Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

700-800 träningstimmar?


Ironman78

Recommended Posts

Undrar över en sak.... När man hör eliten uppge träningsmängd så brukar det handla om 700-800 träningstimmar. Visst inte är tävlingar medräknade? Även om tävling också är träning med mycket hög kvalitet.

 

Isåfall hur mycket handlar det om med tävlingar medräknade? 1000 timmar?

Kan vara kul att jämföra med sig själv. Hoppas det finns nån som vet.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare svarat är tävlingar medräknade. Angående inte mycket så blir det inte så många timmar tävling, för en VC åkare kanske tävlingstiden är 45min i snitt 10/15km några 3milar + enstaka 5-mil. 30 tävlingar under en säsong. Inte heller för långloppsåkare blir det så mkt tävlade max 10 långlopp på en säsong som tar ca 2h i snitt.

 

Skulle man cykla så han man samla på sig lite flera timmar men där ligger du ju inte lika högt i intensitet.

 

Det faktum att vi skidåkare tränar så mkt lågintensivt ger oss ju många timmar men samtidigt så är det ju hjärt-lung kapaciteten det ofta hänger på och sådan träning som vi ju måste göra kräver ju lite återhämtning. Jag tror att någonstans mellan 600 och 900 timmar hittar du de allra flesta åkare. Ett sätt att få in mera timmar är att ex cykla mkt och staka mkt, men det är ju resultatet det handlar om.

 

Jag tycker ju att löpare är lite konstiga, ute en timme i halvhårt tempo och sedan påstår dom att dom kört ett distanspass? Men vad hamnar cyklister på 1000h - 1300h ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar Lejonet! Jag är nybörjare och tränar långt i från så mycket. Känner ändå att när jag lägger upp träningen så får jag "bromsa". Tycker det är lätt att komma upp i 350-400 timmar trots att jag tycker träningsprogrammet är "glest".

 

Känns som det är kroppen som är begränsningen i träningsmängd. Huvudet skulle kunna träna betydligt mer.

 

Med tanke på att eliten säkert har återhämtningsperioder så stiger väl den träningsmängd de utför under de intensivaste perioderna. Förstår ändå att man kan ha ett arbete på sidan om elitsatsning (som många hade förr) så länge man inte har familj vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Jo just nu tränar eliten som hårdast.

 

Maria Rydqvist säger så här om hur dom räknar träningstimmarna:

 

 

Jo vi räknar in alla tävlingar vi gör på ett år när vi räknar timmar. man räknar tävlingstiden plus den aktiva uppvämrnignen och nedvarvningen. dvs den tid man är i rörelse.

 

Sen säger Charlotte Kalla att om hon är på ett gym i 2 timmar så räknar hon bara

tiden hon lyfter vikter inte hela tiden hon är på gymmet.

Link to comment
Share on other sites

Sen säger Charlotte Kalla att om hon är på ett gym i 2 timmar så räknar hon bara

tiden hon lyfter vikter inte hela tiden hon är på gymmet.

Det låter konstigt, inte räknar man (de) väl med styrketräningen i timmarna. Det är jag ganska övertygad om att de flesta inte gör i alla fall. Om det inte gäller cirkelträning förstås.

Link to comment
Share on other sites

Sen säger Charlotte Kalla att om hon är på ett gym i 2 timmar så räknar hon bara

tiden hon lyfter vikter inte hela tiden hon är på gymmet.

Det låter konstigt' date=' inte räknar man (de) väl med styrketräningen i timmarna. Det är jag ganska övertygad om att de flesta inte gör i alla fall. Om det inte gäller cirkelträning förstås.[/quote']

Styrketräningen läggs inte ihop med antalet tränade timmar i träningsdagboken, de hamnar separat i en egen sammanställning. Men de skall rapporteras.

Link to comment
Share on other sites

led 4 och bara 120h 2007-2008. Fast desto fler arbetade timmar i veckan ca 50h/V.

Gick ner till led 3 till 2009

Har lite svårt oavsett att man kan träna luncher till och från jobb. Det blir nog lite fler timmar i år. max 200-250h men och förhoppningsvis led 2

Link to comment
Share on other sites

Har alltid undrat varför Triathleter tränar så mycket. Skidåkare, löpare och även simmare tränar mindre än elittriathleter.

 

700-900 timmar verkar vara allmänt för dessa tre med de kunskaper som finns. Triathleter tränar säkert 1300 timmar. Tror inte de vet vad de gör.

 

Nä nu är jag tämligen säker på att de är ute och cyklar!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...