Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Riller


Macros

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
[quote name=Emilomega]Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?[/quote]
I så fall rekommenderar jag Toko lilla riller. Den är ett bra alt.
Efter att ha provat RS RILLER tycker jag att den har så många fördelar och fungerar så bra och enkelt att den är värd varenda krona. Så jag skulle definitivt lägga pengarna på en RS RILLER. (Priset är ju bara 2 dyra pulverburkar)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=Emilomega]Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?[/quote]
I så fall rekommenderar jag Toko lilla riller. Den är ett bra alt.
Efter att ha provat RS RILLER tycker jag att den har så många fördelar och fungerar så bra och enkelt att den är värd varenda krona. Så jag skulle definitivt lägga pengarna på en RS RILLER. (Priset är ju bara 2 dyra pulverburkar)[/quote]
haha tycker du börja låta lite väl färgad:P
närå men den är bra men om man måste fråga villken som man ska ha ligger man inte på den nivån att man märker skillnad på resultatet av en toko och RS.. om ja ska va lite kaxig..

har inte koll men stålsiklar du alltid eller villken struktur utgår du från? när du rillar.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Emilomega]Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?[/quote]
Errkä Kähera eller vad han nu heter har en billig variant (250:- eller nåt i den stilen, minns inte riktigt). Den har två grovlekar, c:a 1 o 2 mm, beroende på vilket håll man vänder den.
[quote name=finn2][... att man märker skillnad på resultatet av en toko och RS.. om ja ska va lite kaxig..[/quote]
Och vist blir det rillor av den oxå...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P][quote=Emilomega]Vilken riller kan Ni rekommendera om man tycker RS-riller är för dyr?
Swix, Toko, eller finns det någon annan?[/quote]
Errkä Kähera eller vad han nu heter har en billig variant (250:- eller nåt i den stilen, minns inte riktigt). Den har två grovlekar, c:a 1 o 2 mm, beroende på vilket håll man vänder den. Och vist blir det rillor av den oxå...[/quote]
ja visst! det är så sällan man rillar så onödigt som motionär att lägga ut så mycket på ett rillverktyg. Behövs ju bara vid varmgrader..

Mycket roligare att ha 10-15 par skidor me olika strukturer ist. kanske lite dyrare men:)

gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P][quote=finn2]...
gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.[/quote]
Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...[/quote]
ja visst gör de. men för proffersionellt bruk är de väl ingen höjdare.
Link to comment
Share on other sites

En annan faktor som jag också tycker talar för RS RILLER är att konstruktionen på rullarna är gjorda så att själva spetsen på det som trycks in i skidan är platt på toppen.
Det här gäller ju också maskinstrukturer - man vill gärna ha en lite platt, fin och grund struktur i skidan. Det verkar som dessa ger bättre fart än vassa strukturer.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=Lars_P][quote=finn2]...
gillar inte erkis produkter känns så sunkigt allt. billigast är bäst typ.[/quote]
Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...[/quote]
ja visst gör de. men för proffersionellt bruk är de väl ingen höjdare.[/quote]
Om inte proffersionellt bruk då?
Link to comment
Share on other sites

Själv har jag kört med mycket fin stenslipsstruktur, sedan så har det alltid blivit att jag rillat på 0,5 med en gammal hederlig SWIX riller utan rullar inför Vasaloppet (senaste 3 åren). Nu när det dax att stenslipa skidorna så har jag två (tre) alternativ:

1) Återigen köra en mycket fin stenslipsstruktur och rilla på 0,5 struktur för typ -5 som det alltid är.

2) Köra vanlig fin struktur och bara rilla när det är varmföre, och eventuellt försöka sickla ner struktueren med stålsickel om det blir djävligt kallt.

3) Köpa RS-riller (som kostar?) och stenslipa? vilken struktur?

Jag är en typisk +-5 timmars åkare, som gärna vill ha bättre glid än mina konkurenter...., hur ska jag göra?

PS Kanske ska vänta med stenlipningen till efter OS, då borde Kuzmins nya rön ha hunnits testas, och investera i stabil stålsickel och stålborste...

Tacksam för seriösa råd!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Emilomega][quote=finn2][quote=Lars_P]
Ja, visst är det helt klart "low cost line", men det funkar...[/quote]
ja visst gör de. men för proffersionellt bruk är de väl ingen höjdare.[/quote]
Om inte proffersionellt bruk då?[/quote]
¨
jo men ja mena som landslagsvallare vill man inte stå å borsta me erkis borstar som har så kass kvalitet men två gånger i veckan duger dom väl till.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Intressanta inlägg här tycker jag. Canyon skrev någonstans att skidan var 65%, strukturen 25% och vallan 10%. Min fråga är nu. Om jag "bara" har två par skidor ett par som äär för kallföre och ett par som är för varmföre och sedan vallar dessa enligt konstens alla regler. Grundprep + grafit + dagens valla+ev. högflour.

Hur mycket i tid gör det på 10 km (mest stakåkning) mot om jag kör med special special med olika riller och olika glidvalla VARJE gång som föret ändras.

Talar vi om 10% min eller 1%? Är det det det förra måste man ju köra med Riller varje gång MEN mina skidor har ju redan strukturerats olika för våt resp. kallföre.

(omöjlig fråga att svara på men ändå...)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rotebrostakaren]Själv har jag kört med mycket fin stenslipsstruktur, sedan så har det alltid blivit att jag rillat på 0,5 med en gammal hederlig SWIX riller utan rullar inför Vasaloppet (senaste 3 åren). Nu när det dax att stenslipa skidorna så har jag två (tre) alternativ:

1) Återigen köra en mycket fin stenslipsstruktur och rilla på 0,5 struktur för typ -5 som det alltid är.

2) Köra vanlig fin struktur och bara rilla när det är varmföre, och eventuellt försöka sickla ner struktueren med stålsickel om det blir djävligt kallt.

3) Köpa RS-riller (som kostar?) och stenslipa? vilken struktur?

Jag är en typisk +-5 timmars åkare, som gärna vill ha bättre glid än mina konkurenter...., hur ska jag göra?

PS Kanske ska vänta med stenlipningen till efter OS, då borde Kuzmins nya rön ha hunnits testas, och investera i stabil stålsickel och stålborste...

Tacksam för seriösa råd![/quote]
Är ganska säker på att du har haft bra skidor, troligen bättre än de flesta med ditt upplägg.
Kan mycket väl vara att just det du gör bör, blir perfekt till detta års Vasalopp också.

Det enda du får vara nervös för är att det blir något annat före än det du har ett (som jag tror) kanonrecept för. - Skulle du dessutom dra lite lätt med en mikrostruktur på topparna mellan SWIX 0,5 - så vore det mog något av det bästa man kan ha. Det enda jag inte gillar med din metod är att du drar upp en kant med SWIX-rillern. Drar du ner den med rakblad eller fibertex, eller borstar extremt mycket efter?

Kuzmin-receptet tror jag du kan glömma. Det kan säkert vara kanske det bästa alt. - men jag tror den mentala styrkan hos den som skall köra på det - måste vara stark och absolut måste man tro på det!

Återstår alltså att köpa en RS RILLER. Fördelen med det är att du kan vara ganska säker på att få perfekta skidor för dagens före.

MASKINSTRUKTUR
Jag vet att en del landslag och ett antal av Sveriges bästa långloppsåkare som använder RS RILLER.
Den vanligaste metoden är att lägga den absolut finaste maskinstrukturen på sina skidor. (framförallt på de bästa skidparen) - sedan lägger man den struktur som är bäst för dagens före på skidorna. Alltid RAK 0,3 på topp - ev i vissa fören kompletterad med en RAK grövre struktur för att den skall hjälpa till att släppa iväg skidorna i högre fart.

Så långt som jag/vi testat fungerar RS RILLER GUIDE mycket bra som utgångspunkt jämnt!
Riktigt blöta fören har vi fortfarande inte så stort testmaterial än.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Hej,

Intressanta inlägg här tycker jag. Canyon skrev någonstans att skidan var 65%, strukturen 25% och vallan 10%. Min fråga är nu. Om jag "bara" har två par skidor ett par som äär för kallföre och ett par som är för varmföre och sedan vallar dessa enligt konstens alla regler. Grundprep + grafit + dagens valla+ev. högflour.

Hur mycket i tid gör det på 10 km (mest stakåkning) mot om jag kör med special special med olika riller och olika glidvalla VARJE gång som föret ändras.

Talar vi om 10% min eller 1%? Är det det det förra måste man ju köra med Riller varje gång MEN mina skidor har ju redan strukturerats olika för våt resp. kallföre.

(omöjlig fråga att svara på men ändå...)[/quote]
Generell regel för glid
85% skidor
15% struktur
5% valla

Kul med frågor som är omöjliga att svara på.
Men med viktningen har du lite svar. Vill man ha riktigt bra skidor - så köp skidor - strunta i att köpa dyra pulvervallor - sälj skidor som inte går fort - köp nya skidor - testa skidor tills du hittar riktigt bra skidpar- = SKIDPAREN SPELART STÖRST ROLL FÖR ATT DU SKALL FÅ DE SKIDOR SOM HAR BÄSTA FARTEN.

Tror förbättringen ligger i det %-spann som du angett men den börjar på ca 0%- Alltså 0 till 10%. Närmare 10% kan det säkert vara i knepiga vallningsfören. Hur mycket beror på utgångspunkt. Vilken struktur i skidan, vilket före? = Hur långt för optimal struktur är skidan jag vill åka på? I vissa fören är troligen den maskinstruktur jag har på skidan det optimala. Det enda jag borde komplettera med är en fin mikrostruktur.
I vissa fören är det väldigt liten skillnad. Är det riktigt snabba fören med isiga spår så går nästan allt lika fort. Där är skillnaden väldigt liten mellan skidpar, strukturer och vallor.

En annan faktor som är mycket intressant är att om jag har riktigt bra skidpar och jämför mot ett sämre skidpar. Så blir förbättringen genom att lägga struktur större på det sämre skidparet mycket större. Dvs lägger jag struktur med en handriller på ett sämre skidpar så närmar sig det skidparet i fart det bättre skidparet.
Link to comment
Share on other sites

Förstör jag den preparering som redan finns och som gjorts vid stenslipningen? Eller lägger rillern struktur ovanpå struktur så att säga?

Jag vet att Canyon någonstans skrivit att du genomfört tester med fästvallan och det visat sig att den haft stor betydelse för glidet. Skulle du (eller någon annan) kunna utveckla varför? Det förstår jag inte hur den kan påverka (om spannet är korrekt).
Link to comment
Share on other sites

Kan ju svara lite också!
Fästvallan "tar" alltid av glidet om du inte åker utan eller har stenhårda skidor (som en del långloppsåkare). Visst om du står med lika vikt på båda skidorna och har vallat på 0,3 så ska det kanske inte påverka glidet men hur ofta har du en sådan perfekt viktfördelning och var finns det såna jämna spår? Dessutom, om du stakar hårt så kan det ju bli lite av kängruhoppande, kolla stakspurter. Är det stenhårda spår, kallföre och finkornigsnö så kan en blå burk ta "nästan ingenting".
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Förstör jag den preparering som redan finns och som gjorts vid stenslipningen? Eller lägger rillern struktur ovanpå struktur så att säga?

Jag vet att Canyon någonstans skrivit att du genomfört tester med fästvallan och det visat sig att den haft stor betydelse för glidet. Skulle du (eller någon annan) kunna utveckla varför? Det förstår jag inte hur den kan påverka (om spannet är korrekt).[/quote]
Använder du Rill-järn som valsar ner strukturer. Dvs inte skrapar eller fräser in strukturen, så skall skidan återgå till den maskinstruktur du har på skidan. Gäller dock ej de riktigt grova, djupa strukturerna - de kan bli kvar.

Lejonets svar på fästvalla var mycket bra. Vi testar mycket fart på skidorna och när det gäller klassiska skidor är vår erfarenhet att för bra glid är det viktigaste partiet just fästvallazonen.

Du kan med lätthet förstöra en skida som har bra fart med en fästvallning som suger glid.
Vi delar in fästvallning i 3 olika typer som vi testar.

Perfekt fästvallning
Långloppsvallning
Vallningsfritt
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Verkar vara nån som gillar RS-Riller här.[/quote]
Om du menar mig - så kan jag svara.

Att det är det bästa jag köpt för skidpreparering! Enkelt att använda och alltid bra glid!
Behöver inte vara lika nervös och hysterisk som tidigare för att ha "fel" valla och att inte ha testat nog mycket för att få det där lilla extra.
Link to comment
Share on other sites

Fråga:
Är det värmen från järnet, vid pålägg av ny glider, som får den tidigare strukturen att försvinna ??
Eller är det så att paraffinet fyller ut struktur-groparna, så det ser ut som det återgått ??

Om det är värmen som återställer belaget: Hur får man då bort strukturen på ett par "Kuzmin"-sicklade och o-paraffinerade belag ?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=myrstakaren]Fråga:
Är det värmen från järnet, vid pålägg av ny glider, som får den tidigare strukturen att försvinna ??
Eller är det så att paraffinet fyller ut struktur-groparna, så det ser ut som det återgått ??

Om det är värmen som återställer belaget: Hur får man då bort strukturen på ett par "Kuzmin"-sicklade och o-paraffinerade belag ?[/quote]
Det är värmen från järnet som gör att belaget återgår till ursprungsstrukturen.

För stålsicklade belag gör man samma sak. Använder vallajärnet (alt. varmluftspistol) och värmer belaget.
Det återgår då till sitt minne = stålsicklade ytan.
När det gäller det stålsicklade belaget så ser man handlagda strukturer tydligare än på maskinstrukturerade . Så därför kan det verka som de tar lite längre tid att få mer markanta handlagda strukturer att försvinna på just de stålsicklade belagen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Gustav]Om man har preparerat skidorna med pulver och borstat noga och sen rillar dem. Behöver man borsta igen då eller polera av något slag. Jag upplever det som att rillerna river upp lite av pulvret för det blir lite vitt i skårerna.
Någon som vet.[/quote]
Vet inte exakt hur du lägger på pulver och hur du borstar.
Den metod jag använder är att efter att ha värmt in pulvret med vallajärn (högsta temp).
så låt skidan svalna - borsta upp så mycket pulver du kan - korka in (helst med roto-kork)
Borsta med arbetsborste + metallborste + polerborste.
Därefter strukturera.
Och precis som du beskriver så kommer det oftast fram vitt pulver här (även för de som borstat bra). Det som händer är att man bryter ytterligare lite ytstruktur och därför kommer det fram valla från belaget. Detta kan även gälla för riktigt hårda parraffiner - typ gröna glidvallor.
Så efter strukturering på pulver och hårda vallor tycker jag man skall dra lite lätt med en fin metallborste (typ Red Creeks fina lilla) - och vill man kan man borsta med polerborste också. (framförallt om man skall åka korta distanser - typ sprint)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=Gustav]Om man har preparerat skidorna med pulver och borstat noga och sen rillar dem. Behöver man borsta igen då eller polera av något slag. Jag upplever det som att rillerna river upp lite av pulvret för det blir lite vitt i skårerna.
Någon som vet.[/quote]
Vet inte exakt hur du lägger på pulver och hur du borstar.
Den metod jag använder är att efter att ha värmt in pulvret med vallajärn (högsta temp).
så låt skidan svalna - borsta upp så mycket pulver du kan - korka in (helst med roto-kork)
Borsta med arbetsborste + metallborste + polerborste.
Därefter strukturera.
Och precis som du beskriver så kommer det oftast fram vitt pulver här (även för de som borstat bra). Det som händer är att man bryter ytterligare lite ytstruktur och därför kommer det fram valla från belaget. Detta kan även gälla för riktigt hårda parraffiner - typ gröna glidvallor.
Så efter strukturering på pulver och hårda vallor tycker jag man skall dra lite lätt med en fin metallborste (typ Red Creeks fina lilla) - och vill man kan man borsta med polerborste också. (framförallt om man skall åka korta distanser - typ sprint)[/quote]
För riktigt kallföre, dvs gröna glidvallor ska man lägga på strukturen INNAN tävlingsvallan trodde jag, det är enbart för varmföre man ska rilla sist för att ha kvar den vassa strukturen trodde jag innan jag läste detta, enligt SWIX lilla manual.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rotebrostakaren]För riktigt kallföre, dvs gröna glidvallor ska man lägga på strukturen INNAN tävlingsvallan trodde jag, det är enbart för varmföre man ska rilla sist för att ha kvar den vassa strukturen trodde jag innan jag läste detta, enligt SWIX lilla manual.[/quote]
Som jag använt verktygen för handstrukturer så lägger jag i princip alltid strukturen allra sist. För kallfören kan det vara aktuellt att tom med försöka pressa bort struktur. + lägga en lite bredare dräneringskanal för släpp i högfart. Och detta göres också sist.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...