Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix


Boletus

Recommended Posts

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tonys senaste blogginlägg

---------------------------

Stålsickling

Swix proffsvallare som vallar tusentals skidor per säsong grejjar inte att sickla kuzmin säkert hur skall då ni som inte är proffs klara ut det? Mycket enkelt att förstöra ett par skidor...köp CH8 värm in låt kallna sickla och borsta och gliiid!

-----------------------

 

En klassisk äpplen-päronjämförelse. Varför fortsätter du att göra bort dig, Tony? Kan du ge ett (1), enda argument för varför Swix proffsvallare skulle anstränga sig för att för göra ett par stålsicklade skidor – i en jämförande test mellan den egna produkten och paradigmsprängande konkurrent – riktigt bra? Förstår du inte hur icke trovärdigt deras test är?

 

Och går det inte att vända på argumentet? Hur ska vi enkla vanliga Kalle Anka-åkare kunna valla skidorna på samma sätt som Swix proffsvallare och därmed uppnå samma fantastiska gliiiiid? Tack för att du påpekar detta.

 

Om Swixtestet skulle gjorts bra (och jag missar säkert en del), skulle man tagit:

· ett stycke märkesoberoende proffsvallare som får färdigställa vallaskidorna.

· ett stycke Leonid själv eller motsvarande som får kuzminsickla.

 

· glidtest före, mitt i, och efter långa åksträckor utan rengöring, motsvarande flera mils åkning (helst upp emot 10 mil) .

· teståkare utan misstanke om jäv.

· testkontrollanter utan misstanke om jäv.

· anonyma skidpar.

 

Dessutom skulle jag vilja se en kalkyl som tar in TRE faktorer:

 

1) Glid över korta och långa sträckor

2) Ekonomi

3) Tidsåtgång

 

De två sista nämns såklart inte alls i Swix vetenskapliga undersökning – men för kalle anka-åkaren är det två helt klart väsentliga parametrar. Kalle anka-åkarna är för övrigt din största kundstock, så jag förstår att du slåss med näbbar och klor för att misstänkliggöra ett billigare och minde prylfixerat alternativ som ger ett helt ok glid.

 

Det är där din argument brister: du skränar om bästa glidet – något som bara berör den extrema eliten, men du säljer till, ska vi gissa 95%, Kalle Anka och hans okunniga vänner?

Link to comment
Share on other sites

Tonys senaste blogginlägg

---------------------------

Stålsickling

Swix proffsvallare som vallar tusentals skidor per säsong grejjar inte att sickla kuzmin säkert hur skall då ni som inte är proffs klara ut det? Mycket enkelt att förstöra ett par skidor...köp CH8 värm in låt kallna sickla och borsta och gliiid!

-----------------------

Jag var själv lite orolig för om jag skulle fixa att stålsickla ett par skidor men ble förvånad över hur enkelt det var och hur fin yta det blev. Inte alls svårt och förstöra skidorna är det inte tal om iaf inte med Kuzminsickeln men det kanske inte är den som använts. Det är nog lika lätt att förstöra skidorna med en vass plexisickel när man vallar.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Tonys senaste blogginlägg

---------------------------

Stålsickling

Swix proffsvallare som vallar tusentals skidor per säsong grejjar inte att sickla kuzmin säkert hur skall då ni som inte är proffs klara ut det? Mycket enkelt att förstöra ett par skidor...köp CH8 värm in låt kallna sickla och borsta och gliiid!

-----------------------

Jag var själv lite orolig för om jag skulle fixa att stålsickla ett par skidor men ble förvånad över hur enkelt det var och hur fin yta det blev. Inte alls svårt och förstöra skidorna är det inte tal om iaf inte med Kuzminsickeln men det kanske inte är den som använts. Det är nog lika lätt att förstöra skidorna med en vass plexisickel när man vallar.

Jag kan bara hålla med kustlöparen. Vet inte hur många år jag försökt bli bra på att valla utan att riktigt få till det, och har tappat räkningen på hur många gånger jag sett förändringar i belaget som skvallrat om att jag värmt på lite för mycket med vallajärnet. För att inte nämna de där vit-grå fläckarna i belaget som alltid dyker upp igen bakom hälen efter några mils åkning på alla längdskidor jag någonsin haft och oavsett hur mycket jag ansträngt mig för att värma in närmast perverst mycket glidvalla (hade kanske kunnat undvikas med expert-stenslipning på riktig monsterslip (?) som inte jag har tillgång till, men det hjälper ju inte mig).

 

När jag inköpt mina första riktiga stålsicklar kollade jag instruktionerna på Kuzmins hemsida, gjorde likadant och det bara funkade. Enda egentliga "problemet" var att det tog en sjukesikes tid att sickla bort stenslipningen överallt. Dels på grund av ojämnheter i belaget som tog ett tag att jämna till och dels för att jag då ännu inte insett att sickeln för grov struktur tar bort mer belag så att det går fortare om man börjar med den.

 

Men jag har ännu aldrig ens varit i närheten att repa eller förstöra något belag. Så som jag ser det så käns det närmast omöjligt att tolka Pölders uttalande som någonting annat än en regelrätt idiotförklaring av Swix proffsvallare. =)

Link to comment
Share on other sites

Tony har fått assistans av någon som kallar sig Dalkungen! Festlig kille! :) Arg också. Och det konstiga är att han skriver precis som Tony. Ni kan jämföra själv. Är det något slags symptom på för mycket vallaväcksniffande eller är det möjligen så att, nä det vore väl alldeles för lågt? :lol:

 

Citat:

"Vad ska man säga verkar som att nån blivir riktigt mycket knull...ad i röven vad gäller en jävla stål sickel det är tragiskt att läsa allt skit du skriver"

----------------

Hårda ord! Någon i Dalarna har pimplat för mycket bananlikör ikväll. Stackarn. ;)

 

Jag är för övrigt inte Carolus i Tonys blogg, jag är timjan.

 

Mr Hyde:s inlägg

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

Om Swixtestet skulle gjorts bra (och jag missar säkert en del), skulle man tagit:

· ett stycke märkesoberoende proffsvallare som får färdigställa vallaskidorna.

· ett stycke Leonid själv eller motsvarande som får kuzminsickla.

 

· glidtest före, mitt i, och efter långa åksträckor utan rengöring, motsvarande flera mils åkning (helst upp emot 10 mil) .

· teståkare utan misstanke om jäv.

· testkontrollanter utan misstanke om jäv.

· anonyma skidpar.

...

Bra konstruktivt inlägg!

(Såna är alltid intressantare än personangrepp och/eller pajkastning. :) )

Jag var själv inne på liknande tankegångar under kvällens träningspass och många gånger tidigare. Inte så realistiskt för skulle nog vara svårt att få rätt experter att vilja/våga ställa upp och lägga ned all tid och arbete som en riktigt råseriös test skulle kräva, man drömma går ju alltid... Tänkte ungefär som följer. Låt nån riktig expert välja ut så likvärdiga skidpar som möjligt. Lotta ut vilka av de likvärdiga paren som skall få vilken behandling. Låt t ex Kuzmin preparera ett av dem för dagens före. Låt Primateria-gänget med Ronnie Löf i spetsen preparera ett anant par som Ronnie tycker skulle duga för en topp 40-placering i Vasaloppet. Låt t ex Pölder, Swix, Ski-Go eller vilka andra som vill och vågar ställa upp slipa och preparera sina par enligt komstens alla regler. Sedan ordentlig test som Boletus skrev. Och helst upprepa flera gånger i samma före och gärna rotera runt skidparen mellan de deltagande (så ingen kan påstå att just de de fick sämre skidor att jobba med).

 

En anna sak:

En sak som nästan förvånade mig lite efter den sammanstälning av Skidforumtester som Lars-Erik, Stefan och jag gjorde i rapport-form var att ingen vallatillverkare tog fasta på slutsatsen där att vissa tester indikerade att även stålsicklade belag skulle kunna få bättre glid efter glidvallning. Om vi för ett ögon blick antar att det är så (är ju aldrig bevisat och jag kan tänka mig att t ex Ronnie Löf kanske skulle hävda motsatsen) så hade det ju varit en baggis för t ex Ski-Go att direkt och en gång för alla göra några riktigt råseriösa storskaliga tester av stålsicklat med resp utan glidvalla och redovisa (eventuellt med något "egentligen tycker vi stenslining är bättre, men om ni ändå envisas med att stålsickla så..."-argument om de finner det nödvändigt) som argument för att man skall köpa deras vallor oavsett om man kör på stenslipade eller stålsicklade skidor. I Swix-rapporten finns nu en sådan slutsats med, men det är nog första gången jag sett någon vallatilverkare ens bemöda sig med att försöka framföra ett sånt argument. Nu gissar jag bara hej vilt, men kan det kanske vara för att de är rädda att om folk väl tar steget att stålsickla istället för att stenslipa så är det ej längre något måste att glidvalla och då blir glidvallning kanske mer något som bara de mer seriösa gör åtminstone i tävlings-sammanhang, men som de stora massorna bara glatt struntar i och utan att glida speciellt dåligt för det?

 

Tillägg: Kul i alla fall att både Pölder och Swix gett sig in i debatten (och kul att se att Pölder kan tona ned rallarsvingarna lite om han verkligen vill :) ). Själv kan jag mycket väl tänka mig att stenslipat och vallat enligt konstens alla regler kan ge bästa glidet i diverse fören, men är tveksam till att motionsåkarna har något att hämta där och i och med att det åtminstone finns minst en topp 40-åkare i Vasaloppet som klarar det utan glidvalla så tror jag skillnaderna mellan stenslipat och stålsicklat är rätt små även uppe på elitnivå, så delvis därför tycker jag de flesta försök att tiga ihjäl stålsicklingsalternativet eller att försöka vifta undan det som nonsens faller platt till marken direkt. Kraftigare och mer sakliga argument än så behövs. Trist för de som lever på stenslipning och/eller vallaförsäljning förstås, men utvecklingen går ju frammåt ändå... Och positivt för oss åkare att slippa en del "måsten" och utgifter. =)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Klart de är rädda. Det är ju Kejsarens nya kläder, detta. Faktiskt det bästa exemplet man hört talas om på många sköna år. Men när dogma utmanas så blir det strid, därför att de gamla experterna och de som skor sig på dogmerna, hellre dör än överger den position som är basen för deras ekonomiska och anseendemässiga position.
Link to comment
Share on other sites

Vallatillverkarnas trovärdighet är minst sagt låg. Det finns flera exempel på rena humbugen där vi konsumenter har blivit helt vilseledna. Några exempel:

 

- Mätta belaget!

Stenslipa för att göra porerna skall öppna sig och göra belaget mottagligt för paraffin. (Detta hävdas fortfarande).

Hur länge har man inte trott på det och gödslat med glidvalla?

Sanningen = det finns inga porer i vilka valla kan tränga in i. Det bekräftas av belagstillverkarna själva.

 

- Användandet av underlagsvalla!

Det finns olika argument varför man skall använda detta. Ett är att "blocka" mot den grund-/mättningsvalla som skulle finnas inträngt i belaget. Varför skall man då mätta (och borsta!) typ 10 gånger om den ändå skall vara inblockad??

Ett annat argument är att den skall fungera som vidhäftare till den "dagsaktuella vallan". Den skulle göra att vallan helt enkelt inte eroderar bort lika lätt. Om det vore sant, vad gör då återigen mättningsparaffinet för nytta? Mycket motsägelsefullt sägs det ändå att allt eftersom som vallan slits bort kommer belaget att successivt "svettas" ut paraffin som finns i belagets porer. Hur går det ihop med "blocket"? Jag fattar i allafall inte.

 

Vi måste helt enkelt inse att detta inte är seriöst och att vi tyvärr har lagt ned en massa onödiga pengar på paraffiner.

 

Men....varför får man ändå skidorna att gå så pass bra med paraffiner och speciellt med pulver?

 

Vad gäller den hårda underlagsvallan så har den den egenskapen att när den sicklas av så att det sprätter ordentligt så rycker den med sig mycket av mikrohåren. Nyslipade skidor skall behandlas på detta sätt. Då undviker man de "gråa" belag som många har upplevt. Sådana skidor glider mycket dåligt.

Har man slarvat med denna behandling, så funkar det ändå bra (ett tag) med paraffiner då de binder mikrohåren och ger en slät och fin yta efter noggrant borstande. Men så fort paraffinet har eroderat bort framträder håren igen vilket vittnas av ett grått belag. Skidor som inte blir gråa är helt enkelt inte så håriga. Jag är övertygad det hänger ihop detta sätt.

 

Pulver då? Jag kan själv intyga att jag haft sjusärdeles bra glid med pulvervallning. Här spekulerar jag bara i varför det är så konkurrenskraftigt:

- Det är hårt och sitter hårt i belagsytan, vilket gör att det räcker väldigt länge.

- Fluoret har utomordentliga lågfriktionsegenskaper och har hög hydrofobicitet.

 

Jag är inte helt övertygad om att sickling (+polering) vinner över pulver. Jag hoppas kunna fortsätta testa i vinter.

 

Min uppmaning till alla nyfikna, öppna och oinskränkta längdåkare:

Prova själva innan ni uttalar er så självsäkert! Bilda er egen uppfattning och dela med er till oss andra. Slutligen, lyssna med kritiska öron till vallagudarna och deras profeter.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt mycket tro här! Inte mycket nya sickelstudier från alla sickelfrälsta heller. Att en stålbit kan vålla så mycket kärlek och valla så mycket hat är för mig en gåta. Men det klart att när för alla sickelfrälsta både Satan och Djävulen (Swix och Pölder) slår sig ihop (med en för mig otroligt medioker sak det må erkännas), verkar alla troende få utlopp för sin inneboende skrivklåda! ;) Allt detta, inklusive Swix, har för mig inte fört frågan framåt en mm.

 

(Från en som har sin Kuzmin bredvid alla fluorcarboner - men där det senare är av större intresse!)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

jag måste bara skriva några tänkvärda ord. Oavsett om ni kör vallat eller ovallat lär ni bedöma om ni är nöjda med era prestationer i skidtävlingarna.

Mest avgörande är era skidors spannprofil och struktur och hur ni fästvallat. Är otroligt svårt att jämföra glid mellan fästvallade skidor och utröna vad som gör att mina skidor glider bättre eller sämre i ett lopp. Om ni stålsicklar era skidor och märker att ni fått bättre resultat i loppen var då nöjda med det och tro på det. Då kan ni lägga mer tid på träning och bli ännu bättre.

Ni som vallar och känner att ni tror mer på det kan lägga mer tid på att jobba med skidorna för att få dom ännu bättre. För båda alternativen gäller dock att det är viktigare att ni anpassar skidor, struktur och fästvalla till rådande före. Där kan ni tjäna massor.

Vi kommer aldrig kunna säga att det gör x % med den ena eller andra metoden.

Jag efterlyser mer diskussion om hur en bra skida ska se ut för resp före så vi slipper bli pålurade skräpskidor i butikerna. Här är det bara massa hysch hysch när man pratar med erfaret folk. Finn2 måste kunna bidra då han verkar veta allt .Vill veta hur tryckpunkter etc ska se ut på en bra skida i olika fören och hur strukturval påverkas av tyngdkraften på anliggningsytan etc. Vidare vill jag ha mer diskussion om strukturval för olika fören.

Till sist , den optimala fästvallningen, fäste och bra glid. Valla olika fästvallor på vardera sidan om mittskåran och anpassa teknik ....mer mer mer

Link to comment
Share on other sites

Självklart är allt det du skrev intressanta och önskvärt, glidaren. Jag skulle bara vilja påminna om att denna tråd startade när Pölder gick ut och påstod att "myten Kuzmin" som till stor del är en bluff....OCH DET ÄR BEVISAT NU", kallat folk "kalle anka-åkare" och skriver inlägg med versaler "SLUTA STÅLSICKLA".

 

Om vi stannar upp två sekunder och begrundar det hela, så är det väldigt – och då menar jag väldigt – hårda ord från en kille som anses vara en av de stora i branschen. Jag blev själv alldeles paff. Det var en direkt utmaning, en käftsmäll på oliktänkande, en kastad handske. Jag antar gärna utmaningen.

 

Samtidigt är jag inte långsint. Antingen gör herr Pölder en pudel och ber om ursäkt för sina, möjligen i affekt skrivna ord, eller så tänker jag fortsätta vara mycket kritiskt till både honom, hans affärsverksamhet och allt han överhuvudtaget skriver och säger. Och ta varje tillfälle att påpeka det för alla som vill lyssna.

 

När Pölder skriver sådana onyanserade och faktiskt direkt lögnaktiga saker på sina blogg, så gör han det ju för att han vill påverka läsaren. Jag tycker inte han ska få skrävla oemotsagd. Han startade det hela, och satte ribban på en riktigt oseriös nivå. Då är det där som striden ska föras, tills han själv tar sig i kragen, börjar lyssna på argument från alla läger och slutar gå på med tungotal som en sektledare.

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

Håller fullständigt med. Herr Pölder startar ett krig här som han snarare förlorar anseende på. Kanske var fel att skriva mina funderingar under den här tråden. Jag kanske ska starta nya trådar i stället. Jag är bara så trött på att all energi läggs på parameter nr 4 när det finns 3 viktigare parametrar för bra skidor.
Link to comment
Share on other sites

Nej då. Skriv på bara. Jag har inga åsikter om det. Ville bara tala om varför jag startade tråden och att jag faktiskt tycker att den är berättigad.

 

@deas: Kommer det alltså en "större" officiellt rapport från Swix? Var framgick det någonstans? Jag måste ha missat det. Jag trodde det var rapporten i sin helhet som postats hos Pölder.

Link to comment
Share on other sites

kul att vi fått igång en diskussion...jag kanske uppfattas som kaxig men jag är inte så kaxig som jag låter men jag står för det jag säger och skriver...det borde fler göra härinne och inte gömma sig bakom några konstiga nick...stå för vad ni skriver och lämna ut ert namn...tänker inte föra någon diskussion med "ett spöke" som kastar skit eller dylikt pga att han kan gömma sig bakom ett nick...visa vem ni är istället som Stefan Sand alltid gör' date=' då kan vi föra en livlig korrekt diskussion om saker och ting om både rätt och fel[/quote']

Kul att du är här på skidforum och diskuterar . Framför allt kul att du verkar ha en vilja att dikutera saker och ting seriöst och sakligt (även om en brandfackla eller lite raljerande ibland kan pigga upp debatten), fast du får räkna med att bli ifrågasatt oavsett om det gäller val av kallingar eller vallning:)

 

Du kan ju alltid klicka på profilinfon om du vill veta mer om någon.

Även om det används nick så vet man ganska mkt om ganska många här efter ett tag.

1. Jag håller med Kustlöparen att det är kul att vi äntligen fått Tony Pölder på tråden. Han är givetvis mycket kunnig på många sätt även om han fått det här om stålsickling helt om bakfoten.

 

Anm : JAG hävdar att det numera tom. har BEVISATS att stålsickling fungerar mycket bra som alternativ till traditionell glidvallning t.ex. på Vasaloppet för oss motionärer (se den rapport jag, Stefan Sand och Niklas Grip producerade efter tester av både anonyma och icke anonyma deltagare på skidforum, min tråd nedan, och alla andra inlägg på detta forum, skidkvällar etc., Kuzmins Licavhandling, övriga uppsatser och sickel, Professor Sture Hogmark och hans forskargrupps verksamhet på detta område, Nya Primateriasickeln och de tester och vetenskaplig verksamhet som lett fram till den, Ronnie Löfs framfart i Vasaspåret)

 

 

2. Till Tony

 

A. Min rekommendation är att du tar till dig denna enkla sanning och din trovärdighet kommer att återupprättas, kanske tom. förstärkas.

B. Jag håller med dig om att det givetvis ökar trovärdigheten att visa sitt riktiga namn även om det kan leda till andra olägenheter. Även JAG (inte bara Stefan Sand) gick ju direkt ut med min riktiga identitet.

 

Men som sagt kul att du nu både vågar och vill vara med i den debatt som förmodligen kommer att starkt påverka framtiden för oss inbitna skidmotionärer (och kanske även tävlingsåkare). Om du vill får du gärna kontakta mig privat. Jag har givetvis även annan information du skulle ha nytta av om du öppnar dina sinnen lite.

 

Vänliga hälsningar

 

Lars-Erik Persson

Professor i tillämad matematik vid Luleå tekniska universitet och Uppsala universitet

Inbiten skidmotionär med bl.a. 35 genomförda Vasalopp och 9 öppna spår (bland annat de 8 senaste loppen på SAMMA stålsicklade skidor och med utmärkt glid hela vägen)

email: larserik@sm.luth.se, tel 070 3742482

Link to comment
Share on other sites

Till Boletus:

Jag antog det så starkt som han gick ut med trumor, trumpeter och slagorkester! Kommer det ingen rapport så är vi ju tillbaka på samma ruta som för några veckor sedan, att ingen kunnat motbevisa det faktiska studier som gjorts!?

 

Kommer det en rapport ställer jag upp att tillsammans med några till göra en vetenskaplig bedömning av denna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är synd att det blir så'n pajkastning över det hela. Tony P skulle kunna ge en mycket mer nyanserad bild av det hela men man kan ju inte rå för sin personlighet. Som tidigare sagt är Kuzmins grundidé att motionärer vinner så lite på att lägga ner sin själ och en stor del av sin kassa på att få rätt vallning vid rätt tillfälle vilket i det långa loppet hela branschen skulle tjäna på. Lättare att åka = fler som åker. Jag tror på den simpla ekvationen, vilket juuuu även Pölder skulle vinna på. Hur som helst, jag har slutat att välja sida. Jag har valt båda! Ett par skidor är stenslipade, grundvallade och kontnuerligt vallade enligt före, inklusive rillning. Ett annat par är Kuzminsicklade och borstade och rillade vid behov. Min bedömning hittills är att Kuzmin går minst lika bra vilket väger över till fördel då man slipper glidvallandet. Min stora tveksamhet är skidtillverkarnas inställning. INGEN av de stora tillverkarna rekommenderar något annat än paraffinering. Om dom är i lag med vallatillverkarna eller om det verkligen är så, och dom borde ju vara ivriga att sälja "snabbaste skidan", även till oss motionärer. Se bara på på Nordic Ski Racer's hemsida om Salomons skryt över deras belag.
Link to comment
Share on other sites

kommentarer kommer att komma på allt som skrivs som inlägg både här och på andra forum angående min framställan/rapport angående att åka vallat kontra stålsicklat. Jag, Swix Norge och Swix Sverige följer/läser alla inlägg och återkommer inom några dagar med "svar på era frågor och påståenden"...går inte att sitta här och svara varje enskild...finns ju de som jobbar och säljer valla på dagarna ;-)...
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Tony HELT OCH HÅLLET!!!! Han vet vad han TALAR OM! Säg för f-n INTE EMOT. Då kan han bli SUR. Och LEDSEN.

 

Han är ju för h-ete SNABBAST TILL EVERTSBERG!!!! Visserligen ligger målet i MORA, men det är ju inte TONYS FEL. ELLER????

 

RYKTET SÄGER ATT OCKSÅ TOKO HAR BEKRÄFTAT SWIX RESULTAT!!! NU KAN NI TA OCH STOPPA UPP ERA RYSKA SMÅ PLÅTBITAR!

 

Logga sedan snällt in, lägg era ordrar, stenslipa och GLIIIID. 100% GARANTI (till Evertsberg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...