Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Man behöver inte en tunnel för att se ljuset


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Niklas och Lars-Erik: VI måste hitta på nått i Luleå...jag erbjuder min tomt..

Härligt' date=' det kör vi på. Jag skall omedelbart kontakta McHammer och be att vi får tillgång till världens nordligaste testanläggning för denna geniala uppfinning.

 

Och dessutom kan vi ju vakta din nyfödda babis (drygt 5 kg. om jag minns rätt) samtidigt som vi tränar och umgås !!![/quote']

Lite norbottnisk frost eller om man fuktar banan inför natt med minusgrade borde väl bättra på glidet en hel del. Kanske för mycket? =)

Link to comment
Share on other sites

Detta med lång/kort sträcka och permanent/temporär bana så får man nog tänka lite kreativt. Som Skåningen säger.. på en kort sträcka går det utmärkt att teknikträna kickstak och diagonal vilket är bra t.ex. för att träna ungdomar och nybörjare.

(+många vasaloppsmotionärer som skulle behöva det men som inte vill kännas vid sina brister för de överskattar sin kapacitet att staka hela vägen till Mora. Typ jag själv t.ex.)

 

Hur mycket spårlängd man då behöver beror då mest på hur många man har på träningarna då det blir för trångt med många på kort sträcka.

Då är det enkelt att plocka ihop banan igen efter passet och då är det inget krångel med att söka lov från kommun eller markägare och man får ha prylarna ifred. Det finns massor av fonder som idéella föreningar kan söka pengar från särskilt om det handlar om ungdomsverksamhet. Säg bara att kidsen sniffar lim annars om de inte får ett plastspår att åka på.

Sedan kan det ju byggas ut efterhand beroende på behov och ekonomi och ifall man ev hittar någon bra plats att ha det permanent på.

 

Går antagligen att hitta företag som kan ha gräsmattor till övers på sina fastigheter som också är inhängade. Så har det i alla fall varit på de industrier där jag sommarjobbade under studenttiden. Kanske finns någon friskvårdspeng på det företaget att använda och då kanske företaget och en skidklubb kan gå samman om en gemensam lösning.

 

Eftersom det designas som ett lätt' date=' smidigt och flexibelt system är det alltså inte "självbärande" och behöver därmed jämnt underlag. Det är därför vi åker på gräsmatta.

 

Fiskfjäll har vi inte testat. Gissar att det inte skulle greppa lika bra som fiskfjäll mot snö.[/quote']

Tack för svaret!

 

Ser stora möjligheter även vintertid med ett permanent spår.

Borde räcka med lite puder eller nästan lite frost på plasten för att få fina "nästan riktiga" skidföhållanden med hårda fina spår. Man skulle även kunna tänka sig få ett lastbilslass med isskrap från ishallen så fort det blir frost ute. Borde räcka rätt långt om man bara täcker botten med ett tunt lager. Jaja kanske tänker helt fel men tror permanentspårslinjen har betydligt mer möjligheter inte minst kommersiellt än kort och temporärt.

 

Avgörande för det hela är ju givetvis även vad det kommer att kosta, men ett permanentspår kan man ju sälja spårkort på året runt förutom om det blir rejält med snö förstås!?

Håller med Kustlöparen. De största kommersiella möjligheterna bör finnas i längre permanenta/semipermanenta spår. Eller som förstärkning vid dålig snötillgång. Annars blir volymerna för små är jag rädd. Inte många VL-motionärer kör 20-30 sekunders intervaller som regelbunden träning. Det finns som påpekas väldigt stora gräsytor i de flesta kommuner även utanför golfbanorna som kan vara våra att få tillgång till. Med en rundbana på minst 0,5 till 1km går det att både distanspass och långa intervaller. Men givetvis är även korta spår intressanta för teknikträning för framförallt ungdomar.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ni har rätt, att det går att lösa de praktiska aspekterna för att anlägga långa permanenta banor.

 

Någon nämnde dränering. För temporär bana gör det nog inget om det kommer en regnskur under passet. Det har det gjort när vi provåkt och det har inte påverkat just nåt. Ska banan ligga en längre tid så blir det ju behov av dränering på vissa ställen t.ex. om det går i svackor. Där kan man då borra dräneringshål. Förslagsvis i hörnet mellan sida och botten.

 

Kul inslag på SVT Play! Jag fick inte igång ljudet men nån kollega sa att det var glasfiberkomposit som rullskidspåret var gjort av. Var det plastskridskobana också man fick se (?)

 

Kul också att nu vill köra plastspår där uppe i Luleå. Synd bara att ni har sånt där lappmögel där uppe som stor del av året förstör förutsättningarna för seriösa sporter som rullskidåkning och plastspårsskidåkning.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett tips ang rengöring av banan. På den skola jag jobbar har vi ett utepingisbord, där ungarna spelar flitigt. Men när det regnar bildas vattenpölar på bordet, som försämrar bollstudsen. Då kom jag på den ljusa idén att ta bort vattnet med en golvskrapa för våtutrymmen. Efter helger med blåst, regn och nedfall är vattnet jag skrapar bort ganska smutsigt.

Den idén borde gå att överföra till skidbanan med viss anpassning av skrapan för att göra den ren från smuts o nedfall.

Link to comment
Share on other sites

Synd bara att ni har sånt där lappmögel där uppe som stor del av året förstör förutsättningarna för seriösa sporter som rullskidåkning och plastspårsskidåkning.. :)

Lappmögel? Ha ha, gissar jag rätt att det är det där vita som vi här uppe kallar snö som du syftar på? =D

 

Hmm, finns viljan så skulle väl gå fint att lägga permanenta spår på friidrottsanläggningar, t ex varvbana utanför friidrottarnas 400-metersbana (såväl utomhus- som inomhusbanor)

Link to comment
Share on other sites

Kul inslag på SVT Play! Jag fick inte igång ljudet men nån kollega sa att det var glasfiberkomposit som rullskidspåret var gjort av. Var det plastskridskobana också man fick se (?)

Glasfibermaterial med finkornig sandyta som ger bättre fäste vid fuktig väderlek sa de i reportaget. Vad skridskoåkerskan efter gjorde piruetter på sa de inte ett ord om man vist såg det lite plastigt ut. =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ser ju schysst ut när de skejtar.

 

Jag har tittat på ”Everslide” som har liknande teknologi med uppåtriktade borstar. Det är f.ö. ett företag i Finland som har borstar/målarpenslar som sin huvudsakliga business som har utvecklat detta vidare till material för att åka skidor på.

 

Jag tror att om t.ex. Torsby hade satsat kanske 1/20 - 1/50 av investeringen i skidtunneln och istället satsat på ”Neveplast” eller liknande system så hade de fått en jättefin anläggning som kunnat drivas till en bråkdel av tunnelns driftskostnader. Fast det hade väl inte varit lika flashigt för kommunen.

 

Dessutom är ju de största sponsorerna av längdskidåkning i Norden just de stora energibolagen så då vill de väl satsa på sådant som förknippas med energi såsom kylda skidtunnlar och konstsnö (?)

 

Skidspåret i kontinuerligt strängsprutad plast (ej borstar) är nog snarare för den som har typ 1/1000 – 1/10000 av Torsby-pengapåsen, och dessutom nöjer sig med bara klassiskt.

 

(skejt anses ju vara mer likt "orginal-tekniken" då det utförs på rullskidor)

Link to comment
Share on other sites

Detta ser grymt imponerande ut.

 

Det som imponerar mest är glidet.... Är det så bra som det verkar så skulle denna lösning ha följande fördelar gentemot skidtunnel/ konstsnö/coldtrack:

-Priset. Som MC Hammer resonerar... Det kan ju omöjligt kosta 60 Mkr för en 1,3 km-slinga...

-Driftkostnaden=minimal

-Miljön att träna i. Skidor är en utomhussport. Trevligare att glida omkring i ett sånt här spår än att riskera livet ute på vägarna på rullskidor i ett regnigt, mörkt och grusigt november i väntan på att snökanonerna skall kunna dra igång...

-Jämna förhållanden. Aldrig isigt, aldrig blött/slaskigt, aldrig sönderåkta spår...

-Året runt!!!

-Har svårt att tro att en sån här anläggning skulle gå i konken!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju schysst ut när de skejtar.

 

Jag har tittat på ”Everslide” som har liknande teknologi med uppåtriktade borstar. Det är f.ö. ett företag i Finland som har borstar/målarpenslar som sin huvudsakliga business som har utvecklat detta vidare till material för att åka skidor på.

 

Jag tror att om t.ex. Torsby hade satsat kanske 1/20 - 1/50 av investeringen i skidtunneln och istället satsat på ”Neveplast” eller liknande system så hade de fått en jättefin anläggning som kunnat drivas till en bråkdel av tunnelns driftskostnader. Fast det hade väl inte varit lika flashigt för kommunen.

 

Dessutom är ju de största sponsorerna av längdskidåkning i Norden just de stora energibolagen så då vill de väl satsa på sådant som förknippas med energi såsom kylda skidtunnlar och konstsnö (?)

 

Skidspåret i kontinuerligt strängsprutad plast (ej borstar) är nog snarare för den som har typ 1/1000 – 1/10000 av Torsby-pengapåsen, och dessutom nöjer sig med bara klassiskt.

 

(skejt anses ju vara mer likt "orginal-tekniken" då det utförs på rullskidor)

Kan man tolka detta som om "ditt" system skulle mellan 6000-60000:-/km?

Isåfall är du ju nere på priser som är klart överkomliga både för klubbar och kommuner men snudd på även för privatpersoner och kompisgäng.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju genast en drömanläggning med ett 5km spår för skate och klassisk åkning i "golfbaneterräng" :)

 

Jämför vi med Torsby så har jag förstått att den anläggningen kostade ca 60milj att bygga. Den betstår då av en byggnad med reception, butik och vissa "allmänna ytor". En liknande kostar ca 8-10 milj att bygga. Leker vi sedan med tanken att vi bygger ett 1,3km spår i Nevaplast så har vi först ett underarbete/markplanering. Kostar ca 1,5-2,0 miljoner (om jag konstruerar som en vanlig väg utan asfalt). I artikeln i Fasterski så kan man läsa att man monterar ca 7 mattor på 8 timmar. En matta är 236*110cm och Torsbytunneln är 8m bred vilket då gör att om vi har 3 mattor i bredd så får vi lite drygt 7meters bredd och 1,1m längd vilket i sin tur ger 2,5m på 8 tim montage. Det ger ca 520 tim montage för 1,3 km, lägg sedan till varvningsområde mm så säger vi 600 tim montage som med personal och lite maskiner gissningvis kostar 400:-/tim, alltså 240,000:- för montering av banan. Summerar vi detta så har vi en kostand på i runda slängar 12,250,000:- exkl inköpet av Neveplasten. Rent spontant borde man få mycket Neveplast för drygt 47 milj kronor!

 

Problemet är nog markområde. I storstäder gissar jag att kommuner är mindre intresserada av att upplåta mark på samma sätt som glesbyggskommuner. Ska man då köpa mark för en anläggning som ligger hyffsat till vad gäller kommunikation mm så pratar vi många miljoner. Nästa hinder är själva exploateringen då säkert översiktsplaner mm sätter en del käppar i hjulen. En anläggning kan ju inte locka med många årsanställda, mindre än 10 i alla fal, vilket inte ger den ingångsmöjligheten att locka en kommun med.

 

Givet att man hittar en välvilligt inställd kommun som ger ett arrendeavtal på lämplig mark är min gissning att man skulle kunna bygga en anläggning som väl skulle mäta sig med Torsby för mindre än 20 miljoner. Som jag ser det är det dock mer intressant att sikta högre än 1,3km. Hittar jag en finansiär med 40-50 milj, hitta jag en kommun som välvilligt arrenderar mark så kan jag snart titulera mig "Skidanläggningsdirektör" :D

 

MC Hammers idé är ju på ett helt annat plan och givetvis mycket intressant. Tror att det är melodin för att överhuvudtaget hålla skidsporten vid liv i de södra landsändarna. Verkar fullt möjligt att med i samanganget små medel kunna erbjuda ungdommar utmärkt teknikträning som komplement till tråkig barmarksträning. Det i sin tur gör att vintermånadernas pendlande på riksväg 70 kan kännas mer intressanta då förberedelserna varit bra. Barmarksträning i kombination med teknikträning på plastbana ger ju onekligen helt andra möjligheter för mängdträning när väl snö finns att tillgå!

Link to comment
Share on other sites

Ser ju genast en drömanläggning med ett 5km spår för skate och klassisk åkning i "golfbaneterräng" :)

 

Jämför vi med Torsby så har jag förstått att den anläggningen kostade ca 60milj att bygga. Den betstår då av en byggnad med reception' date=' butik och vissa "allmänna ytor". En liknande kostar ca 8-10 milj att bygga. Leker vi sedan med tanken att vi bygger ett 1,3km spår i Nevaplast så har vi först ett underarbete/markplanering. Kostar ca 1,5-2,0 miljoner (om jag konstruerar som en vanlig väg utan asfalt). I artikeln i Fasterski så kan man läsa att man monterar ca 7 mattor på 8 timmar. En matta är 236*110cm och Torsbytunneln är 8m bred vilket då gör att om vi har 3 mattor i bredd så får vi lite drygt 7meters bredd och 1,1m längd vilket i sin tur ger 2,5m på 8 tim montage. Det ger ca 520 tim montage för 1,3 km, lägg sedan till varvningsområde mm så säger vi 600 tim montage som med personal och lite maskiner gissningvis kostar 400:-/tim, alltså 240,000:- för montering av banan. Summerar vi detta så har vi en kostand på i runda slängar 12,250,000:- exkl inköpet av Neveplasten. Rent spontant borde man få mycket Neveplast för drygt 47 milj kronor!

 

Problemet är nog markområde. I storstäder gissar jag att kommuner är mindre intresserada av att upplåta mark på samma sätt som glesbyggskommuner. Ska man då köpa mark för en anläggning som ligger hyffsat till vad gäller kommunikation mm så pratar vi många miljoner. Nästa hinder är själva exploateringen då säkert översiktsplaner mm sätter en del käppar i hjulen. En anläggning kan ju inte locka med många årsanställda, mindre än 10 i alla fal, vilket inte ger den ingångsmöjligheten att locka en kommun med.

 

Givet att man hittar en välvilligt inställd kommun som ger ett arrendeavtal på lämplig mark är min gissning att man skulle kunna bygga en anläggning som väl skulle mäta sig med Torsby för mindre än 20 miljoner. Som jag ser det är det dock mer intressant att sikta högre än 1,3km. Hittar jag en finansiär med 40-50 milj, hitta jag en kommun som välvilligt arrenderar mark så kan jag snart titulera mig "Skidanläggningsdirektör" :D

 

MC Hammers idé är ju på ett helt annat plan och givetvis mycket intressant. Tror att det är melodin för att överhuvudtaget hålla skidsporten vid liv i de södra landsändarna. Verkar fullt möjligt att med i samanganget små medel kunna erbjuda ungdommar utmärkt teknikträning som komplement till tråkig barmarksträning. Det i sin tur gör att vintermånadernas pendlande på riksväg 70 kan kännas mer intressanta då förberedelserna varit bra. Barmarksträning i kombination med teknikträning på plastbana ger ju onekligen helt andra möjligheter för mängdträning när väl snö finns att tillgå![/quote']

Tänker lite i samma banor fast tror man ska fokusera på att få en ordentlig bana i första hand och då givetvis med elljus (du glöm det i din beräkning väl).

Man måste ju inte ha anläggningen mitt i smeten, varför inte försöka hitta platser där det redan finns någon form av faciliteter i form av dusch/omklädning. Finns säkert också jordbrukare/företag/kommuner som kan tänkas vara villiga att arrendera ut en bit mark på lämpligt ställe. Helst då på redan väldränerad mark så att man kan minimera kostnaden för underlagsarbete.

Link to comment
Share on other sites

Tänker lite i samma banor fast tror man ska fokusera på att få en ordentlig bana i första hand och då givetvis med elljus (du glöm det i din beräkning väl).

Man måste ju inte ha anläggningen mitt i smeten, varför inte försöka hitta platser där det redan finns någon form av faciliteter i form av dusch/omklädning. Finns säkert också jordbrukare/företag/kommuner som kan tänkas vara villiga att arrendera ut en bit mark på lämpligt ställe. Helst då på redan väldränerad mark så att man kan minimera kostnaden för underlagsarbete.

Nja, eljus borde kanske kunna komma med i mitt "vägbyggartänk". Räknar normalt med 1500-2000:-/m väg inkl avlopp. Möjligen kan eljuset kosta samma som avloppet!?

 

Nåväl, det är inga exakta kalkyler utan snabbt ihopställt. Delar uppfattning om att själva banan har högsta prioritet. För att finna en finansiär måste "produkten" vara kommersiell. Har svårt att tro att det finns en rik skidentusiast som skjuter till X många miljoner bara på lattjo. Det hela måste alltså "hoppa" ner i "ski&pay träsket" för att citera McHammer. Ska man då sälja produkten så kommer ett antal krav att resas från kunder. En bra bana som känns meningsfull att åka på är givetvis grundkravet. Möjlighet till ombyte/dusch är nästa krav. Shop, cafeteria mm mm är säkert inte riktigt lika nödvändigt. Läget har sedan en central roll för att skapa en bred efterfrågan. Pratar vi Stockholm så gissar jag att det måste ligga inom 45min bilresa från city räknat. Då är vi i områden med ruggiga markpriser.

Men idén är intressant och drömmen lever vidare :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter skoj med plastbana!

Samtidigt dyker det upp ett antal frågor:

Hur länge håller en sådan bana? Vad krävs för underhåll? På Youtube-snuttarna ser man att det växer upp gräs och annat i banan. I Sverige kommer det åtminstone att växa maskrosor. Plast brukar påverkas negativt av UV-strålning. På hösten faller löv och annat. Det blir smutsigt. Tänk på ett par år gamla utemöbler i plast. Smutsavlagringar på "borsten" borde inte vara gynnsamma för glidet, fast banan går kanske att tvätta med någon specialmaskin ($$$). Inom vilket temperaturintervall funkar banan. På sommaren när det är 25 grader i skuggan och solen gassar på banan kan jag tänka mig att plasten blir rätt mjuk. Går det att åka då?

 

Oj, det lät negativt, men man bör nog ha koll på detta innan man drar igång.

Link to comment
Share on other sites

Tänker lite i samma banor fast tror man ska fokusera på att få en ordentlig bana i första hand och då givetvis med elljus (du glöm det i din beräkning väl).

Man måste ju inte ha anläggningen mitt i smeten' date=' varför inte försöka hitta platser där det redan finns någon form av faciliteter i form av dusch/omklädning. Finns säkert också jordbrukare/företag/kommuner som kan tänkas vara villiga att arrendera ut en bit mark på lämpligt ställe. Helst då på redan väldränerad mark så att man kan minimera kostnaden för underlagsarbete.[/quote']

Nja, eljus borde kanske kunna komma med i mitt "vägbyggartänk". Räknar normalt med 1500-2000:-/m väg inkl avlopp. Möjligen kan eljuset kosta samma som avloppet!?

 

Nåväl, det är inga exakta kalkyler utan snabbt ihopställt. Delar uppfattning om att själva banan har högsta prioritet. För att finna en finansiär måste "produkten" vara kommersiell. Har svårt att tro att det finns en rik skidentusiast som skjuter till X många miljoner bara på lattjo. Det hela måste alltså "hoppa" ner i "ski&pay träsket" för att citera McHammer. Ska man då sälja produkten så kommer ett antal krav att resas från kunder. En bra bana som känns meningsfull att åka på är givetvis grundkravet. Möjlighet till ombyte/dusch är nästa krav. Shop, cafeteria mm mm är säkert inte riktigt lika nödvändigt. Läget har sedan en central roll för att skapa en bred efterfrågan. Pratar vi Stockholm så gissar jag att det måste ligga inom 45min bilresa från city räknat. Då är vi i områden med ruggiga markpriser.

Men idén är intressant och drömmen lever vidare :)

I de flesta kommuner finns det gott om kommunal mark som är användbar. En sådan här anläggning skulle gynna ungdomsidrott och folkhälsa, så det skulle säkert gå bra att göra en "deal" med kommunen, i alla fall en bit ifrån Sthlm.

För det är väl det som är problemet i Stockholm, att vad man än ska företa sig, så blir prislappen alltid för hög, brist på skidkultur bortsett från de inbitna entusiasterna och att ideell verksamhet inte existerar. Det är ju därför det inte finns en enda fungerande konstsnöanläggning där idag.

MC Hammers koncept kombinerat med neveplast tror jag skulle funka bra. En bra profil med neveplastmatta förankrad i marken utlagd på en öppen yta och med eventuell skatematta bredvid borde inte vara omöjlig att finansiera. grundarbetena behöver ju inte bestå i en motorväg, bara tillräckligt för att hålla gräset borta.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte Borstarplast?

Borstarna görs i korta sektioner som produceras styckvis och sedan får sammanfogas. Det klassiska spåret har dessutom en separat ränna, också producerad i sektioner som sedan får sammanfogas med borstarna. Det är mycket material och många produktionsmoment bara för att göra en kort sektion.

Det känns ju ganska kostsamt, men det beror som sagt på vad det ställs i relation till.

 

Visst har jag kalkyler på vad det strängsprutade spåret kan kosta men jag blir inte ensam om att sätta priset och dessutom vill man nog test-åka spårets slutliga utformning först. Så det är bättre att ligga lågt just nu. Vs prototypen som syns på filmen som hänvisades till i början av denna tråd så har en hel del modifieringar gjorts för att göra konstruktionen lättare och smidigare och att förbättra glid. Beställningarna på material och verktyg är lagda.

 

 

Eller menar du "Borstar" katalysatorteknologi? Du kanske jobbar i Stenungsund, mr Bohusgranit..

Link to comment
Share on other sites

Tror du det går att fixa en schysst deal med detta plastföretag?

Vi samarbetar med ett mycket duktigt strängsprutningsföretag som köper en hel del granulat därifrån. Just den typen som vi avser att huvuddelen av profilens tvärsnitt ska utgöras av har de inte hemma så det får beställas specifikt för den här applikationen. En MD.

 

Kanske någon form av sponsring med subventionerad plast?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...