Du har givetvis en poäng. "För dyrt" är iofs ett relativt begrepp och till syvens och sist handlar det om hur många som är villiga att betala för en tjänst på en given plats och tidpunkt. Är investeringen 20-30milj ställer det givetvis större krav på antalet än om vi pratar om en investering om 100´:-. Därmed inte sagt att 100´:- varianten alltid kommer att vara bästa alternativet!Jag tror inte på för stora, dyra anläggningar för längdskidor. Väl fungerande konstsnöanläggningar där driftkostnaderna tas in med avgifter är ju ett väl fungerande koncept, men när det brakar iväg mot 20-30 miljonersprojekt så är jag skeptisk. Att skattebetalare ska betala är knappast rimligt. Jag tror inte det skulle bli någon jätterusning till ett plastbaneprojekt. Men skulle produkten vara bra och rolig att träna på så skulle det givetvis vara kanon för ungdomsverksamheten och vasaloppsmotionärer att träna teknik på. Men då får priset inte vara för högt!!! Uppemot 100000 kr för en bra åretruntanläggning skulle kanske vara rimligt. Därför tror jag stenhårt på MC Hammers projekt, med förutsättning att inga andra kostnader förutom själva spåren tillkommer... Vore intressant att pröva både MC Hammer-spåret och den norska varianten!
Jag kan också tycka att vad är det för mening att "gnida" omkring på ett längspår sommartid. En del av tjusningen med längdåkning är ju att årstiden gör att träningen varieras. Konstsnö känns mer i linje med "årstidträningsformen" så att säga. Men ska jag betala för att åka duger inte 1km flackt spår, då vill jag ha minst 2,5km och varierad kuppering. Betalar jag har jag krav, lika enkelt som när man köper andra tjänster eller varor.