Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Man behöver inte en tunnel för att se ljuset

• Vänligen logga in för att kunna svara
108 svar till detta ämne

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Nä kan tänka mig att om Ryssarna nöjde sig med spårlängd 300 meter så är det förmodligen ingen billighetslösning som valfri klubb kan köpa som metervara och rulla ut på hemmaplan.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Skr

Skr

Medlem

• Members
  • Pip
  • 249 inlägg
Men Vasaloppet har ju gott om stålar, så snart kommer en beställning på 300 000 meter plastsnö =)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Men Vasaloppet har ju gott om stålar, så snart kommer en beställning på 300 000 meter plastsnö =)

Blir inte det 300 km eller 3,3 spår i bredd hela Vasan. Det räcker inte riktigt, borde bli lite mer, grovt räknat 5 km *20 + 85* 4 = 440 km. Om det funkar så är det ju lika bra att ta i ordentligt;-) Alternativt så förstärker man bara med detta spår där det behövs. Kan även vara en variant för en klubb i SydSverige som arrangerar ett långlopp på en milbana där några hundra meter här och där har för lite snö.

Tycker ni är lite väl modesta annars också, de flesta skidklubbar/OL-klubbar är också relativt rika och borde gått och väl ha råd med ett traditionellt elljusspår på ca 2,5 km. Måste vara billigare än konstsnö och en avgift kan man ju ta ut ändå. Fast om spåret skall ligga mera permanent är nog bättre att lägga spåret i mer öppen mark så man slipper sopa bort barr, löv och grenar om de blåser. Sen kan man också tänka sig att det krävs extremt lite snö i detta spår och man även slipper köra skoter om det kommer ca 5-10 cm snö.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Andreas_J

Andreas_J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg

Jag har även sett ryska bilder av plastspår tidigare, men kul att det blivit svensk motsvarighet också. Backhopparna har ju kört sommartid på plastmattor länge, så ligger ju nära till hands göra något liknande för riktig skidåkning. =)

Kul att se!

Skillnaden är väl att dessa ryska spår ser ut som en "fast" bana. Ser lite "dyrt" ut och kan nog bli problem att ha denna typ av bana för "allmänheten", med tanke på skräp och förstörelse. Även att folk måste "specialvalla" och inte kladda ner spåren med vanliga kladdburkar.

Hammers modell är mer tänkt att kunna "rulla" ut snabbt och smidigt då den ska användas, t ex på en skidklubbsträning.

Ja Ryssarnas variant är förmodligen på tok för dyr att producera för att den ska kunna bli tillgänglig för den breda massan. Hammers konstruktion är ju genial på det sättet att den är mobil, enkel att hantera (bara rulla ut), minsta möjliga materialåtgång och därmed till en betydligt lägre kostnad.
Det är roligt nästan jämt!

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 749 inlägg
Vanliga motionsspår i skogen tror jag inte är bästa alternativet. För mycket grus och annat som kommer att sprätta in i spåret. Gräsmattor är nog bäst för där har man inte det problemet. Jag är uppväxt i Västerås och i det området jag bodde var det allmänningar mellan kvarteren med jättefina gräsmattor. Här och var små pulkabackar (antagligen schaktmassor från när området byggdes på 60-talet). Skulle va helt perfekt miljö att åka plastspår i och hela Sverige har nog massor av liknande områden i småstäder och storstädernas ytterområden.

Pomp

Pomp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg
Det vore ju perfekt att lägga ut plasten på golfbanorna under sommar och höst. Som det är nu kan ju golfbanorna endast utnyttjas till vettig verksamhet under vintern.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg

Det vore ju perfekt att lägga ut plasten på golfbanorna under sommar och höst. Som det är nu kan ju golfbanorna endast utnyttjas till vettig verksamhet under vintern.

Den kommentaren var bra! Håller med!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Lite bakhalt med alla golfbollar i spåren bara... ;)

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Lite bakhalt med alla golfbollar i spåren bara... ;)

Kanske lite svårt få tillstånd också? Stavarna lär väl inte vara så snälla mot golfbanegräs?
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

olle

olle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg
Jag som har glädjen att följa detta projekt på nära håll har redan gjort intressanta iakttagelser som verkar lovande. Vi vet ju alla att bra skidspår lockar till sig hundägare och ungar som skitar ned och trampar sönder. Dåliga spår har inte denna effekt.

Provkörningarna har lockat grannar,ungar, hundar, rådjur och mördarsniglar. Detta är kanske det starkaste argumentet för att Stefan är något på spåren här.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Är de böjbara i sidled eller är det i dagsläget så att man får kliva ur spåren vid vändpunkter eller kurvor? Hur som helst en intressant produkt. =)

Tillägg: (Enklaste lösningen annars är väl spårlösa kurvor förmodar jag, så man får trippa fram direkt på gräset eller på någon matta/presenning just där.)

Redigerat av Niklas, 24 oktober 2008 - 11:02 .

Risberg

Risberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Är mycket imponerad av er fantasi och vilja.

Hur är plastens slitstyrka och hur reagerar den på minusgrader?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 749 inlägg
En mycket svag böj är inga problem. Skarpare böj skulle kunna vara möjligt genom att värma plasten och sedan fixera i böjt tillstånd så får man sektioner med permanent deformation. Dock tror jag inte det är bästa lösningen för om det böjer så att man får orgeltrampa ut på gräset lär det inte vara någon angenäm åkning. Spårlösa svängar på matta skulle absolut funka. Men i första hand väljer man nog enkla geometrier såsom rak bana där man bara vänder, eller triangel eller fyrkant. På något gräsfält som gärna får ligga untill en gata eller cykelbana med belysning så att man även kan köra kvällstid på hösten (och vintern i de snölösa områdena).

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 749 inlägg

Är mycket imponerad av er fantasi och vilja.

Hur är plastens slitstyrka och hur reagerar den på minusgrader?

Såsom jag nämner i GLIDs fredagsintervju är detta baserat på material framtaget för skridskobanor, där man åker med vanliga skridskor med slipade stålskenor.

http://www.skidsport...asp?NewsID=6320

Det är mycket slitstarkt material som tål alla klimat för det exporteras till många olika länder. Även då vintrarna är milda så att man därför väljer plastskridskobana brukar det ju bli någon enstaka köldknäpp per vinter och det tål materialet.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Men i första hand väljer man nog enkla geometrier såsom rak bana där man bara vänder, eller triangel eller fyrkant. På något gräsfält som gärna får ligga untill en gata eller cykelbana med belysning så att man även kan köra kvällstid på hösten (och vintern i de snölösa områdena).

...eller på gräsvallar runt belyst fotbollsplan (om jag kommer ihåg geometrin rätt för Lars-Eriks alldeles egna Uppsalaspår). =)

http://www.skidsport...asp?NewsID=6320

Ditt svar på frågan "Kommer det att arrangeras tävlingar på plastbana?" var nog det roligaste jag läst på hela veckan. =D

Blir väl en utmaning för vallatillverkarna att hitta något sätt att kränga grönsåpa i små pytteburkar á 1000 kr styck. ;)

Stora lyckönskningar! Får ni igång massproduktion så borde ju finnas en del exportmöjligheter också, t ex till skidtokiga norrmän och till varmare länder i Europa där de måste åka upp i bergen för att hitta snö.

omega3000

omega3000

Medlem

• Members
  • Pip
  • 75 inlägg
Vad ser det ut att kunna kosta?

Försår att det inte går att ge ett exakt svar ner på öret i detta läge men en gissning baserat på vad prototyen har kostat och de förändringar som är tänkta.
Inte snabb men långsam.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg
Tycker det här verkar mkt intressant och spännande!

Personligen tror jag dock att en avgörande faktor för framgång är att man kan anlägga mer eller mindre permanenta banor iaf i lättare terräng (dvs inte helt platt) och med någon form av sväng, spårlösa delar verkar ju smidigt.

Det här med att rulla ut 200m och träna det tror jag inte på, det lämpar sig nog bäst för jippo/propagandadagar. Jag skulle iaf ganska snart lessna på ett sånt kort spår som man då ska rulla fra och ihop igen.

Problematiken med ett permanent spår är väl i första han att hålla det rent, men det bord väl gå med någon motordriven sopmaskin?

Följer utvecklingen med spänning och det hade varit intressant att få en ungefärlig prisbild.
Hur jämnt måste underlaget vara?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg
i tillägg hur funkar det med vallningsfria fiskfjällsskidor , fär man fäste med dem?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg

Tycker det här verkar mkt intressant och spännande!

Personligen tror jag dock att en avgörande faktor för framgång är att man kan anlägga mer eller mindre permanenta banor iaf i lättare terräng (dvs inte helt platt) och med någon form av sväng, spårlösa delar verkar ju smidigt.

Det här med att rulla ut 200m och träna det tror jag inte på, det lämpar sig nog bäst för jippo/propagandadagar. Jag skulle iaf ganska snart lessna på ett sånt kort spår som man då ska rulla fra och ihop igen.

Problematiken med ett permanent spår är väl i första han att hålla det rent, men det bord väl gå med någon motordriven sopmaskin?

Följer utvecklingen med spänning och det hade varit intressant att få en ungefärlig prisbild.
Hur jämnt måste underlaget vara?

Självklart kommer det fungera bra att ha organiserade träningar på en 200 m sträcka! Så är väl många klubbar som gör idag på rullskidor åker fram och tillbaka i en backe eller på en raksträcka för att öva teknik eller intervaller. Så gör man ju även på snö, fram och tillbaka under en eller flera ledare.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 749 inlägg
Detta med lång/kort sträcka och permanent/temporär bana så får man nog tänka lite kreativt. Som Skåningen säger.. på en kort sträcka går det utmärkt att teknikträna kickstak och diagonal vilket är bra t.ex. för att träna ungdomar och nybörjare.
(+många vasaloppsmotionärer som skulle behöva det men som inte vill kännas vid sina brister för de överskattar sin kapacitet att staka hela vägen till Mora. Typ jag själv t.ex.)

Hur mycket spårlängd man då behöver beror då mest på hur många man har på träningarna då det blir för trångt med många på kort sträcka.
Då är det enkelt att plocka ihop banan igen efter passet och då är det inget krångel med att söka lov från kommun eller markägare och man får ha prylarna ifred. Det finns massor av fonder som idéella föreningar kan söka pengar från särskilt om det handlar om ungdomsverksamhet. Säg bara att kidsen sniffar lim annars om de inte får ett plastspår att åka på.
Sedan kan det ju byggas ut efterhand beroende på behov och ekonomi och ifall man ev hittar någon bra plats att ha det permanent på.

Går antagligen att hitta företag som kan ha gräsmattor till övers på sina fastigheter som också är inhängade. Så har det i alla fall varit på de industrier där jag sommarjobbade under studenttiden. Kanske finns någon friskvårdspeng på det företaget att använda och då kanske företaget och en skidklubb kan gå samman om en gemensam lösning.

Eftersom det designas som ett lätt, smidigt och flexibelt system är det alltså inte "självbärande" och behöver därmed jämnt underlag. Det är därför vi åker på gräsmatta.

Fiskfjäll har vi inte testat. Gissar att det inte skulle greppa lika bra som fiskfjäll mot snö.

Redigerat av MC Hammer, 24 oktober 2008 - 20:16 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar