Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor eller inlines?


Joiz

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag är helt ny på detta området (har inte ens börjat än), men funderar lite på att satsa på en klassiker nästa år. Då krävs det ju även att jag åker vasaloppet. Där jag bor, söder om Göteborg, är det ganska klent med snö för det mesta.

 

Jag ska upp en sväng till branäs eventuellt, så det finns en vecka (minst) där jag kan åka på snö om jag så vill. Vilket jag lär behöva. Men jag tror inte det räcker med det. Så min fråga är, får man in någon bra teknik med rullskidor, eller är det stavarbetet som är viktigast? Kan jag lika gärna satsa på inlines med stavar?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag åker mycket inlines med stavar, men inte för att träna mig för klassisk åkning utan för att bli bra i skejt. Inlines är då ett utmärkt alternativ till skaterullskidor. Jag kör även en del rullskidor, ca 50 % from nov.

När ska du till Branäs ? Det bästa vore om du inte åkte rullskidor innan du kom på snö, risk är att du lär in en felaktig teknik på rullskidor, som sen är svår att rätta till på snö. Har du väl lärt dig att åka på snö tex med åkning utan stavar är det liten risk att tekniken påverkas med rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Förr åkte jag mycket inlines, ofta med stavar. Jag har dock helt gått över till skate-rullskidor, främst med tröga hjul. Tycker detta är betydligt mer grennära skateåkning. Jag kan därför inte riktigt förstå Volevodin då han tycker att man ska vänta med att ställa sig på snö innan man ställer sig på rullskidor om man bor söder om Göteborg. All grennära träning tycker jag är att föredra om man t ex ska klara ett Vasalopp. Och rullskidor är det närmaste man kan komma. Tusen ggr viktigare tycker jag då är att vara med i en förening, där duktiga tränare kan hjälpa till med teknikrådgivning. Det finns massor av teknik man kan träna även på rullskidor, som man senare har nytta av på snö. Att blanda sådana teknikpass med det fysiska passen då man mer står och "hackar asfalt" skulle jag rekommendera istället för att vänta på snö. Den lilla faktorn att man inte får bakhalt på rullskidor och att man inte lär sig jobba rätt med höften för att trycka ifrån med fäste på "glidskidor", tycker jag man kan jobba bort när man väl kommer på snö.

Det där med "glidskidor" har jag tagit från kompisen Olles klart tänkvärda artikel http://www.nvskidor.se/artikel/136/

Link to comment
Share on other sites

Självklart är tekniken viktig. Det är också fullt möjligt tom troligt om än inte bevisat i verkligheten att du kanske lär in lite, lite fel teknik på rullskidor framförallt vid diagonalåkning Sen kan man tvista om det tar 1 dag eller möjligen flera år att lära sig 100% rätt teknik istället för den 95%-riktiga tekniken som du lär dig på rullskidor när du väl kommer på snö. Ännu mkt viktigare är dock att du tränar de muskler du använder vid skidåkning. Om du springer eller cyklar så används i princip inte överkroppen alls åtminstone inte armarna och det kan jag lova att ingen ens i världseliten i ngn sport kan träna upp på en vecka i fjällen.

 

Så vad går fortast på VL?

 

Alt 1 Rullskidsträning under hela hösten vintern då det inte finns snö vilket innebär 95% rätt teknik och 100% rätt muskler för att klara 9 mil.

 

eller

 

Alt 2 Ingen skidträning under hösten/vintern förutom de 97 % rätt teknik som du lär in på en vecka (förutsatt att du har tillgång till experthjälp) men bara 30% rätt muskler.

 

 

Självklart bör båda alternativen kombineras med styrketräning på gym och skillnaden på VL till alt 1 fördel som jag skulle bedöma till dryga 2 tim kanske då sjunker till neråt 1 timme. Även styrketräningen är "bara" en mkt bra grund för den grennära träningen, dvs skidor/rullskidor. Detta är inte bara mitt subjektiva tyckande utan baserat på hur ett 20-tal klubbkamrater och många andra tränar.

Link to comment
Share on other sites

Favorit i repris :-)

 

Jag skulle undvika att köra inlines med stavar. Inlines (utan stavar!) är bra för benstyrka/allmän kondition. Du blir bra på inlines (såklart), cykel (starka ben och mjölksyratålighet) samt skridsko (åtminstone på sjöis). Inlines med stavar ger alldeles för upprätt åkning och inte tillräckligt mycket för överkroppen.

 

Om det är benstyrka/skidåkning du är ute efter skulle jag i så fall satsa på skaterullskidor som Dunderklumpen skrev. Om det är att bli en bättre klassisk skidåkare är rullskidor+löpning det självklara valet.

Link to comment
Share on other sites

Är man hyffsat tränad så handlar vasaloppet väldigt mkt om att stå och staka staka staka staka staka utan att använda benen nämvärt mkt.

Har man ett par inlines redan så skulle jag åtminstone första året man åker längdskidor och kanske inte vet om det är engångsgrej att åka vasan eller inte, spara ett par tusenlappar och nöja mig med inlines.

Man behöver ju inte skejta bara för att man står på ett par inlines, går alldeless utmärkt att stå och mata på med bara överkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det var lite det som Smorgos nämnde jag var inne på... Att bara mata på med stakning på inlines. Jag är iofs helt ny på detta, men jag förstår inte riktigt varför skaterullskidor skulle vara bättre än inlines om jag ska åka vl?

 

Det känns ändå som om rullskidor är det bästa? Tanken har aldrig slagit mig, men jag antar att det finns rullskidor som lämpar sig för klassisk åkning?

 

Verkligen ett stort tack för alla svar!

Link to comment
Share on other sites

Om du bara ska staka så går det utmärkt med rullisar. Är de inte jättegamla bör du hitta en lång backe att köra i. Jag använder rullskrillor på somamren för att ta mig till stugan, ca 20 km. Oftast skate, ibland stakning. ibland hem efter jag avrit där. Lätt träning, god kontroll, och det ahde varit för långt att springa för mig.
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju också åka för det är kul eller som deas skriver för att transportera sig mellan två punkter. Då föredrar jag inlines med stavar framför rullskidor, som blir väldigt enehanda, åtminstone om man bara stakar. Det finns sex olika varianter av skejtåkning; tvåtakt (bara benen) dubbelskejt, fyrtakt hö o vä, tretakt hö o bä. Jag har provat att åka inlines utan stavar-det var jättetråkigt, kändes som man sjönk ihop och fick inte den höga härliga åkställningen som med stavar. (som sparar ryggen)

Apropå växlar; mina söner skrattade ut mig när jag kom hem en gång och började prata om växlar. De undrade om jag växlade upp och ner som med en bil. Det kunde jag ju inte hävda så då slutade jag att kalla det växlar och beskrev det som man gör med ben o armar.

Det kan vara svårt att hitta några fördelar med att bli gammal. De flesta på det här forumet är väl unga eller medelålders med stark motivation att bli bättre. För personer i min ålder handlar det mer om att bromsa försämringen, då man har "framtiden bakom sig" Men en sak är skön tycker jag och det är att man kan välja träningsform för att den är rolig och variationsrik, men kanske inte effektivast ur träningssynpunkt. Inlines med stavar är en sådan, rullskidor med alla teknikerna i en salig blandning en annan, gång i trivseltempo (bra om låren känns trötta), buggkurs m m vilket minskar risken att få överansträngningsskador.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte ha de snabbaste inlines, jag har kört på 78-78A sen jag började 1998. Tyvärr har hjulen blivit större och hårdare, vilket minskar åkkomforten. Sen måste främre hjulet sitta en bit utanför ca 1 dm framför stortån för att man skall få den rätta skejtkänslan. Min fart brukar ligga på ca 20 km/h och då hinner jag använda stavarna utan problem, bra träning av tyngdöverföringen och även lite motstånd i stavarna.
Link to comment
Share on other sites

Det var lite det som Smorgos nämnde jag var inne på... Att bara mata på med stakning på inlines. Jag är iofs helt ny på detta, men jag förstår inte riktigt varför skaterullskidor skulle vara bättre än inlines om jag ska åka vl?

Glöm detta. Snarare en diskussion om personer tycker att det går att träna stakning på Inlines eller om det går för lätt. (Jag är av den senare åsikten, även om jag ibland själv har gjort det.)

 

Det känns ändå som om rullskidor är det bästa? Tanken har aldrig slagit mig, men jag antar att det finns rullskidor som lämpar sig för klassisk åkning?

 

Verkligen ett stort tack för alla svar!

Ska du åka klassiskt på skidor är klassiska rullskidor det självklara valet för barmarksträning. Du har "stadigare" skidor och har lättare att åka med klassiska skor. Du har samma längd på stavarna och behöver bara byta till rullholkar. Sedan kan du välja mellan standardhjul eller tröga, beroende på ambition.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...