Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Man behöver inte en tunnel för att se ljuset


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Det vore ju perfekt att lägga ut plasten på golfbanorna under sommar och höst. Som det är nu kan ju golfbanorna endast utnyttjas till vettig verksamhet under vintern.

Den kommentaren var bra! Håller med!

Lite bakhalt med alla golfbollar i spåren bara... ;)

Kanske lite svårt få tillstånd också? Stavarna lär väl inte vara så snälla mot golfbanegräs?

Link to comment
Share on other sites

Jag som har glädjen att följa detta projekt på nära håll har redan gjort intressanta iakttagelser som verkar lovande. Vi vet ju alla att bra skidspår lockar till sig hundägare och ungar som skitar ned och trampar sönder. Dåliga spår har inte denna effekt.

 

Provkörningarna har lockat grannar,ungar, hundar, rådjur och mördarsniglar. Detta är kanske det starkaste argumentet för att Stefan är något på spåren här.

Link to comment
Share on other sites

Är de böjbara i sidled eller är det i dagsläget så att man får kliva ur spåren vid vändpunkter eller kurvor? Hur som helst en intressant produkt. =)

 

Tillägg: (Enklaste lösningen annars är väl spårlösa kurvor förmodar jag, så man får trippa fram direkt på gräset eller på någon matta/presenning just där.)

Link to comment
Share on other sites

En mycket svag böj är inga problem. Skarpare böj skulle kunna vara möjligt genom att värma plasten och sedan fixera i böjt tillstånd så får man sektioner med permanent deformation. Dock tror jag inte det är bästa lösningen för om det böjer så att man får orgeltrampa ut på gräset lär det inte vara någon angenäm åkning. Spårlösa svängar på matta skulle absolut funka. Men i första hand väljer man nog enkla geometrier såsom rak bana där man bara vänder, eller triangel eller fyrkant. På något gräsfält som gärna får ligga untill en gata eller cykelbana med belysning så att man även kan köra kvällstid på hösten (och vintern i de snölösa områdena).
Link to comment
Share on other sites

Är mycket imponerad av er fantasi och vilja.

 

Hur är plastens slitstyrka och hur reagerar den på minusgrader?

Såsom jag nämner i GLIDs fredagsintervju är detta baserat på material framtaget för skridskobanor, där man åker med vanliga skridskor med slipade stålskenor.

 

http://www.skidsport.com/index.asp?NewsID=6320

 

Det är mycket slitstarkt material som tål alla klimat för det exporteras till många olika länder. Även då vintrarna är milda så att man därför väljer plastskridskobana brukar det ju bli någon enstaka köldknäpp per vinter och det tål materialet.

Link to comment
Share on other sites

Men i första hand väljer man nog enkla geometrier såsom rak bana där man bara vänder, eller triangel eller fyrkant. På något gräsfält som gärna får ligga untill en gata eller cykelbana med belysning så att man även kan köra kvällstid på hösten (och vintern i de snölösa områdena).

...eller på gräsvallar runt belyst fotbollsplan (om jag kommer ihåg geometrin rätt för Lars-Eriks alldeles egna Uppsalaspår). =)

Ditt svar på frågan "Kommer det att arrangeras tävlingar på plastbana?" var nog det roligaste jag läst på hela veckan. =D

 

Blir väl en utmaning för vallatillverkarna att hitta något sätt att kränga grönsåpa i små pytteburkar á 1000 kr styck. ;)

 

Stora lyckönskningar! Får ni igång massproduktion så borde ju finnas en del exportmöjligheter också, t ex till skidtokiga norrmän och till varmare länder i Europa där de måste åka upp i bergen för att hitta snö.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det här verkar mkt intressant och spännande!

 

Personligen tror jag dock att en avgörande faktor för framgång är att man kan anlägga mer eller mindre permanenta banor iaf i lättare terräng (dvs inte helt platt) och med någon form av sväng, spårlösa delar verkar ju smidigt.

 

Det här med att rulla ut 200m och träna det tror jag inte på, det lämpar sig nog bäst för jippo/propagandadagar. Jag skulle iaf ganska snart lessna på ett sånt kort spår som man då ska rulla fra och ihop igen.

 

Problematiken med ett permanent spår är väl i första han att hålla det rent, men det bord väl gå med någon motordriven sopmaskin?

 

Följer utvecklingen med spänning och det hade varit intressant att få en ungefärlig prisbild.

Hur jämnt måste underlaget vara?

Link to comment
Share on other sites

Tycker det här verkar mkt intressant och spännande!

 

Personligen tror jag dock att en avgörande faktor för framgång är att man kan anlägga mer eller mindre permanenta banor iaf i lättare terräng (dvs inte helt platt) och med någon form av sväng, spårlösa delar verkar ju smidigt.

 

Det här med att rulla ut 200m och träna det tror jag inte på, det lämpar sig nog bäst för jippo/propagandadagar. Jag skulle iaf ganska snart lessna på ett sånt kort spår som man då ska rulla fra och ihop igen.

 

Problematiken med ett permanent spår är väl i första han att hålla det rent, men det bord väl gå med någon motordriven sopmaskin?

 

Följer utvecklingen med spänning och det hade varit intressant att få en ungefärlig prisbild.

Hur jämnt måste underlaget vara?

Självklart kommer det fungera bra att ha organiserade träningar på en 200 m sträcka! Så är väl många klubbar som gör idag på rullskidor åker fram och tillbaka i en backe eller på en raksträcka för att öva teknik eller intervaller. Så gör man ju även på snö, fram och tillbaka under en eller flera ledare.

Link to comment
Share on other sites

Detta med lång/kort sträcka och permanent/temporär bana så får man nog tänka lite kreativt. Som Skåningen säger.. på en kort sträcka går det utmärkt att teknikträna kickstak och diagonal vilket är bra t.ex. för att träna ungdomar och nybörjare.

(+många vasaloppsmotionärer som skulle behöva det men som inte vill kännas vid sina brister för de överskattar sin kapacitet att staka hela vägen till Mora. Typ jag själv t.ex.)

 

Hur mycket spårlängd man då behöver beror då mest på hur många man har på träningarna då det blir för trångt med många på kort sträcka.

Då är det enkelt att plocka ihop banan igen efter passet och då är det inget krångel med att söka lov från kommun eller markägare och man får ha prylarna ifred. Det finns massor av fonder som idéella föreningar kan söka pengar från särskilt om det handlar om ungdomsverksamhet. Säg bara att kidsen sniffar lim annars om de inte får ett plastspår att åka på.

Sedan kan det ju byggas ut efterhand beroende på behov och ekonomi och ifall man ev hittar någon bra plats att ha det permanent på.

 

Går antagligen att hitta företag som kan ha gräsmattor till övers på sina fastigheter som också är inhängade. Så har det i alla fall varit på de industrier där jag sommarjobbade under studenttiden. Kanske finns någon friskvårdspeng på det företaget att använda och då kanske företaget och en skidklubb kan gå samman om en gemensam lösning.

 

Eftersom det designas som ett lätt, smidigt och flexibelt system är det alltså inte "självbärande" och behöver därmed jämnt underlag. Det är därför vi åker på gräsmatta.

 

Fiskfjäll har vi inte testat. Gissar att det inte skulle greppa lika bra som fiskfjäll mot snö.

Link to comment
Share on other sites

En mycket svag böj är inga problem. Skarpare böj skulle kunna vara möjligt genom att värma plasten och sedan fixera i böjt tillstånd så får man sektioner med permanent deformation. Dock tror jag inte det är bästa lösningen för om det böjer så att man får orgeltrampa ut på gräset lär det inte vara någon angenäm åkning. Spårlösa svängar på matta skulle absolut funka. Men i första hand väljer man nog enkla geometrier såsom rak bana där man bara vänder, eller triangel eller fyrkant. På något gräsfält som gärna får ligga untill en gata eller cykelbana med belysning så att man även kan köra kvällstid på hösten (och vintern i de snölösa områdena).

Kom att tänka på barnens flexi trax bana, http://www.youtube.com/watch?v=DgUK1obaP7k. Hållbarheten är ju inte så att man kan åka skriskor på det, men gå på det går bra, så längdskidor som fördelar vikten borde funka. Kanske vore någonting för böjar. En flexitraxbil är något bredare än en längdskida. Måste erkänna att min spontana känsla var att detta är idiotiskt (tänk vad mycket materialutvecklingen det skulle vara om alla vore lika konservativa och lata som mig) men ju mer jag tänker på det desto genialare tycker jag att det verkar. Vore väldigt kul att prova!

Link to comment
Share on other sites

Detta med lång/kort sträcka och permanent/temporär bana så får man nog tänka lite kreativt. Som Skåningen säger.. på en kort sträcka går det utmärkt att teknikträna kickstak och diagonal vilket är bra t.ex. för att träna ungdomar och nybörjare.

(+många vasaloppsmotionärer som skulle behöva det men som inte vill kännas vid sina brister för de överskattar sin kapacitet att staka hela vägen till Mora. Typ jag själv t.ex.)

 

Hur mycket spårlängd man då behöver beror då mest på hur många man har på träningarna då det blir för trångt med många på kort sträcka.

Då är det enkelt att plocka ihop banan igen efter passet och då är det inget krångel med att söka lov från kommun eller markägare och man får ha prylarna ifred. Det finns massor av fonder som idéella föreningar kan söka pengar från särskilt om det handlar om ungdomsverksamhet. Säg bara att kidsen sniffar lim annars om de inte får ett plastspår att åka på.

Sedan kan det ju byggas ut efterhand beroende på behov och ekonomi och ifall man ev hittar någon bra plats att ha det permanent på.

 

Går antagligen att hitta företag som kan ha gräsmattor till övers på sina fastigheter som också är inhängade. Så har det i alla fall varit på de industrier där jag sommarjobbade under studenttiden. Kanske finns någon friskvårdspeng på det företaget att använda och då kanske företaget och en skidklubb kan gå samman om en gemensam lösning.

 

Eftersom det designas som ett lätt, smidigt och flexibelt system är det alltså inte "självbärande" och behöver därmed jämnt underlag. Det är därför vi åker på gräsmatta.

 

Fiskfjäll har vi inte testat. Gissar att det inte skulle greppa lika bra som fiskfjäll mot snö.

Tack för svaret!

 

Ser stora möjligheter även vintertid med ett permanent spår.

Borde räcka med lite puder eller nästan lite frost på plasten för att få fina "nästan riktiga" skidföhållanden med hårda fina spår. Man skulle även kunna tänka sig få ett lastbilslass med isskrap från ishallen så fort det blir frost ute. Borde räcka rätt långt om man bara täcker botten med ett tunt lager. Jaja kanske tänker helt fel men tror permanentspårslinjen har betydligt mer möjligheter inte minst kommersiellt än kort och temporärt.

 

Avgörande för det hela är ju givetvis även vad det kommer att kosta, men ett permanentspår kan man ju sälja spårkort på året runt förutom om det blir rejält med snö förstås!?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju just därför vi har lite "smygpermiär" på internet för att det är värdefullt att hämta in hur folk runt om i Skidsverige resonerar kring något sånthär.

 

Ifall man vill ha något som funkar med "bara lite snö" så är det kanske snarare något med plast-spröt man borde ha. Den produkten överlåter jag med varm hand till någon annan att utveckla. I vårt spår skulle nog lite snö eller is bara kana omkring och det skulle inte bli något som håller ihop att åka på.

 

Ang priset så givetvis har vi kalkyler men det är ännu lite för preliminärt för att säga nåt offentligt.

 

Att ta ut spåravgifter skulle inte kännas så kul för då är man ju i "pay&ski-träsket". Men såklart ifall någon oberoende av bolaget som levererar spårsystemet vill köpa in X löpmeter för att starta ett "plast-pay&ski" så är ju den kunden välkommen att köpa spår precis som vilken annan som helst.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha prövat spåret inbillar jag mig att det skulle gå utmärkt att ha spåret "permanent". Lägger man det på en öppen yta (ett gärde) borde det inte bli alltför mycket smuts i. Eftersom det är en solid plastkonstruktion borde det inte vara alltför svårt att få den ren med högtryckstvätt?! Med tanke på vad mycket jobb det är för att fixa vanliga skidspår så är ju denna uppfinning tämligen underhållsfri. Det borde vara lätt att förankra spåret i backen med hjälp av typ armeringsjärn?

För att träna regelbundet borde spåret åtminstone mäta 700-800 m tycker jag. Jag vet inte vad 800 m plastspår skulle kosta, men ett konstsnöspår kostar ju mycket i investeringar, energi och arbete, och kan ju ändå inte utnyttjas mer än 2-3 månader/år i södra sverige.... Oavsett pris på denna produkt så tror jag det skulle vara en suverän lösning för många klubbar.

Link to comment
Share on other sites

Vad ser det ut att kunna kosta?

 

Försår att det inte går att ge ett exakt svar ner på öret i detta läge men en gissning baserat på vad prototyen har kostat och de förändringar som är tänkta.

För prototypen har vi inte betalt en spänn.. Allt är fixat genom att tigga ihop material, maskintid, etc och lånat formverktyg från en helt annan applikation. Det vi åker i på filmen är egentligen en lysrörskåpa som normalt görs i akrylplast, men vi testade att köra en variant av "skridskobaneplast" genom verktyget.

 

Det är ju så man får göra om det ska bli nåt..

Bättre att lägga slantarna på den fas vi nu går in i, d.v.s. när man behöver investera så att man kan börja massproducera i precis den utformning man vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Önskelista för permanent lösning:

1. Dräneringsförmåga, så det inte blir vattenskidor vid töväder.

2. God isoleringsförmåga, så länge marken är varmare än luften. När marken blir kallare än luften försvinner isoleringsförmågan automatiskt.

Fixa det så blir du rik!

Link to comment
Share on other sites

Niklas och Lars-Erik: VI måste hitta på nått i Luleå...jag erbjuder min tomt..

Härligt, det kör vi på. Jag skall omedelbart kontakta McHammer och be att vi får tillgång till världens nordligaste testanläggning för denna geniala uppfinning.

 

Och dessutom kan vi ju vakta din nyfödda babis (drygt 5 kg. om jag minns rätt) samtidigt som vi tränar och umgås !!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...