Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix


Boletus

Recommended Posts

Kära TP och Swix! Då Ni ändå skall ge oss fakta som visar att stålsicklat inte fungerar (stackars humlor som inte förstod att de inte kunde flyga...) så visa oss gärna hur en CH-vallning (lika bra att hålla oss till motionärsnivå eftersom det är dem Ni, iaf du TP enligt egen uppgift, värnar om) kan slå stålsicklat under ett helt Vasalopp, bemöt också studierna som visar på hur miljöfarligt och prestationsnedsättande det är att andas in ångor från vallor och speciellt högfluorsvallor. Och nästa gång Ni demonstrerar stålsickling så kanske det inte är så lämpligt att göra det med en Mora-kniv... Eller jo förresten, det var rätt kul och gjorde bara att det blir ett större intresse! :-) (2 Morakniv/Swixbord under Vasaloppet och 1 bord under de öppna spåren i år!)

Btw så visar enkäter att stålsicklare inte går tillbaka till stenslipat och vallat. Förstår de inte bättre? Och inte är det direkt svårt heller. Förstår de inte det heller?

Sen kan jag berätta att det inte säljs mindre stålsicklar nu, tvärtom!

Jag kan ta fram exakta uppgifter om du vill veta.

 

Vad man än använder för att ta sig fram på Vasaloppsspåren så hoppas jag att man är nöjd med det. Det är människorna man måste bry sig om.

 

Och vill Ni minska stålsicklandet så gör Ni oss ÅF av stålsicklar en björntjänst för det skapar bara ett intresse runt sicklarna! :-) Vi har tyvärr inte samma ekonomiska muskler och tackar bara för reklamen! :-)

 

Ha det bra!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kära TP och Swix! Då Ni ändå skall ge oss fakta som visar att stålsicklat inte fungerar (stackars humlor som inte förstod att de inte kunde flyga...) så visa oss gärna hur en CH-vallning (lika bra att hålla oss till motionärsnivå eftersom det är dem Ni, iaf du TP enligt egen uppgift, värnar om) kan slå stålsicklat under ett helt Vasalopp, bemöt också studierna som visar på hur miljöfarligt och prestationsnedsättande det är att andas in ångor från vallor och speciellt högfluorsvallor. Och nästa gång Ni demonstrerar stålsickling så kanske det inte är så lämpligt att göra det med en Mora-kniv... Eller jo förresten, det var rätt kul och gjorde bara att det blir ett större intresse! :-) (2 Morakniv/Swixbord under Vasaloppet och 1 bord under de öppna spåren i år!)

Btw så visar enkäter att stålsicklare inte går tillbaka till stenslipat och vallat. Förstår de inte bättre? Och inte är det direkt svårt heller. Förstår de inte det heller?

Sen kan jag berätta att det inte säljs mindre stålsicklar nu, tvärtom!

Jag kan ta fram exakta uppgifter om du vill veta.

 

Vad man än använder för att ta sig fram på Vasaloppsspåren så hoppas jag att man är nöjd med det. Det är människorna man måste bry sig om.

 

Och vill Ni minska stålsicklandet så gör Ni oss ÅF av stålsicklar en björntjänst för det skapar bara ett intresse runt sicklarna! :-) Vi har tyvärr inte samma ekonomiska muskler och tackar bara för reklamen! :-)

 

Ha det bra!

Ja reklam för dina egna produkter har du ju inte direkt haft särskillt svårt att göra själv i detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Kära TP och Swix! Då Ni ändå skall ge oss fakta som visar att stålsicklat inte fungerar (stackars humlor som inte förstod att de inte kunde flyga...) så visa oss gärna hur en CH-vallning (lika bra att hålla oss till motionärsnivå eftersom det är dem Ni' date=' iaf du TP enligt egen uppgift, värnar om) kan slå stålsicklat under ett helt Vasalopp, bemöt också studierna som visar på hur miljöfarligt och prestationsnedsättande det är att andas in ångor från vallor och speciellt högfluorsvallor. Och nästa gång Ni demonstrerar stålsickling så kanske det inte är så lämpligt att göra det med en Mora-kniv... Eller jo förresten, det var rätt kul och gjorde bara att det blir ett större intresse! :-) (2 Morakniv/Swixbord under Vasaloppet och 1 bord under de öppna spåren i år!)

Btw så visar enkäter att stålsicklare inte går tillbaka till stenslipat och vallat. Förstår de inte bättre? Och inte är det direkt svårt heller. Förstår de inte det heller?

Sen kan jag berätta att det inte säljs mindre stålsicklar nu, tvärtom!

Jag kan ta fram exakta uppgifter om du vill veta.

 

Vad man än använder för att ta sig fram på Vasaloppsspåren så hoppas jag att man är nöjd med det. Det är människorna man måste bry sig om.

 

Och vill Ni minska stålsicklandet så gör Ni oss ÅF av stålsicklar en björntjänst för det skapar bara ett intresse runt sicklarna! :-) Vi har tyvärr inte samma ekonomiska muskler och tackar bara för reklamen! :-)

 

Ha det bra![/quote']

Ja reklam för dina egna produkter har du ju inte direkt haft särskillt svårt att göra själv i detta forum.

Visst blir det reklam för stålsickling, men inga osanningar vad jag kan se. Hade det inte varit för denna, så kallade reklam på skidforumet för hur ett skidbelag funkar, hade jag som förut spenderat en arbetsvecka med mättande och vallande (ojojo vita fläckar, måste valla så belaget inte förstörs) varje vinter fortsatt med det. Så jag är tacksam för denna "reklam". Sedan är det möjligt att jag lägger på flourpulver, eller flourvätska på skidorna till V-loppet, men grundprepareringen blir med all säkerhet annorlunda. Den syftar till att ta bort mikrohår (stålsickling) eller baka in dom och eller rycka loss dom (tradionellt). Stå med vallajärn med CH8 eller CH10 och hålla valla flytande i 60 minuter per skida (före V-loppet kunde man lyxa till det och hålla HF flytande, HF nere i porerna måste vara det optimala), alternativt ännu längre om bastu finns, dom dagarna är över. Jag och dom flesta av oss var lurade av vallaindustrin, minns ett SWIX-diagram (SWIX-vallakatalog 1998 kanske) med upptag av valla i belaget beronde på tid och temperatur.

 

PS Vad händer med skidorna om det är för varmt i bastun? Fråga Mario...

Link to comment
Share on other sites

@ enklaresport och basso: det är väl helt ok att prata om sina produkter så länge man inte gastar och idiotförklarar de som tycker annorlunda?

 

Dessutom går diskussionen inte mot att man ska handla fler Kuzminsicklar, utan att vi ska försöka förstå vad som faktiskt händer mellan skida och snö. Det blir ju alltmer glasklart att det finns intressanta alternativ till att stå med strykjärnet i hand. Kuzminsickeln kan vara en variant för uppnå ändamålsenliga belag. Men den står långt ifrån ensam som en messiansk frälsning från valladimman. Jag sätter min håg till Sture Hogmark och andra vetenskapsmän/kvinnor (?) som inte har någon dold agenda (som vi känner till) och hoppas att ny kunskap ska vinnas, bana ny terräng – som kapten Kirk säger i Star Trek: To Go Where No Man Has Gone Before.

 

Det är i alla fall min drivkraft: att förstå, söka sanningen, hur det hänger ihop. Min misstänksamma skalle har aldrig känt: "aaaaha, det är så det fungerar!" när jag läst vallaföretagens broschyrer och instruktioner. Bara: "jaså, det är så de vill att vi ska tro".

 

@ enklaresport: om fluor och vallors giftighet så tycker jag faktiskt att det är en väldigt relevant fundering. Fluor är MYCKET giftigt och reaktivt. Nu när vi har både Swix Sverige och Norge på tråden kan vi ju fråga hur mycket fluor som de olika vallorna innehåller, om det har gjort några vetenskapliga undersökningar som bevisar vallornas ofarlighet eller om de överhuvudtaget funderat på hur giftigt fluor är?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte riktigt förstå varför Swix eller Pölder överhuvudtaget bryr sig om att argumentera emot stålsicklingen om det är bra eller inte.

För fungerar det inte bättre eller lika bra som med valla så är det väl ingen som fortsätter att bara sickla utan går tillbaka till vanlig vallning.

 

Jag har köpt en sickel i år och tänker prova men att det skulle gå fortare än med vanlig vallning har jag inte trott förrän jag läste Swix märkliga testrapport, för en sådan tillrättalagd och vag rapport gör mig väldigt misstänksam om tillförlitligheten i den.

Link to comment
Share on other sites

... Det är ju från evertsberg stålsicklingen verkligen kommer till sin rätt!

Denna otroliga sanning är något jag retat mig på.

 

Det är förvisso länge sedan jag läste K rapport, men om jag minns rätt så var hans vetenskapliga argument inte många hårstrån bättre än Swixarnas. Om jag kommer ihåg rätt så körde han med ljusa belag och försökte optiskt se smuts som fastnat. Från detta samt från främst K egna tester kommer den otroliga sanningen att stålsicklat glider bättre än glidvallat efter en viss tid.

 

Skulle inte en vettig molekylärkemist kunna gå in och titta på bindningsstrukturer för rent belag kontra olika typer av valla. För om nu detta är den viktiga fördelen av sicklat belag, tycker jag denna forskning i så fall är intressantare än Hogmarks i Uppsala.

 

Jag citerar mig själv från annan plats

"Smuts är opolärt, så även glidvallor. Därför binder smuts mot glidvallan. Men belaget är också opolärt, och då blir det lite svårare kemi. Nämligen hur bindningsstrukturerna skiljer sig åt vad gäller ett paraffinerat belag mot ett oparrafinerat. Detta har jag inte sett några studier på. Men visst finns det tillfällen då smutsiga spår förstör även för eliten. (Var det inte i Holmenkollen senast?) Så frågan tycker jag är intressant."

 

Men för alla ni som tror att ni glider bättre från Evertsberg på era sicklade skidor - fortsätt tro på det. Placeboeffekten ska man inte föringa...

Link to comment
Share on other sites

... Det är ju från evertsberg stålsicklingen verkligen kommer till sin rätt!

Denna otroliga sanning är något jag retat mig på.

...

Jo alltid frestande att förenkla men sanningen är ju oftast mer komplicerad och både stenslipat och stålsicklat kan ju bevisligen ge riktigt bra glid ända till Mora oavsett om man är elitåkare eller led 12. Finns ju fina motexempel som direkt fäller alla försök att klassa endera metoden som värdelös' date=' så alla såna försök faller ju platt till marken. Är ju mer en fråga om hur mycket tid och pengar man vill lägga ned, om man känner någon "demonslipare" eller får hålla tillgodo med enklare alternativ, o s v.

 

T o m när jag hade klara problem med grå-vita ytor bakom hälen på stenslipade skidor så har jag glidit bra hela vägen till Mora, tack vare bra vallatips och ett evigt mättade, borstade, putsade, toppade med dubbel pulvervallning och putsade till man nästan kunde spegla sig i belaget (jag var som regel alltid först in och sist ut ur vallaboden dagen före VL). På de skidorna tror jag dock det går att få till minst samma glid med betydligt mindre arbete med sickel, riller/strukturverktyg och putsning. Kanske kan glidet toppas ytterligare med glidvalla. Kanske hade en "demonslipning" + efterbehandling kunnat ge ännu bättre glid , eller så inte, eller så är skillnaderna så små att de kvittar för de flesta och det är lika bra att välja enklaste och billigaste varianten och lägga sin energi på annat istället.

 

Vill man verkligen [i']veta[/i] hur stor/liten skillnaden är så hjälper det inte att munhuggas, utan då är det bara utförliga tester som gäller, och vill man veta vad som glider bäst ända till mora så grävs att varje testpar glider 9 mil. Har någon resurserna, viljan och tiden att göra en sån test så vore det väldigt intressant... =)

 

Att bara munhuggas med lättavfärdade nonsensargument är mest bara tröttsamt. :)

 

Och för tvättäkta motionärer som kanske inte ens åker VL utan bara vill åka skidor med fäste, glid och minsta möjliga förarbete så ser jag ingen vits över huvud taget att rekommendera stenslipning, mättning, glidvallning, skyddsparafin över sommaren o s v, men misstänker att det är vad de flesta skidköpare får höra i butiken.

 

Nä nog tjatat nu, fram för mer tester istället. =)

Link to comment
Share on other sites

En anledning till att det finns "nickalternativet" dvs signatur är att alla har inte så bra självförtroende att de vill stå där med sitt namn. Sålänge man håller sig till forumets regler och inte ägnar sig åt personangrepp, tycker inte jag det spelar någon roll om personen skriver under sign. (med tiden anar man nog ändå vem som finns bakom sign.):rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

ska ju inte öppna munnen ...hade jag juuu bestämt innan jag fått svar/hjälp från SWIX med att svara på allt som blivit här.....men vi åkte ur curlingtävlingen i sumpan tidigt så jag sitter här o tittar på New York marathon i min ensamhet...o skriver på min blogg...

en sak vet jag....belag tar åt sig mer lort än valla...det är testat.....att en del upplever sicklat bra från Evertsberg...ler....oftast från E så är det ju konstsnö...på den riktiga snön som då oftast finns innan E så kan jag med säkerhet säga att valla alltid går bäst...men då finns det inte så många utförslöpor att jämföra med/mot kollegor som glider bredvid

Link to comment
Share on other sites

...belag tar åt sig mer lort än valla...det är testat...

Nja... belag tar nog åt sig mindre smuts en än valla, MEN en ordentligt grundpreparerad och vallad skida hålls i slutändan renare. Vallan slits nämligen och med den följer också smutsen. Den vallade skidan har en bättre förmåga att göra sig av med smuts än ett belag utan valla. Problemet kommer när vallan slitits bort och kvar finns den stenslipade ytan som är aningen sämre än en stålsicklad. Först DÅ kan stålsicklingen konkurrera med vallning+stenslipning. Den stenslipade har dock oftast en bättre strutktur vilket betyder att den i detta läge ändå kan glida bättre.

 

// en som äger två stålsicklar men som ännu inte fått dem att glida bättre än valla

Link to comment
Share on other sites

Kul att det kommer norrmän med i debatten! Det är ju greit om du kan tala om hur det står till i Norge när det gäller vallning kontra andra sätt att få glid under skidorna. Tony Pölder verkar vilja få det till att de bara är dumme svensker som stålsicklar – det är vad man brukar kalla desinformation i syfte att nedvärdera sin meningsmotståndare. Härskarteknik alltså. Eller så är Tony okunnig om hur det ligger till i Norge. Man kan tycka att Swix borde ha koll dock, Tony och Swix verkar ju vara såta vänner.

 

Hur har diskussionen gått på www.kondis.no? Kan du sammanfatta?

Link to comment
Share on other sites

Boletus: Jag respekterar dina åsikter, men tycker det är onödigt att importera inlägg till detta forum från "knäppskallar" på TP.s blogg, där får han hålla rent själv. Risken är att debattnivån sänks, vilket vi redan sett ett par ex. på.

Sen måste man ha klart för sig att lika hårt som Tony Pölder satsade som aktiv skidåkare, lika hårt går han in för sitt företag. Det innebär att det är näst intill omöjligt att övertyga honom om något som kan påverka hans försäljning negativt, något som kan utmana det sortiment han säljer. Sportbranchen är mycket tuff, där det gäller att vara hårdhudad om man skall överleva som ensamvarg utan en sportkedja i ryggen.

Den som vunnit på debatten är "sicklingssidan". Jag har tillhört "vallasidan", men efter debatten på det här forumet har jag blivit intresserad att köpa en stålsickel och testa. Frågan är vilken ställning sickeln får i skidsortimentet i slutändan; ett alternativ som gör glidvallning överflödig eller ett komplement till glidvallningen. Om det blir det sistnämnda blir stålsickeln en naturlig del av sportbutikernas utbud i likhet med tapen.:)

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Jag respekterar din åsikt men håller inte med om den. Tony Pölder skrev bland annat om Kalle Anka-åkare, syftandes på de som stålsicklar, och tog sedan bort formuleringen. Om debatten/diskussionen här ska bli förståelig om några veckor, månader eller år, så är det av vikt att alla parametrar finns. Tony kanske lägger ned sin blogg, vem vet. Då skulle det bli väldigt svårt att göra sig en helhetsbild av vad som föranledde denna tidvis ganska hätska och eldiga diskussion. Dessutom lade han själv in sitt blogginlägg i en egen tråd som heter

 

SLUTA STÅLSICKLA

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2722

 

så han själv verkar inte främmande för att dubblera sina blogginlägg.

 

Det finns mer intressant att läsa på Tonys blogg för övrigt. Jag lägger väl upp en enkel länk denna gång då, så inte du Volevodin blir gramse! :)

 

nya trevliga inlägg på Tonys blogg

 

Angående Tonys företagssamhet så tycker jag han gör sig själv en björntjänst. Genom att blint slå ifrån sig eller raljera över de som tycker annorlunda, så tappar han kundernas förtroende. Det är jag helt säker på eftersom det inte krävs så mycket eget testande för att komma fram till att det faktiskt funkar utan tokmättade belag och fluorpulver. Skulle han vara smart så skulle han ta upp stålsickling som en produkt som med väldigt lite ansträngning ger hyggligt glid i de flesta fören. Det ena utesluter ju inte det andra. Antingen går man i första ledet in i framtiden, eller slå släpas man skrikande över gränsen till varje nytt år! :)

Link to comment
Share on other sites

Debatten her i Norge har lignet mye på den i Sverige, men har ikke vært fullt så omfattende. Mange har fått øynene opp for Kuzmin-metoden, men bl.a. på grunn av Swix sin sterke stilling har mange vært skeptiske også. Det har liksom vært opplest og vedtatt at man må steinslipe, mette og helst benytte Cera-pulver for å få gli i sporet.

 

Tony Pølder er nok en dyktig mann, men jeg blir overrasket over hans kategoriske påstander og svart-hvitt framstilling. Helt objektiv kan en vel heller ikke si at den angivelige Swix-rapporten er heller...

Link to comment
Share on other sites

Swix er suverent størst på skimøring i Norge og det samme gjelder i stor grad klær og staver. Swix har bra produkter, men det er ikke sunt hvis et merke blir for dominerende. Jeg har inntrykk av at de i de senere årene har fått mer konkurranse på det norske markedet av bl.a. Rode og SkiGo.

 

Har ikke hørt et dugg om rapporten i Norge og har også søkt på nettet uten å finne den. Synes det er merkelig at Swix i så fall går så stille fram, en skulle tro at de ville ha oppmerksomhet rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske var så att de inte ville ha för stor uppmärksamhet? :) På något sätt får jag känslan av att en viss person gjorde en enorm bastrumma av en liten flöjt (Swix ganska slätstrukna "vetenskapliga undersökning").

 

Vi har ju blivit utlovade svar på alla våra frågor, så det är väl bara att sitta vackert och se vad som kommer från Swix och Pölder. Fast jag kan inte riktigt förstå vad det är som de ska tala om för oss. Men vi får ha ett öppet sinne.

 

Fascinerande att Swix, som startades 1946 av Martin Matsbo och Astra i Sverige, och förvärvades av norska Tiedemanns (tobaksbolag) så sent som 1978, har blivit en sådan genomnorsk angelägenhet. :)

Intressant läsning på Swix hemsida.

Link to comment
Share on other sites

ska ju inte öppna munnen ...hade jag juuu bestämt innan jag fått svar/hjälp från SWIX med att svara på allt som blivit här.....men vi åkte ur curlingtävlingen i sumpan tidigt så jag sitter här o tittar på New York marathon i min ensamhet...o skriver på min blogg...

en sak vet jag....belag tar åt sig mer lort än valla...det är testat.....att en del upplever sicklat bra från Evertsberg...ler....oftast från E så är det ju konstsnö...på den riktiga snön som då oftast finns innan E så kan jag med säkerhet säga att valla alltid går bäst...men då finns det inte så många utförslöpor att jämföra med/mot kollegor som glider bredvid

Jag tolkar detta som att du är av den uppfattningen att sicklat belag kan vara ett bra alternativ vid (blöt) konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...