Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix


Boletus

Recommended Posts

ska ju inte öppna munnen ...hade jag juuu bestämt innan jag fått svar/hjälp från SWIX med att svara på allt som blivit här.....men vi åkte ur curlingtävlingen i sumpan tidigt så jag sitter här o tittar på New York marathon i min ensamhet...o skriver på min blogg...

en sak vet jag....belag tar åt sig mer lort än valla...det är testat.....att en del upplever sicklat bra från Evertsberg...ler....oftast från E så är det ju konstsnö...på den riktiga snön som då oftast finns innan E så kan jag med säkerhet säga att valla alltid går bäst...men då finns det inte så många utförslöpor att jämföra med/mot kollegor som glider bredvid

Jag tolkar detta som att du är av den uppfattningen att sicklat belag kan vara ett bra alternativ vid (blöt) konstsnö.

Ser också att det finns tester som bevisar att belagen samlar mer lort än valla, intressant är de offentliga och/eller publicerade? Isåfall var?

 

Slutsatsen att stålsicklat går bättre i konstnö än i vanlig snö innebär att det alltså finns tester på detta också eller? Borde inte Vasaloppskonstnön vara lortigare än natursnön eftersom den fraktats och körts ut med maskiner, isåfall motsäger ju detta delvis tesen att vallade belag samlar mindre smuts än stålsicklade. Den borde iaf vara lortigare än natursnön. (Dessutom körs ju fler och fler tävlingar på ren eller uppblandad konstsnö så det ju isåfall inte att förringa)

 

 

Nästa resonemang är ju huruvida SWIX kan bevisa att vallat går bättre än ovallat, vi förutsätter att de kan bevisa det vilket inte alls är otroligt.

Hur reagera man på vallafabriken då? Lutar man sig tillbaka och säger vi hade rätt hela tiden och fortsätter som om inget hänt?

 

Eller ställer man sig följande fråga, vi har en produkt som bevisligen är bättre än alternativet men en stor del av våra kunder upplever inte detta utan får bättre eller lika resultat med det sämre alternativet (stålsickeln) och varför är det så?

Har vi varit dela på att visa hur produkerna ska användas eller är det för svårt att använda produkterna på ett sådant sätt att man uppnår optimalt resultat, vi måste alltså jobba vidare med produktutvecklingen och användarvänligheten.

 

För övrigt verkar utvecklingen i skid/vallabranschen var mer fabrikantstyrd än många andra branscher som är mer kundstyrda, dvs man tillverkar vad man vill att kunden ska köpa och inte vad kunden vill ha.

Varför ser man aldrig annonser från vallatillverkare typ "Vi har de mest nöjda kunderna, enligt en en färsk kundundersökning" utan snarare "Våra tester visar att vi har de bästa produkterna"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kan ju också vara så att SWIX-gänget insett att stålsickeln är en konkurent att ta på allvar, de 2 färska stålsicklartrådarna är uppe i 9000 träffar på knappt en vecka och Lars-Eriks gamla monstertråd är uppe i offantliga 113297 visningar.

 

Det visar att det inte bara är några disorienterade knäppskallar som håller på med detta utan att intresset är stort. Av inläggens innehåll och kunskapsnivå att döma finns det också en mängd oerhört kunniga och väl skolade personer och i vissa fall även väldigt duktiga åkare som tagit till sig stålsicklingen.

 

Det räcker alltså inte att stoppa en knapphändig test att stoppa i händerna på handlarna för att argumentera för vallasortimentet.

 

Kanske har det blivit en väckarklocka att även i skidåkarleden finns det tänkande människor och kritiska konsumenter? Kanske är det så att det till viss del är en protest mot branschen som i åratal sålt på oss både det ena och andra?

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

För övrigt verkar utvecklingen i skid/vallabranschen var mer fabrikantstyrd än många andra branscher som är mer kundstyrda, dvs man tillverkar vad man vill att kunden ska köpa och inte vad kunden vill ha.

Varför ser man aldrig annonser från vallatillverkare typ "Vi har de mest nöjda kunderna, enligt en en färsk kundundersökning" utan snarare "Våra tester visar att vi har de bästa produkterna"

He he, nu kunde jag inte låta bli att roa mig med att tänka mig en parallell i mobiltelefonbranschen. Antag att Märket X (en av de stora i branchen) gör en marknadsundersökning och upptäcker att många kunder gått över till Komkurrentens iPhone för att de av ett eller annat skäl upplever att den bättre uppfyller deras behov. Hur skulle märke X bemöta det? Låtsas som att det regnar och försöka tiga ihjäl saken? Idiotförklara alla kunder som gått över till Konkurrenten, kalla dem "Kalle Anka-kunder" i brist på sakligare argument och hänvisa till att "alla som KAN nåt om mobiltelefoner VET att märke X är bäst, vi har testat själva (men dom testerna håller vi hemliga) och vår produkt sopade banan med Konkurrenten!!" Hmmm... Nåt säger mig att det borde finnas någon bättre strategi för att inte tappa marknadsandelar...

Link to comment
Share on other sites

En mycket träffande analys du gör Kustlöparen!

 

Och jag kan bara instämma och le inför det faktum att jag för ett antal år sedan gjorde entré i forumvärlden och retade upp Tony med mina reflektioner om produktutveckling i skidbranschen. Reflektioner som står sig fortfarande och jag häpnar också inför branschens hanterande av Kuzmin rapporten. Det första som dök upp var någon amerikansk chef på Toko som slängde käft utan sakliga argument. Sedan sa väl Karlöf också något i stil med "skit" och lovade bevis. Det tog lång tid att skriva ihop 3 sidor........ Är väl mer ett bevis på vilken backup de haft internt på Swix, inte dirket högsta prioritet!

 

Det ska bli en intressant tid framöver :)

Link to comment
Share on other sites

Om man bläddrar lite i Pölderkatalogerna bakåt i tiden, så kan man inte påstå att han är ointresserad av att ta med nyheter på skidmarknaden, dock under förutsättning att de inte konkurrerar med det övriga sortimentet. Det är väl där skon klämmer ang Kuzminsickeln, den är en risk för försäljningen, som bör elimineras (med Swixrapporten). Är det någon som vet om andra än Kuzmin själv får sälja hans sickel, om alternativet att ta in den i sortimentet existerar överhuvudtaget ?
Link to comment
Share on other sites

nähä...ler..Niklas....du menar väl inte att Boletus har livnärt sig på att sälja stålsicklar...ler...väldigt kul att veta...han är ju väldigt opartisk i frågan...men när det kommer money in i bilden...så ...ja....det är ju en del heta här inne (förutom mig själv)....Boletus säljer...enklaresport säljer....de är rätt aggresiva i sina inlägg...att en del bara orkar säger jag....ang att sälja kuzmin...skulle aldrig falla mig in...skulle jag erbjuda mina kunder "en chans till att förstöra sina skidor"...ånej....vågiga o ojämna och dirtsamlare...jag har blivit erbjuden flera ggr att börja sälja Kuzmin....men som sagt- glöm det...Pölder Sport står för kvalitet-kunskap-service mot sina kunder och genom egna tester o resultat från proffsvallare (läs oxå sådana som skulle kunna stålsickla BÄST I VÄRLDEN) så plockar vi ut mtl och valla som passar våra kunder och som de säkert kan hantera....

återigen Boletus...säljer el har sålt el har kanske försökt sålt stålsicklar men har fått lägga ner...är det därför du är så bitter...misslyckad affär.....eller???

Link to comment
Share on other sites

Förresten...varit i tunneln i 2 dgr nu o testat utrustning och valla...ler....pratade med Swix via tele idag...de håller på att framföra nya svar på "de 7 krigarnas frågor" här...för det verkar ju vara ca 7 stycken aggresiva o positiva kuzminanhängare/ kul att få veta att en del av de tjänar pengar på att famföra kuzminalternativet...asgarvar faktiskt åt er...när jag fick reda på det...kasta inte sten i glashus pojkar...
Link to comment
Share on other sites

Förresten...varit i tunneln i 2 dgr nu o testat utrustning och valla...ler....pratade med Swix via tele idag...de håller på att framföra nya svar på "de 7 krigarnas frågor" här...för det verkar ju vara ca 7 stycken aggresiva o positiva kuzminanhängare/ kul att få veta att en del av de tjänar pengar på att famföra kuzminalternativet...asgarvar faktiskt åt er...när jag fick reda på det...kasta inte sten i glashus pojkar...

Aggresiv? Nä, jag brukar däremot svara med samma mynt. Jag roade mig med att vända lite på dina inledande inlägg. Skulle jag ha skrivit i din anda så skulle jag blivit utslängd men tydligen så bedöms man olika.

 

Och sen är jag ganska säker på att jag är ensam ÅF på det här forumet, det finns inte så många, gubbe! :-)

 

Och i tunneln så lär du fått arbeta dig trött om du skall ha en chans mot stålsicklat och gärna lite rill på det.

 

Garva på du! Jag gör det mest som en hobby för att jag tycker om att hjälpa och jobba med människor. Än så länge så tjänar jag faktiskt inga pengar på det.

Link to comment
Share on other sites

Vad Boletus jobbar eller säljer eller inte vet han bäst själv och har varit öppen med i tidigare inlägg men inget jag lagt på minnet. Tror det handlade om extraknäck på någon turistanläggning e dyl som han bl a postade länk till finfina snö/skidbilder från någon gång. Men känns något sådant viktigt så fråga honom hellre än att lita för mycket på en i detta ämne förvirrad andrahandskälla som jag. =D

 

Hmmm, och mina skidbelag lever i mitt tycke garanterat som farligast när jag är där med vallajärnet och värmer. =)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Man blir ju alldeles matt av Herr Pölders bristande sociala kompetens.

citat från Herr Pölder: "Asgarvar faktiskt åt Er".. Är det ett kundvänligt sätt att sätt att bemöta sina kunder?

Det spelar ingen roll vilken kompetens man har om man inte kan bemöta sina kunder på ett respektfullt sätt.

Jag har tidigare varit och handlat hos Herr Pölder i Nässjö. Då har jag gillat personalen, kunskapen och råden de gett. (Har dock ej träffat Herr Pölder själv).

Att Du Herr Pölder inte kan respektera att alla inte behöver ha det allra bästa glidet vid varje träningstillfälle och kanske förlitar sig på en stålsickel istället. Varför är det så svårt att förstå? Skulle man av misstag nämna att man använder sickeln i butiken skulle Du väl börja "asgarva" och peka på mig?

Nej jag har bestämt mig i alla fall. Jag åker inte till Herr Pölder mer och handlar. Risken finns att man blir förlöjligad och särbehandlad för mina åsikter och min tro på stålsickling som ett alternativ till att glidvalla.

Synd, jag gillade faktiskt butiken och sortimentet, det är kul att gå runt och fördriva en eftermiddag i butiken.

 

Du kanske är grym på skidor och kringutrustning till dessa men Du har glömt en MYCKET väsentilg sak.. RESPEKTEN MOT DINA KUNDER..

Ett gammalt vedertaget talesätt: "Kunden har alltid rätt"..

Link to comment
Share on other sites

en del är roliga här.....Antti-du var en munter typ....inledningsvist förra veckan så skrev jag såhär....

"Nog om detta nu…nu var inledning klar…nu kommer herr Pölder att kasta ur sig lite påståenden och tankar: ...ta det inte så j-kla allvarligt med alla påståenden utan läs o begrunda o dra dina egna slutsatser nu....för du...vi lever i en fri värld och var och en rår om sitt eget liv---eller hur ;-)"

Du Antti...det jag menade var att vi alla får tycka vad man vill...tro det eller ej ..det finns 10-13 st (jag skrev fel igår) som vurmar för stålsickling här...jag gör det inte för det är så enkelt att jag tycker att det är kasst och stor risk för de flesta att förstöra sina skidor...och jag måste ju få tycka det...och likaledes så får de som vill tycka att stålsickling är bra....

och jag får då givetvis tycka synd om er som ger er på det för JAG VET att det inte är lika bra ...men återigen....det är ju min åsikt angående detta + alla som vallar som proffs och som har vallat i 10, 20...ja kankse 30-40 år.

Vissa tror som jag ser att jag skriver detta för ekonomisk vinning...lägg ner det...vallasäljet o allt runt detta är så lite pengar så ni kan inte fatta det. Det vi lever på som specialbutik är def inte vallabiten den är försvinannde liten...that's fact.

Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...ler)

Asgarv för mig Antti är att jag ler och försöker tala om att jag ej står för den åsikten absolut inget nedvärderande...jag är en myche positiv liten skit som alltid försöker fixa o dona så att mina kunder får en bra skidresa så enkelt som möjligt.

Det är bara så...att jag får tycka här att stålsickling är kass, svårare är det ju inte..och skulle jag åka Vasaloppet igen på mellan 3,50 och 4,01 så skulle stålsickeln inte ens vara med i vallaboxen…och skulle jag vilja turista lite runt 8 timmar…så skulle jag dunka på pulver och högfluor så att jag skulle få en så trevlig resa som möjligt.

Tror jag får hjälp av Swix idag….Asgarvar… (det du Antti..ett asgarv till, är det inte härligt, en ny dag, nya utmaningar och lite vallasälj…hoppas du själv mår bra o får en bra dag)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...

 

är dunderklumpen för stålsickling?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...

 

är dunderklumpen för stålsickling?

är öppen för det mesta och i grunden inte något speciellt inbiten stålsicklare, däremot av naturen lat.

 

det som taggar mest är branschens argumentationsteknik med argument liknande, galen ryss-så här har vi alltid gjort-du förstör dina skidor stuket med en viss överlägsen ton utan att på 3år kunnat presentera ett vettigt sakargument då blir man ju klart debattsugen.

Link to comment
Share on other sites

bra med debatt kustlöparen...jäkligt kul och givande blir det...

galen ryss...ler...ja det kanske är ett hårt ord, men jag känner mig galen oxå ibland..ler..rätt sköt faktiskt och vara lite crazy ibland i detta samhälle..inte ta allt så gruvallvarligt....jag menar världen går ju inte under om man stålsicklar sönder sina skidor...ler... Men herr Kuzmin är en speciell man han oxå...och det finns mycket att berätta om honom (vilket jag ej skall göra här) när han var serviceman åt "fru kuzmin"...läs Antonina Ordina. Då kan jag lova att det inte var stålsickling som gällde utan bara gratisvallor från leverantörerna...+ nu så står en del av familjen ute på skidträffar och säljer glidvalla och pulver...inte en enda sickel på försäljningsbordet.

Link to comment
Share on other sites

Det är på detta forum en rättighet för vem som helst att få skriva. Det finns ju några skrivregler som är så självklara att jag tycker det är konstigt att personer inte kan följa dem. Under regel ”Vett och etikett” står:

- Bemöt andra på ett moget och respektfullt sätt.

- Sunt förnuft. ”

Själv tycker jag Pölder borde begrunda dessa rader lite. Men det är väl admins sak ifall en direkt uppmaning behövs. Jag rekommenderar dock en komvuxkurs i svenska språket.

 

Tony verkar däremot klara nedanstående regel utmärkt:

”Reklam

- Egenreklam är inte tillåtet.”

För sämre egenreklam än hans egna inlägg får man nog leta länge efter på Weben. Synd – Kalle var en trevlig prick…

 

Sen tycker jag det där med att skriva under ett ”nick” eller inte, är upp till var och en. Men jag håller med om att det lätt blir lite fel om man driver ett företag och har ett egenintresse i skidbranschen att då skriva under ett ”nick”. Om du störs av att inte veta vem t ex Antti eller jag är, så har båda vi medföljande e-post. Jag har alla ggr utom en svarat på direkta mail. Men det klart att efter dina bemötanden kanske det skulle bli en andra gång.

 

Sen ler jag åt ganska mycket i dina inlägg Tony, så det är väl ömsesidigt att vi lyckas med att roa varandra.

Link to comment
Share on other sites

är dunderklumpen för stålsickling?

Njaej, det är jag nog inte. Dock inte så tokigt som jag trodde. Sickling och vallning har jag gjort mycket, så det är ju konstigt att förkasta allt det man gjorde när man kunde åka skidor på 80-talet. Jag tyckte även att Hogmarks föredrag i fjol var klart intressant. Och det kan mycket väl komma något bra ur detta. Men jag lär nog fortsätta valla, även om stålsickling kommer tillbaka som ett allternativ till stenslipning. Men jag kommer fortsätta dra lite lätt med sickel på kallskidorna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...