Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Plankan


MC Hammer

Recommended Posts

Nån som har åskiter om "plankan" ?

Är det en bra värdemätare och bra träning för skidåkare ?

Hur länge orkar ni andra ?

 

Jag gjorde 3min15sek idag.

 

(Plankan är en statisk styrkeövning där man ligger platt i luften med tår och armbågar/underarmar i marken)

Link to comment
Share on other sites

Grabben gick på hanbollsskola förra helgen och då körde dom test på denna. Det var ju genomgående dom lätta (klena) personerna som låg i topp. Dom flesta av dessa klarade max tiden 6min, medans dom tyngre och starkare hade mycket jobbigare. Det verkar ju vara väldigt individuellt hur bra man klarar detta test.

 

Det ända som är intressant med detta test är väl om man kan omsätta statisk uthållighet till dynamisk men det låter inte troligt. Antar att det är lätt att fuska också. Har en kompis som har listat ut hur man står med med benen i 90 grader mot en vägg (kallas stolen) väldigt länge. Man lägger 90% av tyngden på ena benet och vilar det andra och så byter man ben med jämna mellanrum. Fusk men om man gör det bra så syns det inte. Kanske kan man göra något liknande på plankan.

Link to comment
Share on other sites

Nån som har åskiter om "plankan" ?

Är det en bra värdemätare och bra träning för skidåkare ?

Hur länge orkar ni andra ?

 

Jag gjorde 3min15sek idag.

 

(Plankan är en statisk styrkeövning där man ligger platt i luften med tår och armbågar/underarmar i marken)

3min15sek tycker jag låter som en bra tid, fast själv har jag för dålig bålstyrka.

Jag brukar få ge mig efter ca. 1min30sek, då har jag mina överarmar lodräta.

Det blir grymt mycket enklare om man lutar sig lite framåt, så att man får armbågarna lite under kroppen, (hävarmen blir kortare).

Sedan är det lätt att man har rumpan lite för högt om inte någon står bredvid och kontrollerar första gången, sedan vet man bättre hur det ska kännas.

Link to comment
Share on other sites

Höften ska vara hyfsat rak och överarmarna lodräta. Mina noteringar är nog ganska strikta.

 

Viktigaste muskeln är, som vanligt, den innanför pannbenet. Gäller att stålsätta sig och fortsätta när hela kroppen skriker att man ska ge upp.

 

Imorse gjorde jag en minut med 4-åring sittande på skuldrorna och en 2-åring frenetiskt klängande för att försöka komma upp.

 

Sedan 4 minuter (utan extrabelastning) på eftermiddan.

Link to comment
Share on other sites

tycker det är en riktigt bra träning för att slippa ryggont, typ 3x 1min någon gång i veckan. ser ingen poäng med att testa maxgränsen

Tack för tips Klas. Jag har prövat och detta verkar passa mig perfekt. Jag har ibland känning i ryggen när jag anstränger mig mycket (t.ex. öppet spår två dar i rad) men detta kanske är lösningen. Jag skall i varje fall pröva.

Jag har givetvis även prövat att slå McHammers rekord men där har jag gått bet (åtminstone hittills !)

Link to comment
Share on other sites

Här har ni en boxartjej som klarar över 8 min:

 

http://magdagad.blogspot.com/2008/06/nytt-rekord.html

 

Det framgår att hon tränat med vikt på ryggen, alltså statisk belastning. Jag tränade som sagt med "dynamisk belastning" i form av klättrande ungar. Lars-Erik kanske har barnbarn i passande viktklass.

Detta med att dela upp i intervaller är kanske inte så dumt.

Link to comment
Share on other sites

Här har ni en boxartjej som klarar över 8 min:

 

http://magdagad.blogspot.com/2008/06/nytt-rekord.html

 

Det framgår att hon tränat med vikt på ryggen, alltså statisk belastning. Jag tränade som sagt med "dynamisk belastning" i form av klättrande ungar. Lars-Erik kanske har barnbarn i passande viktklass.

Detta med att dela upp i intervaller är kanske inte så dumt.

Du har gissat rätt McHammer. Mina egna tidigare insatser (obs vitsen) har gjort att jag nu fått fyra barnbarn i åldrarna 1-4 år och det här förslaget med "dynamisk belastning" verkar vara "mitt i blinken" som Norrmännen säger. En verklig "vinn-vinn situation", glada och aktiva barnbarn, jag får samtidig träning och dessutom kanske mindre ryggont .

Tänk vad mycket man får lära sig på skidforum, och i min ålder....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...