Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Starttid, jag föreslår 1000 på söndag. Men passar det bättre för er andra med någon annan tid så är det bara ändra, passar när som helst för mig på söndag. Sedan Lars-Erik, är det OK med lite grus för dig? Kan vara bra att veta inför kartstudierna och planeringen.

1000 passar fint för mig!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Va ute och sprang i går kväll, tog spåret vid överby det funkar nog att köra i det nu om det inte är för blött, tänkte ev testa det någon kväll.

Igår blev jag på sprungen av två stycken grävlingar, dom kom fort ifrån sidan och 50cm framför fötterna. gissa om jag fick ny toppnotering på polar klockan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Enklast att få en detaljerad vägbeskrivning är nog att gå in på www.eniro.se; sedan kartor; sedan vägbeskrivning och skriva in Tungels väg 20, 19274 SOLLENTUNA.

 

Annars är det såhär: Kör mot Stockholm, sväng av i Rotebro och följ skyltarna mot Norrviken, sedan står det Norrviken centrum och Viby, kör mot Viby en bra bit tills du kommer till en skylt där det står Viby herrgård, andra vänster efter Viby herrgård är Tungels väg, parkera någonstans. Väl mött. Ring mig på 070-673 80 89, alternativt 08-28 57 09 (lite dålig mobiltäckning hemma).

 

Måste börja studera lite trevlig sträckning på rullskidsrundan, har ingen 3 timmars runda i bakfickan.

Tack, då förstår jag. Det är bara att svänga i ROTEBRO och STAKA vidare och den välkände ROTEBROSTAKAREN står och väntar, och dessutom med SuperMario.

 

Klockan 10.00 går bra för mig också.

 

Beträffande grus så har jag aldrig försökt, men om ni kan åka kan väl jag.

Eljest gör det inget om vi delvis åker samma slinga två eller fler gånger.

 

Själv brukar jag många gånger åka cykelvägen Uppsala-Storvreta och vid "långpass" kör jag sträckan två gånger.

Link to comment
Share on other sites

Själv brukar jag många gånger åka cykelvägen Uppsala-Storvreta och vid "långpass" kör jag sträckan två gånger.

"Långpass" för dej är väl 27 mil !? :)

Än så länge är ju detta bara drömmar. Men det är ju ingen hemlighet att jag haft planer på att försöka åka öppet spår söndag, vila lita , åka motsatta hållet på natten och avsluta med öppet spår måndag så det är väl det du syftar på.

Jag har fått en frivillig lämplig följeslagare/serviceman på natten men det finns flera svaga punkter i detta försök. utöver att jag helt enkelt tröttnar, nämligen t.ex. att arrangörerna helt enkelt stoppar det hela, att det börjar snöa etc.

 

Eljest ser jag verkligen fram emot helgens LÅNGPASS (3 timmar+) med två kändisar på skidforum: Rotebrostakaren och (super)Mario. De är ju båda mycket bättre än mig (minst led 2 åkare) så det lär nog kännas i kroppen efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Själv brukar jag många gånger åka cykelvägen Uppsala-Storvreta och vid "långpass" kör jag sträckan två gånger.

"Långpass" för dej är väl 27 mil !? :)

Än så länge är ju detta bara drömmar. Men det är ju ingen hemlighet att jag haft planer på att försöka åka öppet spår söndag' date=' vila lita , åka motsatta hållet på natten och avsluta med öppet spår måndag så det är väl det du syftar på.

Jag har fått en frivillig lämplig följeslagare/serviceman på natten men det finns flera svaga punkter i detta försök. utöver att jag helt enkelt tröttnar, nämligen t.ex. att arrangörerna helt enkelt stoppar det hela, att det börjar snöa etc.

 

Eljest ser jag verkligen fram emot helgens LÅNGPASS (3 timmar+) med två kändisar på skidforum: Rotebrostakaren och (super)Mario. De är ju båda mycket bättre än mig (minst led 2 åkare) så det lär nog kännas i kroppen efteråt.[/quote']

Har startat i led 2, 4-5 ggr, gått i mål led 2, 2 ggr på 11 försök. Så oftast har jag kommit in på led 3 placering, förutom i år då det blev placering 5279, vet inte riktigt vad räcker till, har inte riktigt brytt mig:). Iofs så har det blivit medalj 9 ggr på raken, inte första (1998) och inte sista gången (2008), jag åkt.

 

Mario, har så vitt jag vet aldrig kommit sub 1000, dvs led 2 placering, han har dock varit nära några ggr, men det var några år sedan sist. På sistone har han mest stålsicklat och vilat sig i form.

 

Så det är inte omöjligt att det blir du Lars-Erik som får hålla tempot uppe!

Link to comment
Share on other sites

"Långpass" för dej är väl 27 mil !? :)

Än så länge är ju detta bara drömmar. Men det är ju ingen hemlighet att jag haft planer på att försöka åka öppet spår söndag' date=' vila lita , åka motsatta hållet på natten och avsluta med öppet spår måndag så det är väl det du syftar på.

Jag har fått en frivillig lämplig följeslagare/serviceman på natten men det finns flera svaga punkter i detta försök. utöver att jag helt enkelt tröttnar, nämligen t.ex. att arrangörerna helt enkelt stoppar det hela, att det börjar snöa etc.

 

Eljest ser jag verkligen fram emot helgens LÅNGPASS (3 timmar+) med två kändisar på skidforum: Rotebrostakaren och (super)Mario. De är ju båda mycket bättre än mig (minst led 2 åkare) så det lär nog kännas i kroppen efteråt.[/quote']

Har startat i led 2, 4-5 ggr, gått i mål led 2, 2 ggr på 11 försök. Så oftast har jag kommit in på led 3 placering, förutom i år då det blev placering 5279, vet inte riktigt vad räcker till, har inte riktigt brytt mig:). Iofs så har det blivit medalj 9 ggr på raken, inte första (1998) och inte sista gången (2008), jag åkt.

 

Mario, har så vitt jag vet aldrig kommit sub 1000, dvs led 2 placering, han har dock varit nära några ggr, men det var några år sedan sist. På sistone har han mest stålsicklat och vilat sig i form.

 

Så det är inte omöjligt att det blir du Lars-Erik som får hålla tempot uppe!

Tack för information, jag ser verkligen fram mot detta.

 

Beträffande medaljer så tog jag 22 på raken men fick sedan en lucka trots att jag var nära några gånger men har nu igen lyckats ta medalj två av tre senaste åren (på stålsicklade skidor !!)

 

Specialinformation: När jag öppnade datorn imorse hade en NY BILD lagts in på skärmen nämligen jag tillsammans med dig Rotebrostakaren i livligt/entusiastiskt samspråk på festen vi var tillsammans på !!! Så nu vet du vad jag först får titta på när jag slår på datorn.

dagens gissningstävling: Vem tror du/ni lagt in bilden ?

Link to comment
Share on other sites

Tack Rotebrostakaren för sällskap o spårtips i Viby igår! Mycket roligare att åka rullskidor på motionsspår i skogen och grusvägar i blandat landskap än att hacka vägren på landsväg! Känns i överkroppen att det är säsongspremiär, kan bli jobbigt på söndag ... :-)
Link to comment
Share on other sites

Det var trevligt med Anl sällskap, funderar på detta med Voltaren som du sa igår, har rätt rejäl träningsvärk nu. Man tar i mer omedvetet när man har sällskap, tyckte att jag tog det hyfsat lugnt och inte blåkörde. Men på söndag är man redo!

 

22 medaljer på raken Lars-Erik, inte illa, jag som tyckte jag var duktig med mina 9, ter sig futtigt i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Tack Rotebrostakaren. Tack Mario. Tack Anl. För att jag fick henka er "ungdomar" på denna fantastiska skidtur i de vackra trakterna kring Rotebro och Järvafältet.

Det blev mitt hårdaste pass hittills i år men samtidigt det absolut roligaste.

 

Synd Mario att du trampade av skidan men jag tycker att du visade en underbar tåga att ta dig hem och byta till Rotebrostakarens mest tungåkta skidor, möta oss och hänga med "sista milen" trots denna malör och de trögrullande skidorna.

 

Vi får försöka hitta något nytt tillfälle att upprepa detta. Då blir jag nog extra farlig i vinter....Och kanske ni andra oxå.

För att anknyta till trådens tema: Jag tycker definitivt att Rotebrostakarn nu verkar på G.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var riktigt trevligt att åka min favoritlånggrusrullskidrunda med gott sällskap. Kul att få åka rullisar med en sådan legend som Lars-Erik och visa dig något nytt, det går att åka rullskidor på grus (sedan kan det bli för mycket av det goda, Anl grymtade något om att nu får det vara slut på gruset snart, vid Kallhäll). Jag hoppas att jag är i närheten av din form när jag är i din ålder, imponerande. Mycket trevligt var det, nästa gång får det bli långtur med utgångspunkt i Uppsala, Huddinge eller Edsviken. Det har blivit ett resultat över förväntan av denna tråd, nu har man verkligen kommit igång med rullskidsträningen. Hoppas att vi kan köra ihop på onsdag eller torsdag Anl.
Link to comment
Share on other sites

Ja, tänk att ett långpass på rullisar faktiskt kan vara kul:-)

 

Vet inte vad jag är mest impad av - det celebra sällskapet, att Rotebrostakaren lyckats hitta en så lång, omväxlande och komplicerad runda utan att komma vilse, eller att Mario klarade sig hem med trasig skida o sedan hängde på sista biten på Everest-skidor på blöt grusväg. Måste erkänna att på de sista nio hålen av den efterföljade golfrundan kändes lite svårt att tända maximalt. Annars är jag mer än nöjd med att varken bli avhängd eller få några blåsor i händerna.

 

Åka grus och skog är kul, ser fram emot vart vi tar vägen nästa långtur!

Rotebrostakaren, onsdag kanske vi kan ta ett kvällspass?

Link to comment
Share on other sites

Detta är Rotebrostakarns bakgård så att säga och han kan säkert komma med mer detaljer. Men jag kan i allfall säga att vägarna till Norrtorp, vid Översjön och från Fäboda var kanon att köra på. Vet ej hur det är söderöver.

 

http://www.sollentuna.se/mod/natur/jarvamain.htm

 

För övrigt råkade jag ut för ett nytt materieldebacel idag. Körde ner staven i en gallerbrunn så den gick av....:(

Link to comment
Share on other sites

vart körde ni, ge lite stigkors så har jag koll, går det att köra på järva nu har stor-gruset gått ner i vägen, gick det att åka på vibyspåret/rotebråspåret, beroende på vilket håll man kommer ifrån

Mario är en påläst man med materialproblem...., det Mario säger stämmer, jag tror att det går att åka på i stort sett hela norra järvafältet, storgruset börjar bli nedtryckt. Sedan är ju Vibyspåret alltid åkbart, brukar åka motsols, men det går bra att åka medsols också, man kan ta sig därifrån till järva. Sedan kan man också åka över Rotebroleden till den nya golfbanans klubbhus och kombinera det med Vibyspåret. Sedan kan man ju ta Ravalen runt genom Fäboda, Bögsgård och sedan vi Ravans strand en bit sedan upp i Viby. Ja, det är där jag brukar hålla mig på mina rundor upp till en och en halv timme. Ska man åka längre och inte vill repetera sig alltför mycket får man vidga sina vyer. Det är ju bara att hänga med på ett rullskidspass.

 

Det var ju lysande att starta denna tråd, nu har jag kommit igång med rullskidsträningen, var ute idag, helt själv. (Lillla-Viby ridstall, halva motionsspåret, Överby, Fäbod, Väsby-gård, tillbaka till Viby, knappt timmen).

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var riktigt trevligt att åka min favoritlånggrusrullskidrunda med gott sällskap. Kul att få åka rullisar med en sådan legend som Lars-Erik och visa dig något nytt, det går att åka rullskidor på grus (sedan kan det bli för mycket av det goda, Anl grymtade något om att nu får det vara slut på gruset snart, vid Kallhäll). Jag hoppas att jag är i närheten av din form när jag är i din ålder, imponerande. Mycket trevligt var det, nästa gång får det bli långtur med utgångspunkt i Uppsala, Huddinge eller Edsviken. Det har blivit ett resultat över förväntan av denna tråd, nu har man verkligen kommit igång med rullskidsträningen. Hoppas att vi kan köra ihop på onsdag eller torsdag Anl.

Tyvärr åker jag idag på en tio dagars vistelse i Kazakhstan så Uppsalaracet får dröja lite, lite in i Oktober skulle jag vilja säga.

Eller så får ni komma till Astana och vi kör "Kazach international" där... ingenting är OMÖJLIGT, som ju Gunde brukade säga (och som även jag brukar fösöka leva upp till efter min mer begränsade förmåga).

 

När snön kommer (eller tom. första rimfrosten) kanske vi kan köra ihop på mitt specialkomponerade spår inne i bostadsområdet i Uppsala ! Kunde vi köra ihop bland svamplockare och orienterare så går nog detta också, och med samma leende på läpparna...

Link to comment
Share on other sites

Ägnade fredagskvällen åt att reka en långrunda i närheten av Edsviken. Tror jag kan erbjuda en helgbana (dvs 2-4 timmar) i lite olika varianter, blandat asfalt och hyfsade grusstigar. Inte perfekt, men man får utsikt över Stockholms allra innersta skärgård (= Jungfruholmen i Edsviken), passerar östra mälardalen snösäkraste plats (=slalombacken vid Väsjön), och slutar vid bastun i min källare. Eftersom jag är bortrest i helgen får ni fundera över när ni vill komma o testa!

 

O glöm inte att 21 sept är det Roslagshösten, http://www.fredrikshof.se/2680, efter det kan man fokusera helt på de lite mindre hjulen

Link to comment
Share on other sites

Klas och Mibo undrar var vi åkte denna 3 timmars grusrunda, tja inte vet jag..., även Lars-Erik och Anl kanske är intresserade av lite detaljer, Mario tror att han vet.... Skulle gärna rita in detta på en karta för att dela med mig, finns det något enkelt sätt? Om jag sedan får Lars-Eriks e-adress och Anls så kan jag skicka startbilden av oss alla, mycket vackert! Mario har fortfarande hela skidor.

Lite sugen är jag på att cykla 89km, men jag har ju inte riktigt så bra utrustning som Anl, tar emot att tävla för mig om jag vet att jag har sämre material, oavsett om det gäller rullskidor eller cykel. Ser verkligen fram emot Anls 2dryga runda! Gissar att det är åt Täby hållet till.

Link to comment
Share on other sites

Ägnade fredagskvällen åt att reka en långrunda i närheten av Edsviken. Tror jag kan erbjuda en helgbana (dvs 2-4 timmar) i lite olika varianter, blandat asfalt och hyfsade grusstigar. Inte perfekt, men man får utsikt över Stockholms allra innersta skärgård (= Jungfruholmen i Edsviken), passerar östra mälardalen snösäkraste plats (=slalombacken vid Väsjön), och slutar vid bastun i min källare. Eftersom jag är bortrest i helgen får ni fundera över när ni vill komma o testa!

 

O glöm inte att 21 sept är det Roslagshösten, http://www.fredrikshof.se/2680, efter det kan man fokusera helt på de lite mindre hjulen

Det laater haarligt. Vaarkligen synd att jag inte kunde vara med aaven paa detta.

Efter era turer har jag en kaansla att jag inte bara faatt en perfekt upptakt paa traaningen infoor stundande duster i Vasaspaaret utan aaven faatt en perfekt seightseeing i de vackra trakterna i Stockholms utkanter (som saakert tom. maanga Stockholmare missat).

Anm: Som synes har jag lite problem med vaara speciella slutbokstaaver i Sverige haar i Kazakhstan men jag hoppas ni foerstar aandaa.

Till Rotebrostakaren: Min email aar larserik@sm.luth.se

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...