Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Riller


Macros

Recommended Posts

I fredags köpte jag RS-RILLER:s 2 nya rullar. En helt blank rulle för att rycka bort all struktur + en diagonal.

Tack vare det kalla vädret + torr nysnö fick jag prova båda i helgen.

Valla
2 lager LF4 och Skigo C380 insmält i översta LF4-lagret.

Pressad bort nästan all struktur på skidor med LJ03.
La sedan på lördag RAK 0,3 ovanpå detta.

På söndag kompletterade jag med DIAG 0,5.
Fick betydligt bättre släpp i den täta kalla nysnön. Speciellt släppte skidorna iväg bättre i högre fart.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
[quote name=canyon]Jag har vallat mycket ca 20 år snart co har en del erfarenhet. Det som kom för ett antal år sedan var mer avancerade handstruktureringsjärn.
De enkla rilljärnen har ju också funnits rätt länge och då menar jag framförallt SWIX RILLJÄRN och TOKO RILLJÄRN.

Alla handstruktureringjärn har för och nackdelar enl. min erfarenhet.

De som skrapar ger problem med att de drar upp fiberhår.
De dyra som via ett kuggsystem fräser upp en struktur skapar också ett moment där man får upp lite fiberhår. Dessutom har man här en stor risk att de om kuggdreven stannar, så fungerar de som ett sandpapper.

För både dyra och de billigare verktygen finns också ett problem och det är - att de är konstruerade som ett handtag. Så om du har lagt fästvalla på skidorna så måste du stoppa vid fästvallan på den främre glidzonen på klassiska skidor. Och just där har du oftast en tryckpunkt som du använder när du åker.

Många verktyg har ju också en massa olika typer av rullar, julgranar, fiskben, och allt vad det nu kan vara. Detta måste också analyseras och bedömas. Har det någon funktion. Vad gör rullens struktur. Många gånger är mönstren bara brutna raka strukturer.
De kan säkert fungera ocg ge bra fartökningsresultat vid tester. Problemet är bara att om du någon gång vill upprepa den strukturen - Kan du det? Repeterbarhet?

Så jag tycker att du först innan du bestämmer dig skall fråga dig själv. Hur tror du logiskt och teoretiskt att det fungerar med glid- fästvallning?

Jag tror idag mest på RS RILLER-konceptet att det är fråga om friktion - vattentransport.

Friktionen kommer längst fram på skidan (nere i snön) - sedan skall resten av skidan passera den bildade vattenspalten på ett sätt att så lite friktion och effektförlust fås.
Så finns det något som i den skidrörelse över vattenspalten som påverkar friktionen och kraften negativt så bromsas skidan. Dvs Jag skall få så lite friktion som möjligt och så maximal vattentransporthastighet som möjligt.

3 faktorer som kan bromsa:
Belaget - flimmerhåren framförallt
Vattnet som bildas - vatten som transporteras i vinkel mot åkriktning bromsar
Smuts - Har du raka struktur så minskar du även risken för att smuts fastnar i skidan

Så för mig är det enkelt dag att välja någon produkt.

RS RILLER är idag det bästa jag sett. Reservation dock för nya produkter + att det finns ett antal verktyg som jag ryktesvägen hört finns + att det finns också en del verktyg som kommit ut, men som jag efter att ha tittat på inte gillar + att de är också för dyra för att man skall ha råd att testa dom.

Annars tycker jag också fortfarande att TOKOS enkla rilljärn är bra. Holmenkolls - den med 3 rullar tycker jag också är ett tänkbart alt. Dock är det ju dyrare än RS RILLER.

Ett tips till er som vill börja rilla - Det vi ser vid våra tester är att det är fina strukturer som är mycket intressant. Jag tror vi kommer att se finare och finare strukturer på skidorna. Både vid kalla och blöta fören.
Titta bara på årets skidor från de stora skidtillverkarna. Grunda raka och fina strukturer![/quote]
Jag vill ställa en fråga till CANYON, angående RS- RILLER . Vilken riller drar jag upp först på skidan , då det skall vara flera olika storlekar. skall jag börja med dom små eller dom stora.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Finne]Jag vill ställa en fråga till CANYON, angående RS- RILLER . Vilken riller drar jag upp först på skidan , då det skall vara flera olika storlekar. skall jag börja med dom små eller dom stora.[/quote]
Efter mycket tester och även efter input från andra och så har jag ändrat lite på upplägget för hur jag lägger strukurer just när det skall vara flera olika.

Den logik jag använder nu är att jag tänker efter på vilken struktur tror jag är viktigast för dagens före.

T ex. om det är varmare strukturer med mer vatteninnehåll i snön lägger jag alltid den grövsta sist. (tidigare drog jag alltid RAK 0,3 sist)

T ex som idag då det är ca -1 med ca 90% luftfuktighet och snön känns riktigt våt så skulle jag lägga struktur så här.

Fram 2 ggr RAK 0,5 + 2 ggr lätt med RAK 0,3 + 1ggr med RAK 1,0
Bak 2 ggr RAK 0,5 + 2 ggr lätt med RAK 0,3 + 2 ggr med RAK 1,0

Kommentar
Principen är börja med de grövre och lägg sedan finare. MEN när jag vill ha dräneringskanalerna typ RAK 1,0 och RAK 2,0 med bra funktion lägger jag dessa ovanpå.

Alltså om jag vill ha en riktigt bra dräneringskanal som är markant och som jag tror viktig för att det är stort vatteninnehåll i snön så lägger jag den grövsta rillen över de andra lagda strukturerna.
Är snön riktigt tät och slät i spåren så skulle jag nog också använda Diag 0,5 och lägga den 1 ggr lätt ovanpå allra sist. Det som den isåfall skall göra är att den skall när det blir för mycket vatten i RAK 1,0-kanalen - så skall den ligga och hela tiden spraya bort vatten, så jag skall slippa för mycket vatten under skidan som då suger fast skidan.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Hur hårt ska man egentligen trycka med RS-rillern? Storleksordningen 1, 5 eller 10 kg - eller hängande över den med överkroppen...?[/quote]
Som jag fattat och som jag använder den.

Så använder jag sunt förnuft och trycker med det tryck som ger mig en struktur som jag tror är bäst. = mer vatteninnehåll så hårdare tryck för mer markerad struktur.

Vill jag trycka bort struktur så trycker jag allt vad jag kan med RAK 0,3 eller så hårt som jag tycker är lämpligt med BLANK (=ingen struktur alls)

När jag lägger RAK0,3 + Diag O,5 ovanpå lite varmare strukturer trycker jag i princip inget alls. Tyngden på handtaget + lite lätt tryck.

Så hur hårt jag trycker beror på utgångspunkt.
Vilken struktur har skidorna från start
Vilket vatteninnehåll har snön (inkl Koll på luftfuktighet och temp)
Vad vill jag åstadkomma

T ex
igår -2 C och lätt fallande nysnö 92% luftfuktighet - blanka täta spår.
Maskinstruktur i skidan LJ02

Fram
Rak 2 ggr 0,5 halvhårt tryck (kanske ca 10 kg), + 2 ggr RAK 0,3 lätt tryck (ca 1 kg tryck) + Diag 0,5 lätt tryck ( ca 2-3 kg tryck)

Bak
Rak 2 ggr 0,5 halvhårt tryck (kanske ca 10 kg), + 2 ggr RAK 0,3 lätt tryck (ca 1 kg tryck)
+ RAK 1,0 halvhårt tryck (kanske ca 15 kg) + Diag 0,5 lätt tryck ( ca 2-3 kg tryck)

Otroliga skidor. Användes på masstart tävling. I utförsbackarna bara glida ikapp och stå och bromsa. Det som diagonalen gör är att den i den täta snön ligger och hjälper till att undvika "sug". Så fort det blir för mycket vatten mellan skida och snö, så sprayar den kontinuerligt bort det vattnet.

T ex
Mycket blöta förhållanden. Plusgrader och riktigt fuktig snö. = Maximalt tryck på RAK 1,0 alt RAK 2,0 Lägger jag allra sist då. Passar mig dock lite för att använda RAK 2,0. Eftersom den innebär att jag kanske måste slipa om skidan för att få bort den)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
-1 C, 1 dag gammal nysnö, 95% Luftfuktighet,
Skateskidor
2 ggr RAK0,5 halvhårt + 2 ggr RAK 0,3 lätt + främre delen DIAGONAL 0,5 lätt tryck + bakre delen RAK 1,0 mer än halvhårt

Fruktanvärt snabba skidor - använda på sprint med superresultat.
Valla SWIX HF8 + Flourkloss Rex TK72 (Finns väl eg. bättre vallningar i det här föret - med ännu vassare vallning borde skidorna kanske tom varit ännu snabbare - om möjligt??? )
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]-1 C, 1 dag gammal nysnö, 95% Luftfuktighet,
Skateskidor
2 ggr RAK0,5 halvhårt + 2 ggr RAK 0,3 lätt + främre delen DIAGONAL 0,5 lätt tryck + bakre delen RAK 1,0 mer än halvhårt

Fruktanvärt snabba skidor - använda på sprint med superresultat.
Valla SWIX HF8 + Flourkloss Rex TK72 (Finns väl eg. bättre vallningar i det här föret - med ännu vassare vallning borde skidorna kanske tom varit ännu snabbare - om möjligt??? )[/quote]
fruktansvärtbra skidor? va har du för referenser eg? känns om inte optimal vallning. 95% är pulver ett måste. sorry om jag låter grinig men tycker de börjar bli lite väl... placeboeffekt?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=canyon]-1 C, 1 dag gammal nysnö, 95% Luftfuktighet,
Skateskidor
2 ggr RAK0,5 halvhårt + 2 ggr RAK 0,3 lätt + främre delen DIAGONAL 0,5 lätt tryck + bakre delen RAK 1,0 mer än halvhårt

Fruktanvärt snabba skidor - använda på sprint med superresultat.
Valla SWIX HF8 + Flourkloss Rex TK72 (Finns väl eg. bättre vallningar i det här föret - med ännu vassare vallning borde skidorna kanske tom varit ännu snabbare - om möjligt??? )[/quote]
fruktansvärtbra skidor? va har du för referenser eg? känns om inte optimal vallning. 95% är pulver ett måste. sorry om jag låter grinig men tycker de börjar bli lite väl... placeboeffekt?[/quote]
Men Rex TK72 är väl eg. pressat pulver (klots - 100% fluor), även om det är kallföresfluor? (dvs inte optimalt)

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=canyon]-1 C, 1 dag gammal nysnö, 95% Luftfuktighet,
Skateskidor
2 ggr RAK0,5 halvhårt + 2 ggr RAK 0,3 lätt + främre delen DIAGONAL 0,5 lätt tryck + bakre delen RAK 1,0 mer än halvhårt

Fruktanvärt snabba skidor - använda på sprint med superresultat.
Valla SWIX HF8 + Flourkloss Rex TK72 (Finns väl eg. bättre vallningar i det här föret - med ännu vassare vallning borde skidorna kanske tom varit ännu snabbare - om möjligt??? )[/quote]
fruktansvärtbra skidor? va har du för referenser eg? känns om inte optimal vallning. 95% är pulver ett måste. sorry om jag låter grinig men tycker de börjar bli lite väl... placeboeffekt?[/quote]
Placebo tror jag absolut inte.
Flourkloss och flourpulver har ofta exakt samma ingredienser. Båda vallorna försöker ge så mycket fluor som möjligt. Och jag håller definitivt inte med om att pulver skulle ge snabbare skidor än flourkloss.

Det jag skulle kunna hålla med om är att åker jag korta lopp så får jag med fluorkloss ofta snabbare skidor med ett säkrare och enklare vallningsförfarande. Pulver kan jag hålla med om ger bättre skidor för längre lopp.
Och vill jag ha riktigt snabba skidor på korta lopp så toppar jag gärna pulver med flourkloss eller ännu hellre i vissa fören med fluid. (gäller även för långlopp - dock tycker jag bättre om förhållanden där jag får toppa fluid med pulver - litar mer på pulver i hållbarhet - tyvärr så är det lite dyrt med dessa typer av vallningar - så det finns för mig dock en ekonomisk begränsing hur mycket jag kan testa dessa varianter)

Enligt min erfarenhet så verkar det som fluor + fluor ger pluseffekt. MEN det kanske är placebo det också (hehehe)

Det som jag också vill påpeka är att enligt våra tester så har strukturer mycket större betydelse för farten på skidorna än val och valla.
När vi testar olika parraffiner. Kan vi få testresultat där just pulver glider snabbast.
MEN - lägger vi så struktur på den valla som är sämst i testen (ofta LF-valla) så går de skidorna bättre än den snabbaste skidan i vallatesten.

Så en klar och tydlig sanning är att rätt struktur är viktigare än val av valla.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=finn2][quote=canyon]-1 C, 1 dag gammal nysnö, 95% Luftfuktighet,
Skateskidor
2 ggr RAK0,5 halvhårt + 2 ggr RAK 0,3 lätt + främre delen DIAGONAL 0,5 lätt tryck + bakre delen RAK 1,0 mer än halvhårt

Fruktanvärt snabba skidor - använda på sprint med superresultat.
Valla SWIX HF8 + Flourkloss Rex TK72 (Finns väl eg. bättre vallningar i det här föret - med ännu vassare vallning borde skidorna kanske tom varit ännu snabbare - om möjligt??? )[/quote]
fruktansvärtbra skidor? va har du för referenser eg? känns om inte optimal vallning. 95% är pulver ett måste. sorry om jag låter grinig men tycker de börjar bli lite väl... placeboeffekt?[/quote]
Placebo tror jag absolut inte.
Flourkloss och flourpulver har ofta exakt samma ingredienser. Båda vallorna försöker ge så mycket fluor som möjligt. Och jag håller definitivt inte med om att pulver skulle ge snabbare skidor än flourkloss.

Det jag skulle kunna hålla med om är att åker jag korta lopp så får jag med fluorkloss ofta snabbare skidor med ett säkrare och enklare vallningsförfarande. Pulver kan jag hålla med om ger bättre skidor för längre lopp.
Och vill jag ha riktigt snabba skidor på korta lopp så toppar jag gärna pulver med flourkloss eller ännu hellre i vissa fören med fluid. (gäller även för långlopp - dock tycker jag bättre om förhållanden där jag får toppa fluid med pulver - litar mer på pulver i hållbarhet - tyvärr så är det lite dyrt med dessa typer av vallningar - så det finns för mig dock en ekonomisk begränsing hur mycket jag kan testa dessa varianter)

Enligt min erfarenhet så verkar det som fluor + fluor ger pluseffekt. MEN det kanske är placebo det också (hehehe)

Det som jag också vill påpeka är att enligt våra tester så har strukturer mycket större betydelse för farten på skidorna än val och valla.
När vi testar olika parraffiner. Kan vi få testresultat där just pulver glider snabbast.
MEN - lägger vi så struktur på den valla som är sämst i testen (ofta LF-valla) så går de skidorna bättre än den snabbaste skidan i vallatesten.

Så en klar och tydlig sanning är att rätt struktur är viktigare än val av valla.[/quote]
Tk har absolut inte lika bra egeskaper som ett pulver vil en minusgrad och 95% fuktighet. fast de beror på hur kallt det vari i snön?


Okej vi kankse tänker lite olika men självklart är struktur viktigast.har man mycket skidor tex. på skejt har jag 15-20 par bra skidor med olika strukturerer, med olika egenskaper, fri tillgång till valla så då behöver man inte rilla så ofta:P att rilla kallskidor är fattigmanns slip:P själv tycker jag kanalstruktur är överlägsen rill på kallsidan när det är behov av luft under skidan.

Villken strukur utgår ni från när nu rillar? villken struktur har ni på referenspar? hur många testskidor har ni? hur jämna är dom?
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett testset på 5 par skateskidor som har LJ02. utav dessa är det väl 3 par som är riktigt jämna.
Dessa 5 par använder jag för vallatester + rilltester.

Riller tester är ju mycket enklare att genomföra eftersom det kan göras direkt på skidorna ute vid testspåren.
Jag kör nolltest + vallatester. Sedan kan jag på de skidor som jag testat lägga struktur och väldigt säkert se vilken effekt jag får!

Så tester med rilljärn och strukturer är mycket säkrare än vallatester. Och det vi vet efter mycket testande är att vi har mycket större effekt på fart med rilljärn än genom val av valla.

De jag däremot kan hålla med om är att i vissa fören så kan säkert skidans utgångstruktur vara väldigt nära det optimala. Så har man 15 par skidor med olika strukturer så kan det mycket väl vara så att något av dessa 15 par ligger nära perfekt struktur för dagens före.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Jag har ett testset på 5 par skateskidor som har LJ02. utav dessa är det väl 3 par som är riktigt jämna.
Dessa 5 par använder jag för vallatester + rilltester.

Riller tester är ju mycket enklare att genomföra eftersom det kan göras direkt på skidorna ute vid testspåren.
Jag kör nolltest + vallatester. Sedan kan jag på de skidor som jag testat lägga struktur och väldigt säkert se vilken effekt jag får!

Så tester med rilljärn och strukturer är mycket säkrare än vallatester. Och det vi vet efter mycket testande är att vi har mycket större effekt på fart med rilljärn än genom val av valla.

De jag däremot kan hålla med om är att i vissa fören så kan säkert skidans utgångstruktur vara väldigt nära det optimala. Så har man 15 par skidor med olika strukturer så kan det mycket väl vara så att något av dessa 15 par ligger nära perfekt struktur för dagens före.[/quote]
Okej, LJ02 är en väldigt bra rill struktur! men det går inte alltid bättre med kanalstruktur än vanlig struktur. så man ska nog inte rilla alltid. villka hastigheter har du när du kör glidtesterna?
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga Mauritz. Har själv använt bla. RS-riller och har erfarenheten att ibland gör det ingen skillnad alls. Tror inte det är bra med för mycket struktur i skidan typ LJ02 +0,3+0,5+1,0 osv. Upplever själv att det ger mest i sugande före både på kall o varmsidan. Maskin strukturen kan ju även vara bättre än rill. På kall lite grövre snö tycker jag inte att rill ger någontin alls.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Okej, LJ02 är en väldigt bra rill struktur! men det går inte alltid bättre med kanalstruktur än vanlig struktur. så man ska nog inte rilla alltid. villka hastigheter har du när du kör glidtesterna?[/quote]
Oftast omkring 20 km / tim.

Jag lägger alltid struktur. MEN - ibland så höjer den inte hastigheten, speciellt som sagt i fören -5 till ca -12 C. Vad som händer beror förutom snön, också mycket på vilken maskinstruktur jag har i skidan. Det som är bra med RS RILLER och de raka strukturena är att det aldrig blir sämre med dem.

Som jag tänker är det bra att ha en fin maskinstruktur i skidan. Det jag då kan göra är använda den som en bärande struktur för att få en bra vattenspalt att glida över. Blir det då för mycket vatten för den viktiga bärande strukturen i skidan vill jag ha dräneringskanaler - helst så raka och nära så möjligt den bärande strukturen.

Blir det för mycket vatten under skidan för den bärande + närmast liggande dräneringskanalen vill jag ha ytterligare en större dräneringskanal och den skall också vara så nära som möjligt.

Fördelen med att dräneringskanalerna är raka är många. Raka kanaler bromsar inte. Dessutom samlas inte smuts så lätt i en rak.
Brutna raka kanaler (typ julgranar, fiskben, dubbel-W etc) bildar en förutsättning för att ge en jämn vattenspalt under skidan. Nackdelen är att man får fler friktionsfaser, (i princip en friktion på varje mellandel som ligger mellan de brutna intryckta kanalerna) + vatten som krockar in i slutändan på rillkanalen + smuts som samlas i slutändan på rillkanalen.

OBS Tänk här på att skidan förs över en punkt i snön och det är denna punkt som har en skapad vattenspalt överst i den snö-, iskristall som finns där. Den första delen på skidan förs över punkten, där blir det friktion och friktionen skapar vattenspalten. Sedan förs resten av skidan över denna punkt. Jag vill då helst undvika fler friktioner än den friktion som blir där den första delen av skidan träffar snö, iskristallen. All friktion är ju effektförlust.

Det som jag vill är att kunna föra skidan över denna punkt med så lite enrgiförlust som möjligt. Så vatten som blir för mycket för den bärande vattenspalten måste kunna försvinna någonstans utan att bromsa eller suga fast skidan. det är där det är bra att bygga upp strukturen med flera olika storlekar på de raka dräneringskanalerna.

I kallare fören där man inte får så mycket vattenspalt på snö-, iskristallen så behöver man mindre strukturer och framförallt behöver man inte några större "diken". Det kan tvärtom vara så att man vill bli utav med lite strukturer.

Vallar man med vallor (fluor) som har hög vattentransporthastighet och har för grov struktur kommer man att tappa sin bärande vattenspalt = lika med att belaget faller ner på snökristallen utan vattenspalt mellan belag och snö = gnegljud, sandpapperkänsla.

Lägger man på Fluorcarbonpulver och får skidor som känns som sandpapper är det just detta som händer. Skidan har för hög vattentransporthastighet för struktur och det lilla vatteninnehållet i snön. (Många bör ha känna igen detta från fören med torra vassa nysnökristaller)

Så desto högre vattentransporthastighet jag kan få under skidan - desto finare struktur kommer jag att använda och desto snabbare kommer skidan att gå
Link to comment
Share on other sites

Idag drog jag mig för att träna. Ett par plusgrader. Nysnö som övergått i regn. Brukar vara dåligt glid sådana gånger. Dessutom hade jag fin maskinslipad kallstruktur (-5 till-15) och Racewax Molybden basic -20/-4. Den går bra i rejält kallföre då det är låg luftfuktighet.
Döm om min förvåning när skidorna går som spjut.
Har aldrig haft så bra glid förut i detta före.
Inget sug under skidorna alls fast det var plaskföre.

Ibland fattar man ingenting.........
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Idag drog jag mig för att träna. Ett par plusgrader. Nysnö som övergått i regn. Brukar vara dåligt glid sådana gånger. Dessutom hade jag fin maskinslipad kallstruktur (-5 till-15) och Racewax Molybden basic -20/-4. Den går bra i rejält kallföre då det är låg luftfuktighet.
Döm om min förvåning när skidorna går som spjut.
Har aldrig haft så bra glid förut i detta före.
Inget sug under skidorna alls fast det var plaskföre.

Ibland fattar man ingenting.........[/quote]
inte så konstigt egentligen, det har varit kallt. sen vamnt de var ett tag sen det kom snö. regn brukar de gå lätt i.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=glidaren]Idag drog jag mig för att träna. Ett par plusgrader. Nysnö som övergått i regn. Brukar vara dåligt glid sådana gånger. Dessutom hade jag fin maskinslipad kallstruktur (-5 till-15) och Racewax Molybden basic -20/-4. Den går bra i rejält kallföre då det är låg luftfuktighet.
Döm om min förvåning när skidorna går som spjut.
Har aldrig haft så bra glid förut i detta före.
Inget sug under skidorna alls fast det var plaskföre.

Ibland fattar man ingenting.........[/quote]
inte så konstigt egentligen, det har varit kallt. sen vamnt de var ett tag sen det kom snö. regn brukar de gå lätt i.[/quote]
Det här var kul. Håller med dig Finn2 till 100& - i just de här förena får nästan alla snabba spjut, i princip oavsett vad de har under skidorna.
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte alltså i snömodd i ospårat spår. Ny snö eftersom det snöat hela dagen och förresten dagarna innan också.
Har alltid haft sugande skidor i detta före tidigare . Har du Finn2 alltid bra skidor så är det nog så.
Vill tillägga att det hade snöat blötsnö hela dagen .
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...