Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rundtramp i stakning?

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

Roller

Roller

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
Intressant video med Mathias Fredriksson. Känns logiskt att mesta kraften skall komma i första skedet. Tycker dock att det verkar konstigt att han sätter ner stavarna helt vertikalt. Tanken med powerstakningen är väl fortfarande att man skall komma långt fram med överkroppen och vinkla stavarna lätt bakåt?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

På läger och på klubbträningar från tiden innan power-stakningen har nedanstående instruktion oftast varit gemensam nämnare:

Stakningen inleds med arbete av magen, sedan kopplas triceps in och slutligen en snärt med handleden.

Just denna centrala beskrivning tycker jag inte gäller exklusivt bara för power-stakning. Förvisso nämnde du att rörelsen inte skulle vara för stor, vilket är klart signifikativt. Den passusen missade jag i hastigheten.
Min egen känsla är ist att rörelserna mer ska samverka samtidigt för att nå största kraft/impuls under en kortare tid.

Det enda som skiljer beskrivningen från klassisk Gunde stakning så som jag läser det är att rörelsen inte skulle vara för stor, det som utvecklat "power-stakning" längst, typ Jerry använder inte någon handledsnärt, avslutar rörelsen innan dess och utför 3-stegsraketen väldigt fort, sedan mikropaus innan nästa stakning. Så jag går till Marios försvar, för mig känns det lite Gunde över beskrivningen.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg
Ett tillägg: Det jag saknar i stakbeskrivningen för att det ska vara "modern" eller "power" är hoppsjunkningen, dvs knä och höftböjningen.

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg

Intressant video med Mathias Fredriksson. Känns logiskt att mesta kraften skall komma i första skedet. Tycker dock att det verkar konstigt att han sätter ner stavarna helt vertikalt. Tanken med powerstakningen är väl fortfarande att man skall komma långt fram med överkroppen och vinkla stavarna lätt bakåt?

Jädrigt intressant video det där... Men liksom du får jag inte ihop mekaniken i rörelsen. Är det här verkligen mest effektiva sättet att staka för alla distanser? Går inte väldigt mycket kraft ned i asfalten/snön?

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Är det här verkligen mest effektiva sättet att staka för alla distanser??

Den är nog allra effektivast i sprint. (Kallas sprintens parstakningsteknik i Finland.) Det krävs nämligen att man kommer upp högt (hälarna i luften) för att för att få ut max och det kostar mycket energi. Men är man väldigt, väldigt bra tränad så kan man nog använda denna teknik också på längre distanser.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 750 inlägg
Tittade på Södergren i Bruks. I uppförbackarna hade han mer "hugg" i stavrörelsen än på slätan.

Redigerat av Volevodin, 16 november 2008 - 19:44 .

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg
Södergren och Fredrisksson, är de erkännt duktiga stakare? Funkar deras teknik optimalt på så lång distans som Vasalopp? Är det inte snara Aukland, Arlin som man ska studera och försöka härma mer? Studerade just Jerry, i princip identisk teknik oavsett hur fort det gick, om det var uppför eller nerför, det vara bara frekvensen, dvs. mikropausen var lite mer än mikorlång när det gick sakta. Säger inte att Södergren och Fredriksson inte är bra förebilder, men kanske inte optimala.

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg
Utvecklingen av den "moderna" staktekniken började i slutet av 1980-talet inom skidorientering - när vi började köra skate utan fästvalla så behövdes det när vi skulle uppför i smala skoterspår. Om man försökte med den "traditionella" staktekniken så blev man fort stum i armarna. Följden blev att man "växlar" ner med armarna genom att ta dom närmre axlarna initial och korta armrörelsen. Istället utförs mer av arbetet av kroppens stora muskelgrupper, mage och faktiskt baklår! Ju brantare uppför desto viktigare blir det med hög frekvens och ökande bidrag från benen. Omvänt så kan man använda mer och större armrörelse ju fortare det går.

I och med att man faktiskt använder samma benmuskler som vid rundtramp på cykel blir faktiskt trådtiteln oavsiktligt passande!

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg

Utvecklingen av den "moderna" staktekniken började i slutet av 1980-talet inom skidorientering - när vi började köra skate utan fästvalla så behövdes det när vi skulle uppför i smala skoterspår. Om man försökte med den "traditionella" staktekniken så blev man fort stum i armarna. Följden blev att man "växlar" ner med armarna genom att ta dom närmre axlarna initial och korta armrörelsen. Istället utförs mer av arbetet av kroppens stora muskelgrupper, mage och faktiskt baklår! Ju brantare uppför desto viktigare blir det med hög frekvens och ökande bidrag från benen. Omvänt så kan man använda mer och större armrörelse ju fortare det går.

I och med att man faktiskt använder samma benmuskler som vid rundtramp på cykel blir faktiskt trådtiteln oavsiktligt passande!

Tack för den pusselbiten! Det här är precis min känsla; att man kan koppla in benen för att växla ned. Analogt med cykel kan man ju välja en lättare växel även på platten för att jobba med en högre kadens (cf. J Ahrlin). T ex blev det mycket "benstakning" uppför i senaste VL pga av föret.

Tack för all input! Har dock ännu inte utrett det här med initialkraften. Fredriksson hävdar i youtube-sekvensen ovan att man skall vräka på allt man har, men jag är inte övertygad om att det är den optimala tekniken för VL-led 2-3 där jag befinner mig. Det känns mer som Nystrands frisimsteknik som inte har mycket gemensamt med något som skall funka i Vansbro eller i triathlon.

Slutligen, just det här med anspänning/avspänning som någon nämnde tror jag är ett nyckelmoment för distansarbete. Motsatsen känner vi igen; dåligt fäste -> spänd överkropp -> stumma muskler.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 750 inlägg
EB: Det var jag som hade funderingar kring anspänning-avspänning.
Igår körde jag klassiskt på rullskidor och då körde jag som vanligt den gamla staktekniken, där jag sätter in den största kraften strax framför höften efter att ha "vilat på hanen" i början av stakrörelsen.
Idag var jag ute och körde skateträning och kom då fram till att i dubbelskate är det nästan exakt stavföringen i den "moderna" staktekniken i klassiskt, en kortare stavrörelse som avslutas strax bakom höften. Jag kom då fram till att till skillnad från min klassiska stavteknik så använder jag mer initialkraft i stavrörelsen vid dubbelskate. Konklusion: initialkraften styrs av den stakteknik jag använder. (ursäkta om jag upprepar en självklarhet).:o

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Tack för den pusselbiten! Det här är precis min känsla; att man kan koppla in benen för att växla ned. Analogt med cykel kan man ju välja en lättare växel även på platten för att jobba med en högre kadens (cf. J Ahrlin). T ex blev det mycket "benstakning" uppför i senaste VL pga av föret.

Tack för all input! Har dock ännu inte utrett det här med initialkraften. Fredriksson hävdar i youtube-sekvensen ovan att man skall vräka på allt man har, men jag är inte övertygad om att det är den optimala tekniken för VL-led 2-3 där jag befinner mig. Det känns mer som Nystrands frisimsteknik som inte har mycket gemensamt med något som skall funka i Vansbro eller i triathlon.

Slutligen, just det här med anspänning/avspänning som någon nämnde tror jag är ett nyckelmoment för distansarbete. Motsatsen känner vi igen; dåligt fäste -> spänd överkropp -> stumma muskler.

Intressant har tänkt i de banorna åtminstone muskulärt genom att träna cykling och baksidan av låren på gymmet. Återstår att lära sig det mkt bättre tekniskt och uthållightesmässigt sedan "våga- vägra- valla" hela skidan.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

Fantastiskt att det just skidorienterare som verkar föra utvecklingen framåt, var det inte också där som skate "uppfanns". Inte nog med att dom lyckas hitta, samtidigt utvecklar dom nya effektivare skidtekniker! Själv har jag nog med att försöka härma andra och lyckas inte alltid följa färgmarkeringar för rätt vägval. Hur många skidorienterare finns det egentligen? Vad har de för genomsnittligt IQ::)

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Den här tråden har förklarat hur det kan komma sig att en så bra cyklist "som nick"här på forumet kan föredra att bara staka vasaloppet ovallat. Jag har tyckt det var märkligt att en cyklist med starka ben bara använder armarna, men med den nya staktekniken där man böjer mycket på benen och mer låser armarna, eller hänger i långa stavar är ju klockren för cyklister, då den mesta kraften hämtas från just benen.

Redigerat av joakim.j, 20 november 2008 - 07:38 .

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg
Tror man att stakning "bara" är ett överkroppsarbete så är man ju ute och cyklar :-)
Självklart belastas överkroppen mest men man måste vara uthållig och stark i bena oxå.
Vasaloppet är ju oxå lite speciellt eftersom du aldrig tjänar på att ha superbra fäste pga av att du då alltid tappar glid (speciellt i dom förena det varit dom senaste 2 åren), och att slita på uppför med halvbakhala skidor som man ska kämpa för att få fast är grymt mjölksyreframkallande och drygt tycker jag, då stakar jag hellre uppför alla backar, det upplever jag inte som lika jobbigt men jag kanske är konstig.

Redigerat av nick, 20 november 2008 - 08:02 .

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg
Måste erkänna att jag tycker att det är konstigt, att du som cyklist stakar hela Vasaloppet, men det är ju oerhört imponerande. :) Har du funderat på ha fästvalla på tejp uppför första backen, sedan rycka loss den (detta gjorde det Wassberg på en tävling på 80-talet, där det först var klassiskt, sedan skate). Vad håller du får nivå, är du elit? Är man inte det så inbillar jag mig att man borde kunna tjäna på att offra 1-2 minuter på fästvallaborttagning och därmed slippa ha en överkropp sprutande av mjölsyra redan efter 5 km.

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg
är ingen elitcyklist, cyklade vättern på 7.30 i våras vilket ju var snabbast men det är ju ett motionslopp utan superelit. tävlar en del mindre cykeltävlingar, blir mycket cykel på våren försommaren, sen mest rullskidor och löpning, 116 ifjol på vasan
Kan väl säga att du blir ingen stakåkare av bara cykel utan du måste ju staka så klart..åker mycket skidor på vintern ingen cykel då, börjar cykla i april när snön försvinner.

Tycker själv att jag får mer mjölksyra/smärta av att åka diagonal än att staka uppför och farten brukar inte skilja så jättemycket när jag är bra staktränad, tränar väldigt mycket stakning uppför både som intervaller och i distanspass(på tuffa banor) och impulser, har ganska långa stavar (162.5cm stavar och är 172cm lång) vilket är gynnsamt om man vill staka uppför

Redigerat av nick, 20 november 2008 - 14:25 .

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg
Intressant, intressant. I mina ögon är du elit och då har du lite andra förutsättningar är oss andra, du kan staka hela vägen med god fart och även uppför. Har du någon teori varför inte någon i den allra yttersta eliten använder överlånga stavar som dig?

EvertBerg

EvertBerg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 151 inlägg

är ingen elitcyklist, cyklade vättern på 7.30 i våras vilket ju var snabbast men det är ju ett motionslopp utan superelit. tävlar en del mindre cykeltävlingar, blir mycket cykel på våren försommaren, sen mest rullskidor och löpning, 116 ifjol på vasan
Kan väl säga att du blir ingen stakåkare av bara cykel utan du måste ju staka så klart..åker mycket skidor på vintern ingen cykel då, börjar cykla i april när snön försvinner.

Tycker själv att jag får mer mjölksyra/smärta av att åka diagonal än att staka uppför och farten brukar inte skilja så jättemycket när jag är bra staktränad, tränar väldigt mycket stakning uppför både som intervaller och i distanspass(på tuffa banor) och impulser, har ganska långa stavar (162.5cm stavar och är 172cm lång) vilket är gynnsamt om man vill staka uppför

Imponerande och inspirerande! Själv spinner jag regelbundet och tri-cyklar på sommarn.
Jag skall definitivt "benstaka" mer uppför i år med mina inte riktigt lika överlånga stavar. Om inte annat för att spara på fästet. Men i Lundbäck saxar du väl lite?

PS. Bernt Johansson & Sven-Åke Nilsson är inget dåligt sällskap!

Redigerat av EvertBerg, 20 november 2008 - 20:15 .

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg
blev lite saxning i dom brantaste backarna. första backen och risbergsbacken är annars riktigt fina stakbackar.

Ronnie lööf har ju längre stavar än mig, lika som kroppslängd. Annars är många rätt trångsynta och kanske inte törs prova eller vill inte lägga lite tid på att vänja sig med längre stavar. Sen har väl dom flesta "elitåkare" ett väldans fokus på att kunna diagonala tekniskt bra och fort uppför eftersom många har wc ambitioner och/eller kör korta tävlingar på tuffa banor .Men att inte ahrlin och svärd kör med längre stavar är för mig en gåta

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Intressant med ngn som verkligen bryter mot konventionerna inom sporten både när det gäller stavlängd och teknik. Egentligen borde jag ju inte alls ta upp det här men vad anser du om debatten glidvallat, stenslipat och/eller stålsicklat? Blir ju inte mindre viktigt med glidytor över hela skidan.

Annars så stämmer ju det här med långa stavar även med BjornG vilken som skidorienterare, dvs sketare också bör köra med långa stavar och då också kan staka effektivt uppför. Orsaken till att de flesta inom eliten inte kör med långa stavar är väl beroende på att nästan alla diagonalar åtminstone i första backen och att många kör normala skidtävlingar (extrem kupering jämfört med VL) och andra långlopp som är betydligt mer kuperade. Det "blir" då tekniskt svårt att ställa om sig för mkt på VL. Körde iof själv med KL -18 i led 2 men jag har ju ingen direkt teknik.

Annars håller jag med dem som tycker att att det borde finnas en nisch för att dels efter första backens diagonalande byta ut stavarna till +10-15 cm längre och dels ta bort fästvallan på ngt sätt.
Känner mig inte redo att på min Kalle-Anka nivå staka hela första backen, men jag skall tänka över det en gång till...
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar