Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Montera bindning


Tryffelsvinet

Recommended Posts

Har idag hämtat ut mina nya rullskidor, ett par Free-skate Gold för klassisk åkning. Bindningen är monterad MITT PÅ skidan, med pjäxans infästningspunkt några cm framför balanspunkten. Det är alltså några cm av stommen som syns mellan bakhjulet och bindningens bakre del. Lika långt mellan bindningens främre del och framhjulet.

 

Jag har tidigare kört på Everest och Pro-SKi som båda har bindningen monterad så långt bak på stommen det går, med pjäxans infästningnspunkt på balanspunkten.

 

I affären sade de att de monterade enligt anvisning men om jag vill så flyttar de bindningen som jag vill ha den. Jag blir naturligtvis osäker, jag har inga anvisningar och det är ju de som skall vara experter på produkterna. Samtidigt, deras vilja att flytta den, om jag som kund vill, visar att de nog egentligen inte vet.

 

Vad gör jag nu då? Tja, mina frågor blir:

 

Hur skall bindingen monteras på ett par rullskidor och speciellt på Fres-skate Gold?

Om denna är felmonterad, och flyttas, har man inte skadat skidan då? (stommen är av trälaminat, fukt tränger in, trä kan ju ruttna....)

Om jag behåller dem som de är, hur påverkas körningen, balansen och träningen av detta?

Link to comment
Share on other sites

På mitt första par rullskidor (Elpex Wasa 6xx) fick jag bindningen monterad längst bak vilket är standard (?). På mitt andra par rullskidor (Pro Ski Vario) fick jag bindningen monterad mitt på liksom du. Jag upplevde faktiskt att detta blev en förbättring med avseende på åkteknik, t.ex vid diagonalåkning i uppförsbacke men även när man trampar genom svängar.

 

Nu har jag skaffat ett tredje par rullskidor (Swenor Fibreglass Cap) och tänkte montera bindningen själv men är väldigt kluven hur jag ska montera den, mitt på eller längst bak?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kapar denna tråd lite.

 

Är det nån som vet om det har börjat komma några rullskidor med integrerad NIS platta??

 

Skulle underlätta monteringen, man kunde flytta runt lite som man vill, och dessutom skulle man kunna använda samma bindningar på vintern som på sommarn och på det sättet spara några slantar.

Link to comment
Share on other sites

Visst inte ens att det fanns ett sånt märke.

Inte kanske någon av dom stora märken .

Är det någon som har erfarenhet av dom (dynasport?)?

Har testat dom några gånger skate varianten. den kändes tyngre än vanliga typ marwe skidor men väldigt skön gång tack vare fjädringen. men nästan på gränsen att kännas lite "svampig"

 

 

 

http://www.dynasports.com/images/LSS/LSS_16.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alltså vad jag blir imponerad av Dynasports. De har utvecklat en egen stomme som är kompatibel med NIS bindning. Det är alltså ingen integrerad NIS platta på rullskidan. Synd att skateskidan Dynasports NRS bara mäter 531mm, annars hade jag köpt dem.
Link to comment
Share on other sites

Mailade precis Marwe och det visade att sig att man kan få NIS platta till alla modeller av Marwe rullskidor om man vill. De har dock inte NIS skidor i lager utan tillverkar enligt efterfrågan.

 

Så det blir Marwe 610C med NIS platta för min del då...

Link to comment
Share on other sites

Är det så klokt med NIS på rullskidor med tanke på grus, smuts o väta. Är det inte risk att bindningen så småningom lossnar. Räcker det inte med att det finns testskidor med NIS, om man vill testa ut var man vill ha bindningen, framför, på eller bakom balanspunkten.

 

De hade väldigt många modeller tom en med två hjul därbak (som mina gamla Silva hade). Det är de enda rullskidor som går att köra klassiskt med om det är halt, iaf kunde jag det med både Jofa o Silva.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...