Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lämna in skidorna för vallning?


Jompa

Recommended Posts

I år tänkte jag lämna in mina skidor för vallning innan jag åker vasaloppet. Dels för att jag inte är nåt proffs själv och för att få bästa möjliga glid. Jag en del vänner som har lämnat in skidorna innan loppet och är nöjda. Nån som har testat och inte varit nöjd? Det kostar ju en del så man vill ju veta om man får valuta för pengarna.
Link to comment
Share on other sites

lämna in!
är du inte väldigt duktig så lönar det sig. Tänk på vad mycket du lägger ned i anmälningsavgift, resa, boende, utrustning. Klart vallningen ska vara bra.
Finns många olika som fixar vallning på vasan i olika prisklasser.
Link to comment
Share on other sites

Perfekt att ha någon annan att skylla på när vädret inte blir enl. prognos ;-D .

Skämt åsido, är du osäker, och har råd, så lämna in skidorna på proffsvallning.

Det är iofs ingen större grej att valla själv, det är ju bara DU som egentligen vet (av erfarenhet, skriv alltid valladagbok) HUR skidorna ska vallas, hur många lager fästvalla som DU ska ha, vilka glidparaffiner som gäller, osv.
Man ska inte krångla till det.

Swix, SkiGo, Toko, alla ger ju ut valla-rekommendationer dagen innan loppen, baserat på SMHI:s prognoser.
Gör som de rekommenderar, det är vad du får ändå i proffsvallningen.
För samma pengar som inlämnade skidorna kostar, köp några HF-paraffin, som räcker lääänge !!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klippan]Trist när man har tränat och förberett sig lång tid innan så faller det på dåliga skidor.[/quote]
Ju mer man tränar, desto mer rutin på vallning får man.
Om man dessutom skriver valla-dagbok, så ska det mycket till för att misslyckas.
Jag tror att man vallar bäst själv, det är ju inte såå märkvärdigt, inget Hokus-Pokus.

Jag tycker det blir en "sport i sporten " att själv få till bra skidor.
Misslyckanden är oxå bra, då får man ju reda på hur man INTE ska valla !!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...