Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kost uppladdning...vad är nyttan...???


Tobbe L

Recommended Posts

Pannkakor innehåller mycket mer proteiner än vanlig mjölmat. (Mitt eget std-recept är lika många ägg som deciliter mjöl. O så mjölken förstås)

 

 

En "riktig" smörgås är inte en bit skogaholmslimpa med tre gram lättolagom' date=' utan en rågskiva med tre mm tjockt smörlager och två rejäla skivor rökt sidfläsk på. Den har säkert mer än 60 % fett.[/quote']

Pannkakor (2 dl mjöl, 2 ägg, 4 dl standardmjölk och 2 msk smör):

40 g protein, 47 g fett och 109 g kolhydrater.

16 E% protein 41 E% fett och 43 E% kolhydrater.

 

"Riktig" smörgås:

12 g protein, 32 g fett, 30 g kolhydrater.

10 E% protein, 61 E% fett, 29 E% kolhydrater.

 

Med reservation för tjocklek på bröd- och fläskskivor.

Förutom att det känns som en ganska liten smörgås, så känns proprotionerna rimliga. Tre-fyra sådana smörgåsar o två koppar kaffe ger kraft för två timmar till med motorsågen!

Inte för en LCHF:are, de slänger bort brödet under pålägget. Istället för pannkaka blir det omelett men utan mjölk för det innehåller för mkt mjölksocker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Själv är jag toksåld på kolhydrater och har mycket bra erfarenheter men även några sämre i början på "karriären". Jag tror att, rätt gjort, man har bra nytta av en bra kolhydratuppladdning men att man måste vänja magen en tid och inte gå till överdrifter.

Vidare tror jag att det också är bra att man lär kroppen att gå tom (men gärna vatten) på många pass för att kroppen skall börja kunna ta mer effektivt av fettet. Man får inte vara slaviskt åt något håll. Vi har ju en fantastisk omställningsbar kropp. Är det inte lustigt att det finns så många duktiga elitidrottare men nästan lika många olika idéer om käk?

 

Man måste våga lyssna på sin egen kropp.

Link to comment
Share on other sites

I början på 80-talet var det inne att dricka en mugg starkt kaffe utan socker ca 1 tim före start för att få igång fettförbränningen snabbare och slippa den lilla dip som just övergången kan ge. Den metoden försvann ganska snabbt, troligen i spåren av att kaffe blev dopingklassat. (är det fortfarande det ?)
Link to comment
Share on other sites

Kan det verkligen vara bra att proppa sig totalt stupfull och över kanten mätt med kolhydrater tre på varandra följande dagar innan lopp?

Det är ju inget naturligt precis..och onaturliga grejer brukar i slutändan inte vara så bra..brukar det visa sig.

 

Sitta och proppa spaghetti tills det kommer ur öronen..nä,jag tror inte på det.

 

Inte heller tror jag på en massa artificiella medel som tillsatser eller tillskott till vanlig normal kost.Likadant där,antingen ingen effekt eller också någon potentiellt trist bieffekt.

 

När det gäller kroppen tror jag på att lagom är bäst,och att man inte skall hålla på och pula alltför mycket med det som naturen bestämt.

 

Äta när man är hungrig,dricka när man är törstig.

 

Visst,att se till att både äta och dricka ordentligt före/under fysisk ansträngning är så klart självklart..men sitta å trycka i sig Pasta tills man fullständigt storknar och dricka vatten tills man nästan spyr..det tänker jag aldrig försöka göra.

 

Det kan inte vara bra..helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Kan det verkligen vara bra att proppa sig totalt stupfull och över kanten mätt med kolhydrater tre på varandra följande dagar innan lopp?

Det är ju inget naturligt precis..och onaturliga grejer brukar i slutändan inte vara så bra..brukar det visa sig.

 

Sitta och proppa spaghetti tills det kommer ur öronen..nä,jag tror inte på det.

 

Inte heller tror jag på en massa artificiella medel som tillsatser eller tillskott till vanlig normal kost.Likadant där,antingen ingen effekt eller också någon potentiellt trist bieffekt.

 

När det gäller kroppen tror jag på att lagom är bäst,och att man inte skall hålla på och pula alltför mycket med det som naturen bestämt.

 

Äta när man är hungrig,dricka när man är törstig.

 

Visst,att se till att både äta och dricka ordentligt före/under fysisk ansträngning är så klart självklart..men sitta å trycka i sig Pasta tills man fullständigt storknar och dricka vatten tills man nästan spyr..det tänker jag aldrig försöka göra.

 

Det kan inte vara bra..helt enkelt.

Tror... gör man i kyrkan! ;-)

Nä, proppar man i sig i flera dagar så borde det rimligtvis sätta fart på magen också, det kanske man vill undvika inför viktiga lopp.

 

Det finns faktiskt en hel del forskning om vissa kosttillskott.

 

Kör man en naturlig tömning precis innan uppladdningsfasen så suger kroppen åt sig lite bättre, det är min bestämda uppfattning.

 

Sen är det precis som du säger en avvägning, man skall inte gå till överdrifter. Det gillas inte av magen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...