Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utmaning! Vätternrundan på rullskidor!


Skåningen

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply
  • 1 year later...
Kör ngn vättern runt på rullskidor i år tro??

Nej' date=' men har vissa planer på att åka runt den lite större sjön.[/quote']

Uppdelat på några dagar då gissar jag? Kanske en "semestertripp" man skulle hänga med på.

På flera dagar?

Målet måste väl vara att klara det på under 24 timmar!

 

Jag har vissa planer på att hänga på, men då måste jag väl åka Varbergs 12h solo först, eller liknande utmaning för att överhuvud taget vara värdig ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' men har vissa planer på att åka runt den lite större sjön.[/quote']

Uppdelat på några dagar då gissar jag? Kanske en "semestertripp" man skulle hänga med på.

På flera dagar?

Målet måste väl vara att klara det på under 24 timmar!

 

Jag har vissa planer på att hänga på, men då måste jag väl åka Varbergs 12h solo först, eller liknande utmaning för att överhuvud taget vara värdig ;)

12H solo aj då, då är jag inte värdig då alltså. Jag som jobbar på att få ihop flera lag istället.

Vet inte exakt hur långt det är runt Vänern, men det är väl typ 55 mil eller så. lite tufft att göra det på 24 timmar och en sak jag aldrig skulle göra i ett sträck, men på ett par dar så.

Link to comment
Share on other sites

Uppdelat på några dagar då gissar jag? Kanske en "semestertripp" man skulle hänga med på.

På flera dagar?

Målet måste väl vara att klara det på under 24 timmar!

 

Jag har vissa planer på att hänga på' date=' men då måste jag väl åka Varbergs 12h solo först, eller liknande utmaning för att överhuvud taget vara värdig ;)[/quote']

12H solo aj då, då är jag inte värdig då alltså. Jag som jobbar på att få ihop flera lag istället.

Vet inte exakt hur långt det är runt Vänern, men det är väl typ 55 mil eller så. lite tufft att göra det på 24 timmar och en sak jag aldrig skulle göra i ett sträck, men på ett par dar så.

Kör du själv så har du ju ett lag bara där ;)

Link to comment
Share on other sites

Uppdelat på några dagar då gissar jag? Kanske en "semestertripp" man skulle hänga med på.

På flera dagar?

Målet måste väl vara att klara det på under 24 timmar!

 

Jag har vissa planer på att hänga på' date=' men då måste jag väl åka Varbergs 12h solo först, eller liknande utmaning för att överhuvud taget vara värdig ;)[/quote']

12H solo aj då, då är jag inte värdig då alltså. Jag som jobbar på att få ihop flera lag istället.

Vet inte exakt hur långt det är runt Vänern, men det är väl typ 55 mil eller så. lite tufft att göra det på 24 timmar och en sak jag aldrig skulle göra i ett sträck, men på ett par dar så.

55 mil! Ojdå jag hade fått för mig att det bara var ca 40. Kanske lite hårt med 24 timmar då! Det vore riktigt kul att vara några stycken.

Link to comment
Share on other sites

På flera dagar?

Målet måste väl vara att klara det på under 24 timmar!

 

Jag har vissa planer på att hänga på' date=' men då måste jag väl åka Varbergs 12h solo först, eller liknande utmaning för att överhuvud taget vara värdig ;)[/quote']

12H solo aj då, då är jag inte värdig då alltså. Jag som jobbar på att få ihop flera lag istället.

Vet inte exakt hur långt det är runt Vänern, men det är väl typ 55 mil eller så. lite tufft att göra det på 24 timmar och en sak jag aldrig skulle göra i ett sträck, men på ett par dar så.

55 mil! Ojdå jag hade fått för mig att det bara var ca 40. Kanske lite hårt med 24 timmar då! Det vore riktigt kul att vara några stycken.

39 mil är det om man kör kortaste möjliga rullskidväg. Det finns ett 3-dagars cykellopp "Vänern Runt" som anordnas av "Örebrocyklisterna" och därför går den långa omvägen via Örebro som är ca 58 mil. Det kan vara därför många tror att det är längre än det är.

 

390 km på 24 h innebär en medelhastighet på ca 16,3 km/h. På12h hade jag 18,3 och då är det troligen mer kuperat på den tävlingen. Så teoretiskt sett går det att klara på 24 h men då får det inte hända många tekniska/geografiska missöden och det är ju rätt osäkert vad som händer med kroppen efter 16-20h när även sömnbristen börjar göra sig gällande. Runt Vättern hade jag tex totalt sett "bara" en medelhastighet på 15,7 (29 mil på 18,33) men kanske med lite för långa stopp. Så mer realistiskt är kanske 26 och upp till 30h.

 

För att hitta den optimala sträckningen, minska risken för fall och för att köra fel speciellt när man är trött så bör man nog också reka vägen speciellt i de städer som man inte känner till så bra, i mitt fall framförallt Karlstad. Cykelvägar är ju som bekant inte så bra skyltade framförallt inte den optimalt kortaste och säkraste vägen inkl både cykelbanor och tillåtna bilvägar. Så en förberedande rullskids- eller cykeltur behövs nog där man gärna kan vara några stycken.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att jag i tidsberäkningen enbart utgick från min egen kapacitet, ensamkörning och egen service. En elitåkare med samma förutsättningar klarar det nog rätt lätt på 20h. Hade det varit som cykel-VM med stora prispengar, service från bilar och klungkörning (helst 20-manna lagtempo) säkert en bra bit under 15h.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

En kul idé att åka Vättern runt på rullskidor. Jag kan tänka mig att ställa upp på en sådan satsning.

Jag funderar också lite på val av rullskidor. Just nu åker jag på ett par Swenor skate-elite med tvåans hjul. Givet blir ju att man inför en vätternrunda sätter på ettans hjul eller är det bättre att satsa på ett par race-varianter som Equipe R2. Hur mycket förlorar man i "komfort" och dämpning på ett par race-skidor? Kanske är det bara en tränings- och vanesak som med så mycket annat. Är tacksam för synpunkter och reflektioner.

 

Mvh Magnus A

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En kul idé att åka Vättern runt på rullskidor. Jag kan tänka mig att ställa upp på en sådan satsning.

Jag funderar också lite på val av rullskidor. Just nu åker jag på ett par Swenor skate-elite med tvåans hjul. Givet blir ju att man inför en vätternrunda sätter på ettans hjul eller är det bättre att satsa på ett par race-varianter som Equipe R2. Hur mycket förlorar man i "komfort" och dämpning på ett par race-skidor? Kanske är det bara en tränings- och vanesak som med så mycket annat. Är tacksam för synpunkter och reflektioner.

 

Mvh Magnus A

När det gäller skillnaden i komfort på trängshjul och tävlingshjul på skate är det ingen större skillnad tycker jag. Inte så stor som skillnaden är på klassiska skidor.

Link to comment
Share on other sites

Ja du "Skåningen", du är inte alls så konstig när allt kommer omkring. 1884 kördes det första Nordenskiöldsloppet på initiativ av upptäcktsresanden A E Nordenskiöld. Skidåkarna startade i Jokkmokk, åkte till Kvikkjokk, vände och åkte tillbaka. 22 mil. Vinnaren kom i mål på 21.22. Många fick bryta. Hedersomnämnande till nybyggaren Ahrman, som efter avslutat lopp åkte 10 mil hem. (Se t.ex Populär Historia 7/2010 eller under historia på Jokkmokks skidklubbs hemsida. Startad 1893. Inte hemsidan alltså, hehe.)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...