Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utmaning! Vätternrundan på rullskidor!


Skåningen

Recommended Posts

25 km/h på 30 mil är nog svårt till och med för världseliten på skidor. Fredriksson och Tynell hade väl kring 28km/h på Alliansloppet förra året som "bara" är 55km. Men med klungkörning går det nog att ligga nära sin normala tävlingsfart väldigt länge även på riktigt långa distanser.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Jag undrar jag om man som motionsåkare med ca 6 timmar på vasan skulle orka dessa 30 mil rullisar? Mycket stakning blir det ju då jag tränar o jag tycker låååånga turer är roliga.

Frågan är ju om man platsar i denna ovan nämnda klunga?, men det hela verkar som ett intressant "stolleprov" o då funderar även jag på att göra ett försök. Har man följe slagare i form av service mm, så varför inte prova. tar man slut, tar man slut. och då har man hjälpen inte så avlägset. Får köra ett antal långtester under året.

 

Häls PHIF Ulricehamn

Link to comment
Share on other sites

stolleprov är verkligen var det handlar om. Men roligt tror jag. Verkar ju som att vi kanske skulle kunna bli ett gäng som gör det hela nästa år, självklart får man ordna med följebil och allt sånt för att det skall fungera. Kanske man första året gör det med ambitionen att köra hela rundan. När vi eller några i gänget verkligen tog sig runt. Kanske tankarna kommer upp att göra det på en viss tid också.

 

Kanske det är så att jag helt seriöst skall fixa till en sån här grej till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

stolleprov är verkligen var det handlar om. Men roligt tror jag. Verkar ju som att vi kanske skulle kunna bli ett gäng som gör det hela nästa år, självklart får man ordna med följebil och allt sånt för att det skall fungera. Kanske man första året gör det med ambitionen att köra hela rundan. När vi eller några i gänget verkligen tog sig runt. Kanske tankarna kommer upp att göra det på en viss tid också.

 

Kanske det är så att jag helt seriöst skall fixa till en sån här grej till nästa år.

Absolut det kör vi på, jag är med:)!

 

Det vore lite roligt att prova halvvättern i år, bara så man får känna på lite;)!

Någon som tycker det skulle vara intressant?

Link to comment
Share on other sites

Funderade på det ... man kan nog åka största delen av Lidingöloppet på vanliga rullisar, jag ska prova lite senare i sommar tänkte jag ... ett problem är nog rejäla nedförbackar med rötter, grus, och kala klippor. Vansbro har jag ingen lösning på ännu, men rullskidor på isen är ett klart alternativ i brist på fantasi.

 

Förresten, var köper man bäst rullskidhjul - t ex tävlingshjul att testa?

Link to comment
Share on other sites

Funderade på det ... man kan nog åka största delen av Lidingöloppet på vanliga rullisar, jag ska prova lite senare i sommar tänkte jag ... ett problem är nog rejäla nedförbackar med rötter, grus, och kala klippor. Vansbro har jag ingen lösning på ännu, men rullskidor på isen är ett klart alternativ i brist på fantasi.

 

Förresten, var köper man bäst rullskidhjul - t ex tävlingshjul att testa?

Lite njutning kan vi väl få ha. Så jag tycker vi åker vansbrosimningen på vattenskidor!

Link to comment
Share on other sites

Jag skall be att få svara, eftersom jag är ansvarig för den bilden.

Bilden föreställer en man (okänd) på ski-jak och är en illustration till artikeln "Skinnarloppet Inside" som du hittar under Nyheter, skrolla ned till 080218.

En känd medlem i NVSK var kringresande i ski-jakbranschen under 80-talet. Ski-jaken blev, får man väl säga, en flopp.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla. Ni vet Kropp och Skinnarmo försökte åka till Nordpolen. Skinnarmo klarade det. Undrar om man kan nå Nordpolen på rullskidor?.......................:lol: Skämt åsido. Jag kan kanske vara med om det blir nästa år. Låter klart genomförbart med tanke på att relativt otränade pensionärer klarar Vasaloppet.
Link to comment
Share on other sites

Cyklade Siljan runt i helgen. Såg inga rullskidåkare alls längs vägen. Loppet har tre olika sträckningar: Orsasjön runt - 7 mil, Siljan runt - 12 mil, bägge sjöarna - 16 mil. Samtliga borde vara fullt åkbara på rullskidor. Orsasjön runt är dessutom en väldigt flack bana, och i verkligt klassiska skidtrakter. Något att bita i för trådens långåkare!
Link to comment
Share on other sites

Cyklade Siljan runt i helgen. Såg inga rullskidåkare alls längs vägen. Loppet har tre olika sträckningar: Orsasjön runt - 7 mil, Siljan runt - 12 mil, bägge sjöarna - 16 mil. Samtliga borde vara fullt åkbara på rullskidor. Orsasjön runt är dessutom en väldigt flack bana, och i verkligt klassiska skidtrakter. Något att bita i för trådens långåkare!

12 mil är ju en klart överkomlig distans. Man kanske ska tipsa arrangörerna om en rullskidklass nästa år?

 

Var försvann förersten Rullvasan som kördes ett antal år, alltså mellan Sälen och Mora? Var intresset för dåligt? Det borde vara möjligt att locka åkare till ett sådant lopp. Varför inte göra Rullvasan seedningsgrundande till Vasaloppet, åtminstone ner till led 1? Det skulle nog öka intresset.

Link to comment
Share on other sites

Cyklade Siljan runt i helgen. Såg inga rullskidåkare alls längs vägen. Loppet har tre olika sträckningar: Orsasjön runt - 7 mil' date=' Siljan runt - 12 mil, bägge sjöarna - 16 mil. Samtliga borde vara fullt åkbara på rullskidor. Orsasjön runt är dessutom en väldigt flack bana, och i verkligt klassiska skidtrakter. Något att bita i för trådens långåkare![/quote']

12 mil är ju en klart överkomlig distans. Man kanske ska tipsa arrangörerna om en rullskidklass nästa år?

 

Var försvann förersten Rullvasan som kördes ett antal år, alltså mellan Sälen och Mora? Var intresset för dåligt? Det borde vara möjligt att locka åkare till ett sådant lopp. Varför inte göra Rullvasan seedningsgrundande till Vasaloppet, åtminstone ner till led 1? Det skulle nog öka intresset.

Intresset var inte dåligt vad jag har hört, snarare tvärtom. Men det var väl för farligt. Tänk dig själv backarna ner från Evertsberg i 5 km på rullskidor. Inte så trevligt för nybörjare kanske. Sen hörde jag nåt om att det oftas var dålig asfalt på just den sträckan, därför la man ner det.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att någon annan snott ide´n? Det var synd jag skulle ju vilja vara med det första gänget som gjorde det.

Men åkte han hela vägen själv så var det trots allt grymt starkt gjort!

Nja inte direkt,det var bara en person och jag har ingen aning om hur långt han hade åkt.

Men man vet ju aldrig :-)

Link to comment
Share on other sites

Cyklade Siljan runt i helgen. Såg inga rullskidåkare alls längs vägen. Loppet har tre olika sträckningar: Orsasjön runt - 7 mil' date=' Siljan runt - 12 mil, bägge sjöarna - 16 mil. Samtliga borde vara fullt åkbara på rullskidor. Orsasjön runt är dessutom en väldigt flack bana, och i verkligt klassiska skidtrakter. Något att bita i för trådens långåkare![/quote']

12 mil är ju en klart överkomlig distans. Man kanske ska tipsa arrangörerna om en rullskidklass nästa år?

 

Var försvann förersten Rullvasan som kördes ett antal år, alltså mellan Sälen och Mora? Var intresset för dåligt? Det borde vara möjligt att locka åkare till ett sådant lopp. Varför inte göra Rullvasan seedningsgrundande till Vasaloppet, åtminstone ner till led 1? Det skulle nog öka intresset.

Intresset var inte dåligt vad jag har hört, snarare tvärtom. Men det var väl för farligt. Tänk dig själv backarna ner från Evertsberg i 5 km på rullskidor. Inte så trevligt för nybörjare kanske. Sen hörde jag nåt om att det oftas var dålig asfalt på just den sträckan, därför la man ner det.

Nej det är klart, 60 km/h nedför backarna i Evertsberg kanske för svårt om man inte är en van rullskidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan. Ber om ursäkt om jag råkade sno iden... Hittade inte detta forum förrän idag och hade ingen aning om ert upprop på åkare till VR på rullskidor.

 

Jag kan trösta er med att utmaningen finns kvar! Jag pausade för mycket för att ens jag själv tycker det skall räknas som "ett svep". Tjuvstartade på fredagen från Motala, tog paus (inkl ett inte så framgångsrikt försök att sova) i Jönköping under de mörka timmarna, tog nästa långa paus (inkl sovning) i Boviken.

 

Effektiv åktid drygt 22 timmar på 2or. Jag visste faktiskt inte att det fanns andra hjul förrän jag läste denna tråd. =) Gick nyss och kollade vad jag har.

 

Men om ni är duktiga åkare så är det nog ingen större match. Jag hade 11 rullskidmil i benen innan start. Kör nästa år, det blir roligt! Men var försiktiga i backen strax innan Huskvarna.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Totte! Hur kändes kroppen efteråt? Var det några problem med händer, rygg eller annat? Bra uppvärmning inför nästa sommars utmaning då det blir sträckkörning:-)

Har själv testat en lång multisporttävling där vi körde i 80 timmar inklusive totalt 2 timmars sömn. Då växlade vi såklart mellan olika löpning, cykel och paddling så det blev inte så farligt monotont, även om den längsta löpetappen varade 22 timmar. Man kan hålla igång ganska länge om man håller en jämn fart och äter och dricker tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Totte! Hur kändes kroppen efteråt? Var det några problem med händer, rygg eller annat? Bra uppvärmning inför nästa sommars utmaning då det blir sträckkörning:-)

Har själv testat en lång multisporttävling där vi körde i 80 timmar inklusive totalt 2 timmars sömn. Då växlade vi såklart mellan olika löpning, cykel och paddling så det blev inte så farligt monotont, även om den längsta löpetappen varade 22 timmar. Man kan hålla igång ganska länge om man håller en jämn fart och äter och dricker tillräckligt.

Imponerande!

 

Bara 22 h löpning är ju ngt i hästväg.

 

Hur la ni in sömnen då? Jag skulle vara rädd att ta någon längre paus (med eller utan sömn) av rädsla för att benen skall stelna till bortom återvändo. Hur kort var varje sömnpaus och hur låg de utfördelade? Tog ni flera korta sömnpauser redan på ett "tidigt" stadium, eller körde ni till kroppen bara skrek efter sömn och pytsade in nån liten minimidos sömn när det var helt oundvikligt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...