Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

SLUTA STÅLSICKLA

• Vänligen logga in för att kunna svara
103 svar till detta ämne

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Ofta snackas det om “stålsickling vs stenslip”.. men borde inte dessa tekniker kunna kombineras. Stensliparna har lagd ned mycket möda på att ta fram strukturer för olika fören. ”Leoniderna” (d.v.s. sicklarna) säger att även en mycket bra stenslip(are) ger bromsande microhår. Stålsickeln sägs vara mycket bra på att ta bort microhår men det är mycket jobb för att ta bort en stenslipstruktur.

Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen. Denna yta kan sedan åkas ovallad eller vallad och så är alla nöjda och glada.

Enkla stålsicklar har väl funnits i ”alla tider” och använts på ungefär sådant sätt som beskrivet ovan. Men nu finns det bättre stålsicklar i och med de senaste årens utveckling.

Jodå Hammer - enkla stålsicklar har funnits länge. Sedan kom bra stenslipar och gjorde att man slapp stå och hyvla ner nyköpta skidor - dessutom fick man en bra struktur som tidigare varit svårt att få. Sedan kom rillrar för att utöka strukturen än mer. Sedan K-sickel och själv tycker jag det är en tillbakagång till tidigt 80-tal. Så det nya i kråksången är just att man inte glidvallar. Sicklat och vallat skidor har man gjort så länge plastskidorna funnits. Därför är jag inte så imponerad. Men jag ska villigt erkänna att enbart sicklade skidor utan glidvalla som jag testat gick bättre än förväntat, dock har jag inte fått samma glid på icke glidvallade skidor som på glidvallade. Sickling är en utmärkt metod för att minska strukturen vid kallföre. Vid andra fören tycker jag rillning ger för liten struktur på en sicklad skida. Men detta är min åsikt och de som vill sickla i alla fören/väder får självklart göra detta.

Jag har testat enbart sickling på ett par nya kall-rcs, men efter ett tag tröttnade jag och vallade upp dem. Jag skulle mycket väl kunna fortsätta sickla mina kallskidor. Men troligen kommer jag att lämna in dem på stenslip varefter jag möjligen drar några lätta drag med sickel. Samt vallar som vanligt.

(Nu kommer någon säkert påpeka att K-sickeln är så mycket bättre, men i princip tycker jag det är en tillbakagång. På sätt och vis förståerligt då dyra vallor blivit vardag samt lite hypnos för oss mediokra motionärer som tror att fluorcarbon kan fixa biffen. Som Lasse A som demonstrerade valla på RS sa för en vecka sedan -"minst 97% av resultatet befinner sig inte under skidan utan ovanför bindningen." Att betala många tusentals kr för fluorcarboner kan då te sig bra tokigt och själv ser jag hela K-hysterin i det perspektivet. Detta samt att många verkar lite lata för att valla glid. Även om en lat tjock gubbe som jag helst skulle tro på Vibro Shape ;) )

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 141 inlägg

Ofta snackas det om “stålsickling vs stenslip”.. men borde inte dessa tekniker kunna kombineras. Stensliparna har lagd ned mycket möda på att ta fram strukturer för olika fören. ”Leoniderna” (d.v.s. sicklarna) säger att även en mycket bra stenslip(are) ger bromsande microhår. Stålsickeln sägs vara mycket bra på att ta bort microhår men det är mycket jobb för att ta bort en stenslipstruktur.

Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen. Denna yta kan sedan åkas ovallad eller vallad och så är alla nöjda och glada.

Enkla stålsicklar har väl funnits i ”alla tider” och använts på ungefär sådant sätt som beskrivet ovan. Men nu finns det bättre stålsicklar i och med de senaste årens utveckling.

Jag TROR att Primateria menar att man kan göra på detta sätt med deras nya sickel. Som ett exempel i sin broschyr på bra användning skriver de:
Exempel 1: Du har en stenslipad struktur. Drag lätt med polersickeln så att endast topparna på ytan avverkas. Detta ger superfinish på de aktiva glidytorna men med bibehållen struktur i övrigt. Klart !

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Jodå Hammer - enkla stålsicklar har funnits länge. Sedan kom bra stenslipar och gjorde att man slapp stå och hyvla ner nyköpta skidor - dessutom fick man en bra struktur som tidigare varit svårt att få. Sedan kom rillrar för att utöka strukturen än mer. Sedan K-sickel och själv tycker jag det är en tillbakagång till tidigt 80-tal. Så det nya i kråksången är just att man inte glidvallar. Sicklat och vallat skidor har man gjort så länge plastskidorna funnits. Därför är jag inte så imponerad. Men jag ska villigt erkänna att enbart sicklade skidor utan glidvalla som jag testat gick bättre än förväntat, dock har jag inte fått samma glid på icke glidvallade skidor som på glidvallade. Sickling är en utmärkt metod för att minska strukturen vid kallföre. Vid andra fören tycker jag rillning ger för liten struktur på en sicklad skida. Men detta är min åsikt och de som vill sickla i alla fören/väder får självklart göra detta.

Jag har testat enbart sickling på ett par nya kall-rcs, men efter ett tag tröttnade jag och vallade upp dem. Jag skulle mycket väl kunna fortsätta sickla mina kallskidor. Men troligen kommer jag att lämna in dem på stenslip varefter jag möjligen drar några lätta drag med sickel. Samt vallar som vanligt.

(Nu kommer någon säkert påpeka att K-sickeln är så mycket bättre, men i princip tycker jag det är en tillbakagång. På sätt och vis förståerligt då dyra vallor blivit vardag samt lite hypnos för oss mediokra motionärer som tror att fluorcarbon kan fixa biffen. Som Lasse A som demonstrerade valla på RS sa för en vecka sedan -"minst 97% av resultatet befinner sig inte under skidan utan ovanför bindningen." Att betala många tusentals kr för fluorcarboner kan då te sig bra tokigt och själv ser jag hela K-hysterin i det perspektivet. Detta samt att många verkar lite lata för att valla glid. Även om en lat tjock gubbe som jag helst skulle tro på Vibro Shape ;) )

Just frågeställningen kring sickling och vallning har vi fört tidigare och t.o.m sagt att det borde testas betydligt mer. Jag själv genomförde en test i samband med Orsa Skimarathon -07 och fick resultat som visade att stålsicklade skidor som sedan vallades inte tappade glid i samma utsträckning som stenslipade-vallade skidor. Utifrån detta så fördes resonemang om mikrohår osv. Just tanken att stenslipa (läs planslipa) skidan för att sedan sickal av mikrohår är en intressant vinkel det med. Har också för mig att Stevens (RS-Rillern) förespråkat en fin struktur i botten som läggs med stenslipen för att sedan hand strukturera ovan på detta. Även Primateria är inne på att slipa skidan i maskin för att sedan gå över med stålsickeln.

Just "antingen eller" resonemanget känns det som vi passerat även om en och annan brandfackla slängs in emmellanåt ;)

Om sedan Dunderklumpen lämnar pillandet i vallaboden och tränar motsvarande tid på sina stålsicklade skidor så kanske han slipper köpa en "Vibro-Shape" ;)
.............men samtidigt är det väl så att även om det är 97% ovanpå skidorna som avgör så är det kul att testa och experimentera. Det blir en tävling i sig och något som vi som inte längre (om vi någonsin kunnat) slåss om topplaceringar gärna pysslar med. Det är väl så landslagsvallare föds också !?

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 648 inlägg
"Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen. Denna yta kan sedan åkas ovallad eller vallad och så är alla nöjda och glada."

Jag tror du är på rätt spår, i många avseenden, :) men jag tror starkt på följande ordning:
1, Stenslip för att få en säkerställd plan yta.
2, Följt av stålsickling för att ta bort microhår.
3, Strukturläggning för maximal fukttransport.

Alltså stenslip enast för att få skidan plan igen och fortfarande utan att "smutsa" ner skidorna med valla och värme.

Ja det är ju sant...detta är precis vad många gjort med handrillern. Ser det nu när jag läser mitt eget inlägg :D

Redigerat av HJN, 04 november 2008 - 14:16 .

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Om sedan Dunderklumpen lämnar pillandet i vallaboden och tränar motsvarande tid på sina stålsicklade skidor så kanske han slipper köpa en "Vibro-Shape" ;)

Jag räknar med att ansträngningen att glidvalla alla mina 10 par skidor räcker som träning... Så jag skippar nog "Vibro-Shape" också... ;)

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg

"Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen. Denna yta kan sedan åkas ovallad eller vallad och så är alla nöjda och glada."

Jag tror du är på rätt spår, i många avseenden, :) men jag tror starkt på följande ordning:

Alltså stenslip enast för att få skidan plan igen och fortfarande utan att "smutsa" ner skidorna med valla och värme.

Ja det är ju sant...detta är precis vad många gjort med handrillern. Ser det nu när jag läser mitt eget inlägg :D

Och så kan Pölder få användning för sin fina slipmaskin så att alla blir nöjda och glada och kramas och skrattar. Så där som det är på bio.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 715 inlägg
Sickling, klossning och borstning sliter på triceps, bäst att undvika sådant tätt inpå rejset!

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Har aldrig vart speciellt nöjd med de stenslipningar mina skidor varit "utsatta" för skulle tom vilja påstå att de gått sämre efteråt oavsett hu rmkt man fixat med dem. Och de har definitivt inte varit jämnare än innan, detta upplevde jag dock att man kunde fixa med sickeln. Som tidgare diskuterats är ju stenslipningen ett handverk som många handlare inte behärskar.

Så känner man inte någon extremt duktig stenslipare tror faktiskt att man för sina skidors bästa kan byta ut stenslip mot stålsickel på punkt 1 och gå rakt på punkt 3.

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 648 inlägg

Har aldrig vart speciellt nöjd med de stenslipningar mina skidor varit "utsatta" för skulle tom vilja påstå att de gått sämre efteråt oavsett hu rmkt man fixat med dem. Och de har definitivt inte varit jämnare än innan, detta upplevde jag dock att man kunde fixa med sickeln. Som tidgare diskuterats är ju stenslipningen ett handverk som många handlare inte behärskar.

Så känner man inte någon extremt duktig stenslipare tror faktiskt att man för sina skidors bästa kan byta ut stenslip mot stålsickel på punkt 1 och gå rakt på punkt 3.

Tja fixar man en plan skida utan maskin så är ju det toppen, men nog är det väl en skön genväg med först maskinbearbetning och sen finliret.
I min iver att averka mycket med sickeln för att få skidan plan på tvären så har jag ibland upplevt att den inte riktigt blir så plan längsled. Fast jag förstår vad du menar, har bott i Gbg i tio år och de stenslipningarna som jag fått där gör att man faller in i kören "stensllipning är ett hantverk"

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg
Faktum är att jag lyckades sickla till en vågig skida inför VL förra året. Fick lätt panik och gick på med sandpapper innan jag sicklade igen. Vad gör man? Faktum är att det blev kanonbra! Sedan vallade jag grafit, BWLF, HFBD och hade kanonglid. Det kan vara en ide att göra grovjobbet med sandpapper innan man avslutar med sickeln. Vågor är inte kul.

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 648 inlägg
Nä, den här vågiga skidan var precis vad jag råkat ut för och till råga på allt så gick jag till stensliparen och liksom fick bekänna mina synder. Såg åtminstonde yt som det var vad han tänkte.
Men felet var egentligen mitt eget för nu vet vi ju alla att sickeln skall snedställas längsleds också för att inte "kopiera hacket" eller tendensen till vågighet. Hade jag gjort det skulle det kanske gått bättre, men sammtidigt som skidan börjar bli plan kommer en större del av sickeln i ingrepp och det är då som det hugger (många säger att skidbelagget är mjukare en bit ner, men precis som vissa andra ;) sticker jag ut hakan och säger att det är den ökade ingreppsytan som skapar detta).

Har ni som sicklat frekvent lyckats utan hack eller vågighet?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 227 inlägg

Om Tony Pölder gör reklam för denna tågordning, så slipper han "bevisa" stålsicklingens oduglighet och kan fortsätta att både stenslipa och sälja vallor.:)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Faktum är att jag lyckades sickla till en vågig skida inför VL förra året. Fick lätt panik och gick på med sandpapper innan jag sicklade igen. Vad gör man? Faktum är att det blev kanonbra! Sedan vallade jag grafit, BWLF, HFBD och hade kanonglid. Det kan vara en ide att göra grovjobbet med sandpapper innan man avslutar med sickeln. Vågor är inte kul.

Vet att vi tidigare i någon tråd hade uppe sandpappringen. Om jag inte minns fel så drogs några paralleller inom plastindustrin för att skapa en slät yta. Jag försökte mig på att sandpappra med Festool rotoflex slip men kostnaden för ett experiment med ner till 4000 papper blir lite dyrt.
Har också för mig att Kuzmin pratat om sanpapper på en ca 15cm lång kloss som ett sätt att grovpreppa ytan. Kan kanske vara ett gott alternativ till stenslipning?

Antti

Antti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg
Jag har själv råkat ut för vågighet vid sickling.
Det inträffade den första gången jag sicklade.
Så fort detta hände började jag vinkla sickeln i längsled och vågigheten försvann snabbt.
Det är lätt att åtgärda även om det ser ut att vara "väldigt vågigt".

Man lär så länge man lever..
Varje missat träningspass är ett förlorat träningspass

Andreas T

Andreas T

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 644 inlägg

Vet ej om det nämnts tidigare i denna och andra trådar i ämnet, men borde inte en bra prepp vara att stenslipa och sedan stålsickla ytan ren men utan att sickla bort slipstrukturen.

Så har jag gjort i alla tider, långt innan Kuzmin kom på tal. Jag brukar använda en vanlig rakbladsskrapa, en sån man har till spishällen. Man får bort massor med microhår på det sättet, men har strukturen kvar.

TonyPölder123

TonyPölder123

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
en del är roliga här.....Antti-du var en munter typ....inledningsvist förra veckan så skrev jag såhär....
"Nog om detta nu…nu var inledning klar…nu kommer herr Pölder att kasta ur sig lite påståenden och tankar: ...ta det inte så j-kla allvarligt med alla påståenden utan läs o begrunda o dra dina egna slutsatser nu....för du...vi lever i en fri värld och var och en rår om sitt eget liv---eller hur ;-)"
Du Antti...det jag menade var att vi alla får tycka vad man vill...tro det eller ej ..det finns 10-13 st (jag skrev fel igår) som vurmar för stålsickling här...jag gör det inte för det är så enkelt att jag tycker att det är kasst och stor risk för de flesta att förstöra sina skidor...och jag måste ju få tycka det...och likaledes så får de som vill tycka att stålsickling är bra....
och jag får då givetvis tycka synd om er som ger er på det för JAG VET att det inte är lika bra ...men återigen....det är ju min åsikt angående detta + alla som vallar som proffs och som har vallat i 10, 20...ja kankse 30-40 år.
Vissa tror som jag ser att jag skriver detta för ekonomisk vinning...lägg ner det...vallasäljet o allt runt detta är så lite pengar så ni kan inte fatta det. Det vi lever på som specialbutik är def inte vallabiten den är försvinannde liten...that's fact.
Som sagt ...öppna era sinnen lite....boletus-antti-enklaresport-volevodin-everest-sand-kustlöparen-larserik-niklas-mario-dunderklumpen-mchammer-evertberg (få se nu det var väl de 13 som hörs här ute på de över 10 000 träffarna...13 mot lille Pölder ...ler)
Asgarv för mig Antti är att jag ler och försöker tala om att jag ej står för den åsikten absolut inget nedvärderande...jag är en myche positiv liten skit som alltid försöker fixa o dona så att mina kunder får en bra skidresa så enkelt som möjligt.
Det är bara så...att jag får tycka här att stålsickling är kass, svårare är det ju inte..och skulle jag åka Vasaloppet igen på mellan 3,50 och 4,01 så skulle stålsickeln inte ens vara med i vallaboxen…och skulle jag vilja turista lite runt 8 timmar…så skulle jag dunka på pulver och högfluor så att jag skulle få en så trevlig resa som möjligt.
Tror jag får hjälp av Swix idag….Asgarvar… (det du Antti..ett asgarv till, är det inte härligt, en ny dag, nya utmaningar och lite vallasälj…hoppas du själv mår bra o får en bra dag)

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg
Intressant att förespråka åsiktsfrihet i en tråd som heter

"SLUTA STÅLSICKLA"

Är det en subtil form av humor månne?

TonyPölder

TonyPölder

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
men snälla Evertberg....det är väl åsiktsfrihet...att få säga "sluta stålsickla"...får jag inte skriva det menar du?

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg
Nu är det TONYPÖLDER och inte TONYPÖLDER123....won't the real Tony Pölder please stand up!

Redigerat av EvertBerg, 05 november 2008 - 12:58 .

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg

men snälla Evertberg....det är väl åsiktsfrihet...att få säga "sluta stålsickla"...får jag inte skriva det menar du?

Asgarvar....han HAR humor!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar