Förstår jag er rätt: HF är viktigare ju högre fuktighet, dvs i riktigt klister-rött-silver-skitväder spelar HF störst roll. Vid kallare temp så är LF helt ok, f allt vid kall lätt nysnö.
Varför försöker varesig Bromma, Johan och Pölder att sälja på mig ett HF för + grader? utan alla föreslår någon glidvalla för kallgrader.
Så här skulle jag vilja beskriva det.
Det som är viktigast att analysera är vatteninnehållet i snön. Det kan du göra t ex genom att ta snön i handen och känna på den. Till god hjälp för detta är också en luftfuktighetsmätare.
HF-vallor är för det mesta snabbare, dock ej i fören med väldigt lite vatteninnehåll i snön. Typ kallt och mycket låg luftfuktighet.
Det som då händer är att när det är mycket lite vatten i snön så får du för snabb vattentransporthastighet och belaget tappar vattenspalten och belaget faller ner på den torra snökristallen och ett knarrande gnegljud kan höras.
Nu kommer vi tillbakas till rubriken på denna tråd. Skulle du kunna anpassa strukturen för kallfören - dvs kunna antingen stålsickla bort all struktur eller kunna pressa bort strukturen med ett verktyg. RS RILLER har på sitt verktyg idag en RAK 0,3 som de har rekommenderat att man pressar bort strukturer med. De kommer också nu i februari att släppa en rulle som inte har någon struktur alls, som skall kunna användas just för att pressa bort strukturer. Med detta skapar du förutsättningar för att få det lilla vatten som skapas att kunna bli bärande. För att då kunna få hög vattentransporthastighet i kalla fören så kan du tillföra fluor. Desto finare struktur eller en väldigt plan yta kommer att göra att du kan använda mer fluor. Kanske tom HF-vallor i kallfören.
Så har du en struktur i kalla och torra fören som inte kan hålla vattenspalten kvar med hög vattentransporthastighet, så måste du använda vallor som gör att vattenspalten inte försvinner. Där blir det då LF eller tom vanliga syntetvallor.
Det kan också vara så att i kalla torra fören så är spetsen på snökristall väldigt vass (snön aggressiv) och då kommer man pckså alltid att ha nytta av den hårda vallan. t ex SWIX LF4 alt SWIX CH4 alt Skigo C380 kallpulver. eller START / Vauhtis gröna kallparraffiner.
MEN - har du fin struktur så kan du i dessa vallor gärna droppa Fluorvalla på de viktiga glidzonerna - framförallt på bakre delen av skidan.
När vi pratar om HF-vallor och % fluor i vallorna är det viktigt att inte överdriva fokuset på %-en. Det viktigaste är vallans egenskaper. I min logik för vallning = vilken vattentransporthastighet kan vallan ge.
T ex så finns det vallor för blöta fören som har silikon i sig och det vet väl alla att silikon ger en mycket bra vattenfrånsötande egenskap. denna egenskap hjälper då till med att vattnet kan stötas bort från belaget. (Skigo C242 HF. LF, syntet).
Just Skigo C242 är ett bra exempel.
Om du vill kan du testa detta.
I låg fart går vanliga syntetvallan Skigo C242 lika fort som Skigo C242 HF. Däremot när du kommer till en utförskörning där farten ökar. Då får du nytta av HF-vallans egenskaper. Så med HF-vallan får du högre hastighet tack vare att fluoren just kan ge högre vattentransporthastighet.
Så trixet med vallning är att för varje före kunna lägga en struktur som gör att jag kan använda en preparering av skidan som ger mig så hög (eller lämplig) vattentransporthastighet som möjligt. En sak som jag här måste fråga mig är; i vilken hastghet vill jag själv att skidorna skall gå. Skall jag åka långsamt så bör jag preparera skidorna så de går bra i lågfart. Vill jag bara åka fort så skall jag preparera skidorna för hög hastighet.
Oftast vill man ju ha allt! Och då är det viktigt att försöka preparera så man får egenskaper som ger mig skidor som går bra med len framföring i låg fart (typ uppförsbackar) och även kan ge bra fart i utförskörningar med hög fart.
Detta kan man uppnå genom att kombinera fina strukturer med lite grövre struktur.
Maskinstruktur + Handstruktur. Plus tycker jag ff valla med rätt valla - skall dock fortsätta tester med ovallat (stålsicklade belag)
Återkommer med mer testresultat när jag har något att komma med......