Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rundtramp i stakning?


EvertBerg

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Södergren och Fredrisksson, är de erkännt duktiga stakare? Funkar deras teknik optimalt på så lång distans som Vasalopp? Är det inte snara Aukland, Arlin som man ska studera och försöka härma mer? Studerade just Jerry, i princip identisk teknik oavsett hur fort det gick, om det var uppför eller nerför, det vara bara frekvensen, dvs. mikropausen var lite mer än mikorlång när det gick sakta. Säger inte att Södergren och Fredriksson inte är bra förebilder, men kanske inte optimala.
Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen av den "moderna" staktekniken började i slutet av 1980-talet inom skidorientering - när vi började köra skate utan fästvalla så behövdes det när vi skulle uppför i smala skoterspår. Om man försökte med den "traditionella" staktekniken så blev man fort stum i armarna. Följden blev att man "växlar" ner med armarna genom att ta dom närmre axlarna initial och korta armrörelsen. Istället utförs mer av arbetet av kroppens stora muskelgrupper, mage och faktiskt baklår! Ju brantare uppför desto viktigare blir det med hög frekvens och ökande bidrag från benen. Omvänt så kan man använda mer och större armrörelse ju fortare det går.

 

I och med att man faktiskt använder samma benmuskler som vid rundtramp på cykel blir faktiskt trådtiteln oavsiktligt passande!

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen av den "moderna" staktekniken började i slutet av 1980-talet inom skidorientering - när vi började köra skate utan fästvalla så behövdes det när vi skulle uppför i smala skoterspår. Om man försökte med den "traditionella" staktekniken så blev man fort stum i armarna. Följden blev att man "växlar" ner med armarna genom att ta dom närmre axlarna initial och korta armrörelsen. Istället utförs mer av arbetet av kroppens stora muskelgrupper, mage och faktiskt baklår! Ju brantare uppför desto viktigare blir det med hög frekvens och ökande bidrag från benen. Omvänt så kan man använda mer och större armrörelse ju fortare det går.

 

I och med att man faktiskt använder samma benmuskler som vid rundtramp på cykel blir faktiskt trådtiteln oavsiktligt passande!

Tack för den pusselbiten! Det här är precis min känsla; att man kan koppla in benen för att växla ned. Analogt med cykel kan man ju välja en lättare växel även på platten för att jobba med en högre kadens (cf. J Ahrlin). T ex blev det mycket "benstakning" uppför i senaste VL pga av föret.

 

Tack för all input! Har dock ännu inte utrett det här med initialkraften. Fredriksson hävdar i youtube-sekvensen ovan att man skall vräka på allt man har, men jag är inte övertygad om att det är den optimala tekniken för VL-led 2-3 där jag befinner mig. Det känns mer som Nystrands frisimsteknik som inte har mycket gemensamt med något som skall funka i Vansbro eller i triathlon.

 

Slutligen, just det här med anspänning/avspänning som någon nämnde tror jag är ett nyckelmoment för distansarbete. Motsatsen känner vi igen; dåligt fäste -> spänd överkropp -> stumma muskler.

Link to comment
Share on other sites

EB: Det var jag som hade funderingar kring anspänning-avspänning.

Igår körde jag klassiskt på rullskidor och då körde jag som vanligt den gamla staktekniken, där jag sätter in den största kraften strax framför höften efter att ha "vilat på hanen" i början av stakrörelsen.

Idag var jag ute och körde skateträning och kom då fram till att i dubbelskate är det nästan exakt stavföringen i den "moderna" staktekniken i klassiskt, en kortare stavrörelse som avslutas strax bakom höften. Jag kom då fram till att till skillnad från min klassiska stavteknik så använder jag mer initialkraft i stavrörelsen vid dubbelskate. Konklusion: initialkraften styrs av den stakteknik jag använder. (ursäkta om jag upprepar en självklarhet).:o

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen av den "moderna" staktekniken började i slutet av 1980-talet inom skidorientering - när vi började köra skate utan fästvalla så behövdes det när vi skulle uppför i smala skoterspår. Om man försökte med den "traditionella" staktekniken så blev man fort stum i armarna. Följden blev att man "växlar" ner med armarna genom att ta dom närmre axlarna initial och korta armrörelsen. Istället utförs mer av arbetet av kroppens stora muskelgrupper' date=' mage och faktiskt baklår! Ju brantare uppför desto viktigare blir det med hög frekvens och ökande bidrag från benen. Omvänt så kan man använda mer och större armrörelse ju fortare det går.

 

I och med att man faktiskt använder samma benmuskler som vid rundtramp på cykel blir faktiskt trådtiteln oavsiktligt passande![/quote']

Tack för den pusselbiten! Det här är precis min känsla; att man kan koppla in benen för att växla ned. Analogt med cykel kan man ju välja en lättare växel även på platten för att jobba med en högre kadens (cf. J Ahrlin). T ex blev det mycket "benstakning" uppför i senaste VL pga av föret.

 

Tack för all input! Har dock ännu inte utrett det här med initialkraften. Fredriksson hävdar i youtube-sekvensen ovan att man skall vräka på allt man har, men jag är inte övertygad om att det är den optimala tekniken för VL-led 2-3 där jag befinner mig. Det känns mer som Nystrands frisimsteknik som inte har mycket gemensamt med något som skall funka i Vansbro eller i triathlon.

 

Slutligen, just det här med anspänning/avspänning som någon nämnde tror jag är ett nyckelmoment för distansarbete. Motsatsen känner vi igen; dåligt fäste -> spänd överkropp -> stumma muskler.

Intressant har tänkt i de banorna åtminstone muskulärt genom att träna cykling och baksidan av låren på gymmet. Återstår att lära sig det mkt bättre tekniskt och uthållightesmässigt sedan "våga- vägra- valla" hela skidan.

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen av den "moderna" staktekniken började i slutet av 1980-talet inom skidorientering - när vi började köra skate utan fästvalla så behövdes det när vi skulle uppför i smala skoterspår. Om man försökte med den "traditionella" staktekniken så blev man fort stum i armarna. Följden blev att man "växlar" ner med armarna genom att ta dom närmre axlarna initial och korta armrörelsen. Istället utförs mer av arbetet av kroppens stora muskelgrupper, mage och faktiskt baklår! Ju brantare uppför desto viktigare blir det med hög frekvens och ökande bidrag från benen. Omvänt så kan man använda mer och större armrörelse ju fortare det går.

 

I och med att man faktiskt använder samma benmuskler som vid rundtramp på cykel blir faktiskt trådtiteln oavsiktligt passande!

Fantastiskt att det just skidorienterare som verkar föra utvecklingen framåt, var det inte också där som skate "uppfanns". Inte nog med att dom lyckas hitta, samtidigt utvecklar dom nya effektivare skidtekniker! Själv har jag nog med att försöka härma andra och lyckas inte alltid följa färgmarkeringar för rätt vägval. Hur många skidorienterare finns det egentligen? Vad har de för genomsnittligt IQ::)

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden har förklarat hur det kan komma sig att en så bra cyklist "som nick"här på forumet kan föredra att bara staka vasaloppet ovallat. Jag har tyckt det var märkligt att en cyklist med starka ben bara använder armarna, men med den nya staktekniken där man böjer mycket på benen och mer låser armarna, eller hänger i långa stavar är ju klockren för cyklister, då den mesta kraften hämtas från just benen.
Link to comment
Share on other sites

Tror man att stakning "bara" är ett överkroppsarbete så är man ju ute och cyklar :-)

Självklart belastas överkroppen mest men man måste vara uthållig och stark i bena oxå.

Vasaloppet är ju oxå lite speciellt eftersom du aldrig tjänar på att ha superbra fäste pga av att du då alltid tappar glid (speciellt i dom förena det varit dom senaste 2 åren), och att slita på uppför med halvbakhala skidor som man ska kämpa för att få fast är grymt mjölksyreframkallande och drygt tycker jag, då stakar jag hellre uppför alla backar, det upplever jag inte som lika jobbigt men jag kanske är konstig.

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag tycker att det är konstigt, att du som cyklist stakar hela Vasaloppet, men det är ju oerhört imponerande. :) Har du funderat på ha fästvalla på tejp uppför första backen, sedan rycka loss den (detta gjorde det Wassberg på en tävling på 80-talet, där det först var klassiskt, sedan skate). Vad håller du får nivå, är du elit? Är man inte det så inbillar jag mig att man borde kunna tjäna på att offra 1-2 minuter på fästvallaborttagning och därmed slippa ha en överkropp sprutande av mjölsyra redan efter 5 km.
Link to comment
Share on other sites

är ingen elitcyklist, cyklade vättern på 7.30 i våras vilket ju var snabbast men det är ju ett motionslopp utan superelit. tävlar en del mindre cykeltävlingar, blir mycket cykel på våren försommaren, sen mest rullskidor och löpning, 116 ifjol på vasan

Kan väl säga att du blir ingen stakåkare av bara cykel utan du måste ju staka så klart..åker mycket skidor på vintern ingen cykel då, börjar cykla i april när snön försvinner.

 

Tycker själv att jag får mer mjölksyra/smärta av att åka diagonal än att staka uppför och farten brukar inte skilja så jättemycket när jag är bra staktränad, tränar väldigt mycket stakning uppför både som intervaller och i distanspass(på tuffa banor) och impulser, har ganska långa stavar (162.5cm stavar och är 172cm lång) vilket är gynnsamt om man vill staka uppför

Link to comment
Share on other sites

är ingen elitcyklist, cyklade vättern på 7.30 i våras vilket ju var snabbast men det är ju ett motionslopp utan superelit. tävlar en del mindre cykeltävlingar, blir mycket cykel på våren försommaren, sen mest rullskidor och löpning, 116 ifjol på vasan

Kan väl säga att du blir ingen stakåkare av bara cykel utan du måste ju staka så klart..åker mycket skidor på vintern ingen cykel då, börjar cykla i april när snön försvinner.

 

Tycker själv att jag får mer mjölksyra/smärta av att åka diagonal än att staka uppför och farten brukar inte skilja så jättemycket när jag är bra staktränad, tränar väldigt mycket stakning uppför både som intervaller och i distanspass(på tuffa banor) och impulser, har ganska långa stavar (162.5cm stavar och är 172cm lång) vilket är gynnsamt om man vill staka uppför

Imponerande och inspirerande! Själv spinner jag regelbundet och tri-cyklar på sommarn.

Jag skall definitivt "benstaka" mer uppför i år med mina inte riktigt lika överlånga stavar. Om inte annat för att spara på fästet. Men i Lundbäck saxar du väl lite?

 

 

PS. Bernt Johansson & Sven-Åke Nilsson är inget dåligt sällskap!

Link to comment
Share on other sites

blev lite saxning i dom brantaste backarna. första backen och risbergsbacken är annars riktigt fina stakbackar.

 

Ronnie lööf har ju längre stavar än mig, lika som kroppslängd. Annars är många rätt trångsynta och kanske inte törs prova eller vill inte lägga lite tid på att vänja sig med längre stavar. Sen har väl dom flesta "elitåkare" ett väldans fokus på att kunna diagonala tekniskt bra och fort uppför eftersom många har wc ambitioner och/eller kör korta tävlingar på tuffa banor .Men att inte ahrlin och svärd kör med längre stavar är för mig en gåta

Link to comment
Share on other sites

är ingen elitcyklist, cyklade vättern på 7.30 i våras vilket ju var snabbast men det är ju ett motionslopp utan superelit. tävlar en del mindre cykeltävlingar, blir mycket cykel på våren försommaren, sen mest rullskidor och löpning, 116 ifjol på vasan

Kan väl säga att du blir ingen stakåkare av bara cykel utan du måste ju staka så klart..åker mycket skidor på vintern ingen cykel då, börjar cykla i april när snön försvinner.

 

Tycker själv att jag får mer mjölksyra/smärta av att åka diagonal än att staka uppför och farten brukar inte skilja så jättemycket när jag är bra staktränad, tränar väldigt mycket stakning uppför både som intervaller och i distanspass(på tuffa banor) och impulser, har ganska långa stavar (162.5cm stavar och är 172cm lång) vilket är gynnsamt om man vill staka uppför

Intressant med ngn som verkligen bryter mot konventionerna inom sporten både när det gäller stavlängd och teknik. Egentligen borde jag ju inte alls ta upp det här men vad anser du om debatten glidvallat, stenslipat och/eller stålsicklat? Blir ju inte mindre viktigt med glidytor över hela skidan.

 

Annars så stämmer ju det här med långa stavar även med BjornG vilken som skidorienterare, dvs sketare också bör köra med långa stavar och då också kan staka effektivt uppför. Orsaken till att de flesta inom eliten inte kör med långa stavar är väl beroende på att nästan alla diagonalar åtminstone i första backen och att många kör normala skidtävlingar (extrem kupering jämfört med VL) och andra långlopp som är betydligt mer kuperade. Det "blir" då tekniskt svårt att ställa om sig för mkt på VL. Körde iof själv med KL -18 i led 2 men jag har ju ingen direkt teknik.

 

Annars håller jag med dem som tycker att att det borde finnas en nisch för att dels efter första backens diagonalande byta ut stavarna till +10-15 cm längre och dels ta bort fästvallan på ngt sätt.

Känner mig inte redo att på min Kalle-Anka nivå staka hela första backen, men jag skall tänka över det en gång till...

Link to comment
Share on other sites

Om man enbart betraktar skidåkning som ett sätt att så fort som möjligt ta sig fram på snö, kan ju stakalternativet vara något att fundera över. Men om man som jag ser mervärdet i själva skidåkandet och variationen med de olika teknikerna som ett egenvärde funderar man inte ett ögonblick att gå över till enbart stakning. (första 3 milen i årets VL är inget angenämt minne).

Det har faktiskt hänt i något skatelopp att jag valt de skidor, som är skönast att åka på trots att de inte var de snabbaste. Det låter kanske konstigt, men jag prioriterar känslan före resultat. :) (det kan man kosta på sig om man är långt ifrån elit)

Link to comment
Share on other sites

Om man enbart betraktar skidåkning som ett sätt att så fort som möjligt ta sig fram på snö, kan ju stakalternativet vara något att fundera över. Men om man som jag ser mervärdet i själva skidåkandet och variationen med de olika teknikerna som ett egenvärde funderar man inte ett ögonblick att gå över till enbart stakning. (första 3 milen i årets VL är inget angenämt minne).

Det har faktiskt hänt i något skatelopp att jag valt de skidor, som är skönast att åka på trots att de inte var de snabbaste. Det låter kanske konstigt, men jag prioriterar känslan före resultat. :) (det kan man kosta på sig om man är långt ifrån elit)

Skatestilen var ju också förskräcklig när den kom..., för att inte tala om Boklöf och hans V-stil, fick massa poängavdrag för att den var så ful. Skönheten sitter i betraktarens ögon, stakning med överlånga stavar uppför ser troligen fördjävligt ut första gången man ser det. Men efter ett tag börjar man uppskatta det och de som gör det effektivast kommer man att tycka att de gör det vackert. Känslan, ja den är säkert annorlunda, men är den sämre för det? Att man kan kosta på sig att inte göra det som är absolut snabbast när man inte är elit är sant, men jag och troligtvis 99% av alla gör det vi tror är snabbast, man tävlar ju alltid mot något eller någon. Det finns inte många som åker med Mora-Nisse utrustning för känslans skull, det blir ju mycket mer diagonal med den och inte lika mycket enformigt stakande...

 

Är ej övertygad att stakning med överlånga stavar är det effektivaste sättet för mig, då hade jag redan använt det.

 

Tillbaka till ämnet: De som kör med överlånga stavar, åker de normalt utan fästvalla också? Någonting i mitt bakhuvud säger mig något om stakning med frånskjut uppför var det någon som propagerade för i någon tråd, tror att det hade något med långa stavar att göra. Upplys mig :)

Link to comment
Share on other sites

Men att inte ahrlin och svärd kör med längre stavar är för mig en gåta

Att köra med standardkorta stavar (kl-30), låsa armarma och trycka kort ned med kroppstyngden i högfrekvens, det kan även en vanlig motionärsåkare testa att göra. Går att staka jäkligt snabbt och det tycks inte slita så mycket muskulärt. Men satan vad anfådd man blir efter bara en kort bit.

Effektivt.. men ställer mycket höga krav på den centrala kapaciteten.

Pall-killarna har väl vad som krävs på den punkten men kanske inte alla som ligger runt 100 och då kanske det kan vara intressantare att söka andra vägar.

Link to comment
Share on other sites

Men att inte ahrlin och svärd kör med längre stavar är för mig en gåta

Att köra med standardkorta stavar (kl-30)' date=' låsa armarma och trycka kort ned med kroppstyngden i högfrekvens, det kan även en vanlig motionärsåkare testa att göra. Går att staka jäkligt snabbt och det tycks inte slita så mycket muskulärt. Men satan vad anfådd man blir efter bara en kort bit.

Effektivt.. men ställer mycket höga krav på den centrala kapaciteten.

Pall-killarna har väl vad som krävs på den punkten men kanske inte alla som ligger runt 100 och då kanske det kan vara intressantare att söka andra vägar.[/quote']

Kan väl säga med en gång att jag har inte syreupptagningen eller teknik att åka diagonal fort i långa backar därför lägger jag ingen energi eller träning på det heller, det känns oeffektivt och syrekonsumerande. Åker inte alla tävlingar utan fästvalla däremot diagonalar jag aldrig i långa sega backar, där kör jag med stakning med frånskjut om jag har fästvalla, det känns effektivare och passar mig bättre, enda gången jag använder diagonal är korta branta backar som ju är snabbt att forcera med den stilen, på tävling blir det dock oftats saxning i branta korta pga av det minimala fästet.

Det är för övrigt inte omöjligt att diagonala med kl-10cm stavar du får en flackare vinkel på staven bara som gör att kraften du lägger an blir mer riktad åt rätt håll, det ställer däremot högre krav på balans eftersom du inte kan "stödja" dig på staven som man kan vid normallängd, och det ser nog lite fulare ut :-). Har åkt med 145cm stavar tidigare nu 162.5cm, låg kring 300 om det gick bra då på vasan, ifjol 116.....100placeringar/deci stavlängd :-)

Link to comment
Share on other sites

Skatestilen var ju också förskräcklig när den kom...,

Jepp, det _var_ den. När jag var bodde i Japan och var iväg på skidläger kom vi över Bill Kochs instruktionsvideo för skate. Milda makter, vilken misär, vilken röra, vilket trams och schvammel. Han radade in skaten i en 10-15 olika tekniker, som alla var flaxiga och röriga. Jag fick försöka hålla för ögonen på mina japanska kompisar bäst det gick.

 

...Och då var han ändå den som "uppfann" skate en gång i tiden. De modernaste filmsnuttarna var med Gunde från 5-milen i Calgary-OS och det var ingen vacker syn heller.

 

Den förste som åkte skate "vackert" (=effektivt) kan ha varit Torgny Mogren, och alla måste väl komma ihåg vilken otrolig syn det var att se Alsgaard i Lillehammer? Med det jättesprånget kanske man kan säga att skatetekniken mognade.

Link to comment
Share on other sites

Annars så stämmer ju det här med långa stavar även med BjornG vilken som skidorienterare, dvs sketare också bör köra med långa stavar och då också kan staka effektivt uppför.

Jepp, power-stakning, framförallt uppför passar bättre med stavar i skatelängd, geometrin i rörelsen blir lite annorlunda med kortare stavar och jag tycker det är lite svårare att få med benen ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

R-stakarn: Jag håller med dig om att när något nytt eller ovanligt kommer är det många som reagerar negativt och tar avstånd. Men efter ett tag när de vant sig får de flesta en annan uppfattning (en erfarenhet jag upplevt i en annan sport) Men det är inte för synintrycket som jag inte åker med överlånga stavar utan för att jag inte fått den rätta känslan i någon av teknikerna i klassiskt.

Sen det där med att jag inte valde de snabbaste skateskidorna. Om jag säger Germina kanske ni förstår - ett skidmärke helt kass att skejta med :mad: - de stack iväg hela tiden. En kompis tyckte de var så dåliga att han slängde sina på tippen !

Link to comment
Share on other sites

intressant... att just cykelmuskler ska vara bra... hehhehe

I tidigare trådar så har det sagts att löpning, ska vara det bästa komplimentet. Tjihooo att nu cykel kommer upp igen, det kan ju förklara varför jag oftas går bra uppför. Man känner att det är samma muskelgrupp som sliter uppför på skidor som när man ligger och riktigt pressar på cykel. "dvs vid rätt tramteknik".

Man kanske skulle ändra stavlängden till vinten också. Köpa på sig ett par längre. är 185 i dag och kör med 155. Brukar stakat ganska tight med god frekvens. Men får väl lägga på 10-115cm på stavarna och så kanske man kan plocka 200 placeringar till utan skid träning på snö. För det lär väl inte komma någon snö i år heller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta.......jag har kortat mina stavar lite lite å har fått ett helt annat driv i min stakning! Jag tror att detta är högst individ anpassat, själv har jag en lång överkropp och kortare ben vilket gör att min hävarm har blivit bättre med runt 156cm stavar för klassisk stil....189cm lång. Jag kommer över staven lättare och kan använda min vikt i överkroppen optimalt. Magen å ryggen får en bättre verkningsgrad tycker jag, men som sagt högst personligt tror jag. Nu e detta på rullskidor men skall vara detsamma som på snö.

Funderar starkt på att köra utn fäste på VL....suger på den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...