Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Automatisk Vallamaskin


Jonatan

Recommended Posts

Hej!
Jag jobbar med ett projekt vid Linköpings tekniska högskola som syftar till att utveckla en automatisk Vallamaskin till längdskidor. I dagsläget har vi avgränsat oss till applicering av enbart glidvalla. I ett första skede ska vi nu utarbeta en uttömmande behovsformulering. Jag vänder mig härmed till erfarna skidåkare/vallaexperter i hopp om att kunna utnyttja er spetskompetens i detta ärende.

---------------------------------------------------------
Mina frågor till er är följande:

Vilka moment består glidvallning av?

Vad är svårast? (kritiska moment)
-Svårt att automatisera?

Vad har störst betydelse för prestandan?

Hur lång tid tar det att valla ett par skidor?

Vilka verktyg / redskap används?

Vad kostar vallningsutrustningen?

Hur mycket spill blir det?
-Återanvändning av paraffin?

Vilka moment ska maskinen klara av?

Maximal inköpskostnad?

Varför vill man använda en vallamaskin?

------------------------------------------------------------

Jag vore mycket tacksam för all hjälp i ärendet och önskar er en trevlig fortsättning....

MVH Jonatan Frisk
Link to comment
Share on other sites

Pssst... köp in en Wintersteiger Waxjet 92 och sätt erat namn på...
[url]http://www.wintersteiger.com/E/sp_content_wax92.html[/url]

Valla, fibertexar och borstar i ett svep!

...och återanvänder parafinet.

Eller deras mindre Wax On (lite mer åt alpint) om ni vill ha en budgetvariant.
[url]http://www.wintersteiger.com/E/sp_content_waxon.html[/url]

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Jonatan]Hej!
Jag jobbar med ett projekt vid Linköpings tekniska högskola som syftar till att utveckla en automatisk Vallamaskin till längdskidor....

Mina frågor till er är följande:
... [Ett antal frågor som visar att killen inte har vallat ett par skidor förut (någonsin)][/quote]
Jonatan, du tar dig inte vatten över huvudet?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Jonatan]Hej!
Jag jobbar med ett projekt vid Linköpings tekniska högskola som syftar till att utveckla en automatisk Vallamaskin till längdskidor....

Mina frågor till er är följande:
... [Ett antal frågor som visar att killen inte har vallat ett par skidor förut (någonsin)][/quote]
Jonatan, du tar dig inte vatten över huvudet?[/quote]
Hehe!,
jag förstår din skepsis då frågorna är tämligen grundläggande. Själva tanken med industriell produktutveckling är dock att inte lägga ord i munnen på konsumenterna utan att ställa öppna frågor för att inte missa eller avgränsa sig redan i detta skede.
Huruvida vi tagit oss vatten över huvudet återstår att se, men jag känner mig faktiskt inte särskilt orolig för detta, inte ännu iallafall. Jag väljer härmed att stå fast vid mina frågor och ber er vänligen och återigen att, då intresse att hjälpa till finns, ta er tid att skriva ner ett par rader svar på mina frågor.

Med vänliga hälsningar jonatan
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker]En bra stålsicklingsmaskin kanske?
Om Kuzmins testresultat håller vid mer omfattande testning och för alla fören så kanske ingen vill ha vallamaskinen om den inte är bra på att stålsickla... :)[/quote]
Sant!
Jag tror dock att det beror på vilken klass du tillhör, amatör eller proffesionell, men visst är det intressant med lite svart på vitt fakta i ämnet. Alla sporter blir väl mer och mer prylsporter ju högre nivå man talar om, men det ska definitivt bli intressant att höra hur historien fortgår och även lite närmare testresultat.
Borde ju trots allt vara fördelaktigt att anpassa skidan efter underlag, dvs beroende på aktuell temperatur etc., men man kan ju inte låta bli att tänka på den gode gamle kejsarens nya kläder med dagens flourpulver och dyligt.....

Men bra input...tack!

Fortsätt gärna med fler kommentarer..
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Toko hade ju en maskin förut som skidÅke hade den såg ju mycket vettigare ut än winterstreigers. Som var gjord för skidmättning.[/quote]
Dom har fortfarande sin hotbox (Toko Thermo Bag). Men det är ju en hotbox inte en vallamaskin.

([url]http://www.tokous.com/thermo_bag.htm[/url])

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Dom har fortfarande sin hotbox (Toko Thermo Bag). Men det är ju en hotbox inte en vallamaskin.

([url]http://www.tokous.com/thermo_bag.htm[/url])[/quote]
Apropå Thermo Bag, Borde det inte fungera med att lägga in skidorna i bastun över natten?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=orvarino]Dom har fortfarande sin hotbox (Toko Thermo Bag). Men det är ju en hotbox inte en vallamaskin.

([url]http://www.tokous.com/thermo_bag.htm[/url])[/quote]
Apropå Thermo Bag, Borde det inte fungera med att lägga in skidorna i bastun över natten?[/quote]
ja det är samma metod men man måste ha rätt gradtal skillnaden med en hotbox är att temperaturen ökar å sänks efter en viss tid.


Jag menade inte hotbox utan det var en valla på läggare som iklade och borstade oxå . SkiÅke hade en sånn.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=orvarino]Dom har fortfarande sin hotbox (Toko Thermo Bag). Men det är ju en hotbox inte en vallamaskin.

([url]http://www.tokous.com/thermo_bag.htm[/url])[/quote]
Apropå Thermo Bag, Borde det inte fungera med att lägga in skidorna i bastun över natten?[/quote]
Jo. Men du måste ha snorkoll på tempen. Risken är inte belaget utan att laminatet på ovansidan lossnar och elände...

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=Osquar][quote=orvarino]Dom har fortfarande sin hotbox (Toko Thermo Bag). Men det är ju en hotbox inte en vallamaskin.

([url]http://www.tokous.com/thermo_bag.htm[/url])[/quote]
Apropå Thermo Bag, Borde det inte fungera med att lägga in skidorna i bastun över natten?[/quote]
Jo. Men du måste ha snorkoll på tempen. Risken är inte belaget utan att laminatet på ovansidan lossnar och elände...

/O.[/quote]
jo självklart max 60 grader absolut max.
Link to comment
Share on other sites

När glidern är pålagd och man sicklat av ytan. Är det då tillräckligt att använda bronsborste följt av nylonborste, eller måste ytan poleras ytterligare med typ fibertex?

Om man skulle gå efter SWIX skolan nöjer sig de med att borsta av med bronsborste efter plastsickel. Frågan är ju hur många munstycken man ska inkludera i en maskin...
Link to comment
Share on other sites

Kan ni inte skippa vallamaskinen och tillverka en ny maskin för att stenslipa skidor. Jag gillar inte dagens tänk vid tillverkningen av stenslipar, de lämnar alldeles för mycket av finliret till den som utför slipningen.
Med risk att bli attackerad av en mängd "stenslipare" så vill jag påstå att hela processen borde skötas maskinellt. Det talas om att resultatet på slipningen beror på sliparen och att det är ett hantverk som kräver fingertoppskänsla. Det må finnas många duktiga slipare runt om i Sverige, men jag skulle ändå vilja påstå att en maskin med ett datorstyrt rörligt vektyg skulle kunna utföra jobbet med ett minst lika bra resultat varje gång.

Skidan skulle kunna fixeras i en rigg, varefter ett verktyg gick över ytan och registrerade spannkurva och annan nyttig information. Sedan så skulle en CNC-styrd slipsten kunna gå över skidan med en konstant hastighet och tryck som var anpassat till just det spannet.

Så får ni lite tid över i Linköping så får ni gärna tillverka en ny stenslip till mig också.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=orvarino][quote=Osquar]Apropå Thermo Bag, Borde det inte fungera med att lägga in skidorna i bastun över natten?[/quote]
Jo. Men du måste ha snorkoll på tempen. Risken är inte belaget utan att laminatet på ovansidan lossnar och elände...[/quote]
jo självklart max 60 grader absolut max.[/quote]
Får se upp med skidorna i bilen med andra ord. Kupévärmaren står på högsta effekt ;-)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=stakåkaren]Kan ni inte skippa vallamaskinen och tillverka en ny maskin för att stenslipa skidor. Jag gillar inte dagens tänk vid tillverkningen av stenslipar, de lämnar alldeles för mycket av finliret till den som utför slipningen.
Med risk att bli attackerad av en mängd "stenslipare" så vill jag påstå att hela processen borde skötas maskinellt. Det talas om att resultatet på slipningen beror på sliparen och att det är ett hantverk som kräver fingertoppskänsla. Det må finnas många duktiga slipare runt om i Sverige, men jag skulle ändå vilja påstå att en maskin med ett datorstyrt rörligt vektyg skulle kunna utföra jobbet med ett minst lika bra resultat varje gång.

Skidan skulle kunna fixeras i en rigg, varefter ett verktyg gick över ytan och registrerade spannkurva och annan nyttig information. Sedan så skulle en CNC-styrd slipsten kunna gå över skidan med en konstant hastighet och tryck som var anpassat till just det spannet.

Så får ni lite tid över i Linköping så får ni gärna tillverka en ny stenslip till mig också.[/quote]
det låter ju bra men hur mycket skulle inte en sådan kosta? när dagens ligger på 500 000 och uppåt?? lär bli några jäkligt höga priser på en sånn. och då måste dem finnansiera det med mycket högre priser per slipning.

Sen måste de då finnan en optisk sökare som kan avgöra om skidan är plan eller inte för att plana en skida så är det väl mellan 4 och 30 gånger genom maskinen. beroende på hur rund den är. innan man lägger struktur.

Sen så ser jag problemet med hur ska skida gå tillbaka till start igen för att åka igenom maskinen en gång till?

Det finn sju slip robbotar till alpint som man fixerar i bindningen som kan kör in e ena änden och de kommer ut kantslipade, planslipade, vallade och borstade. men inget man stoppar racingskidor i är väl mest tanke på att de ska gå så fort som möjligt och villken sässongs pundare i åre ska klara av det.


Sen så kom ja på en grejj när ja åkte mina 3h klassiskt idag.
Man måste ju ändå ha en person som håller reda på skidorna villken struktur som ska till villket par osv. så de känns som de skulle bli onödigt krångel med automatik. Skidfabrikerna har inte ens sliprobotar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...