Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SLUTA STÅLSICKLA


TonyPölder123

Recommended Posts

detta med mättning har alltid varit ett mörker för mig?

Om det enbart rör hur många gånger man värmer in valla så borde

man kunna värma flera gånger i samma smet? D v s inte ny valla utan

samma hela tiden....

Eller säljer man inte så mycket paraffin då?

 

Om det är microhår som ska bort, varför har man inte då hårdare paraffin?

Hårt paraffin lär ju ta mer microhår än mjukt?

Eller varför ska det vara mjukt paraffin i botten och inte hårdare

då man ändå alltid ska tävlingsvalla?

 

Kanske inte rätt tråd att ställa frågorna i, men jag fortsätter att undra...

Stålsickling får bli en annan gång, det känns ändå enklare att fortsätta

valla på den struktur jag fått från stenslipningen.

Och nu efter ett tag så glider skidorna mycket bra, och paraffineringen

tar inte så mycket tid... här i södern så är inte snövallningen det som tar

tid :) det är mest rengöring av rullisar :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Se det hela som lite både och - knappen.

 

detta med mättning har alltid varit ett mörker för mig?

Om det enbart rör hur många gånger man värmer in valla så borde

man kunna värma flera gånger i samma smet? D v s inte ny valla utan

samma hela tiden....

Eller säljer man inte så mycket paraffin då?

Du kan värma om fler gånger. Men droppa lite extra paraffin så du inte bränner belaget.

 

Om det är microhår som ska bort, varför har man inte då hårdare paraffin?

Hårt paraffin lär ju ta mer microhår än mjukt?

Jo då, men då får du inte effekten nedan...

 

Eller varför ska det vara mjukt paraffin i botten och inte hårdare

då man ändå alltid ska tävlingsvalla?

Praktiskt blir det bättre så. Du har min spekulation ovan. Men se det på samma sätt som att du grundmålar ett fönster före ytfärgen...

Link to comment
Share on other sites

Första inlägget någonsin men jag har läst en del på forumet men inte allt i denna sicklingsdebatt.

 

En fråga gällande planhet. Jag förstår att belaget givetvis inte skall vara vågigt men har det verkligen så där jättestor betydelse om det inte är helt plant i "sidled"?

 

Säg att man står på ena sidan av skidan vid sickling och råkar jobba mer på ena sidan av belaget. Det måste väl vara helt obetydligt och till och med svårt att mäta (det är inga jättemängder man sicklar bort precis). Har för mig att man diskuterat "skevheten" på någon tråd.

 

Tittar man sedan på åkare (även bra) så ser man att de inte står med jämn fördelning på skidan. Se tex Anders Södergren, ser alltid ut som han lutar skidorna inåt (kobensstil) vid glidsträckor/utförslöpor vilket borde ha styörre inverkan än någon del av milimeter felsickling?

Link to comment
Share on other sites

Första inlägget någonsin men jag har läst en del på forumet men inte allt i denna sicklingsdebatt.

 

En fråga gällande planhet. Jag förstår att belaget givetvis inte skall vara vågigt men har det verkligen så där jättestor betydelse om det inte är helt plant i "sidled"?

 

Säg att man står på ena sidan av skidan vid sickling och råkar jobba mer på ena sidan av belaget. Det måste väl vara helt obetydligt och till och med svårt att mäta (det är inga jättemängder man sicklar bort precis). Har för mig att man diskuterat "skevheten" på någon tråd.

 

Tittar man sedan på åkare (även bra) så ser man att de inte står med jämn fördelning på skidan. Se tex Anders Södergren, ser alltid ut som han lutar skidorna inåt (kobensstil) vid glidsträckor/utförslöpor vilket borde ha styörre inverkan än någon del av milimeter felsickling?

Om planhet:

Man ser ganska omgående om man trycker mer på ena sidan då man ser där sicklingen har tagit. Och du kommer även, av sicklingen, se att det inte var så plant innan. Skulle du sickla lite snett så är det inget som kommer att märkas eftersom det automatiskt blir rätt plant av hur sickeln trycks ned. Tänk er själv att Ni trycker ned ett sickelliknande verktyg. Det lär inte bli så mycket snedtryck på det.

 

Sen så är ju snön inte helt plan och inte heller spåren...

 

Så, jag håller med dig! Det gör även Kuzmin själv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...