Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix


Boletus

Recommended Posts

...skulle aldrig falla mig in...skulle jag erbjuda mina kunder "en chans till att förstöra sina skidor" så plockar vi ut mtl och valla som passar våra kunder och som de säkert kan hantera....

Nya super cera som krävar 165 grader för att lägga på, känns helt säkert för alla motionärer att lägga på, men man kan ju inte vara helt principfast när man kan sälja den för 1800 spänn...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är på detta forum en rättighet för vem som helst att få skriva. Det finns ju några skrivregler som är så självklara att jag tycker det är konstigt att personer inte kan följa dem. Under regel ”Vett och etikett” står:

- Bemöt andra på ett moget och respektfullt sätt.

- Sunt förnuft. ”

Själv tycker jag Pölder borde begrunda dessa rader lite. Men det är väl admins sak ifall en direkt uppmaning behövs. Jag rekommenderar dock en komvuxkurs i svenska språket.

 

Tony verkar däremot klara nedanstående regel utmärkt:

”Reklam

- Egenreklam är inte tillåtet.”

För sämre egenreklam än hans egna inlägg får man nog leta länge efter på Weben. Synd – Kalle var en trevlig prick…

 

Sen tycker jag det där med att skriva under ett ”nick” eller inte, är upp till var och en. Men jag håller med om att det lätt blir lite fel om man driver ett företag och har ett egenintresse i skidbranschen att då skriva under ett ”nick”. Om du störs av att inte veta vem t ex Antti eller jag är, så har båda vi medföljande e-post. Jag har alla ggr utom en svarat på direkta mail. Men det klart att efter dina bemötanden kanske det skulle bli en andra gång.

 

Sen ler jag åt ganska mycket i dina inlägg Tony, så det är väl ömsesidigt att vi lyckas med att roa varandra.

Jag håller med dig Dumderklumpen!

Ett jättebra inlägg som du skrev!

 

 

Jag lämnar debatten med Herr Pölder nu då jag har fått Hans synpunkter på mina åsikter.

Det kan vara så att jag missförstår Dig Herr Pölder, men det är inte lätt att läsa Dina rader med obefintlig meningsuppbyggnad.

Skriftspråket är som bekant inte alls lika nyanserat som talspråket vilket gör att det behövs vissa regler i skriftspråket för att korrespondensen skall framgå tydligt.

Det må vara hänt att jag är en "språkpolis" i 30-årsåldern men jag tycker det är jobbigt att läsa Herr Pölders texter. OBS att det är min högst personliga åsikt.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Här är en länk till den norska tråden på kondis.no:

 

http://kondis.no/forum/viewtopic.php?t=6872&highlight=&sid=32a9239bb06d4ff19f5e90e13bf18c15

 

Även de norrmän som testat verkar vara nöjda, så inte är det bara dumma svenskar som håller på, norrmännen kan de också.

 

Här var en till:

http://www.hamar-skiklubb.no/forum/viewtopic.php?t=37

 

Gemensamt är att glidet blir bättre och bättre efterhand.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

nähä...ler..Niklas....du menar väl inte att Boletus har livnärt sig på att sälja stålsicklar...ler...väldigt kul att veta...han är ju väldigt opartisk i frågan...men när det kommer money in i bilden...så ...ja....det är ju en del heta här inne (förutom mig själv)....Boletus säljer...enklaresport säljer....de är rätt aggresiva i sina inlägg...att en del bara orkar säger jag....ang att sälja kuzmin...skulle aldrig falla mig in...skulle jag erbjuda mina kunder "en chans till att förstöra sina skidor"...ånej....vågiga o ojämna och dirtsamlare...jag har blivit erbjuden flera ggr att börja sälja Kuzmin....men som sagt- glöm det...Pölder Sport står för kvalitet-kunskap-service mot sina kunder och genom egna tester o resultat från proffsvallare (läs oxå sådana som skulle kunna stålsickla BÄST I VÄRLDEN) så plockar vi ut mtl och valla som passar våra kunder och som de säkert kan hantera....

återigen Boletus...säljer el har sålt el har kanske försökt sålt stålsicklar men har fått lägga ner...är det därför du är så bitter...misslyckad affär.....eller???

Fan, här missar man en massa påhopp! :cool: Forumets meddelandefunktion vid nya inlägg verkar vara sporadiskt fungerande. Du har helt fel Pölder, din lille förvirrade forumhackspett.

 

Jag kör själv kuzminsicklat sedan två år eftersom det ger oslagbart bra utväxling mellan prestanda och tidsåtgång. Under vintern åker jag 1,5 mil om dagen ca. Bara för att det är så jävla kul. Skidorna går inte Cera-F-lätt i alla fören, det erkänner jag utan omsvep. Men de går tillräckligt bra, och oftast glider det mycket bra.

 

Jag har aldrig sålt en Kuzminsickel. Jag är fotograf, copy och webbutvecklare och hjälper under vintern vänner i en sportbutik som erbjuder Kuzminsickling och/eller vanlig traditionell glidvallning som tjänst till kunder. Icke heller är jag bitter och har inga som helst ekonomiska intressen av Kuzmin. Jag är till skillnad från dig helt öppen för att ta till mig ny kunskap – medan du verkar vara lika benägen som en som står med betongfötter på botten av the Valla River.

 

Vill du veta vad jag heter, så vi kan slippa dina patetiska antydningar om att de som har nick är fegisar, så är det bara att skicka ett meddelande. Jag är principiellt försiktig med att lägga ut mitt namn eftersom Internet blir allt sunkigare och fyllt av tveksamma personer som man inte vill ha kontakt med. Du väljer vapen, jag väljer platsen.

 

Ser fortfarande fram emot de svar som du skulle leverera. Det enda du har gjort i den här tråden är att visa vem du egentligen är, högljutt manisk ena stunden och förbannat morrande nästa, och jag har svårt att tro att du vunnit många anhängare. Snarare tvärtom. Börja med att skriva som folk och ta bort fingret från punkt-tangenten. Ge fan i att asgarva när du skriver OM folk på forumet. Du skämmer ju ut dig. Fattar du inte det?

 

För att sammanfatta, den enda som har ekonomiska intressen i Kuzmin, är enklaresport. Och han har hållit en befriande låg profil i denna Battle of the Sickel. Du Pölder å andra sidan kan ju skriva att du inte tjänar några pengar på valla och tro att det utan omsvep ska ge dig ett sken av opartiskhet i diskussionen. Jag tror du ljuger ogenerat, och det är betecknande för dig att du tror att människorna här på skidforum ska gå på det. Du är bland normalbegåvat folk nu Tony som säger ifrån när det som serveras dem luktar apa. Umgås du bara med nickedockor och jasägare annars? Hur kommer det sig att du går igång så in i helvete när vi diskuterar kuzminsickling som EN möjlig variant för att få drägligt glid till ett vettigt pris utan att ha en rullande vallabod på dragkroken?

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

nähä...ler..Niklas....du menar väl inte att Boletus har livnärt sig på att sälja stålsicklar...ler...väldigt kul att veta...han är ju väldigt opartisk i frågan...men när det kommer money in i bilden...så ...ja....det är ju en del heta här inne (förutom mig själv)....Boletus säljer...enklaresport säljer....de är rätt aggresiva i sina inlägg...att en del bara orkar säger jag....ang att sälja kuzmin...skulle aldrig falla mig in...skulle jag erbjuda mina kunder "en chans till att förstöra sina skidor"...ånej....vågiga o ojämna och dirtsamlare...jag har blivit erbjuden flera ggr att börja sälja Kuzmin....men som sagt- glöm det...Pölder Sport står för kvalitet-kunskap-service mot sina kunder och genom egna tester o resultat från proffsvallare (läs oxå sådana som skulle kunna stålsickla BÄST I VÄRLDEN) så plockar vi ut mtl och valla som passar våra kunder och som de säkert kan hantera....

återigen Boletus...säljer el har sålt el har kanske försökt sålt stålsicklar men har fått lägga ner...är det därför du är så bitter...misslyckad affär.....eller???

Fan' date=' här missar man en massa påhopp! :cool: Forumets meddelandefunktion vid nya inlägg verkar vara sporadiskt fungerande. Du har helt fel Pölder, din lille förvirrade forumhackspett.

 

Jag kör själv kuzminsicklat sedan två år eftersom det ger oslagbart bra utväxling mellan prestanda och tidsåtgång. Under vintern åker jag 1,5 mil om dagen ca. Bara för att det är så jävla kul. Skidorna går inte Cera-F-lätt i alla fören, det erkänner jag utan omsvep. Men de går tillräckligt bra, och oftast glider det mycket bra.

 

Jag har aldrig sålt en Kuzminsickel. Jag är fotograf, copy och webbutvecklare och hjälper under vintern vänner i en sportbutik som erbjuder Kuzminsickling och/eller vanlig traditionell glidvallning som tjänst till kunder. Icke heller är jag bitter och har inga som helst ekonomiska intressen av Kuzmin. Jag är till skillnad från dig helt öppen för att ta till mig ny kunskap – medan du verkar vara lika benägen som en som står med betongfötter på botten av the Valla River.

 

Vill du veta vad jag heter, så vi kan slippa dina patetiska antydningar om att de som har nick är fegisar, så är det bara att skicka ett meddelande. Jag är principiellt försiktig med att lägga ut mitt namn eftersom Internet blir allt sunkigare och fyllt av tveksamma personer som man inte vill ha kontakt med. Du väljer vapen, jag väljer platsen.

 

Ser fortfarande fram emot de svar som du skulle leverera. Det enda du har gjort i den här tråden är att visa vem du egentligen är, högljutt manisk ena stunden och förbannat morrande nästa, och jag har svårt att tro att du vunnit många anhängare. Snarare tvärtom. Börja med att skriva som folk och ta bort fingret från punkt-tangenten. Ge fan i att asgarva när du skriver OM folk på forumet. Du skämmer ju ut dig. Fattar du inte det?

 

För att sammanfatta, den enda som har ekonomiska intressen i Kuzmin, är enklaresport. Och han har hållit en befriande låg profil i denna Battle of the Sickel. Du Pölder å andra sidan kan ju skriva att du inte tjänar några pengar på valla och tro att det utan omsvep ska ge dig ett sken av opartiskhet i diskussionen. Jag tror du ljuger ogenerat, och det är betecknande för dig att du tror att människorna här på skidforum ska gå på det. Du är bland normalbegåvat folk nu Tony som säger ifrån när det som serveras dem luktar apa. Umgås du bara med nickedockor och jasägare annars? Hur kommer det sig att du går igång så in i helvete när vi diskuterar kuzminsickling som EN möjlig variant för att få drägligt glid till ett vettigt pris utan att ha en rullande vallabod på dragkroken?[/quote']

Kan tyvärr bara hålla med Boletus helt och hållet. Har själv aldrig någonsin sålt skidprylar kommersiellt och du kan även nå mig om du vill. Däremot har jag sålt och köpt en massa andra saker och tjänster både kommersiellt i stor skala och privat. Har dock ALDRIG............................. l(lite Pölderska så att han förstår;-) ) stött på någon med så nedlåtande attityd till kunder och konkurrenter. Pröva tex att gå in till en utbildad märkesbilhandlare det är nästan omöjligt att få denne att säga ngt elakt om konkurrenten istället framhävs det egna märkets fördelar. Bäst att påpeka att jag själv aldrig sålt bilar bilar kommersiellt, bara köpt privat. Men OK lite kul är det ju med ngn som bryter mönstret och inte är lika politiskt korrekta som vi andra tråkmånsar - så fortsätt gärna i samma skojfriska anda;-) Fast helt ofarligt är det kanske inte. Av oss 13? "stålsicklare" som skriver här finns det betydligt fler som inte skriver - bara läser och kommer att gå över till stålsickling, känner själv flera stycken. De flesta är medlem i en skidklubb med i snitt runt 50 medlemmar som troligen träffar oss oftare än Pölder ................................................... ........................................................................................................

........................ kul det här med punkter, bara att hålla ner rätt tangent ett tag!

 

Kanske tar mig en tur med rullskidorna eller cykeln och hälsar på i Nässjö igen, hoppas att kaffet står på och vi kan diskutera lite glid.

Link to comment
Share on other sites

Här är en länk till den norska tråden på kondis.no:

 

http://kondis.no/forum/viewtopic.php?t=6872&highlight=&sid=32a9239bb06d4ff19f5e90e13bf18c15

 

Även de norrmän som testat verkar vara nöjda, så inte är det bara dumma svenskar som håller på, norrmännen kan de också.

 

Här var en till:

http://www.hamar-skiklubb.no/forum/viewtopic.php?t=37

 

Gemensamt är att glidet blir bättre och bättre efterhand.

Mkt intressanta trådar, hoppas Pölder läser dem.

Link to comment
Share on other sites

Börjar likna sandlådenivå på det här, åk kuzminsicklat ni som vill det o vallat ni som vill

det.Det är väl inte mening att vi ska gå till personangrepp här på skidforumet. Man kan

väl vara trevlig fast man har olika åsikter. Vi älskar ju skidåkning allihoppa här.

Link to comment
Share on other sites

Alla vallar självklart med vad de vill, men den här tråden handlar om helt andra saker. Detta är ett forum. I ett forum diskuterar man. Det är fortfarande Pölder som sätter nivån på diskussionen. Jag är ingen Kuzminfanatiker. Kuzminsicklat fungerar bra, men det kan säkert bli bättre med kanske andra verktyg, strukturering, vallning på sicklat belag, m.m.

 

Återigen, Pölder startade detta genom att idiotförklara oliktänkare (sicklare i det här fallet) och kalla dem Kalle Anka-åkare samt med väldigt hög svansföring hänvisa till en vetenskaplig rapport som en gång för alla – en kraftig överdrift skulle det visa sig – skulle slå hål på argumenten hos skidåkare som vågar tro annorlunda än han själv. Tråden skulle aldrig kommit till världen annars.

 

Vi väntar ju på svar från översteprästernas torn hos Swix. På frågor som vi inte ställt. Så vi kan ju inte lägga av nu!

Link to comment
Share on other sites

I vissa lägen gör man mänskligheten en otjänst genom att vika ner sig. Vanligtvis är det de modesta, nyanserade och ödmjuka som lägger ned vapnen först... Och så slår sig opponenten för bröstet, får ännu en skalp under bältet, går vidare och kanske hittar han ett curlinglag att mobba nästa gång?

 

Man ser det så ofta. De osäkra som bara pratar, pratar, pratar och aldrig lyssnar. Reviderar aldrig sin ståndpunkt. Omger sig bara med ja-sägare så att inte världsbilden rubbas. De måste skakas om och vakna upp, få höra att så där beter man sig inte mot andra (faktum är att de oftast inte vet att de gör skada eftersom de dömer efter sin egen måttstock). Kanske sår man då ett frö till förändring som måste komma inifrån. Sannolikt blir det bara ett asgarv till svar dock. Pansaret brukar bli tjockt till slut.

 

Åsikterna är en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

I vissa lägen gör man mänskligheten en otjänst genom att vika ner sig. Vanligtvis är det de modesta, nyanserade och ödmjuka som lägger ned vapnen först... Och så slår sig opponenten för bröstet, får ännu en skalp under bältet, går vidare och kanske hittar han ett curlinglag att mobba nästa gång?

 

Man ser det så ofta. De osäkra som bara pratar, pratar, pratar och aldrig lyssnar. Reviderar aldrig sin ståndpunkt. Omger sig bara med ja-sägare så att inte världsbilden rubbas. De måste skakas om och vakna upp, få höra att så där beter man sig inte mot andra (faktum är att de oftast inte vet att de gör skada eftersom de dömer efter sin egen måttstock). Kanske sår man då ett frö till förändring som måste komma inifrån. Sannolikt blir det bara ett asgarv till svar dock. Pansaret brukar bli tjockt till slut.

 

Åsikterna är en helt annan sak.

Mycket träffsäkert och insiktsfullt analyserat! Känns fint att man är bland folk som använder skallen till annat än att sätta toppluvan på. :)

Link to comment
Share on other sites

att ni orkar pojkar och har tid...ler

återigen...inledningsvis så skrev jag att jag hade fått besök av Swix , att de hade testat o gjort en rapport. Rapporten var renskriven på 3 sidor, givetvis finns det mer underlag bakom dessa 3 sidor från de. Vet att svaren är klara o skall bara översättas från norsk till swe...hoppas kunna lägga ut svaren från Swix i eftermiddag.

oxå inledningsvist när jag startade detta så skrev jag att vi lever i en fri värld o var en får ju tycka som de vill...och då tycker ju herr Pölder som han vill givetvis...men jag får väldigt mycket input från längdbranschen på allt...troligtvis otroligt mycket mer än någon annan skribent som sitter här inne.

Idag kl 0800 var en ledande skidfabrikant hos oss, influgen från sin fabrik....produktchef...för märket och inte bunden av ett vallamärke...bara tillverkar skidor.

jag vill bara referera vad han tyckte om kuzmin stålsickling..märk nu att det ej är herr Pölder som säger detta...ler

"vi har gort väldigt mycket tester på våra skidor med stålsickling och har aldrig lyckats vara i närheten av att få de att gå bra- Leonid har varit galen o arg på oss för att vi har varit så negativa till det och att vi ínte har fått det att funka. Det enda positiva med stålsickling som vi ser det är att kunderna förstör/sliter ut sina skidor snabbt/snabbare och därmed köper fler skidor...att stålsickla en skida vilket man måste göra ofta för att få det att funka någorlunda betyder ett enormt slitage på belaget + då att kunden o vi räknar ca 80% då...kan inte stålsickla dvs de förstör sin skida med stålsicklingen...klarar inte vi av att fixa det som jobbar med skidor dagligen hur skall då en amatör kunna fixa det...krävs enorm kunskap för att kunna stålsickla bra + en massa kringutrustning typ stabilt bord med profil." Skidfabrikanten tyckte för honom själv o märket att det var tragiskt detta men ett + för de pga att de får sälja mer skidor.

Edited by TONYPÖLDER
Link to comment
Share on other sites

att ni orkar pojkar och har tid...ler

återigen...inledningsvis så skrev jag att jag hade fått besök av Swix , att de hade testat o gjort en rapport. Rapporten var renskriven på 3 sidor, givetvis finns det mer underlag bakom dessa 3 sidor från de. Vet att svaren är klara o skall bara översättas från norsk till swe...hoppas kunna lägga ut svaren från Swix i eftermiddag.

oxå inledningsvist när jag startade detta så skrev jag att vi lever i en fri värld o var en får ju tycka som de vill...och då tycker ju herr Pölder som han vill givetvis...men jag får väldigt mycket input från längdbranschen på allt...troligtvis otroligt mycket mer än någon annan skribent som sitter här inne.

Idag kl 0800 var en ledande skidfabrikant hos oss, influgen från sin fabrik....produktchef...för märket och inte bunden av ett vallamärke...bara tillverkar skidor.

jag vill bara referera vad han tyckte om kuzmin stålsickling..märk nu att det ej är herr Pölder som säger detta...ler

"vi har gort väldigt mycket tester på våra skidor med stålsickling och har aldrig lyckats vara i närheten av att få de att gå bra- Leonid har varit galen o arg på oss för att vi har varit så negativa till det och att vi ínte har fått det att funka. Det enda positiva med stålsickling som vi ser det är att kunderna förstör/sliter ut sina skidor snabbt/snabbare och därmed köper fler skidor...att stålsickla en skida vilket man måste göra ofta för att få det att funka någorlunda betyder ett enormt slitage på belaget + då att kunden o vi räknar ca 80% då...kan inte stålsickla dvs de förstör sin skida med stålsicklingen...klarar inte vi av att fixa det som jobbar med skidor dagligen hur skall då en amatör kunna fixa det...krävs enorm kunskap för att kunna stålsickla bra + en massa kringutrustning typ stabilt bord med profil." Skidfabrikanten tyckte för honom själv o märket att det var tragiskt detta men ett + för de pga att de får sälja mer skidor.

Vi kan ju bara konstatera att detta går stick i stäv med vad flera av kunderna upplever både beträffande resultat och svårighetsgrad.

Så oavsett vad tester och dylikt finns det en problemställning där som jag berört tidigare.

 

Undrar om de verkligen använt Kuzminsickeln? Den är inte svårare att änvända än en vass plexisickel skulle nog nästan säga att det är lättare att slinta med plexin än med Kuzmin.

Jag som iaf är på KalleAnkanivå har ännu inte lyckats förstöra några skidor med stålsickeln däremot har jag genom gjort en och annat hack med plexin.

Så det stämmer helt enkelt inte kanske är skidfabrikanterna helt enkelt kass på att sickla vad vet jag?

 

Formeln glid kan vi ju förenklat säga består av följande faktorer för att uppnå resultat:

kunskap +

resurser +

tid =

glidresultat

 

För tävlingsåkaren är i princip endast glidresutlat intressant, han har obegränsat med resurser i form av sponsring, vallateam, glidtestare, flertal par skidor etc.

Då är det mkt möjligt att stålsickeln är helkass.

 

Men för oss vanliga kalleåkare är dessa parametrar klart begränsande och i det perspektivet är jag säker på att stålsickeln är ett bra alternativ.

Om skillnaden i glid skulle vara några minnuter i ett Vasalopp med stålsickling och optimal vallning(vilket jag förmoldigen ändå inte kan åstadkomma utan att lägga ner massor av tid och pengar) så skulle jag inte valla eftersom sickelalternativet är så mkt enklare.

Men för elitåkaren är några minuter skillnaden mellan vinst och en 10:e plats.

 

Dessutom kan man förundras över hur alla dessa proffs som står och vallar i tälten dagarna innan kan misslyckas så oerhört med flera av de vallningar de gör.

Tom landslagen vallar ju bort sig med jämna mellanrum så hur ska vi som bara är amtörer kunna lyckas med något sådant. För att inte tala om hur mkt belag som bränns sönder vid påläggning av Cera.

 

Nja det är nog inte helt riskfritt det heller.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

"...att kunna stålsickla bra + en massa kringutrustning typ stabilt bord med profil." .

Ja oj vad mycket kringutrustning man behöver. Uj, uj, uj. Och ett vallabord med profil också. För det behöver man ju inte när man skall valla.

 

Det värsta är ju att man behöver en sickel också.

Edited by EvertBerg
Link to comment
Share on other sites

Man väljer sina strider Tony. Jag tycker det här är viktigt och alltså prioriterar jag fram tid. Om du inte har tid eller ork för detta så fattar jag inte varför du fortsätter? Du kan ju bara lägga ned och kränga lagg som vanligt.

 

Om vi skulle försöka att för ett ögonblick leda in diskussionen på en kreativ och progressiv väg, så skulle jag vilja fråga dig Tony:

 

Hur tror du vi vallar längdskidor om 5 år? 10 år? Kommer det större och bättre stenslipar från Wintersteiger? Dyrare och fartigare fluorpulver från vallafabrikanterna? Professionalla vallare i varje hörn på fjället? Blir åka skidor "en tjänst"?

 

Eller tror du att belagen kommer att utvecklas? Dopas med teflon? Nya belagsmaterial? Annorlunda tänkande? Lättare för användaren/slutkunden att njuta av skidåkningen utan en massa trassel. Eller bara mer av samma, bättre, tuffare, dyrare? Du som tydligen frotterar dig med hela tjocka släkten och hans fastrar inom skid- och vallabranschen måste ju sitta inne med oändliga kunskaper. Spill it out, så kanske du återfår lite av ditt förlorade anseende.

 

Om Swix lyckades framställa en glidvalla som varken krävde stenslipning, mättning, sickling, borstning, polering, toppulver etc, etc, så tror jag inte de skulle marknadsföra den. De skulle gräva ned skiten och skicka uppfinnaren till Ulan Bator.

 

Det krävs alls inte enorm kunskap för att stålsickla. Det krävs en normal fästanordning för skidor – samma som används när du sicklar skidorna. Så sluta tramsa om Kuzminsicklingens svårighet.

 

Om din okända och anonyme skidfabrikant, som gjort så väldigt många tester med stålsickling, inte fått till det så säger det nog mer om honom. Men du skulle ju kunna ringa honom och fråga VAD hans företag gjort/forskat på som skulle kunna ge bättre glid med samma eller mindre ansträngning i vallboden jämfört med idag.

 

Jag saknar utveckling inom skid- och vallaindustrin. Det enda som händer från ena året till det andra är att de målar om skidorna, trycker upp kataloger på blankt papper och gökar runt med än den ena och än den andra pjäx- och bindningstillverkaren. Så blir det i en bransch utan insyn, utan egentlig konkurrens och utan möjlighet för kunderna att objektivt utvärdera produkterna. Med "utan konkurrens" menar jag att alla bara gör samma sak.

 

Sett i det ljuset borde skidindustrin (om de bara vågade) anamma fritänkare och personer som vill forska på glid, friktion och vad som händer under skidan i stället för att baktala dem.

Link to comment
Share on other sites

men ge dig nu Boletus....finss väl ingen bransch som fungerar som du vill...klart det ändras färg o material o sånt för många vill ju åka på nya grejjor och gör så...likaledes gäller ju det i de flesta branscher...ny tv...ny bil...ny jacka...mm mm...det är ju handel o människans rovdrift på nya prylar o allt...det är ju sanslöst läcker bra bild på årets nya samsung lcd tv 46 tum modellserie 7....tycker jag...för jag har precis köpt en...så vill vi människor leva och låt då ni som vill leva o köra med stålsickel...så göra så gör vi som inte tror på det något annat
Link to comment
Share on other sites

Du ser inte skillnaden mellan en bransch där kunderna är helt utelämnade till företagens godtycke och marknadsföringskampanjer (skid-vallabranschen) och en där produkterna kan testas av oberoende part? Internätet är fullt av recensionssajter och tester av hemelektronik, bilar, datorer, cyklar och allsköns bråte. När det gäller skidvalla och skidornas prestanda och glid så finns inget som helst stöd för produkterna i den verkliga världen som en enkel oförståndig Kalle Ankaåkare kan luta sig mot – bara bjäfsiga kataloger där den ena produkten är bäst medan den andra är kanon och den tredje king. Och eliten har man inte den minsta koll på vare sig skidor, pjäxor eller vallor. De är åkande marknadsföringspelare.

 

Alltså är det på sin plats med en stor portion skepsis mot dig, och alla dina gelikar som argumenterar med dold agenda. Det får du nog lära dig att leva med. Sötebrödsdagarna är över. Och jag ser fram emot det.

 

Inga roliga nyheter alltså om framtiden? Jag trodde du var kunnig. Stor besvikelse.

Link to comment
Share on other sites

ok...Boletus vi tycker olika...så låt det vara så...vi stångar oss blodiga åt båda håll... vi tycker olika..och det är väl bra...demokrati heter det...

jag återkommer med svaren från swix o lämnar sen denna tråden så kan ni få sitta här o diskutera branschen och stålsickling bäst ni vill och ang hur vi lurar er som ni tycker o tror...lite tråkig inställning men som sagt...alla har vi våra egna liv men det måste vara kul för er att kunna få ge er hän och uttrycka era åsikter här, det är ju bra det. Roligt o höra att du känner dig utelämnad till företagens godtycke och marknadsföringskampanjer...du menar att du inte kan bestämma detta själv om hur du vill leva och agera-märkligt tycker jag. Gör nu som du vill Boletus, tro på dig själv...lev livet..ta för dig...jag tror på dig...du kommer att grejja det...lycka till med livet och ditt skidåkande däruppe på fjället

Link to comment
Share on other sites

Vore kul att veta vem skidtillverkaren är men det är nog lönlöst att tro att det ska komma fram.

 

Hursomhelst blir jag förbryllad. Om jag var marknadschef på företaget "Skidan" och vet att företagets produktavdelning gjort omfattande tester som visar att en teknik att skapa glid som en del kunder använder och som inom skidkretsar debaterats livligt är usel och rent av förstör produkten skulle inte jag sitta inne med den informationen. Jag skulle omgående lägga ut denna på hemsidan och ge företagets syn på hur kunderna på bästa sätt tar hand om och får glädje av produkten.

 

Ett exempel:

 

Det dyker upp ett nytt sätt att vaxa bilen som enligt uppgift ger en mycket bättre lyster och påstås härda lacken mot stenskott mm. Inom bilkretsar är det livlig debatt om detta nya vax men debatten är uppdelad i 2 läger. BMW testar produkten och ser att den är inte bättre, snarare sämmre än andra på marknaden förekommande vaxer. Man märker även i sina tester att detta nya vax har en stor risk att t.o.m förstöra lacken på bilen. Skulle BMW välja att inte tala om detta?

 

Om nu denna skidtillverkare gjort omfattande tester och aldrig varit i närheten av att få en bättre eller likvärdigt glid så betyder det 2 saker. Antingen är jag en så jävla usel vallare att jag borde skämmas eller så har ett stort antal människor fått till såna lyckträffar i sina siklingstester att oddset på en miljonvinst på Lotto ter sig säker. En annan möjlighet är att när vi talar om "aldrig i närheten" så är skillnanden mellan kanon och kalkon några futtiga %. Eller så ljuger vi i våra glidtester och ingår alla i en hemlig sammanslutning, Leoniderna, och planerar ett totalt övertagande av hela skidvärlden :)

 

För mig är det ofattbart hur vi i våra tester lyckas få goda resultat medan SWIX och skidtillverkare lyckas med att både skapa uselt glid men även förstöra skidorna när de sicklar. Att hantera ett vallajärn med 150 grader och sickla med vässade plexisicklar är ju betyligt enklare än att sickla med en stålsickel. Det vet ju alla som provat ;)

 

Kanske dags att nyansera skillnaden mellan bra och dåligt vad gäller glid. Hela vår något hätska debatt kanske handlar om skillnader som rör sig i spannet +-2%, är det hårklyveri vi håller på med?

Om vi hade vetskapen om hur stor skillnad vi verkligen pratar om så kanske debatten skulle se annorlunda ut. Då kanske även Tony skulle kunna säga "visst, är du beredd att ta risken med 2% sämmre glid så är stålsickling ett mycket bra val". Min personliga uppfattning är att det just är dessa små % skillander vi talar om. Jag har då gjort valet att stålsicklingen är en bredare och säkrare väg till ett bra glid än parraffineringen.

Link to comment
Share on other sites

svaren ligger på min blogg nu polder.se

Har läst svaren från Swix, de har åtminstone en någorlunda sansad ton och bra svenska. Och får dessutom tacka för att de bemödat sig om att testa och svara på frågor.

 

Bakom svaren döljer sig dock en hel del oklarheter, framförallt när det gäller längre sträckor.

-------------

 

"Påstående: Rapporten visar inget nytt, att vallade skidor glider bättre till en början vet alla. Men efter en längre sträcka >30 km glider de sicklade skidorna lika bra.

 

Svar från Swix: Vi har inte testat efter 30 km åkning och vi tror ingen annan har gjort det heller, oavsett, de 30 första km glider skidorna så mycket bättre att det är en irrelevant fråga. Märk väl att Kuzmin påstod att de vallade skidorna tappade fart redan efter några hundra m. Om det är sant borde vi se trender i våra data redan vid korta glidtider, något vi ej gör. Kuzmin påstår att vallade skidor samlar mer smuts, våra tester pekar i motsatt riktning."

 

Hur vet man att de vallade glider bättre i 30 km, det framgår fortfarande inte hur långt Swix testat. Dessutom finns det flera som gjort längre tester på skidforum.

Varken Swix eller Kuzmin har vetenskapligt mätt smutsinsamlingen, vilket jag har full förståelse för är svårt att göra. Testa då istället glidet efter 45 och 90 km.

 

-------------------

"Fråga: Varför redovisas inte alla fakta, meterologiska förhållanden, vikt på åkarna, märke på skidorna, hur långt ”longer than a normal test run” är etc?

 

Svar från Swix: Rapporten är skriven som en kort sammanfattning för att beskriva vad vi har gjort och vilka resultat vi har kommit fram till. Det är ej vår intention att skriva en artikel till en vetenskaplig tidskrift i detta ämne då det är helt ointressant. Meterologiska förhållanden kan läggas till i tabellform, vikten på åkarna var 75 resp. 85 kg (ej viktigt för resultatet), märke på skidorna var Madshus (ej heller relevant för resultatet), längre än ett normalt test innebär i det här fallet mer än 1 km."

 

Jag undrar fortfarande hur mkt längre än 1 km är (1 km är alltså normalt?) Är det 1,1 km eller 2 km eller 29 km eftersom det tydligen är omöjligt någonsin för någon att testa så långt. Vi som läser detta forum kör sällan sprint med desto oftare VL. Varför bytte alla åkarna på Holmenkollens 5-mil skidor varje varv. Oavsett om stålsicklat går bättre än vallat eller inte så är det i alla värt för världseliten att offra uppåt en minut på att byta skidor. Alltså händer det ju ngt med glidet efter bara 17 km, inte ens 20% av VL. Varför är Swix så komplett ointresserade av att testa på längre distanser? T.o.m Pölder skrev i sin katalog att glidvallning är ett "krig mot smutsen". Detta krig har uppenbarligen inte vunnits ännu. Och javisst ingen VET om stålsicklat är bättre i detta avseende, men många tester tyder på det.

 

-----------------------------

 

"Fråga: Flera åkare har vittnat om ett bättre resultat på Vasaloppet med sicklade än med vallade skidor, hur kan det komma sej?

 

Svar från Swix: Innan man kan dra några slutsatser om sådant måste man se på snö och spårförhållanden för de olika loppen. Hur var fästvallningen, lätt eller svår? Hade man tränat lika mycket? Hur gick passagen upp för backen efter vägövergången (där man lätt kan vinna eller förlora 10-20 min om man startar i bakre led i.e. led 4 och bakåt)? Sådana påståenden är irrelevanta i frågan, vi kan bara gratulera till resultaten…"

 

Återigen är Swix fast i sin definition av världen där inte verklighetens 90 km smutsiga spår och verklig praktisk användning får tränga sig på. På ett lite mer inlindat sätt än Pölder idiotförklarar man återigen sina potentiella kunder. Påpeka att det finns köer i backen!? Mer eller mindre påstå att VL och resultatet där är irrelevant. Finns det ngn som inte vet att det finns köer och finns det ngn här som jämfört sina resultat i led 10??. Stod själv i led 2 de åren jag jämförde med och det var garanterat inga köer. Givetvis kan inte EN åkares likvärdiga resultat användas som bevis trots likvärdig form träningsbakgrund osv. MEN det bevisar ändå att det inte kan skilja speciellt mkt. Om jag hade åkte de 5% fortare som Swix hävdar i år genom att byta ut stålsicklingen mot vallning så skulle jag kommit ner på en placering/resultatnivå som jag aldrig ens varit i närheten någonsin på ngt lopp och då har jag kört alla andra lopp med vallade skidor. Fler andra åkare kan vittna om samma sak. Alltså kan det knappast skilja mer än +/- 2%. Så om det skiljer 5% i början är det inte då rätt troligt att det skiljer mindre eller t.o.m väger över åt andra hållet i slutet? Eller så skiljer det möjligen 2% hela vägen till vallade skidors fördel. Det är fullt möjligt i så fall börjar jag valla igen åtminstone en gång per år. Men snälla visa mig först en test. Vad är det för fel på tester i verkligheten??

 

---------------

---------------

 

"Slutligen bör sägas att frågeställningen stålsicklat eller vallat egentligen är fel. Stålsickling av belag är ingenting nytt. Det är en strukturpreparering av belaget. Frågeställningen borde delas upp i två delar, stålsicklat eller stenslipat respektive vallat eller ovallat. Huruvida stålsickling är ett bra alternativ till stenslipning har vi ej testat och uttalar oss därmed inte om."

 

Håller med till 100%. Kanske är en kombination av stenslipning, stålsickling och viss vallning optimalt?? En tidsmässigt rätt trevlig kombination eftersom man då åtminstone slipper det ytterst tidsödande arbetet med att sickla och "mätta" eller t.o.m åka bort stenslipningens microhår. Lockande även för Pölder eftersom han då kan sälja allt han sålt förut + en sickel. Tom Swix skriver ju själva att stålsicklade skidor går att rädda, dvs en kombination av stålsickling och vallning är OK. Men Swix vill ju tyvärr inte testa i verkligheten dvs 90 km. Har själv inte den minsta aning om vad som är snabbast. All rimlig logik, erfarenhet, sannolikhetslikhetslära och sunt bondförnuft talar dock för de +/- 2 % som nämnts tidigare. Och det är uppenbarligen här skon klämmer för Pölder och Swix de riskerar att förlora den stora massan kunder från led 4 i VL (där det finns köer) där många inte bryr sig om de högst eventuella 2 % som går att tjäna på vallning. Tex skulle nog många tjäna mer på att lägga pengarna på bättre skidor, stavar, kläder, fästvalla istället för tejp osv. Själv kommer jag dock att fortsätta läsa tester och testa själv. Och återigen, visar det sig att ngn kombination av glidpreparering är signifikant bättre över 90 km så kommer jag givetvis att använda den.

Link to comment
Share on other sites

Men Everest, va fan, har du inget liv, hur har du tid att skriva sådana här totalt läsvärda och skarpsinniga inlägg! :lol:

 

Jag bara bugar och bockar för att jag slapp skriva det själv! Efter en snabb genomläsning tycker jag inte att Swix s.k. svar var mycket att hänga i grenen. Det andas dimridåer och ordvrängningar. Jag ska lusläsa svaren i morgon och bilda mig en bättre uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Men Everest, va fan, har du inget liv, hur har du tid att skriva sådana här totalt läsvärda och skarpsinniga inlägg! :lol:

 

Jag bara bugar och bockar för att jag slapp skriva det själv! Efter en snabb genomläsning tycker jag inte att Swix s.k. svar var mycket att hänga i grenen. Det andas dimridåer och ordvrängningar. Jag ska lusläsa svaren i morgon och bilda mig en bättre uppfattning.

Tack, är inne i en mkt djup formsvacka och har slutat träna så jag skriver istället;-) Du skriver en hel del läsvärt själv också.

Tycker ändå vi återigen skall berömma Swix för att de verkligen svarar, de tvingas ju faktiskt därigenom visa vissa blottor också. Därigenom har de faktiskt återfått en hel del av sitt förtroende och trots vad jag skrev tidigare så visar de ändå att de bryr sig om sina kunder. Vore intressant att få med andra vallafabrikanter också + skidfabrikanter och stålsickeltillverkare.

 

Tänkte dock ta det väldigt lugnt i denna debatt fr.o.m nu tills ev nya fakta kommer fram och kanske återkomma i ett helt nytt kontroversiellt ämne under helgen.

Edited by Everest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...