Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hur ska ja träna?

• Vänligen logga in för att kunna svara
79 svar till detta ämne

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg

"Hårt och länge"

Hårt och länge är bra :-)

Drar i nödtofsen och kommer snart med en fråga:

I måndags körde jag rullskidor 22 km, strax under max.
Tisdags körde jag backträning/skidgång.
I morse har jag kört cyckling i drygt två timmar.
I eftermiddag blir det rullskidorträning...

Någon som har förslag på träningsutförande?

Och ja - jag känner mig ruskigt pigg.

Alla förslag och idéer tar jag tacksamt emot.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Matar er med ett nytt upplägg. Vad jag har försökt att tänka på är att variera ben och armar samt hjärta/syreupptagning. Kontentan har blivit det här:

Förra veckan var extremt lugn. Tre pass (mån, tis och ons). Därefter var det mer eller mindre ofrivillig vila. Jobbevenemang och familjetillställningar. Påtvingad vila kan vara bra :-)

Måndag: Stakintervall i brant uppförsbacke 2 minuter X 10 upprepningar
Tisdag: Löpning, 6 km. Tid 28.38 (Årsbästa)
Onsdag: Styrketräning med betoning på skivstångspass. Komplexa övningar som täckte in hela kroppen. Extra fokus på mage, rygg och triceps (dips).
Torsdag. Stakintervall 1 minut x 13 upprepningar. Ännu brantare men kortare backe.
Fredag: Cykling. Drygt två timmar. A1 och bitvis A2.
Lördag: Löpband. 15 minuter i 14 km/h fart. (Även där ett personligt rekord).
Söndag:

I denna lucka söker jag ett bra komplement till den träning jag bedrivit under veckan. Intervall eller långdistans - det är frågan?

Och jag har i åtanke en tävling om en vecka. Vill inte gå på alltför hårt, kanske ändå läge att pressa på rätt hårt i morgon? Tips och idéer är som vanligt varmt välkomna för min del...

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Måndag: Skidgång. Fyra gånger max, cirka 2 min. Jo jag vet, man kan dra ner på tempot en halv minut för att komma upp i nio gånger upp till toppen. Men mitt komprimerade program handlar om att jag ska komma iväg till jobbet. Effektivt i alla fall!

Tisdag: 6 km i hård och mjuk terräng, tid 29.10. En halv minut från personbästa.
Onsdag: 2 timmar cykling A1. Eftermiddag - stakintervall. 20 sekunder staka, 20 sekunder vila. 40 minuter sammanlagt med fyra minuters vila i mitten.
Torsdag: Styketräning. Mycket fokus på frivändningar i olika utvecklade varianter. Mage ben, rygg axlar och armträning utöver det.
Fredag. Löpband. A2-träning. 30 minuter. Med en perfekt "A2-puls".
Lördag.......

Ska jag köra distanspass på mina rullskidor eller ska jag satsa på intervall. Något i stil med staka en minut, vila 30 sek, staka 2 min, vila 1 min, staka tre minuter, vila 1 1/2, ända upp till fem minuter. ...

Vad hade Du föredragit?!

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
....och det blev distans. Passet sträckte sig en god bit över tre timmar. Enbart stakning!
Nu är jag nyduschad, farvorittvålen åkte fram. I kastrullen ligger ett gäng potatisar. De ska ätas ihop med pannbiffar och drivvis med sallad.

Härligt det här ju!!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 738 inlägg
Bland det bästa med träning är att man får så god aptit. (om man inte förstör den genom att trycka i sig ngt direkt efter träningen) De som inte tränar vet inte vad de går miste om! Tänk er ett långpass på söndagen och man är ganska uttömd, när man kommer hem. Vilken högtid det är att sätta sig till bordet och avnjuta söndagsmiddagen !:)
Skulle Loket Olsson ringa upp och fråga: "Sitter du där och vräker i dig"! så svarar man "Jaaa, och jag har gjort skäl för det också"! Ibland blir det en del godsaker till kaffet,:P men det gör inget, det finns ju hål att fylla igen (på en som inte tränar blir det ju FETT)
Vi syns i spåret...

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Ett bra år från min sida, jag har gått ner till startled 5. Tappat 6 kg och är därmed "nere" i 93 kg, utan att för den sakens skull förlorat väsentliga längdåkningsmuskler. Marcialonga tog mig till startled 7, vidare därifrån till vasaspåret för att landa på femman. Rätt nöjd med det!!

Upplägget med "ytterlighetsträning" har varit toppen. Med det menar jag att träningen har gått ut på korta pass, varvat med långlånga pass, intervall pass med A1 pass.

Nu håller jag på att skissa på hur min första plattform ska se ut, den som ska utgöra basen under våren....

thomaslfc

thomaslfc

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg
SSer att jag startade denna tråden för ett tag sen kan bara konstatera att det inte riktigt blivit som jag tänkt mig. Knappt nån styrke träning, knappt nån skidåkning, ingen rullskidåkning men fruktansvärt mycket löpning så där har jag blivit grymt mycket starkare i år =) får se om jag orkar med någon skid satsning nån gång...

http://julle1982.wordpress.com

Mugin

Mugin

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Noterade bloggen som thomaslfc startat och tänkte att det kanske är den sporre som kan få mig att hålla motivationen uppe för att fullfölja en Vasaloppssatsning. Själv är jag typen som ofta börjar träna men som förr eller senare gör ett kortare eller längre uppehåll. Det finns ju inte mycket som känns bättre än ett träningspass när man är tränad för det, men gör man ett uppehåll är det en pina att komma igåg igen.

Så... Nu är jag igång igen. Den primära satsningen är Vasaloppet 2010, något jag siktade på redan 2008. Den gången höll det inte eftersom jag under hösten tvingades till en massa övertidsarbete och träningen fick inte plats i agendan.

Jag har ett förflutet som tävlingscyklist, så jag har rätt bra koll på vad det innebär att träna hårt. Men de senaste 15 åren så har mina fysiska ansträngningar (i princip) begränsats till det som behöver göras för att fixa i huset och leka med barnen. Man kan väl säga att jag startar från scratch. Jag har ett par rullskidor från 2008 (som jag då körde 50 mil på?). Bara att staka igång krävs mer eller mindre en maxansträngning med de sparrisarmar jag har idag.

Till att börja med funderar jag på detta upplägg för veckoträningen i augusti/september:
Pass 1: Gym
Pass 2: Gym
Pass 3: Cykel/löpning/rullskidor beroende på väder

Efter att jag fått lite styrka i axlarna hoppas jag på detta under hösten:
Pass 2: Rullskidor
Pass 4: Cykel/löpning/rullskidor beroende på väder

Ju längre tid det går på hösten desto mer rullskidor och mindre cykling. I början blir det mest axlar i gymmet, senare planerar jag att köra mer rygg/mage/armar.

Tanken är att om jag bara kommer igång och klarar en sak som Vasaloppet så är det sen bara att köra vidare. Det ultimata målet är En Svensk Klassiker 2010, men jag inser att jag lagt ribban väldigt högt. Plan B (om jag känner att det blir för mycket) blir att köra halvdistanserna på de olika evenemangen. Min främsta oro med att lägga ribban för högt är inte att den mentalt ligger för högt utan att jag blir för ambitiös i min träning och överanstränger min otränade kropp.

Hursomhelst, går allt vägen kan ni följa min väg från sparris till klassiker här:
http://irrgang.wordpress.com

Tack för ett bra och inspirerande forum.

Redigerat av Mugin, 10 augusti 2009 - 13:19 .

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Om du håller dig till att träna rullskidor en gång/timma i veckan har du lagt en god grund för att Vasaloppet ska bli en helhetsupplevelse. Men för den sakens skull kommer det bli jobbigt under vissa partier. Fast den sanningen lever alla under som kör Vasan.

mongomatte

mongomatte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Stadium har OK rullskidor för 1000 kr. De går ca 100 mil innan du får byta hjul.

Eller, de går ca 100 mil innan man får hämta nya hjul via en reklamation (jag åker ca 100 mil per höst). Ta med rullskidorna till butiken så byter de på plats, inte varit några problem.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 738 inlägg
Mugin; Det märks att du har ett förflutet som idrottsman, då ditt upplägg har en genomtänkt strategi. Ev. kan du lägga till backträning/elglufs om du vill. Återstår då skidträningen på snö och hur har du tänkt få till den så viktiga biten?

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Noterade bloggen som thomaslfc startat och tänkte att det kanske är den sporre som kan få mig att hålla motivationen uppe för att fullfölja en Vasaloppssatsning. Själv är jag typen som ofta börjar träna men som förr eller senare gör ett kortare eller längre uppehåll. Det finns ju inte mycket som känns bättre än ett träningspass när man är tränad för det, men gör man ett uppehåll är det en pina att komma igåg igen.

Så... Nu är jag igång igen. Den primära satsningen är Vasaloppet 2010, något jag siktade på redan 2008. Den gången höll det inte eftersom jag under hösten tvingades till en massa övertidsarbete och träningen fick inte plats i agendan.

Jag har ett förflutet som tävlingscyklist, så jag har rätt bra koll på vad det innebär att träna hårt. Men de senaste 15 åren så har mina fysiska ansträngningar (i princip) begränsats till det som behöver göras för att fixa i huset och leka med barnen. Man kan väl säga att jag startar från scratch. Jag har ett par rullskidor från 2008 (som jag då körde 50 mil på?). Bara att staka igång krävs mer eller mindre en maxansträngning med de sparrisarmar jag har idag.

Till att börja med funderar jag på detta upplägg för veckoträningen i augusti/september:

Ju längre tid det går på hösten desto mer rullskidor och mindre cykling. I början blir det mest axlar i gymmet, senare planerar jag att köra mer rygg/mage/armar.

Tanken är att om jag bara kommer igång och klarar en sak som Vasaloppet så är det sen bara att köra vidare. Det ultimata målet är En Svensk Klassiker 2010, men jag inser att jag lagt ribban väldigt högt. Plan B (om jag känner att det blir för mycket) blir att köra halvdistanserna på de olika evenemangen. Min främsta oro med att lägga ribban för högt är inte att den mentalt ligger för högt utan att jag blir för ambitiös i min träning och överanstränger min otränade kropp.

Hursomhelst, går allt vägen kan ni följa min väg från sparris till klassiker här:

Jag har absolut inget emot Gym/styrketräning. Kör själv två gånger per vecka. Men då kör jag även 3-4 pass rullskidor + lite annan kondition (främst cykel/spinning) pga av en skada. Är det ditt primära mål att åka VL om knappt 7 månader och du kan lägga max 3-4 pass i veckan så får du definitivt ut mest av att bara åka rullskidor och givetvis ännu hellre skidor på snö. Finns redan trådar om detta. För en skidåkare är basen skidåkning och efter 3-4 skidpass inplanerade i veckan kan man sedan lägga till styrka och alternativ konditionsträning som cykel, löpning, roddmaskin, crosstrainer osv. Desto mindre skidor du åkt i ditt liv desto viktigare är det att träna mkt skidor.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Jag har absolut inget emot Gym/styrketräning. Kör själv två gånger per vecka. Men då kör jag även 3-4 pass rullskidor + lite annan kondition (främst cykel/spinning) pga av en skada. Är det ditt primära mål att åka VL om knappt 7 månader och du kan lägga max 3-4 pass i veckan så får du definitivt ut mest av att bara åka rullskidor och givetvis ännu hellre skidor på snö. Finns redan trådar om detta. För en skidåkare är basen skidåkning och efter 3-4 skidpass inplanerade i veckan kan man sedan lägga till styrka och alternativ konditionsträning som cykel, löpning, roddmaskin, crosstrainer osv. Desto mindre skidor du åkt i ditt liv desto viktigare är det att träna mkt skidor.

Lyssna på Everst, han är klok man. Men så är han född -62 också =)
Som sagt, strunta i gymmet och ut på rullisarna istället.... mixa gärna med terrängcykel där du även får med balans, koordination och styrka för benen. Sittande landsvägscykel skulle jag strunta i. Nått pass Elghufs i veckan istället för löpning gör dig även starkare i diagonalåkningen.

Lycka till !!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 738 inlägg
Om du bor i södra Sverige rekommenderar jag följande strategi ang snöträning;

Håll ögon och öron öppna så att varje chans till skidåkning på snö tas tillvara. Det går inte att vänta en eller ett par dagar, ty då kan snön vara borta. Vänta heller inte på bra förhållande att åka, oftast är det dåliga spårförhållande i VL, "sket-träningar" bra träning inför loppet. Lyssna på kompisar och gå in och kolla på föreningars hemsidor, ja även här, om någon förening sprutat konstsnö och tag chansen att åka dit en helg och få rejäl snöträning.

Några exempel: Allhelgonahelgen 2008; hörde av min bror att på en basväg på hans gård fanns snö, åkte dit och fick 1 tim bra skateträning. Dagen efter hittade jag snö på en liten ip inne i skogen, bra klassisk träning, snön bort dagen efter. Såg här på forumet att Nybro SKI sprutat konstsnö i slutet av nov - åkte dit och fick en bra genomkörare. Man kan hitta snö var som helst där den klarat sig från töväder o vind, likaså behövs ej så mycket snö på gräsmattor, golfbanor. Det är bara fantasin och avsaknad av "skräpskidor" som sätter gränser.

Redigerat av Volevodin, 11 augusti 2009 - 09:42 .

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Visst kan jag förstå själva grundtanken med att träna greninriktat. Men det finns fallgropar med att lämna ett träningsupplägg och gå till något helt annat. En faktor kan ju vara att man lämnar sina "polare" på gymmet, det sociala ni vet.

En annan aspekt att trappa upp exempelvis rullskidträning över flera år är att undvika skador, förslitningsskador företrädesvis. Armbågar och händer slits ganska rejält när man tuggar asfalt med stavar. Åtminstonen finns det en risk att "man" sliter mer än bygger upp genom kvanitetsträning..

Förra året rullade jag en gång i veckan. Detta året har jag övergått till två gånger, ett långpass och ett intervallpass. Året härpå kommer jag att köra tre pass på rulllskidor. Min övre gräns sätter jag på fyra pass i veckan.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Visst kan jag förstå själva grundtanken med att träna greninriktat. Men det finns fallgropar med att lämna ett träningsupplägg och gå till något helt annat. En faktor kan ju vara att man lämnar sina "polare" på gymmet, det sociala ni vet.

En annan aspekt att trappa upp exempelvis rullskidträning över flera år är att undvika skador, förslitningsskador företrädesvis. Armbågar och händer slits ganska rejält när man tuggar asfalt med stavar. Åtminstonen finns det en risk att "man" sliter mer än bygger upp genom kvanitetsträning..

Förra året rullade jag en gång i veckan. Detta året har jag övergått till två gånger, ett långpass och ett intervallpass. Året härpå kommer jag att köra tre pass på rulllskidor. Min övre gräns sätter jag på fyra pass i veckan.

Klokt inägg !!
Visst är det så att man alltid succesivt ska öka belastningen... även när det gäller intensiteten. Inge vidare att börja från noll och sedan köra 3st rullskidpass per vecka varav 2st tuffa intervaller....
Dock tycker jag inte man behöver vänta ett år med att öka dosen om man inte vill. Det viktiga i början är att inte köra för långa pass. Bättre att köra 2-3st kortare pass med låg intensitet under en "anpassningsperiod" på t.ex fyra veckor. Med korta pass menar jag 30-40min. Då i syfte att vänja leder och musklerna etc... sedan ökar man arbetstiden succesivt. Börja med att öka tiden på en av passen i veckan osv. Här får man känna sig fram vad som känns bra. Kör aldrig i början rullskidor två dagar efter varann. Armar, handleder mm behöver tid för återhämtning.

Det kan även vara lämpligt att köra 1-2 pass lättare uppbyggandsstyrka för t.ex handleder, armar och axlar i syfte att minska risken för skador. Ingen maxstyrka utan 2set med 12-15reps med lite lägre intensitet.

Jag tror många som har problem med handleder och armbågar när de kör rullisar börjar köra för långt och hårt för tidigt samt ibland med kombinationen för lite återhämtning.
Det gäller att våga ta det lugnt i början...

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Angående händer/armbågar som tar stryk vid rullskidåkning kan jag tipsa om att jag märket en klar förbättrning när jag böt ut gamla alustavar mot ett par Swix CT-2 (kolfiber)!

Mugin

Mugin

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Tackar för svaren. Angående gym vs rullskidor så delar jag uppfattningen att rullskidor är den primära träningsformen för en skåning som jag. Dock är det ett faktum att jag är så svag i mina axlar att jag bokstavligt talat måste ta i riktigt ordentligt bara för att staka igång på skidorna, därav min initiala fokus på gymmet. Efter det tänkte jag mest ha en stund i gymmet för att få en balanserad kropp. Kan mycket väl bli att det blir en dag med ett pass i gymmet kombinerat med ett kort pass på rullisarna...

Tänkte försöka få till någon vecka norrut under vintern för att försäkra mig om några mil på snö. Helst på något ställe där det finns en instruktör tillgänglig. Eftersom jag bor i norra Skåne känns det som ett alternativ att åka 5-10 mil norrut någon helg om tillfälle ges, oddsen för snö på småländska höglandet är oftast bättre än i Skåne.

Upplägget med 3-4 dagar är mest beroende på min rädsla för skador. Jag har lätt för att vilja för mycket och om jag drar igång med 3-4 pass i veckan på rullisarna är jag rätt övertygad om att någon kroppsdel ger sig rätt omgående, därför börjar jag med 1 pass i veckan. När jag kommit igång så att allt inte känns som en kamp kör jag gärna 5 pass några veckor för att bygga upp kroppen, men överlag tror jag på idén att träna varannan dag, åtminstone om jag varje gång fokuserar på samma muskelgrupp. Förmodligen kommer jag att försöka få till det så att det blir fokus på 'skidåkarmuskulaturen' varannan dag och sen klämmer jag in lite långpass på cykel för att få lite uthållighet och lite intervaller (cykel eller löpning) för att pressa hjärtat lite.

Men som sagt, rullisar framför allt men jag måste hitta kraften att ta ordentliga tag först. Efter det blir det så mycket som kroppen tillåter. Jag inser att 7 månader är en rätt kort tid för en otränad att köra Vasaloppet, så man för ju sätta målet efter den förutsättningen.

Redigerat av Mugin, 12 augusti 2009 - 12:02 .

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg
Det fina med rullskidor är att det är väldigt skonsamt mot kroppen. Sliter inte alls på olika delar av kroppen som t.ex. löpning. Samtidigt som du bygger om skidmusklerna på bästa sätt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 738 inlägg
När det gäller styrketräning för skidåkning räcker det väl inte att träna upp axelpartiet. Buk och rygg samt triceps måste väl också vara starka.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar