Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Skidåkartumme"


ndx

Recommended Posts

Hej!

För två veckor sedan hände det som inte fick hända. Jag åkte omkull och slet av ledbandet mellan tumme och pekfinger i vänster hand, med operation som följd.

Läkaren säger att full styrka är uppnådd efer 6 - 8 veckor.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av ovanstående skada? Finns det specialskydd, eller skall man ge upp skidåkandet för i år?

Mvh

Jan Eliasson, Tenhult
Link to comment
Share on other sites

Osis !!
Har du jäkligt ont av skadan ?
Det kanske går att hålla staven med fingrarna enbart, det är bara du som kan känna vad som smärtar för mycket.
Ge dej ut på en provtur.

Jag har inte testat själv, men det borde gå, lite svårare kanske att "styra" staven utan tummen, men som sagt testa !

"Dä finns inga genvägar te dä pärfäckta ljudäää..."
Link to comment
Share on other sites

Ledsen för din skull. Jag fick exakt samma skada för några år sedan, olyckan skedde dock med rullskidor. Vill minnas att det tog ganska lång tid efter gipset att få tillbaka full rörlighet och styrka. Men, du kan ju alltid träna mycket utan stavar. Det är ju förövrigt i särklass den bästa teknikträningen inom klassisk åkning. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Statusrapport

Efter två veckor blev jag av med gipset och fick en ortos (skena) av arbetsterapeuten. Efter återbesöket för en vecka sedan fick jag börja röra tummen.

Jag besökte även en idrottsläkare samma dag. Jag ville ha ett riktigt svar, inte bara "vi rekommenderar det inte". Han tyckte att jag kunde åka skidor med ortosen på handen. Jag har därför modifierat ortosen för att kunna ha skidhandsken innanför.

Jag är därför igång igen, men tappat fyra veckor skidträning. Nu blir det att åka igenom "Öppet spår" på måndagen, utan tanke på någon bra tid.

Tack för svaren jag fått.

Mvh

Jan
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...