Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tilda stberg vljer IFK Mora SK

Stina Nilsson frlnger med IFK Mora SK

Dags fr FIS Summer ski festival I Inre Mongoliet

Vrldsstjrnor till Orsakajtn och Orsabajkn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix

• Vänligen logga in för att kunna svara
240 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 176 inlägg
Ifall det handlar om att övertyga "vasaloppsmotionärer", d.v.s. typiska kunder hos TPS, så missade jag biten med de första 8 milen åkning med några tusen pers före i spåret skvättandes blåbärssoppa..

( själv åkte jag VL på FC8 köpt från TP ifall nån skulle undra )

Redigerat av MC Hammer, 29 oktober 2008 - 15:49 .

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Jag tror inte dom glömde något dom vill inte riskera att misslyckas i testet.

Thus the two waxed skis are not significant different but the scraped ski is in all test significantly slower than the waxed ones. This pattern is also maintained after skiing a distance longer than a normal test.

Där kom försöket att få oss tro att dom har provat på lång sträcka men betydligt längre än 14 sekunders sträcka säger inte mig så mycket, snarare att längre sträcka gick emot dom i testerna.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 969 inlägg
Ja, det är otroligt, SWIX har verifierat det Kuzmin visade, vallade glider bäst på korta sträckor! För den stora massan sprintloppsmotionärer är ovallat inte det vassaste alternativet. Inte konstigt Pölder går i spinn....

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 121 inlägg
Nu har jag också snabbläst rapporten, och speciellt mörkrädd blev jag väl inte, men hur som helst, skall man använda ord som "vetenskaplig" så hade jag önskat en mer detaljerad redogörelse för hur testen utfördes, så att man som läsare kan bedöma trovärdigheten lite bättre och allra helst tillräckligt detaljerad redogörelse för att göra testerna reproducerbara. Mer konkret hade jag gärna velat veta t ex snötyp i respektive test och hur skidorna preparerades för respektive snötyp. (Vilken stålsickel användes? Stålborstades skidorna efter? Rillning och i så fall vilken struktur?) Jag skulle även vilja veta i vilka hastigheter testerna gjordes. Personligen skulle jag t ex själv vara mest intresserad av en test som jämför glidegenskaper i hastigheter nära de jag själv håller i Vasaloppet. Nu såg jag inga sådana uppgifter här, men följer de Swix testprotokoll så står där att "This means that for cross country test the average glide velocity should be around 25 to 30 km/h", vilket motsvarar Vasaloppet på 3-3,6 timmar och i de tester jag gjort själv på egna skidor (men aldrig i livet skulle kalla vetenskapliga) kommer jag ihåg att det ändå var betydligt mindre skillnader och möjligtvis fördel för stenslipat+glidvallat vid tester i brantare backar och högre hastigheter medan det stålsicklade paret gled bättre i lägre hastigheter.

Lite oklart var det väl också om testerna genomfördes direkt efter glidpreparering eller annars hur många m/km/mil de åkte på skidorna före glidtesten? Och hur långt körde de innan de använde en trasa med vallaväck för att bedömma mängden smuts i belaget? Och var det smuts från snön de fick upp på den trasan eller rester från stålsicklinegn som hade borstats bort med lite noggrannare borstning/putsning? Ja det finns mycket frågor man kan ställa.

Kul i alla fall att åtminstone Swix till slut antagit utmaningen att försöka offentliggöra egna glidtester. Alltid en början även om det är svårt att bedöma trovärdigheten eller upprepa tester för egen kontroll utan en mer noggrann redogörelse av exakt hur testerna genomfördes.

(...och jämfört med hur mycket vissa hackar på Kuzmin tycker jag ändå jag var rätt mild och saklig i bedömningen ovan.)

Redigerat av Niklas, 29 oktober 2008 - 16:25 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg

Nu har jag också snabbläst rapporten, och speciellt mörkrädd blev jag väl inte, men hur som helst, skall man använda ord som "vetenskaplig" så hade jag önskat en mer detaljerad redogörelse för hur testen utfördes, så att man som läsare kan bedöma trovärdigheten lite bättre och allra helst tillräckligt detaljerad redogörelse för att göra testerna reproducerbara. Mer konkret hade jag gärna velat veta t ex snötyp i respektive test och hur skidorna preparerades för respektive snötyp. (Vilken stålsickel användes? Stålborstades skidorna efter? Rillning och i så fall vilken struktur?) Jag skulle även vilja veta i vilka hastigheter testerna gjordes. Personligen skulle jag t ex själv vara mest intresserad av en test som jämför glidegenskaper i hastigheter nära de jag själv håller i Vasaloppet. Nu såg jag inga sådana uppgifter här, men följer de Swix testprotokoll så står där att "This means that for cross country test the average glide velocity should be around 25 to 30 km/h", vilket motsvarar Vasaloppet på 3-3,6 timmar och i de tester jag gjort själv på egna skidor (men aldrig i livet skulle kalla vetenskapliga) kommer jag ihåg att det ändå var betydligt mindre skillnader och möjligtvis fördel för stenslipat+glidvallat vid tester i brantare backar och högre hastigheter medan det stålsicklade paret gled bättre i lägre hastigheter.

Lite oklart var det väl också om testerna genomfördes direkt efter glidpreparering eller annars hur många m/km/mil de åkte på skidorna före glidtesten? Och hur långt körde de innan de använde en trasa med vallaväck för att bedömma mängden smuts i belaget? Och var det smuts från snön de fick upp på den trasan eller rester från stålsicklinegn som hade borstats bort med lite noggrannare borstning/putsning? Ja det finns mycket frågor man kan ställa.

Kul i alla fall att åtminstone Swix till slut antagit utmaningen att försöka offentliggöra egna glidtester. Alltid en början även om det är svårt att bedöma trovärdigheten eller upprepa tester för egen kontroll utan en mer noggrann redogörelse av exakt hur testerna genomfördes.

(...och jämfört med hur mycket vissa hackar på Kuzmin tycker jag ändå jag var rätt mild och saklig i bedömningen ovan.)

Till Tony: Det är utmärkt och modigt att du och SWIX nu redovisar den rapport ni refererar till.
Till Niklas: Jag tycker att du gör en utmärkt analys av den knappt tresidiga rapporten.

Uppfyller denna skrivning kvalitetskraven på (vad Tony hävdar vara) en vetenskaplig rapport ?
JAG har min egen uppfattning om detta men nöjer mig med följande pers(s)onliga

Tips till SWIX och Tony: Ett bra sätt att testa detta är att (som t.ex. Kuzmin gjort med delar av sin avhandling): Skicka den till en vanlig vetenskaplig tidskrift för bedömning att publiceras.
Då får man en objektiv bedömning av en anonym referee som är expert på området.

Lars-Erik Persson
Flitig Vasaloppsmotionär (bl.a. med 8 genomförda Vasalopp/öppna spår på SAMMA stålsicklade skidor, se min tråd)

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
Om jag inte missminner mig så skrev faktiskt TP själv i sin "Längdbibel" för ett antal år sedan att han förutspådde nya belag som inte skulle behöva vallas alls.
Men något mer om de tongångarna har vi inte hört sedan dess.

TonyPölder123

TonyPölder123

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
kul att vi fått igång en diskussion...jag kanske uppfattas som kaxig men jag är inte så kaxig som jag låter men jag står för det jag säger och skriver...det borde fler göra härinne och inte gömma sig bakom några konstiga nick...stå för vad ni skriver och lämna ut ert namn...tänker inte föra någon diskussion med "ett spöke" som kastar skit eller dylikt pga att han kan gömma sig bakom ett nick...visa vem ni är istället som Stefan Sand alltid gör, då kan vi föra en livlig korrekt diskussion om saker och ting om både rätt och fel

and-ärsp

and-ärsp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Bara oktober och redan en tråd som har alla möjligheter att bli detta forums största kioskvältare med tongivande inslag som:

* Hr Pölder i rollen som vetenskaplig skribent

* Ett länge emotsett Kuzminbemötande dokument som eventuellt Swix står bakom och som eventuellt håller vetenskaplig höjd.

* De skidintresserade professorerna, hittills karakteriserande vallatillverkarna som hemlighetsmakare styrda av egen ekonomisk vinning, men som numera själva justerat infoflödet till "vi återkommer när vi vet mera" alltmedan de sysselsätter sig med patentansökningar samt lansering av världshistoriens dyraste sickel!

Man ser onekligen fram emot varje ny Skidforumsdag!

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

kul att vi fått igång en diskussion...jag kanske uppfattas som kaxig men jag är inte så kaxig som jag låter men jag står för det jag säger och skriver...det borde fler göra härinne och inte gömma sig bakom några konstiga nick...stå för vad ni skriver och lämna ut ert namn...tänker inte föra någon diskussion med "ett spöke" som kastar skit eller dylikt pga att han kan gömma sig bakom ett nick...visa vem ni är istället som Stefan Sand alltid gör, då kan vi föra en livlig korrekt diskussion om saker och ting om både rätt och fel

Är du den riktiga Tony Pölder? Bevisa det. Och när du gjort det. Varför skulle det spela någon roll? Det är innehållet i meddelandet som är väsentligt. Det är det du inte verkar förstå. Dessutom har du helt missat själva pudelns kärna i detta ämne, och det är ju skrämmande i sig. Fram till den tidpunkt när du börjar skriva seriöst och inte kalla människor som försöker ta reda på vad som egentligen händer när en skida glider mot snö för Kalle Anka, så tänker jag inte ens bemöda mig om att diskutera med dig.

Vad har du att komma med förutom det gamla vanliga? Det finns mycket som pekar på att vallade skidor glider bättre på korta sträckor. Få säger emot det. Men du SKRIKER om att minsann vallade skidor är bäst i alla läger och på med CH8 och ut och glid bara. Hur seriöst är det? Du är en nasare Tony, tillika stor i käften också. Är du en sådan som grinar när du förlorar? Ser du allt i svart eller vitt? Varför är tanken att strukturen i belaget kanske är det som är kritiskt för bra glid så förhatligt? Det är väldigt svårt att frigöra sig från tanken att det har att göra med att du säljer ett par hundra vallor, som alla är "måsten" och "prylnissens val" och "vallornas valla".

Men vad är det du vill diskutera som inte redan blivit sagt? Din "vetenskapliga" rapport säger absolut ingenting. Jag tycker att den som gav dig rapporten och hoppades på att du skulle lansera den i skidåkarsvängar var rejält feg. Du trodde du fick ett svärd till debatten men fick ett halvt laktrissnöre att fäktas med.

Då ställer jag en fråga:

Kommer herrar Lars Karlöf and Leif Torgersen Axell att möta Kuzmin, Sture Hogmark eller killarna på Primatera?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

Kul att du är här på skidforum och diskuterar . Framför allt kul att du verkar ha en vilja att dikutera saker och ting seriöst och sakligt (även om en brandfackla eller lite raljerande ibland kan pigga upp debatten), fast du får räkna med att bli ifrågasatt oavsett om det gäller val av kallingar eller vallning:)

Du kan ju alltid klicka på profilinfon om du vill veta mer om någon.
Även om det används nick så vet man ganska mkt om ganska många här efter ett tag.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 176 inlägg
Jo många här, t.ex. jag själv, har länkar till websidor där identiteten framgår.

Däremot är jag lite fundersam till signaturen "TONYPÖLDER123" för jag ser inte att han använt ordet "king" en enda gång.. :lol:

Redigerat av MC Hammer, 29 oktober 2008 - 20:17 .

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Och är det någon som vill veta vad jag heter så är det bara att skicka ett meddelande via profilsidan. Anledningen att man ibland väljer att vara anonym är att finns så mycket dårar där ute, och www.hitta.se ger alldeles för mycket information idag.

Andreas T

Andreas T

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 644 inlägg
Kustlöparen gissade att det skulle bli en riktig chips-tråd redan vid inlägg 20!
Jag går och blandar mer dippsås nu... :)

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Tonys senaste blogginlägg
---------------------------
Stålsickling
Swix proffsvallare som vallar tusentals skidor per säsong grejjar inte att sickla kuzmin säkert hur skall då ni som inte är proffs klara ut det? Mycket enkelt att förstöra ett par skidor...köp CH8 värm in låt kallna sickla och borsta och gliiid!
-----------------------

En klassisk äpplen-päronjämförelse. Varför fortsätter du att göra bort dig, Tony? Kan du ge ett (1), enda argument för varför Swix proffsvallare skulle anstränga sig för att för göra ett par stålsicklade skidor – i en jämförande test mellan den egna produkten och paradigmsprängande konkurrent – riktigt bra? Förstår du inte hur icke trovärdigt deras test är?

Och går det inte att vända på argumentet? Hur ska vi enkla vanliga Kalle Anka-åkare kunna valla skidorna på samma sätt som Swix proffsvallare och därmed uppnå samma fantastiska gliiiiid? Tack för att du påpekar detta.

Om Swixtestet skulle gjorts bra (och jag missar säkert en del), skulle man tagit:
· ett stycke märkesoberoende proffsvallare som får färdigställa vallaskidorna.
· ett stycke Leonid själv eller motsvarande som får kuzminsickla.

· glidtest före, mitt i, och efter långa åksträckor utan rengöring, motsvarande flera mils åkning (helst upp emot 10 mil) .
· teståkare utan misstanke om jäv.
· testkontrollanter utan misstanke om jäv.
· anonyma skidpar.

Dessutom skulle jag vilja se en kalkyl som tar in TRE faktorer:

1) Glid över korta och långa sträckor
2) Ekonomi
3) Tidsåtgång

De två sista nämns såklart inte alls i Swix vetenskapliga undersökning – men för kalle anka-åkaren är det två helt klart väsentliga parametrar. Kalle anka-åkarna är för övrigt din största kundstock, så jag förstår att du slåss med näbbar och klor för att misstänkliggöra ett billigare och minde prylfixerat alternativ som ger ett helt ok glid.

Det är där din argument brister: du skränar om bästa glidet – något som bara berör den extrema eliten, men du säljer till, ska vi gissa 95%, Kalle Anka och hans okunniga vänner?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

Stålsickling
Swix proffsvallare som vallar tusentals skidor per säsong grejjar inte att sickla kuzmin säkert hur skall då ni som inte är proffs klara ut det? Mycket enkelt att förstöra ett par skidor...köp CH8 värm in låt kallna sickla och borsta och gliiid!
-----------------------

Jag var själv lite orolig för om jag skulle fixa att stålsickla ett par skidor men ble förvånad över hur enkelt det var och hur fin yta det blev. Inte alls svårt och förstöra skidorna är det inte tal om iaf inte med Kuzminsickeln men det kanske inte är den som använts. Det är nog lika lätt att förstöra skidorna med en vass plexisickel när man vallar.

Redigerat av kustlöparen, 29 oktober 2008 - 21:22 .

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 121 inlägg

Stålsickling
-----------------------

Jag var själv lite orolig för om jag skulle fixa att stålsickla ett par skidor men ble förvånad över hur enkelt det var och hur fin yta det blev. Inte alls svårt och förstöra skidorna är det inte tal om iaf inte med Kuzminsickeln men det kanske inte är den som använts. Det är nog lika lätt att förstöra skidorna med en vass plexisickel när man vallar.

Jag kan bara hålla med kustlöparen. Vet inte hur många år jag försökt bli bra på att valla utan att riktigt få till det, och har tappat räkningen på hur många gånger jag sett förändringar i belaget som skvallrat om att jag värmt på lite för mycket med vallajärnet. För att inte nämna de där vit-grå fläckarna i belaget som alltid dyker upp igen bakom hälen efter några mils åkning på alla längdskidor jag någonsin haft och oavsett hur mycket jag ansträngt mig för att värma in närmast perverst mycket glidvalla (hade kanske kunnat undvikas med expert-stenslipning på riktig monsterslip (?) som inte jag har tillgång till, men det hjälper ju inte mig).

När jag inköpt mina första riktiga stålsicklar kollade jag instruktionerna på Kuzmins hemsida, gjorde likadant och det bara funkade. Enda egentliga "problemet" var att det tog en sjukesikes tid att sickla bort stenslipningen överallt. Dels på grund av ojämnheter i belaget som tog ett tag att jämna till och dels för att jag då ännu inte insett att sickeln för grov struktur tar bort mer belag så att det går fortare om man börjar med den.

Men jag har ännu aldrig ens varit i närheten att repa eller förstöra något belag. Så som jag ser det så käns det närmast omöjligt att tolka Pölders uttalande som någonting annat än en regelrätt idiotförklaring av Swix proffsvallare. =)
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Tony har fått assistans av någon som kallar sig Dalkungen! Festlig kille! :) Arg också. Och det konstiga är att han skriver precis som Tony. Ni kan jämföra själv. Är det något slags symptom på för mycket vallaväcksniffande eller är det möjligen så att, nä det vore väl alldeles för lågt? :lol:

Citat:
"Vad ska man säga verkar som att nån blivir riktigt mycket knull...ad i röven vad gäller en jävla stål sickel det är tragiskt att läsa allt skit du skriver"
----------------
Hårda ord! Någon i Dalarna har pimplat för mycket bananlikör ikväll. Stackarn. ;)

Jag är för övrigt inte Carolus i Tonys blogg, jag är timjan.

Mr Hyde:s inlägg

Redigerat av Boletus, 29 oktober 2008 - 22:27 .

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 121 inlägg

Om Swixtestet skulle gjorts bra (och jag missar säkert en del), skulle man tagit:
· ett stycke märkesoberoende proffsvallare som får färdigställa vallaskidorna.
· ett stycke Leonid själv eller motsvarande som får kuzminsickla.

· glidtest före, mitt i, och efter långa åksträckor utan rengöring, motsvarande flera mils åkning (helst upp emot 10 mil) .
· teståkare utan misstanke om jäv.
· testkontrollanter utan misstanke om jäv.
· anonyma skidpar.
...

Bra konstruktivt inlägg!
(Såna är alltid intressantare än personangrepp och/eller pajkastning. :) )
Jag var själv inne på liknande tankegångar under kvällens träningspass och många gånger tidigare. Inte så realistiskt för skulle nog vara svårt att få rätt experter att vilja/våga ställa upp och lägga ned all tid och arbete som en riktigt råseriös test skulle kräva, man drömma går ju alltid... Tänkte ungefär som följer. Låt nån riktig expert välja ut så likvärdiga skidpar som möjligt. Lotta ut vilka av de likvärdiga paren som skall få vilken behandling. Låt t ex Kuzmin preparera ett av dem för dagens före. Låt Primateria-gänget med Ronnie Löf i spetsen preparera ett anant par som Ronnie tycker skulle duga för en topp 40-placering i Vasaloppet. Låt t ex Pölder, Swix, Ski-Go eller vilka andra som vill och vågar ställa upp slipa och preparera sina par enligt komstens alla regler. Sedan ordentlig test som Boletus skrev. Och helst upprepa flera gånger i samma före och gärna rotera runt skidparen mellan de deltagande (så ingen kan påstå att just de de fick sämre skidor att jobba med).

En anna sak:
En sak som nästan förvånade mig lite efter den sammanstälning av Skidforumtester som Lars-Erik, Stefan och jag gjorde i rapport-form var att ingen vallatillverkare tog fasta på slutsatsen där att vissa tester indikerade att även stålsicklade belag skulle kunna få bättre glid efter glidvallning. Om vi för ett ögon blick antar att det är så (är ju aldrig bevisat och jag kan tänka mig att t ex Ronnie Löf kanske skulle hävda motsatsen) så hade det ju varit en baggis för t ex Ski-Go att direkt och en gång för alla göra några riktigt råseriösa storskaliga tester av stålsicklat med resp utan glidvalla och redovisa (eventuellt med något "egentligen tycker vi stenslining är bättre, men om ni ändå envisas med att stålsickla så..."-argument om de finner det nödvändigt) som argument för att man skall köpa deras vallor oavsett om man kör på stenslipade eller stålsicklade skidor. I Swix-rapporten finns nu en sådan slutsats med, men det är nog första gången jag sett någon vallatilverkare ens bemöda sig med att försöka framföra ett sånt argument. Nu gissar jag bara hej vilt, men kan det kanske vara för att de är rädda att om folk väl tar steget att stålsickla istället för att stenslipa så är det ej längre något måste att glidvalla och då blir glidvallning kanske mer något som bara de mer seriösa gör åtminstone i tävlings-sammanhang, men som de stora massorna bara glatt struntar i och utan att glida speciellt dåligt för det?

Tillägg: Kul i alla fall att både Pölder och Swix gett sig in i debatten (och kul att se att Pölder kan tona ned rallarsvingarna lite om han verkligen vill :) ). Själv kan jag mycket väl tänka mig att stenslipat och vallat enligt konstens alla regler kan ge bästa glidet i diverse fören, men är tveksam till att motionsåkarna har något att hämta där och i och med att det åtminstone finns minst en topp 40-åkare i Vasaloppet som klarar det utan glidvalla så tror jag skillnaderna mellan stenslipat och stålsicklat är rätt små även uppe på elitnivå, så delvis därför tycker jag de flesta försök att tiga ihjäl stålsicklingsalternativet eller att försöka vifta undan det som nonsens faller platt till marken direkt. Kraftigare och mer sakliga argument än så behövs. Trist för de som lever på stenslipning och/eller vallaförsäljning förstås, men utvecklingen går ju frammåt ändå... Och positivt för oss åkare att slippa en del "måsten" och utgifter. =)

Redigerat av Niklas, 29 oktober 2008 - 23:08 .

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Klart de är rädda. Det är ju Kejsarens nya kläder, detta. Faktiskt det bästa exemplet man hört talas om på många sköna år. Men när dogma utmanas så blir det strid, därför att de gamla experterna och de som skor sig på dogmerna, hellre dör än överger den position som är basen för deras ekonomiska och anseendemässiga position.

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
Vallatillverkarnas trovärdighet är minst sagt låg. Det finns flera exempel på rena humbugen där vi konsumenter har blivit helt vilseledna. Några exempel:

- Mätta belaget!
Stenslipa för att göra porerna skall öppna sig och göra belaget mottagligt för paraffin. (Detta hävdas fortfarande).
Hur länge har man inte trott på det och gödslat med glidvalla?
Sanningen = det finns inga porer i vilka valla kan tränga in i. Det bekräftas av belagstillverkarna själva.

- Användandet av underlagsvalla!
Det finns olika argument varför man skall använda detta. Ett är att "blocka" mot den grund-/mättningsvalla som skulle finnas inträngt i belaget. Varför skall man då mätta (och borsta!) typ 10 gånger om den ändå skall vara inblockad??
Ett annat argument är att den skall fungera som vidhäftare till den "dagsaktuella vallan". Den skulle göra att vallan helt enkelt inte eroderar bort lika lätt. Om det vore sant, vad gör då återigen mättningsparaffinet för nytta? Mycket motsägelsefullt sägs det ändå att allt eftersom som vallan slits bort kommer belaget att successivt "svettas" ut paraffin som finns i belagets porer. Hur går det ihop med "blocket"? Jag fattar i allafall inte.

Vi måste helt enkelt inse att detta inte är seriöst och att vi tyvärr har lagt ned en massa onödiga pengar på paraffiner.

Men....varför får man ändå skidorna att gå så pass bra med paraffiner och speciellt med pulver?

Vad gäller den hårda underlagsvallan så har den den egenskapen att när den sicklas av så att det sprätter ordentligt så rycker den med sig mycket av mikrohåren. Nyslipade skidor skall behandlas på detta sätt. Då undviker man de "gråa" belag som många har upplevt. Sådana skidor glider mycket dåligt.
Har man slarvat med denna behandling, så funkar det ändå bra (ett tag) med paraffiner då de binder mikrohåren och ger en slät och fin yta efter noggrant borstande. Men så fort paraffinet har eroderat bort framträder håren igen vilket vittnas av ett grått belag. Skidor som inte blir gråa är helt enkelt inte så håriga. Jag är övertygad det hänger ihop detta sätt.

Pulver då? Jag kan själv intyga att jag haft sjusärdeles bra glid med pulvervallning. Här spekulerar jag bara i varför det är så konkurrenskraftigt:
- Det är hårt och sitter hårt i belagsytan, vilket gör att det räcker väldigt länge.
- Fluoret har utomordentliga lågfriktionsegenskaper och har hög hydrofobicitet.

Jag är inte helt övertygad om att sickling (+polering) vinner över pulver. Jag hoppas kunna fortsätta testa i vinter.

Min uppmaning till alla nyfikna, öppna och oinskränkta längdåkare:
Prova själva innan ni uttalar er så självsäkert! Bilda er egen uppfattning och dela med er till oss andra. Slutligen, lyssna med kritiska öron till vallagudarna och deras profeter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar