Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kost uppladdning...vad är nyttan...???


Tobbe L

Recommended Posts

En annan skillnad enligt artickeln är att man har högre andel fettförbränning vid en viss ansträngningsnivå (% av VO2max) om man är vältränad.

Ett resultat av mycket mängdträning, alltså inte fel att träna mycket mängd mao.

Läste även nånstans att ett resultat av träna mycket mängd med lågintensitet är att kroppen lär sig att lagra fett lätt åtkomligt för de muskler som brukar behöva fettet, vet inte om det stämmer med det kan ju vara en del av ovanstående.

 

Det som talar till motionärens fördel är att han har längre tid på sig att ta upp kolhydrater under loppet. Kommer inte ihåg källan men jag har läst att kroppen kan ta upp ungefär 60 gram kolhydrater per timme under tävling. En motionär som håller på 8 timmar kan alltså få i sig dubbelt så mycket kolhydrater som elitåkarna under loppet.

 

Gjorde förut några egna enkla beräkningar som indikerade att dom här faktorerna ungefär tar ut varandra och att både elit och motionärer rent teoretiskt skulle kunna ha kolhydrater (normal depå + laddning + intag under loppet) som räcker hela loppet.

 

Min egen erfarenhet från 12 VL och ÖS ( 6-7,5 tim) är att om jag dricker minst 3 fulla muggar blåbärssoppa alt sportdryck per kontroll så kan jag vara relativt pigg ända in i mål. När jag inte gjorde det på tidigare lopp brukade jag gå tom någonstans mellan evertsberg och hökberg. När jag gått tom och sedan druckit vid nästa kontroll kommer kraften tillbaks ett tag för att sedan ta slut igen. Tycker det stämmer rätt bra med dom teoretiska beräkningarna.

 

När det gäller laddning har jag försökt, men är tveksam till om jag verkligen lyckats ladda några större mängder kolhydrater.

 

En annan intressant sak som tas upp i artickeln är att musklerna måste ha tillgång till kolhydrater för att kunna använda fett som bränsle. Om kolhydratdepån är helt slut måste kroppen börja bryta ner muskler och omvandla dom till kolhydrater.

Har väldigt lika erfarenheter och bakgrund. Kan nog vara så det är viktigast att se till att ha kolhydrater för att hjälpa fettförbräningen snarare än som energi i först hand för oss som tar lite längre tid på oss. Ska vi använda dem som bränsle tar de slut ganska fort.

 

Min erfarenhet är också att rejält intag under loppet är viktigare än regelrätt kolhydratladdning. Det verkar ju som ovanstående till viss del stödjer det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Ett litet inlegg i debatten kring kostuppladdning. Dom bästa (Aukland bröderna) äter som vanligt inför långlopp. Inget hokus pokus på kostsidan. Grovt bröd med norsk brunost fungerar bäst för dom. Under en tävling brukar dom fylla på med bröd med sylt.

 

Läs mer på:

http://www.skidsport.com/index.asp?NewsID=6671

Eliten borde generellt ha mindre behov av kolhydratladdning än motionären eftersom elitåkarnas arbetstid är så mycket kortare.

Är väl tvärtom desto längre tid du håller på desto mindre roll spelar kolhydratladdning

eftersom depåerna tar slut efter några timmar (beroende på intensitet).

Optimalt är väl att kolhyratladda för en tävlingstid på runt 2-3 timmar då kan man hålla bra intensitet och ändå få bränslet att räcka hyfsat.

 

Se tex ultraidrottare som Jonas Colting och Rune Larsson som inte alls håller på med kolydrater.

Kanske det. Men jag tänkte att där som motionären håller på länge (+3h) eliten sådär (1,5 - 2h) blir det skillnad i behovet av kolhydratuppladdning. (Iofs inte VL-caset)

Link to comment
Share on other sites

Ett litet inlegg i debatten kring kostuppladdning. Dom bästa (Aukland bröderna) äter som vanligt inför långlopp. Inget hokus pokus på kostsidan. Grovt bröd med norsk brunost fungerar bäst för dom. Under en tävling brukar dom fylla på med bröd med sylt.

 

Läs mer på:

http://www.skidsport.com/index.asp?NewsID=6671

I intervjun så verkar det som dom tycker att kolhydratuppladning är förlegat.

Är "traditionen" & tankesättet ett annat i Norge i dessa frågor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I intervjun så verkar det som dom tycker att kolhydratuppladning är förlegat.

Är "traditionen" & tankesättet ett annat i Norge i dessa frågor?

Kollade lite snabbt på Tynells blogg. http://xc.projects.isotop.se/diary.aspx

 

2009-02-23 (Onsdag)

"Imorgon börjar också den sedvanliga kolhydrattömningen"

 

Under längdåkningstips http://xc.projects.isotop.se/tips.aspx

Kan man läsa hur han tycker man skall ladda.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet inlegg i debatten kring kostuppladdning. Dom bästa (Aukland bröderna) äter som vanligt inför långlopp. Inget hokus pokus på kostsidan. Grovt bröd med norsk brunost fungerar bäst för dom. Under en tävling brukar dom fylla på med bröd med sylt.

 

Läs mer på:

http://www.skidsport.com/index.asp?NewsID=6671

I intervjun så verkar det som dom tycker att kolhydratuppladning är förlegat.

Är "traditionen" & tankesättet ett annat i Norge i dessa frågor?

Jag fick intrycket att de bara larvade sig...

Link to comment
Share on other sites

Ett litet inlegg i debatten kring kostuppladdning. Dom bästa (Aukland bröderna) äter som vanligt inför långlopp. Inget hokus pokus på kostsidan. Grovt bröd med norsk brunost fungerar bäst för dom. Under en tävling brukar dom fylla på med bröd med sylt.

 

Läs mer på:

http://www.skidsport.com/index.asp?NewsID=6671

I intervjun så verkar det som dom tycker att kolhydratuppladning är förlegat.

Är "traditionen" & tankesättet ett annat i Norge i dessa frågor?

Jag fick intrycket att de bara larvade sig...

Håller med att det dær med norskt brød och brunost nog mest var en kul grej... Sen ær det nog riktigt att dom inte kør tømningen længre pga risken att dra på sig sjukdom nær kroppen ær førsvagad. Finns ju æven en australiensk studie (rætta mig om landet var fel) som tyder på att det inte finns speciellt mycket att vinna på tømning, vs icke tømning.

Link to comment
Share on other sites

I intervjun så verkar det som dom tycker att kolhydratuppladning är förlegat.

Är "traditionen" & tankesättet ett annat i Norge i dessa frågor?

Jag fick intrycket att de bara larvade sig...

Håller med att det dær med norskt brød och brunost nog mest var en kul grej... Sen ær det nog riktigt att dom inte kør tømningen længre pga risken att dra på sig sjukdom nær kroppen ær førsvagad. Finns ju æven en australiensk studie (rætta mig om landet var fel) som tyder på att det inte finns speciellt mycket att vinna på tømning' date=' vs icke tømning.[/quote']

Riktigt, jag har läst den och kört deras en-dygns variant ett flertal gånger som fungerar mycket bra

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare trott stenhårt på nyttan av kostuppladdning men har numera börjat bli tveksam för egen del. Jag har ju numera åkt dubbla öppna spår vid fyra tillfällen och bara mycket marginellt försämrat mitt resultat dag 2 . Jag förlorar nog det lilla jag förlorar i stort första två-tre milen då jag tar det extra lugnt. Det enda jag gör är att äta två-tre energikakor extra under loppet och jag har inte känt av någon speciell energibrist även dag 2. Jag är själv lite överraskad av detta, men jag kanske trots allt hinner ladda tillräckligt på det halva dygn jag har till förfogande.

 

Eljest tycker jag att den modellering KalleP gjort ser rimlig ut men förstår inte riktigt hur den fungerar i just mitt fall dag 2.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska säga er mina vänner att kolhydratuppladdning är ren och skär nonsens.... inför detta vasalopp så åt jag inte en kohlydrat mer än lite grönsaker, då jag bara äter lchf-kost. Jag har aldrig kännt mig så stark sista 3 milen då jag passerade hundratal åkare (500). Jag gjorde nu mitt bästa vasalopp nånsin sen jag börjat äta lchf- kost. På träningarna är jag så jävla grym och orkar hur mkt som helst....
Link to comment
Share on other sites

Jag ska säga er mina vänner att kolhydratuppladdning är ren och skär nonsens.... inför detta vasalopp så åt jag inte en kohlydrat mer än lite grönsaker, då jag bara äter lchf-kost. Jag har aldrig kännt mig så stark sista 3 milen då jag passerade hundratal åkare (500). Jag gjorde nu mitt bästa vasalopp nånsin sen jag börjat äta lchf- kost. På träningarna är jag så jävla grym och orkar hur mkt som helst....

Intressant. På vilken nivå ligger du ungefär och hur mkt energi tryckte du ner under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska säga er mina vänner att kolhydratuppladdning är ren och skär nonsens.... inför detta vasalopp så åt jag inte en kohlydrat mer än lite grönsaker, då jag bara äter lchf-kost. Jag har aldrig kännt mig så stark sista 3 milen då jag passerade hundratal åkare (500). Jag gjorde nu mitt bästa vasalopp nånsin sen jag börjat äta lchf- kost. På träningarna är jag så jävla grym och orkar hur mkt som helst....

Du låter väldigt ödmjuk....

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare trott stenhårt på nyttan av kostuppladdning men har numera börjat bli tveksam för egen del. Jag har ju numera åkt dubbla öppna spår vid fyra tillfällen och bara mycket marginellt försämrat mitt resultat dag 2 . Jag förlorar nog det lilla jag förlorar i stort första två-tre milen då jag tar det extra lugnt. Det enda jag gör är att äta två-tre energikakor extra under loppet och jag har inte känt av någon speciell energibrist även dag 2. Jag är själv lite överraskad av detta, men jag kanske trots allt hinner ladda tillräckligt på det halva dygn jag har till förfogande.

 

Eljest tycker jag att den modellering KalleP gjort ser rimlig ut men förstår inte riktigt hur den fungerar i just mitt fall dag 2.

Har också funderat på hur det kan funka att åka två ÖS i rad. Du har ju bevisat ett antal gånger att det går och att det dessutom går att hålla bra tempot även andra dagen.

 

Rent teoretiskt borde det faltiskt vara möjligt att fylla kolhydratdepåerna mellan loppen.

Om vi antar att du vill fylla på med 300 g kolhydrater för att återställa i stort sett tomma förråd till den nivå man normalt har.

Tiden till förfogande är c.a. 17 timmar.

Det betyder att magen måste ta up = 300 / 17 = 18 g kolhydrat per timme.

 

Eftersom magen klarar av att ta upp runt 60 g kolhydrat per timme under tävling så borde den rimligen kunna ta upp ännu mer när man vilar. Det borde alltså vara fullt rimligt att ha fyllt på till normala nivåer redan innan kvällen. Om man ser till att fylla magen innan läggdags borde det också vara rimligt att ladda in lite extra kolhydrater under natten.

 

En sak som också talar för att det här skulle kunna funka är att kroppen rimligen skriker efter kolhydrater och att muskler och lever är maximalt "öppna" för att ta emot kolhydrater.

 

Rent praktiskt skulle det kunna gå till så här:

 

2L vätska fördelat under några timmar efter målgång. 60 gram kolhydrat / L = 120 gram.

Två bananer = 40 gram

En dubbel portion pasta = 100 g

Ett par kanelbullar = 50 g

 

Redan här är det 310 gram kolhydrater. Kan tänka mig att många kan få i sig mer än så innan det är läggdags.

 

Min gissning är att den största utmaningen att köra två ÖS ligger på det mentala planet. Det förutsätter förstås att man inte fått muskel eller ledproblem p.g.a. man varit för dåligt tränad.

 

Får väl också tilläga att jag inte är någon näringsexpert så jag kan ju ha missat något.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis ägnat en 1/2-tim att läsa om LCHF-kost på nätet. Kommer f.o.m imorrn att testa i tre månader =)

Neeeej. Inget mer lobbande för LCHF.

Jag vill ha ett lass mackor varje morgon och kan inte tänka mig t.ex. en torsdag utan pannkakor. Tycker livet skulle förlora sin mening om jag inte fick lassa in en gigantisk portion pasta efter ett längre träningspass.

 

Snart får man väl känna sig som en som inte kan hålla sig från flaskan när man tar en talrik myssli som kvällsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis ägnat en 1/2-tim att läsa om LCHF-kost på nätet. Kommer f.o.m imorrn att testa i tre månader =)

Neeeej. Inget mer lobbande för LCHF.

Jag vill ha ett lass mackor varje morgon och kan inte tänka mig t.ex. en torsdag utan pannkakor. Tycker livet skulle förlora sin mening om jag inte fick lassa in en gigantisk portion pasta efter ett längre träningspass.

 

Snart får man väl känna sig som en som inte kan hålla sig från flaskan när man tar en talrik myssli som kvällsmål.

Känner som dig =)

äälskar pasta, müsli, hembakat bröd m.m m.m, men....

finns det nått tråkigare än att kolhydratladda....sen tillhör jag den nyfikna typen som inte är rädd att testa nya infallsvinklar. I detta fall tar nyfikenheten över helt enkelt... =)

 

Får väl börja njuta av feta såser, ägg&bacon, grädde m.m...låter iofs inte så dumt....

Link to comment
Share on other sites

Årets Vasalopp blev även droppen för mig, gjorde i år en seriös kolhydratladdning, trots att jag även tidigare varit skeptisk till nyttan. Resultatet var iaf att jag tog fullständigt slut betydligt tidigare än vanligt och kroppen återhämtade sig mkt sämre än vanligt.

Om det nu berodde på det är svårt att veta men jag har varit i bra form veckorna innan så det är egentligen det enda jag kan ta på.

 

Har tidigare läst lite av bl a Colting, av en slump läste jag hans artikel "Kolhydratbluffen"(http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen)

på bussen hem från VL. Ägnade ett par dagar åt att Googla på LCHF och relaterat, tycker deras teorier och argumentation är klart intressanta.

Speciellt det här med att man alltid blir så himla trött och sötsugen fram på dagen.

 

Har nu kört LCHF(ej helt strikt men väldigt lite kolisar) några dagar och tycker mig redan märka skillnad. Fast visst saknar man vissa saker..men å andra sidan stekt ägg och bacon till frukost är inte fel. Tänker ge det några veckor så får man se vad som händer.

 

LÄste om en norrman som körde vasaloppet på 5timmar efter LCHF-upplägg, drack ingen sportdryck utan endast vatten under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Är också numer övertygad om att kolhydratladdningen är överreklamerat!

 

Har vid många VL gjort laddnigar enligt konstens alla regler. Resultatet har varit överdäst kropp (mage) seghet och att jag liksom Kustlöparen tagit slut under loppen. Det bästa lopp jag gjort (5:23) gjorde jag på normal mat och en liten yogurt till frukost!

 

Testade för 1,5 år sedan att träna enligt Maffetone metoden. Nu fick jag inte den löputveckling som förväntades varför i alla fall min kropp behöver intevallträning för att bli snabb. Det jag dock lärde kroppen var att jobba med lägre puls i ett moderat tempo. Det jag också märkte var att om jag slarvade vid tränigspassets början och fick ett "pulsryck" så blev pulsen orolig under hela passet. Det var precis som kroppen tänkte "ok, här gäller det att vara alert för tempoökning" och så fort man ökade något svarde kroppen med en "turbokick" med högre puls som resultat. Jag lyckades också springa några 3 tim pass enbart med vatten som tillförsel och kände aldrig någon egentlig "matbrist" eller annat.

 

Om vi tittar på de allra flesta VL åkare är vi motionärer som 364 dagar om året äter en hyffsat normal kost med en hel del inslag av slarv (alkohol, dåligt käk, stressad vardag). Att då tro att man den 365 dagen kan "boosta" genom att käka stora delar av AXA´s sortiment på 3 dagar är ju nonsen. Ungefär som att ge fan i att borsta tänderna i 11 månader och sista månaden innan tandläkarbesöket borstar du 10ggr/dag. Opps, blev det hål ändå......

 

Nu fungerar våra kroppar olika och vi har alla olika bakgrund dagen då VL går av stampeln. Det gäller att hitta sitt sätt och det man tror på. Den psykologiska effekten är inte att föringa. Har du gjort klohydratladdningar tidigare och tyckt det varit bra så kör vidare på det. Men varför inte testa utan en kolhydratladdning och kör ett ultralångt träningspass och se hur din kropp klarar detta!

Skulle jag ge mig de bästa möjligheterna för ett väl genomfört VL så skulle jag istället fokusera på att fixa lagning utmed spåret än att bunkra kolhydrater till man blir Pelle Proppmätt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat att ladda kolhydrater sedan flera år tillbaka, då det bara blir problem med magen att inte äta som man brukar. Dessutom blir tung o seg i början på loppet. 2003 körde jag skejtvasans 30 km på fredagen och i söndagens VL gick bättre än på många år. Kroppen kom igång direkt och jag åkte andra halvan 10 min fortare än första, så orken räckte även på slutet.

 

I mitt normala liv och följdaktligen även före VL brukar det bli en hel godsaker till kaffet efter middagen; bullar, mjuka kakor, kladdkaka med grädde, ostkaka, glass o sylt m m :) och det hjälper till att få i sig tillräckligt med kolhydrater utan ansträngning. (och dåligt samvete). Jag har ett motto, som lyder: "Ska man äta onyttigt, så skall det vara gott, annars är det ingen mening!"

 

Apropå att åka ÖS två dagar i sträck har jag en fundering.:/ Om man startar kl 07.oo på söndagen och 08.00 på måndagen, så får man 1 tim extra återhämtning mellan loppen och kroppen får 1 tim längre tid på sig att lagra upp energi i kroppen. Vad säger du om det Lars-Erik, som kört ÖS söndag-måndag ett antal gånger ?

Link to comment
Share on other sites

Ni som gjort en traditionell laddning med tömning 4-7 dagar innan loppet. Menar ni att ni inte haft sämre uthållighet/prestationsförmåga i slutet av tömningen? Nu för tiden brukar jag bara göra en enklare tömning typ kolhydratfattig frukost/lunch och längre träningspass på eftermiddagen. Men skillnaden är påtaglig hur jag känner mig under det träningspasset jämfört med hur jag känner mig under tävlingsdagen med fyllda lager.

 

Jag tycker helt klart kolhydratladdning samt tillförsel av energi under loppet förbättrar uthålligheten!

 

Däremot tror jag det är bra att träna vissa längre pass på enbart vatten.

Link to comment
Share on other sites

Under mitt lopp så åt jag en banan, och sedan drack jag bara vatten. ingeting annat!!!

Låter jag ödmjuk nu! Skippa alla kolhydrater, människan är inte i behov av så mkt som vi stoppar i oss. Lite grönsaker och någon frukt i veckan är allt jag äter.

 

Jag hade tid: Under 6 tim och startade i led 3..... Utan en enda kolhydrat! Mina kamrater laddade med pasta pasta pasta... själv åt jag bara kött och en jävla massa fett.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska lägga om till lchf-kost så måste man låta kroppen anpassa sig och det tar ca 2 månader innan kroppen är full av energi igen och mer där till. Man kan inte bara prova i några veckor för då är kroppen oftast slö och energifattig då kroppen inte vant sig att ta av fettet som energi. Själv tog det ca 8veckor för mig innan jag var uppe i full kapacitet, och gud vilken skillnad det var.... fick en enorm kick när jag var ute och tränade....aldrig orkat så mkt! Om man går in lite djupare på lchf-kost och dess argumentation, jag plöjde ner verenda bok som fanns och hur och vad jag än läste så kunde jag inte se något lurt med detta.

Privat utanför träningen har jag aldrig mått bättre. Jag är mkt piggare (mitt blodsocker pendlar inte upp och ner), jämnare humör..... etc. Det finns många hälsovinster med att prova lchf även för oss vasaloppsåkare. Det är ju bevisat!! Att inte äta knappt en enda kolhydrat och gå under 6 tim....Fantastiskt!! Då vill jag tillägga att jag inte är någon skidåkare då jag kommer söderut.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska lägga om till lchf-kost så måste man låta kroppen anpassa sig och det tar ca 2 månader innan kroppen är full av energi igen och mer där till. Man kan inte bara prova i några veckor för då är kroppen oftast slö och energifattig då kroppen inte vant sig att ta av fettet som energi. Själv tog det ca 8veckor för mig innan jag var uppe i full kapacitet, och gud vilken skillnad det var.... fick en enorm kick när jag var ute och tränade....aldrig orkat så mkt! Om man går in lite djupare på lchf-kost och dess argumentation, jag plöjde ner verenda bok som fanns och hur och vad jag än läste så kunde jag inte se något lurt med detta.

Privat utanför träningen har jag aldrig mått bättre. Jag är mkt piggare (mitt blodsocker pendlar inte upp och ner), jämnare humör..... etc. Det finns många hälsovinster med att prova lchf även för oss vasaloppsåkare. Det är ju bevisat!! Att inte äta knappt en enda kolhydrat och gå under 6 tim....Fantastiskt!! Då vill jag tillägga att jag inte är någon skidåkare då jag kommer söderut.

snyggt !

tack för en bra sammanfattning.

Just det här med frukt&grönt är något jag funderar på. Hur får man i sig t.ex C-vitaminer och B-vitaminer i tillräckliga mängder med LCHF-metoden ?

 

Samtidigt känns det lite trist att helt skippa pasta nybakat, bröd etc. Hur gör du ? om du t.ex äter på en vanlig lunchrestaurang, skippar du helt sallad, potatis eller pasta och käkar dubbelt av övrigt ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis ägnat en 1/2-tim att läsa om LCHF-kost på nätet. Kommer f.o.m imorrn att testa i tre månader =)

Neeeej. Inget mer lobbande för LCHF.

Jag vill ha ett lass mackor varje morgon och kan inte tänka mig t.ex. en torsdag utan pannkakor. Tycker livet skulle förlora sin mening om jag inte fick lassa in en gigantisk portion pasta efter ett längre träningspass.

 

Snart får man väl känna sig som en som inte kan hålla sig från flaskan när man tar en talrik myssli som kvällsmål.

Oavsett vad man tycker om för mat så är jag också så otroligt less på allt frälsande och enkla lösningar. Ät inte mindre, träna mer!

;o)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...