Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bystrm trivs nr han ntligen ftt samla sitt landslag

Johan Eriksson r tillfrordnad VD fr Vasaloppet

Landslaget r ntligen p sommarens frsta lger

Anton Karlsson en sekund fre Marcus Johansson

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix

• Vänligen logga in för att kunna svara
240 svar till detta ämne

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg
Otroligt mycket tro här! Inte mycket nya sickelstudier från alla sickelfrälsta heller. Att en stålbit kan vålla så mycket kärlek och valla så mycket hat är för mig en gåta. Men det klart att när för alla sickelfrälsta både Satan och Djävulen (Swix och Pölder) slår sig ihop (med en för mig otroligt medioker sak det må erkännas), verkar alla troende få utlopp för sin inneboende skrivklåda! ;) Allt detta, inklusive Swix, har för mig inte fört frågan framåt en mm.

(Från en som har sin Kuzmin bredvid alla fluorcarboner - men där det senare är av större intresse!)

Redigerat av Dunderklumpen, 30 oktober 2008 - 00:17 .

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Kan vi inte bara bestämma oss för att vänta och se om det verkligen kommer en riktig, oficiell rapport så kan vi göra en seriös värdering och validering av denna?

glidaren

glidaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg
jag måste bara skriva några tänkvärda ord. Oavsett om ni kör vallat eller ovallat lär ni bedöma om ni är nöjda med era prestationer i skidtävlingarna.
Mest avgörande är era skidors spannprofil och struktur och hur ni fästvallat. Är otroligt svårt att jämföra glid mellan fästvallade skidor och utröna vad som gör att mina skidor glider bättre eller sämre i ett lopp. Om ni stålsicklar era skidor och märker att ni fått bättre resultat i loppen var då nöjda med det och tro på det. Då kan ni lägga mer tid på träning och bli ännu bättre.
Ni som vallar och känner att ni tror mer på det kan lägga mer tid på att jobba med skidorna för att få dom ännu bättre. För båda alternativen gäller dock att det är viktigare att ni anpassar skidor, struktur och fästvalla till rådande före. Där kan ni tjäna massor.
Vi kommer aldrig kunna säga att det gör x % med den ena eller andra metoden.
Jag efterlyser mer diskussion om hur en bra skida ska se ut för resp före så vi slipper bli pålurade skräpskidor i butikerna. Här är det bara massa hysch hysch när man pratar med erfaret folk. Finn2 måste kunna bidra då han verkar veta allt .Vill veta hur tryckpunkter etc ska se ut på en bra skida i olika fören och hur strukturval påverkas av tyngdkraften på anliggningsytan etc. Vidare vill jag ha mer diskussion om strukturval för olika fören.
Till sist , den optimala fästvallningen, fäste och bra glid. Valla olika fästvallor på vardera sidan om mittskåran och anpassa teknik ....mer mer mer

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Självklart är allt det du skrev intressanta och önskvärt, glidaren. Jag skulle bara vilja påminna om att denna tråd startade när Pölder gick ut och påstod att "myten Kuzmin" som till stor del är en bluff....OCH DET ÄR BEVISAT NU", kallat folk "kalle anka-åkare" och skriver inlägg med versaler "SLUTA STÅLSICKLA".

Om vi stannar upp två sekunder och begrundar det hela, så är det väldigt – och då menar jag väldigt – hårda ord från en kille som anses vara en av de stora i branschen. Jag blev själv alldeles paff. Det var en direkt utmaning, en käftsmäll på oliktänkande, en kastad handske. Jag antar gärna utmaningen.

Samtidigt är jag inte långsint. Antingen gör herr Pölder en pudel och ber om ursäkt för sina, möjligen i affekt skrivna ord, eller så tänker jag fortsätta vara mycket kritiskt till både honom, hans affärsverksamhet och allt han överhuvudtaget skriver och säger. Och ta varje tillfälle att påpeka det för alla som vill lyssna.

När Pölder skriver sådana onyanserade och faktiskt direkt lögnaktiga saker på sina blogg, så gör han det ju för att han vill påverka läsaren. Jag tycker inte han ska få skrävla oemotsagd. Han startade det hela, och satte ribban på en riktigt oseriös nivå. Då är det där som striden ska föras, tills han själv tar sig i kragen, börjar lyssna på argument från alla läger och slutar gå på med tungotal som en sektledare.

Redigerat av Boletus, 30 oktober 2008 - 09:12 .

glidaren

glidaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg
Håller fullständigt med. Herr Pölder startar ett krig här som han snarare förlorar anseende på. Kanske var fel att skriva mina funderingar under den här tråden. Jag kanske ska starta nya trådar i stället. Jag är bara så trött på att all energi läggs på parameter nr 4 när det finns 3 viktigare parametrar för bra skidor.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Nej då. Skriv på bara. Jag har inga åsikter om det. Ville bara tala om varför jag startade tråden och att jag faktiskt tycker att den är berättigad.

@deas: Kommer det alltså en "större" officiellt rapport från Swix? Var framgick det någonstans? Jag måste ha missat det. Jag trodde det var rapporten i sin helhet som postats hos Pölder.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

kul att vi fått igång en diskussion...jag kanske uppfattas som kaxig men jag är inte så kaxig som jag låter men jag står för det jag säger och skriver...det borde fler göra härinne och inte gömma sig bakom några konstiga nick...stå för vad ni skriver och lämna ut ert namn...tänker inte föra någon diskussion med "ett spöke" som kastar skit eller dylikt pga att han kan gömma sig bakom ett nick...visa vem ni är istället som Stefan Sand alltid gör, då kan vi föra en livlig korrekt diskussion om saker och ting om både rätt och fel

Kul att du är här på skidforum och diskuterar . Framför allt kul att du verkar ha en vilja att dikutera saker och ting seriöst och sakligt (även om en brandfackla eller lite raljerande ibland kan pigga upp debatten), fast du får räkna med att bli ifrågasatt oavsett om det gäller val av kallingar eller vallning:)

Du kan ju alltid klicka på profilinfon om du vill veta mer om någon.
Även om det används nick så vet man ganska mkt om ganska många här efter ett tag.

1. Jag håller med Kustlöparen att det är kul att vi äntligen fått Tony Pölder på tråden. Han är givetvis mycket kunnig på många sätt även om han fått det här om stålsickling helt om bakfoten.

Anm : JAG hävdar att det numera tom. har BEVISATS att stålsickling fungerar mycket bra som alternativ till traditionell glidvallning t.ex. på Vasaloppet för oss motionärer (se den rapport jag, Stefan Sand och Niklas Grip producerade efter tester av både anonyma och icke anonyma deltagare på skidforum, min tråd nedan, och alla andra inlägg på detta forum, skidkvällar etc., Kuzmins Licavhandling, övriga uppsatser och sickel, Professor Sture Hogmark och hans forskargrupps verksamhet på detta område, Nya Primateriasickeln och de tester och vetenskaplig verksamhet som lett fram till den, Ronnie Löfs framfart i Vasaspåret)

2. Till Tony

A. Min rekommendation är att du tar till dig denna enkla sanning och din trovärdighet kommer att återupprättas, kanske tom. förstärkas.
B. Jag håller med dig om att det givetvis ökar trovärdigheten att visa sitt riktiga namn även om det kan leda till andra olägenheter. Även JAG (inte bara Stefan Sand) gick ju direkt ut med min riktiga identitet.

Men som sagt kul att du nu både vågar och vill vara med i den debatt som förmodligen kommer att starkt påverka framtiden för oss inbitna skidmotionärer (och kanske även tävlingsåkare). Om du vill får du gärna kontakta mig privat. Jag har givetvis även annan information du skulle ha nytta av om du öppnar dina sinnen lite.

Vänliga hälsningar

Lars-Erik Persson
Professor i tillämad matematik vid Luleå tekniska universitet och Uppsala universitet
Inbiten skidmotionär med bl.a. 35 genomförda Vasalopp och 9 öppna spår (bland annat de 8 senaste loppen på SAMMA stålsicklade skidor och med utmärkt glid hela vägen)
email: larserik@sm.luth.se, tel 070 3742482

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg
Och vips blev TP av med en handfull kunder! Tänk vad fort det kan gå! Men han skiter nog i köpare som gömmer sig bakom nick förresten. Undrar om "KingarnasKing" är ledigt?

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Till Boletus:
Jag antog det så starkt som han gick ut med trumor, trumpeter och slagorkester! Kommer det ingen rapport så är vi ju tillbaka på samma ruta som för några veckor sedan, att ingen kunnat motbevisa det faktiska studier som gjorts!?

Kommer det en rapport ställer jag upp att tillsammans med några till göra en vetenskaplig bedömning av denna.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Det är ju lite hans stil förstås. Men det ursäktar inte det onyanserade sättet. En flåbuse är en flåbuse även om han föddes flåbuse. Jag har ingen anledning att ha överseende med det. Han är väl inte sju år?

Nytt inlägg som stöder Tony. Skrivstilen ser bekant ut.

Murcas

Murcas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg
Jag tycker det är synd att det blir så'n pajkastning över det hela. Tony P skulle kunna ge en mycket mer nyanserad bild av det hela men man kan ju inte rå för sin personlighet. Som tidigare sagt är Kuzmins grundidé att motionärer vinner så lite på att lägga ner sin själ och en stor del av sin kassa på att få rätt vallning vid rätt tillfälle vilket i det långa loppet hela branschen skulle tjäna på. Lättare att åka = fler som åker. Jag tror på den simpla ekvationen, vilket juuuu även Pölder skulle vinna på. Hur som helst, jag har slutat att välja sida. Jag har valt båda! Ett par skidor är stenslipade, grundvallade och kontnuerligt vallade enligt före, inklusive rillning. Ett annat par är Kuzminsicklade och borstade och rillade vid behov. Min bedömning hittills är att Kuzmin går minst lika bra vilket väger över till fördel då man slipper glidvallandet. Min stora tveksamhet är skidtillverkarnas inställning. INGEN av de stora tillverkarna rekommenderar något annat än paraffinering. Om dom är i lag med vallatillverkarna eller om det verkligen är så, och dom borde ju vara ivriga att sälja "snabbaste skidan", även till oss motionärer. Se bara på på Nordic Ski Racer's hemsida om Salomons skryt över deras belag.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Jag tycker att skojigaste inlägget var han som frågade efter resultatet Modo-Brynäs.
Det blev 6-0 f.ö.

TonyPölder123

TonyPölder123

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
kommentarer kommer att komma på allt som skrivs som inlägg både här och på andra forum angående min framställan/rapport angående att åka vallat kontra stålsicklat. Jag, Swix Norge och Swix Sverige följer/läser alla inlägg och återkommer inom några dagar med "svar på era frågor och påståenden"...går inte att sitta här och svara varje enskild...finns ju de som jobbar och säljer valla på dagarna ;-)...

KingarnasKing

KingarnasKing

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Jag håller med Tony HELT OCH HÅLLET!!!! Han vet vad han TALAR OM! Säg för f-n INTE EMOT. Då kan han bli SUR. Och LEDSEN.

Han är ju för h-ete SNABBAST TILL EVERTSBERG!!!! Visserligen ligger målet i MORA, men det är ju inte TONYS FEL. ELLER????

RYKTET SÄGER ATT OCKSÅ TOKO HAR BEKRÄFTAT SWIX RESULTAT!!! NU KAN NI TA OCH STOPPA UPP ERA RYSKA SMÅ PLÅTBITAR!

Logga sedan snällt in, lägg era ordrar, stenslipa och GLIIIID. 100% GARANTI (till Evertsberg).

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Det låter ju utmärkt. Kan du Tony ta och spalta upp "våra frågor och påståenden" så vi vet vad vi kan förvänta oss? Bara så det inte blir samma visa igen, att vi får svar på frågor och påståenden som ingen ställt.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 166 inlägg
Kära TP och Swix! Då Ni ändå skall ge oss fakta som visar att stålsicklat inte fungerar (stackars humlor som inte förstod att de inte kunde flyga...) så visa oss gärna hur en CH-vallning (lika bra att hålla oss till motionärsnivå eftersom det är dem Ni, iaf du TP enligt egen uppgift, värnar om) kan slå stålsicklat under ett helt Vasalopp, bemöt också studierna som visar på hur miljöfarligt och prestationsnedsättande det är att andas in ångor från vallor och speciellt högfluorsvallor. Och nästa gång Ni demonstrerar stålsickling så kanske det inte är så lämpligt att göra det med en Mora-kniv... Eller jo förresten, det var rätt kul och gjorde bara att det blir ett större intresse! :-) (2 Morakniv/Swixbord under Vasaloppet och 1 bord under de öppna spåren i år!)
Btw så visar enkäter att stålsicklare inte går tillbaka till stenslipat och vallat. Förstår de inte bättre? Och inte är det direkt svårt heller. Förstår de inte det heller?
Sen kan jag berätta att det inte säljs mindre stålsicklar nu, tvärtom!
Jag kan ta fram exakta uppgifter om du vill veta.

Vad man än använder för att ta sig fram på Vasaloppsspåren så hoppas jag att man är nöjd med det. Det är människorna man måste bry sig om.

Och vill Ni minska stålsicklandet så gör Ni oss ÅF av stålsicklar en björntjänst för det skapar bara ett intresse runt sicklarna! :-) Vi har tyvärr inte samma ekonomiska muskler och tackar bara för reklamen! :-)

Ha det bra!
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Swix

Swix

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Kära TP och Swix! Då Ni ändå skall ge oss fakta som visar att stålsicklat inte fungerar (stackars humlor som inte förstod att de inte kunde flyga...) så visa oss gärna hur en CH-vallning (lika bra att hålla oss till motionärsnivå eftersom det är dem Ni, iaf du TP enligt egen uppgift, värnar om) kan slå stålsicklat under ett helt Vasalopp, bemöt också studierna som visar på hur miljöfarligt och prestationsnedsättande det är att andas in ångor från vallor och speciellt högfluorsvallor. Och nästa gång Ni demonstrerar stålsickling så kanske det inte är så lämpligt att göra det med en Mora-kniv... Eller jo förresten, det var rätt kul och gjorde bara att det blir ett större intresse! :-) (2 Morakniv/Swixbord under Vasaloppet och 1 bord under de öppna spåren i år!)
Btw så visar enkäter att stålsicklare inte går tillbaka till stenslipat och vallat. Förstår de inte bättre? Och inte är det direkt svårt heller. Förstår de inte det heller?

Vad man än använder för att ta sig fram på Vasaloppsspåren så hoppas jag att man är nöjd med det. Det är människorna man måste bry sig om.

Och vill Ni minska stålsicklandet så gör Ni oss ÅF av stålsicklar en björntjänst för det skapar bara ett intresse runt sicklarna! :-) Vi har tyvärr inte samma ekonomiska muskler och tackar bara för reklamen! :-)

Ha det bra!

Ja reklam för dina egna produkter har du ju inte direkt haft särskillt svårt att göra själv i detta forum.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 016 inlägg

Ha det bra!

Ja reklam för dina egna produkter har du ju inte direkt haft särskillt svårt att göra själv i detta forum.

Visst blir det reklam för stålsickling, men inga osanningar vad jag kan se. Hade det inte varit för denna, så kallade reklam på skidforumet för hur ett skidbelag funkar, hade jag som förut spenderat en arbetsvecka med mättande och vallande (ojojo vita fläckar, måste valla så belaget inte förstörs) varje vinter fortsatt med det. Så jag är tacksam för denna "reklam". Sedan är det möjligt att jag lägger på flourpulver, eller flourvätska på skidorna till V-loppet, men grundprepareringen blir med all säkerhet annorlunda. Den syftar till att ta bort mikrohår (stålsickling) eller baka in dom och eller rycka loss dom (tradionellt). Stå med vallajärn med CH8 eller CH10 och hålla valla flytande i 60 minuter per skida (före V-loppet kunde man lyxa till det och hålla HF flytande, HF nere i porerna måste vara det optimala), alternativt ännu längre om bastu finns, dom dagarna är över. Jag och dom flesta av oss var lurade av vallaindustrin, minns ett SWIX-diagram (SWIX-vallakatalog 1998 kanske) med upptag av valla i belaget beronde på tid och temperatur.

PS Vad händer med skidorna om det är för varmt i bastun? Fråga Mario...

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
@ enklaresport och basso: det är väl helt ok att prata om sina produkter så länge man inte gastar och idiotförklarar de som tycker annorlunda?

Dessutom går diskussionen inte mot att man ska handla fler Kuzminsicklar, utan att vi ska försöka förstå vad som faktiskt händer mellan skida och snö. Det blir ju alltmer glasklart att det finns intressanta alternativ till att stå med strykjärnet i hand. Kuzminsickeln kan vara en variant för uppnå ändamålsenliga belag. Men den står långt ifrån ensam som en messiansk frälsning från valladimman. Jag sätter min håg till Sture Hogmark och andra vetenskapsmän/kvinnor (?) som inte har någon dold agenda (som vi känner till) och hoppas att ny kunskap ska vinnas, bana ny terräng – som kapten Kirk säger i Star Trek: To Go Where No Man Has Gone Before.

Det är i alla fall min drivkraft: att förstå, söka sanningen, hur det hänger ihop. Min misstänksamma skalle har aldrig känt: "aaaaha, det är så det fungerar!" när jag läst vallaföretagens broschyrer och instruktioner. Bara: "jaså, det är så de vill att vi ska tro".

@ enklaresport: om fluor och vallors giftighet så tycker jag faktiskt att det är en väldigt relevant fundering. Fluor är MYCKET giftigt och reaktivt. Nu när vi har både Swix Sverige och Norge på tråden kan vi ju fråga hur mycket fluor som de olika vallorna innehåller, om det har gjort några vetenskapliga undersökningar som bevisar vallornas ofarlighet eller om de överhuvudtaget funderat på hur giftigt fluor är?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg
SWIX har lite på sin sida om ämnet, produkterna är ofarliga om man följer rekommendationen annars kan de vara farliga enligt SWIX.

http://www.swix.no/e...:0:6294:1:::0:0

Redigerat av kustlöparen, 31 oktober 2008 - 14:16 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar