Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Man behöver inte en tunnel för att se ljuset


Dunderklumpen

Recommended Posts

Se och imponeras!!!!!!!!!

Jag är grymt imponerad Hammer! Jag har massor av frågor, men de kan vi ta vid tillfälle. Mest galna, men samtidigt den häftigaste nyheten på skidfronten på åratal, eller snarare decenier.

 

http://www.nvskidor.se/artikel/158/

 

missa inte...

 

http://www.nvskidor.se/movie/plastbana/

 

Du kommer nog få frågor Hammer!

 

(Jag hoppas det är OK att gå ut med det nu Hammer, eftersom du lagt ut det på vår hemsida nu? Jag har allt hört lite hysch-hysch senaste tiden!)

 

Jag ser redan nu hur jag i framtiden "rullar" ut min egen plastbana och kör på en vacker grässlänt i närheten av en fin badstrand där ungarna och frugan, och även jag mellan skidrundorna tar sig sköna soliga bad. Semestern därmed räddad för alla parter!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Se och imponeras!!!!!!!!!

Jag är grymt imponerad Hammer! Jag har massor av frågor, men de kan vi ta vid tillfälle. Mest galna, men samtidigt den häftigaste nyheten på skidfronten på åratal, eller snarare decenier.

 

http://www.nvskidor.se/artikel/158/

 

missa inte...

 

http://www.nvskidor.se/movie/plastbana/

 

Du kommer nog få frågor Hammer!

 

(Jag hoppas det är OK att gå ut med det nu Hammer, eftersom du lagt ut det på vår hemsida nu? Jag har allt hört lite hysch-hysch senaste tiden!)

 

Jag ser redan nu hur jag i framtiden "rullar" ut min egen plastbana och kör på en vacker grässlänt i närheten av en fin badstrand där ungarna och frugan, och även jag mellan skidrundorna tar sig sköna soliga bad. Semestern därmed räddad för alla parter!!!

Även jag är grymt imponerad av denna geniala uppfinning och är stolt att ha förmånen att numera känna och ha direktkontakt med dig McHammer och att själv få möjlighet att pröva detta

(jag kommer så snart det går !).

 

Verkligen kul med uppfinningsrika personer och som VÅGAR....

 

Jag visste inte att detta nu kommit till ALLMÄN kännedom men jag har varit mycket smickrad och imponerad av att under en tid fått följa denna synnerligen intressanta utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt!!!

Den här iden har malt i mitt huvud i åratal. Skulle man inte kunna kombinera detta med en plastmatta bredvid spåret och ha dubbelspår. Då skulle man kanske till med köra tävlingar!!? Även jag är grymt sugen på att testa detta! Hur gör man med fästet? Räcker det med att rugga belaget i fästzonen? Hur är spåret uppbyggt? Är det en matta man glider på?

Link to comment
Share on other sites

Har ikväll provkört "HammerTrack". Fungerar bra. Tror stenhårt på detta. Nu var det en prototyp som jag och Dunderklumpen provkörde ikväll tillsammans med MC Hammer. Men vi diskuterade mycket om hur nästa generation skall se ut. Det här kommer bli en bra grej för klubbar att bedriva teknikträning på som komplement till den vanliga rullskidträningen.
Link to comment
Share on other sites

Nä glömm detta med att tävla på det!

Det tror jag inte på alls. Det är snarare så att det kommer vara så att man kan rulla ut typ 200 m på en fin slakmota och där kör man teknikträning.

Kan gå att köra på ruggat, tester på detta har skett. Vallagurun Dunderklumpen förklarar säkert någon gång i natt om hur han vallade idag....

Detta är altså ett alternativ att köra lite teknikträning med riktiga skidor där man får bakhalt om man inte har rätt teknik. Man kan också köra högintersiv intervallträning som diagonalåkning. Men troligen bara på några hundra meter spår.

 

Min synpunkt iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Nu handlar ju NVSK-artikeln om att utse "Klubbmästare Plast", så vi får väl klura ut lämpligt upplägg för att också tävla på plastbana, fastän det väl inte är det primära med konceptet. Två parallella spår, tidskval och sedan dueller kvart/semi/final är väl den mest logiska tävlingsformen. Ska man ha mer "traditionella" tävlingar så är det ju spårbyten som komplicerar det hela. Nån nämnde mattor. Sådant används ju på alpinanläggningar etc och skulle säkert funka för att byta mellan två plastspår. Men de är nog jäkla dyra tror jag.

 

Annars kan man ju tänka sig att en klubb som införskaffat ett kortare träningsspår och sedan vill arrangera tävling, skulle kunna låna betydligt mer spår just för det tillfället. Det skulle kunna vara en del av marknadsföringen av konceptet.

 

Det är inte någon matta i spåret. Det är en solid plastprofil.

 

Valla bör man inte göra med konventionell burk eller klister. Det skulle kleta i banan och så småningom sabba glidet. Start tejp fastnar också i plasten. Vi har tagit fram en specialare som inte har det problemet. Smälts in med järn. Det är alltså ett slags smältlim men mer elastiskt och klibbigt än sånt man köper på Biltema. Man kan lägga ganska kort så blir det bra. De allra flesta vanliga motionärer skulle nog inte klara sig med så lite fäste som det blir med bara rugg (inkl jag själv). Till "beta-versionen" ska glidet kunna vässas något snäpp vilket blir positivt för "snökänslan", och då tror jag att även Andreas skulle få problem att diagonala med bara rugg.

 

Skidorna tar inte skada av plasten och inte heller löv och gräs är något problem. Men det skulle aldrig gå att garantera att det inte kommer i något gruskorn som är så stort att det tar i belaget. Så jag skulle inte rekommendera att någon tar sina tävlingsskidor. Men att ha ett par träningsskidor som man inte är så rädd om är ju det normala för oss i de snöfattigare delarna av riket.

Dock har det förvånat mig att en vanlig gräsmatta funkar så bra för stavarna. Man hade ju kunnat tro att man skulle sprätta loss en del jord som skulle hamna i spåret, men det har inte varit något problem alls. Känslan i stavisättningarna är som en skoterpackad spårbädd i Grönklitt, blåextra-före och några dagar gammal snö.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen borde jag gå och lägga mig då klockan ringer om 3 timmar, men för att göra Skåningen till viljes så ska jag förklara min "plast"-vallning. Jag hade bara hört detta om smältlim, så jag tog sonika någorlunda vanligt smältlim i ett mycket tunnt lager. Detta var inte på långa vägar så "kletigt" som Hammers specialare. Mina skidor gick bra ett antal vändor, men sedan nöttes nog lite för mycket bort. Dvs bakhalt på slutet, men det märktes mest vid åkning utan stavar. Hammers specialvalla högg lite mycket i början tycker jag, men blev å andra sidan bättre med tiden. Den kanske tog lite mycket av glidet också. Jag kan nog tänka mig att någon mitt i mellan, men min variant tagen helt ur lösa rykten, var inte tillräckligt hållbar. Men jag kan dock tro på ruggning - kanske i kombination med något idag oprövat. Jag fick äran att få en av Hammers specialare som avskedsgåva!!! Så jag ska väl ta den nästa gång!

 

Jag skriver lite mer intryck i morgon! (Jag menar lite senare idag...)

Link to comment
Share on other sites

Haha!

Allt detta är ju fantastiskt, plastprofiler och smältlim. Ni flyttar verkligen på gränserna måste jag säga. Riktigt stolt att ens få chans att skriva i en så´n här tråd.

 

Hoppas få hela denna historia berättad (när, var, hur) någonstans.

 

Klart att man tänkt i dessa vilda banor ibland, man har ju sett backhopparna, men att verkligen genomföra det är något helt annat. Imponerande.

 

Är smältlimmet ny superduper undelagsvallan även för snö kanske? Något som håller för plogning i isiga spår i 9 mil.

Link to comment
Share on other sites

Se och imponeras!!!!!!!!!

Lysande initiativ!

Jag har även sett ryska bilder av plastspår tidigare, men kul att det blivit svensk motsvarighet också. Backhopparna har ju kört sommartid på plastmattor länge, så ligger ju nära till hands göra något liknande för riktig skidåkning. =)

 

De ryska bilderna var jag rätt säker på att jag länkat till här någonstans tidigare, men gick snabbare att hitta igen originalbilderna (nedan) och en (lite taskigt maskinöversatt) text som enligt bättre översättning som jag hittade säger att

 

"300 meters of artificial classic tracks have been put in Ostrov, near Pskov, to allow Russian skiers and biathelets train on real skis during the summer. The metal-silicon base for the tracks has been designed by Russian scientists."

 

Följande bilder är dock, enligt maskinöversättningen, från Island:

Bild 1, Bild 2, Bild 3, Bild 4, Bild 5, Bild 6 och Bild 7.

Link to comment
Share on other sites

Jag har även sett ryska bilder av plastspår tidigare, men kul att det blivit svensk motsvarighet också. Backhopparna har ju kört sommartid på plastmattor länge, så ligger ju nära till hands göra något liknande för riktig skidåkning. =)

Kul att se!

 

Skillnaden är väl att dessa ryska spår ser ut som en "fast" bana. Ser lite "dyrt" ut och kan nog bli problem att ha denna typ av bana för "allmänheten", med tanke på skräp och förstörelse. Även att folk måste "specialvalla" och inte kladda ner spåren med vanliga kladdburkar.

 

Hammers modell är mer tänkt att kunna "rulla" ut snabbt och smidigt då den ska användas, t ex på en skidklubbsträning.

Link to comment
Share on other sites

Men Vasaloppet har ju gott om stålar, så snart kommer en beställning på 300 000 meter plastsnö =)

Blir inte det 300 km eller 3,3 spår i bredd hela Vasan. Det räcker inte riktigt, borde bli lite mer, grovt räknat 5 km *20 + 85* 4 = 440 km. Om det funkar så är det ju lika bra att ta i ordentligt;-) Alternativt så förstärker man bara med detta spår där det behövs. Kan även vara en variant för en klubb i SydSverige som arrangerar ett långlopp på en milbana där några hundra meter här och där har för lite snö.

 

Tycker ni är lite väl modesta annars också, de flesta skidklubbar/OL-klubbar är också relativt rika och borde gått och väl ha råd med ett traditionellt elljusspår på ca 2,5 km. Måste vara billigare än konstsnö och en avgift kan man ju ta ut ändå. Fast om spåret skall ligga mera permanent är nog bättre att lägga spåret i mer öppen mark så man slipper sopa bort barr, löv och grenar om de blåser. Sen kan man också tänka sig att det krävs extremt lite snö i detta spår och man även slipper köra skoter om det kommer ca 5-10 cm snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag har även sett ryska bilder av plastspår tidigare' date=' men kul att det blivit svensk motsvarighet också. Backhopparna har ju kört sommartid på plastmattor länge, så ligger ju nära till hands göra något liknande för riktig skidåkning. =)[/quote']

Kul att se!

 

Skillnaden är väl att dessa ryska spår ser ut som en "fast" bana. Ser lite "dyrt" ut och kan nog bli problem att ha denna typ av bana för "allmänheten", med tanke på skräp och förstörelse. Även att folk måste "specialvalla" och inte kladda ner spåren med vanliga kladdburkar.

 

Hammers modell är mer tänkt att kunna "rulla" ut snabbt och smidigt då den ska användas, t ex på en skidklubbsträning.

Ja Ryssarnas variant är förmodligen på tok för dyr att producera för att den ska kunna bli tillgänglig för den breda massan. Hammers konstruktion är ju genial på det sättet att den är mobil, enkel att hantera (bara rulla ut), minsta möjliga materialåtgång och därmed till en betydligt lägre kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Vanliga motionsspår i skogen tror jag inte är bästa alternativet. För mycket grus och annat som kommer att sprätta in i spåret. Gräsmattor är nog bäst för där har man inte det problemet. Jag är uppväxt i Västerås och i det området jag bodde var det allmänningar mellan kvarteren med jättefina gräsmattor. Här och var små pulkabackar (antagligen schaktmassor från när området byggdes på 60-talet). Skulle va helt perfekt miljö att åka plastspår i och hela Sverige har nog massor av liknande områden i småstäder och storstädernas ytterområden.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...