Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SLUTA STÅLSICKLA


TonyPölder123

Recommended Posts

Nä, den här vågiga skidan var precis vad jag råkat ut för och till råga på allt så gick jag till stensliparen och liksom fick bekänna mina synder. Såg åtminstonde yt som det var vad han tänkte.

Men felet var egentligen mitt eget för nu vet vi ju alla att sickeln skall snedställas längsleds också för att inte "kopiera hacket" eller tendensen till vågighet. Hade jag gjort det skulle det kanske gått bättre, men sammtidigt som skidan börjar bli plan kommer en större del av sickeln i ingrepp och det är då som det hugger (många säger att skidbelagget är mjukare en bit ner, men precis som vissa andra ;) sticker jag ut hakan och säger att det är den ökade ingreppsytan som skapar detta).

 

Har ni som sicklat frekvent lyckats utan hack eller vågighet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply
"Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen. Denna yta kan sedan åkas ovallad eller vallad och så är alla nöjda och glada."

 

Jag tror du är på rätt spår, i många avseenden, :) men jag tror starkt på följande ordning:

1, Stenslip för att få en säkerställd plan yta.

2, Följt av stålsickling för att ta bort microhår.

3, Strukturläggning för maximal fukttransport.

 

Alltså stenslip enast för att få skidan plan igen och fortfarande utan att "smutsa" ner skidorna med valla och värme.

 

Ja det är ju sant...detta är precis vad många gjort med handrillern. Ser det nu när jag läser mitt eget inlägg :D

Om Tony Pölder gör reklam för denna tågordning, så slipper han "bevisa" stålsicklingens oduglighet och kan fortsätta att både stenslipa och sälja vallor.:)

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att jag lyckades sickla till en vågig skida inför VL förra året. Fick lätt panik och gick på med sandpapper innan jag sicklade igen. Vad gör man? Faktum är att det blev kanonbra! Sedan vallade jag grafit, BWLF, HFBD och hade kanonglid. Det kan vara en ide att göra grovjobbet med sandpapper innan man avslutar med sickeln. Vågor är inte kul.

Vet att vi tidigare i någon tråd hade uppe sandpappringen. Om jag inte minns fel så drogs några paralleller inom plastindustrin för att skapa en slät yta. Jag försökte mig på att sandpappra med Festool rotoflex slip men kostnaden för ett experiment med ner till 4000 papper blir lite dyrt.

Har också för mig att Kuzmin pratat om sanpapper på en ca 15cm lång kloss som ett sätt att grovpreppa ytan. Kan kanske vara ett gott alternativ till stenslipning?

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv råkat ut för vågighet vid sickling.

Det inträffade den första gången jag sicklade.

Så fort detta hände började jag vinkla sickeln i längsled och vågigheten försvann snabbt.

Det är lätt att åtgärda även om det ser ut att vara "väldigt vågigt".

 

Man lär så länge man lever..

Link to comment
Share on other sites

Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen.

Så har jag gjort i alla tider, långt innan Kuzmin kom på tal. Jag brukar använda en vanlig rakbladsskrapa, en sån man har till spishällen. Man får bort massor med microhår på det sättet, men har strukturen kvar.

Link to comment
Share on other sites

en del är roliga här.....Antti-du var en munter typ....inledningsvist förra veckan så skrev jag såhär....

"Nog om detta nu…nu var inledning klar…nu kommer herr Pölder att kasta ur sig lite påståenden och tankar: ...ta det inte så j-kla allvarligt med alla påståenden utan läs o begrunda o dra dina egna slutsatser nu....för du...vi lever i en fri värld och var och en rår om sitt eget liv---eller hur ;-)"

Du Antti...det jag menade var att vi alla får tycka vad man vill...tro det eller ej ..det finns 10-13 st (jag skrev fel igår) som vurmar för stålsickling här...jag gör det inte för det är så enkelt att jag tycker att det är kasst och stor risk för de flesta att förstöra sina skidor...och jag måste ju få tycka det...och likaledes så får de som vill tycka att stålsickling är bra....

och jag får då givetvis tycka synd om er som ger er på det för JAG VET att det inte är lika bra ...men återigen....det är ju min åsikt angående detta + alla som vallar som proffs och som har vallat i 10, 20...ja kankse 30-40 år.

Vissa tror som jag ser att jag skriver detta för ekonomisk vinning...lägg ner det...vallasäljet o allt runt detta är så lite pengar så ni kan inte fatta det. Det vi lever på som specialbutik är def inte vallabiten den är försvinannde liten...that's fact.

Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...ler)

Asgarv för mig Antti är att jag ler och försöker tala om att jag ej står för den åsikten absolut inget nedvärderande...jag är en myche positiv liten skit som alltid försöker fixa o dona så att mina kunder får en bra skidresa så enkelt som möjligt.

Det är bara så...att jag får tycka här att stålsickling är kass, svårare är det ju inte..och skulle jag åka Vasaloppet igen på mellan 3,50 och 4,01 så skulle stålsickeln inte ens vara med i vallaboxen…och skulle jag vilja turista lite runt 8 timmar…så skulle jag dunka på pulver och högfluor så att jag skulle få en så trevlig resa som möjligt.

Tror jag får hjälp av Swix idag….Asgarvar… (det du Antti..ett asgarv till, är det inte härligt, en ny dag, nya utmaningar och lite vallasälj…hoppas du själv mår bra o får en bra dag)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...ler)

Ojoj, jag tycker mest synd om Dunderklumpen som helt oförskyllandes blandats ihop med oss stålsicklare. Jag bjuder även på en 6:a Lagvulin på "vi minns svunna tider" kvällen :)

 

Pölder får nöja sig med fikabröd när jag kommer förbi på fika ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kanske ska vi lägga ner hela denna oseriösa "debatt" och gå tillbaka till den vanliga ordningen med gott uppförande oavsett om vi tycker likadant eller har motsatt uppfattning i frågan. jag tror alla skulel vinna på detta, inte minst herr Pölder..
Link to comment
Share on other sites

vill du ha mjölk i kaffet eller dricker du det "rent" ;-)

Svart.....som själen :)

 

Och jag instämmer helt med Deas om "ordning och uppförande" även om det är lite kul när det hettar till. Har man bara lite glimt i ögat och försöker begränsa sitt raljerande så står jag ut. Vi har i alla fall alla samma grundintresse: att åka skidor. Så vi är alla kompisar!

Link to comment
Share on other sites

Håller med deas, Dunderklumpen och andra om att hålla en anständig nivå på debatterandet (samtidigt som förstås alla får tycka och tro precis vad de vill), och har ju även sett Pölder göra ett och annat sakligt och intressant inlägg i olika trådar så det framgår ju att även han kan om han vill. :)
Link to comment
Share on other sites

Av sammanfattningen av Tony Pölder123 (är det leken "dunkgömme"- dunk för Pelle123 osv) framgår att han inte det minsta har tagit intryck av alla inlägg på tråden. Han har målat in sig i ett hörn, där han sitter med stenslipen och alla vallaburkar och läser Swix rapport.;)

Skämt åsido, det goda med att tråden SLUTA SICKLA kom till är att vi fått en massa värdefull information om både stålsickling, stenslipning och övrig preparering. Innan hade jag inte en tanke på att stålsickla, men nu skall jag skriva ut HNJ:s "recept" och ha som vägledning i mitt fortsatta skidpreparerande.

Fast jag måste säga att Tony "i verkligheten" är mycket trevligare :) - borde kanske inte sitta framför datorn......

Link to comment
Share on other sites

en del är roliga här.....Antti-du var en munter typ....inledningsvist förra veckan så skrev jag såhär....

"Nog om detta nu…nu var inledning klar…nu kommer herr Pölder att kasta ur sig lite påståenden och tankar: ...ta det inte så j-kla allvarligt med alla påståenden utan läs o begrunda o dra dina egna slutsatser nu....för du...vi lever i en fri värld och var och en rår om sitt eget liv---eller hur ;-)"

Du Antti...det jag menade var att vi alla får tycka vad man vill...tro det eller ej ..det finns 10-13 st (jag skrev fel igår) som vurmar för stålsickling här...jag gör det inte för det är så enkelt att jag tycker att det är kasst och stor risk för de flesta att förstöra sina skidor...och jag måste ju få tycka det...och likaledes så får de som vill tycka att stålsickling är bra....

och jag får då givetvis tycka synd om er som ger er på det för JAG VET att det inte är lika bra ...men återigen....det är ju min åsikt angående detta + alla som vallar som proffs och som har vallat i 10, 20...ja kankse 30-40 år.

Vissa tror som jag ser att jag skriver detta för ekonomisk vinning...lägg ner det...vallasäljet o allt runt detta är så lite pengar så ni kan inte fatta det. Det vi lever på som specialbutik är def inte vallabiten den är försvinannde liten...that's fact.

Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...ler)

Asgarv för mig Antti är att jag ler och försöker tala om att jag ej står för den åsikten absolut inget nedvärderande...jag är en myche positiv liten skit som alltid försöker fixa o dona så att mina kunder får en bra skidresa så enkelt som möjligt.

Det är bara så...att jag får tycka här att stålsickling är kass, svårare är det ju inte..och skulle jag åka Vasaloppet igen på mellan 3,50 och 4,01 så skulle stålsickeln inte ens vara med i vallaboxen…och skulle jag vilja turista lite runt 8 timmar…så skulle jag dunka på pulver och högfluor så att jag skulle få en så trevlig resa som möjligt.

Tror jag får hjälp av Swix idag….Asgarvar… (det du Antti..ett asgarv till, är det inte härligt, en ny dag, nya utmaningar och lite vallasälj…hoppas du själv mår bra o får en bra dag)

tycker att ni alla skriver riktigt underhållande. Kanske skulle trycka ut ett kompendium till Swix i hur rapporter ska se ut. ;)

14 mot 1

 

//

mibo

Link to comment
Share on other sites

att ni orkar pojkar och har tid...ler

återigen...inledningsvis så skrev jag att jag hade fått besök av Swix , att de hade testat o gjort en rapport. Rapporten var renskriven på 3 sidor, givetvis finns det mer underlag bakom dessa 3 sidor från de. Vet att svaren är klara o skall bara översättas från norsk till swe...hoppas kunna lägga ut svaren från Swix i eftermiddag.

oxå inledningsvist när jag startade detta så skrev jag att vi lever i en fri värld o var en får ju tycka som de vill...och då tycker ju herr Pölder som han vill givetvis...men jag får väldigt mycket input från längdbranschen på allt...troligtvis otroligt mycket mer än någon annan skribent som sitter här inne.

Idag kl 0800 var en ledande skidfabrikant hos oss, influgen från sin fabrik....produktchef...för märket och inte bunden av ett vallamärke...bara tillverkar skidor.

jag vill bara referera vad han tyckte om kuzmin stålsickling..märk nu att det ej är herr Pölder som säger detta...ler

"vi har gort väldigt mycket tester på våra skidor med ståslickling och har aldrig lyckats vara i närheten av att få de att gå bra- Leonid har varit galen o arg på oss för att vi har varit så negativa till det och att vi ínte har fått det att funka. Det enda positiva med ståsickling som vi ser det är att kunderna förstör/sliter ut sina skidor snabbt/snabbare och därmed köper fler skidor...att stålsickla en skida vilket man måste göra ofta för att få det att funka någorlunda betyder ett enormt slitage på belaget + då att kunden o vi räknar ca 80% då...kan inte stålsickla dvss de förstör sin skida med ståliscklingen...klarar inte vi av att fixa det som jobbar med skidor dagligen hur skall då en amatör kunna fixa det...krävs enorm kunskap för att kunna stålsickla bra + en massa kringutrustning typ stabilt bord med profil." Skidfabrikanten tyckte för honom själv o märket att det var tragiskt detta men ett + för de pga att de får sälja mer skidor.

Link to comment
Share on other sites

"Slita ut belaget"-argumentet stämmer inte med mina erfarenheter, som stämmer mer med vad Kuzmin hävdat, nämligen att stenslipning tar bort bra mycket mer belag än stålsickling. Någon annan kanske kommer ihåg Kuzmins argument bättre men jag har för mig att han hade vägt mängden bortsicklade "spån" och räknat ut tjockleken av det bortsicklade skiktet, vilket var väldigt mycket mindre än belagets tjocklek. Hur som helst, min egen mer praktiska erfarenhet var att jag fick lov att sickla väldigt länge för att få bort strukturen från senaste stenslipningen, vilket ju tyder på samma sak: En mer normal stålsickling (några drag för att "fräscha upp" belaget lite) går klart mindre djupt ned i belaget.

 

(...med de Kuzmin-sicklar jag har. Hur det är med Primaterias vet jag ej än.)

 

I övrigt står vi väl kvar på samma punkt som tidigare. Nya hemliga tester utförda på okänt sätt säger en sak, erfarenheter från skidåkare på VL-elitledsnivå och sämre tyder på något annat. Ingen kan förklara varför och alla kan fritt välja att tycka och göra hur de vill. Finns väl inget nytt att argummentera kring där som inte redan argumenterats nog många gånger här? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna vara kvar, precis som det gärna får dyka upp en Majbäck, en Kuzmin, en Karlöf osv. Finns ju mycket som kunde vara intressant att höra dina åsikter om. Om alla bara tyckte lika och klappade varandra i ryggen här skulle nog de flesta ledsna och dra ganska snabbt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...