 som det alltid är.

2) Köra vanlig fin struktur och bara rilla när det är varmföre, och eventuellt försöka sickla ner struktueren med stålsickel om det blir djävligt kallt.

3) Köpa RS-riller (som kostar?) och stenslipa? vilken struktur?

Jag är en typisk +-5 timmars åkare, som gärna vill ha bättre glid än mina konkurenter...., hur ska jag göra?

PS Kanske ska vänta med stenlipningen till efter OS, då borde Kuzmins nya rön ha hunnits testas, och investera i stabil stålsickel och stålborste...

Tacksam för seriösa råd!

Är ganska säker på att du har haft bra skidor, troligen bättre än de flesta med ditt upplägg.
Kan mycket väl vara att just det du gör bör, blir perfekt till detta års Vasalopp också.

Det enda du får vara nervös för är att det blir något annat före än det du har ett (som jag tror) kanonrecept för. - Skulle du dessutom dra lite lätt med en mikrostruktur på topparna mellan SWIX 0,5 - så vore det mog något av det bästa man kan ha. Det enda jag inte gillar med din metod är att du drar upp en kant med SWIX-rillern. Drar du ner den med rakblad eller fibertex, eller borstar extremt mycket efter?

Kuzmin-receptet tror jag du kan glömma. Det kan säkert vara kanske det bästa alt. - men jag tror den mentala styrkan hos den som skall köra på det - måste vara stark och absolut måste man tro på det!

Återstår alltså att köpa en RS RILLER. Fördelen med det är att du kan vara ganska säker på att få perfekta skidor för dagens före.

MASKINSTRUKTUR
Jag vet att en del landslag och ett antal av Sveriges bästa långloppsåkare som använder RS RILLER.
Den vanligaste metoden är att lägga den absolut finaste maskinstrukturen på sina skidor. (framförallt på de bästa skidparen) - sedan lägger man den struktur som är bäst för dagens före på skidorna. Alltid RAK 0,3 på topp - ev i vissa fören kompletterad med en RAK grövre struktur för att den skall hjälpa till att släppa iväg skidorna i högre fart.

Så långt som jag/vi testat fungerar RS RILLER GUIDE mycket bra som utgångspunkt jämnt!
Riktigt blöta fören har vi fortfarande inte så stort testmaterial än.

Redigerat av canyon, 26 januari 2006 - 19:22 .


#39
canyon

canyon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Hej,

Intressanta inlägg här tycker jag. Canyon skrev någonstans att skidan var 65%, strukturen 25% och vallan 10%. Min fråga är nu. Om jag "bara" har två par skidor ett par som äär för kallföre och ett par som är för varmföre och sedan vallar dessa enligt konstens alla regler. Grundprep + grafit + dagens valla+ev. högflour.

Hur mycket i tid gör det på 10 km (mest stakåkning) mot om jag kör med special special med olika riller och olika glidvalla VARJE gång som föret ändras.

Talar vi om 10% min eller 1%? Är det det det förra måste man ju köra med Riller varje gång MEN mina skidor har ju redan strukturerats olika för våt resp. kallföre.

(omöjlig fråga att svara på men ändå...)

Generell regel för glid
85% skidor
15% struktur
5% valla

Kul med frågor som är omöjliga att svara på.
Men med viktningen har du lite svar. Vill man ha riktigt bra skidor - så köp skidor - strunta i att köpa dyra pulvervallor - sälj skidor som inte går fort - köp nya skidor - testa skidor tills du hittar riktigt bra skidpar- = SKIDPAREN SPELART STÖRST ROLL FÖR ATT DU SKALL FÅ DE SKIDOR SOM HAR BÄSTA FARTEN.

Tror förbättringen ligger i det %-spann som du angett men den börjar på ca 0%- Alltså 0 till 10%. Närmare 10% kan det säkert vara i knepiga vallningsfören. Hur mycket beror på utgångspunkt. Vilken struktur i skidan, vilket före? = Hur långt för optimal struktur är skidan jag vill åka på? I vissa fören är troligen den maskinstruktur jag har på skidan det optimala. Det enda jag borde komplettera med är en fin mikrostruktur.
I vissa fören är det väldigt liten skillnad. Är det riktigt snabba fören med isiga spår så går nästan allt lika fort. Där är skillnaden väldigt liten mellan skidpar, strukturer och vallor.

En annan faktor som är mycket intressant är att om jag har riktigt bra skidpar och jämför mot ett sämre skidpar. Så blir förbättringen genom att lägga struktur större på det sämre skidparet mycket större. Dvs lägger jag struktur med en handriller på ett sämre skidpar så närmar sig det skidparet i fart det bättre skidparet.

Redigerat av canyon, 26 januari 2006 - 19:51 .


#40
Mauritz

Mauritz

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Förstör jag den preparering som redan finns och som gjorts vid stenslipningen? Eller lägger rillern struktur ovanpå struktur så att säga?

Jag vet att Canyon någonstans skrivit att du genomfört tester med fästvallan och det visat sig att den haft stor betydelse för glidet. Skulle du (eller någon annan) kunna utveckla varför? Det förstår jag inte hur den kan påverka (om spannet är korrekt).




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar