Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rundtramp i stakning?


EvertBerg

Recommended Posts

jag ska ha självgående skidor på VL. finns det någon regel som säger att man måste driva skidorna med egenkraft till 100%, lr skulle man kunna komplittera med en typ skotermatta i spannet som hjälpmedel uppför istället för valla. ;)

Detta behöver ej väga massor

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Jag erkänner att jag är skeptisk till uberlånga stavar, men eftersom jag har öppet sinnelag så måste jag nu testa.

Tack vare denna tråd, så tänkte jag testa detta. Har nu beställt nya stavar. Så det är bara att såga till stavarna till 175 (är 185) och sedan ge sig ut på rullisarna och staka (bor i Stockholm och ska man ge det en ärlig chans måste det till rullskidor).

 

Är det något speciellt man ska tänka på? Eller löser det sig med automatik om man kan åka vanligt och är normalintelligent :)

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner att jag är skeptisk till uberlånga stavar' date=' men eftersom jag har öppet sinnelag så måste jag nu testa.[/quote']

Tack vare denna tråd, så tänkte jag testa detta. Har nu beställt nya stavar. Så det är bara att såga till stavarna till 175 (är 185) och sedan ge sig ut på rullisarna och staka (bor i Stockholm och ska man ge det en ärlig chans måste det till rullskidor).

 

Är det något speciellt man ska tänka på? Eller löser det sig med automatik om man kan åka vanligt och är normalintelligent :)

Klart du ska testa =)

2007 körde jag både ÖS och VL. Hade under säsongen tränat en del på 176cm stavar (är 188cm lång) och kört ett seedningslopp. Körde ÖS i ett lite lugnare tempo för att testa med dessa 176cm stavar. Tyckte att det gick kanonbra på sedningsloppet men "så där" på ÖS. Blev lite väl trött i armarna på slutet. Detta gjorde att jag körde VL på mina vanliga 158cm stavar (blev stakning från efter 1:a backen till mål och kom ca 1.300 i mål). Har sedan dess kört på mina 158cm stavar då dessa känts bättre.

 

Jag tyckte staktekniken löste sig själv, när jag testade med 176cm stavarna. Man känner vad som är bäst. Jag håller också med Nick att diagonaltekniken funkade bra, förvånansvärt bra, trots att min diagonalteknik suger.

 

Denna tråd gör mig grymt sugen att testa igen med längre stavar. Har bättrat på överkroppsstyrkan ganska rejält sedan 2007....

Link to comment
Share on other sites

Gundeg om du bättrat på överkroppstyrkan rejält så tror jag det lönar sig bättre med normallånga stavar, långa stavar värkar passa bättre till starka ben. nick= starka ben långa stavar, Garmin= stark/lång överkropp kortare stavar.

det lönar sig sällan med trumpinnar...

 

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 172 väger 68-70kg

bänkpress 6reps 95kg

dips med 40kg extravikt 8reps

chins utan vikt lätt 35st

 

knäböj 160kg 6reps (ej jättedjupa).

Link to comment
Share on other sites

Gundeg om du bättrat på överkroppstyrkan rejält så tror jag det lönar sig bättre med normallånga stavar' date=' långa stavar värkar passa bättre till starka ben. nick= starka ben långa stavar, Garmin= stark/lång överkropp kortare stavar.[/quote']

det lönar sig sällan med trumpinnar...

 

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 172 väger 68-70kg

bänkpress 6reps 95kg

dips med 40kg extravikt 8reps

chins utan vikt lätt 35st

 

knäböj 160kg 6reps (ej jättedjupa).

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 185 väger 90kg

bänkpress 6reps 65kg

dips med 40kg extravikt 1reps?

chins utan vikt lätt 1-2st

 

knäböj 60kg 6reps (ej jättedjupa).

 

Ungefär så, sedan har jag åkt Vätternrundan en gång för 10 år sedan på 10:30 istället för 7.30 som nick.

 

F-n, jag som trodde det bara var stavlängden som skilde mellan mig och nick :), verkar finnas mer.

 

Men åter till min fråga, är det något speciellt jag bör tänka på med överlånga stavar. Är en +stakare idag, värdelös syreupptagning som kör "modernt" och kommer imål på placering under 1000 ett bra år. (Inte i år eller nästa år, men det har hänt och kommer förhoppningsvis att hända igen :))

Link to comment
Share on other sites

Gundeg om du bättrat på överkroppstyrkan rejält så tror jag det lönar sig bättre med normallånga stavar' date=' långa stavar värkar passa bättre till starka ben. nick= starka ben långa stavar, Garmin= stark/lång överkropp kortare stavar.[/quote']

det lönar sig sällan med trumpinnar...

 

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 172 väger 68-70kg

bänkpress 6reps 95kg

dips med 40kg extravikt 8reps

chins utan vikt lätt 35st

 

knäböj 160kg 6reps (ej jättedjupa).

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 185 väger 90kg

bänkpress 6reps 65kg

dips med 40kg extravikt 1reps?

chins utan vikt lätt 1-2st

 

knäböj 60kg 6reps (ej jättedjupa).

 

Ungefär så, sedan har jag åkt Vätternrundan en gång för 10 år sedan på 10:30 istället för 7.30 som nick.

 

F-n, jag som trodde det bara var stavlängden som skilde mellan mig och nick :), verkar finnas mer.

 

Men åter till min fråga, är det något speciellt jag bör tänka på med överlånga stavar. Är en +stakare idag, värdelös syreupptagning som kör "modernt" och kommer imål på placering under 1000 ett bra år. (Inte i år eller nästa år, men det har hänt och kommer förhoppningsvis att hända igen :))

He he . ja det kanske finns lite att träna på :-)... långa stavar gör det mycket lättare att staka uppför så utnyttja den fördelen genom att valla mindre fäste och få bättre glid och staka mer uppför, så gör jag iaf, men som sagt man måste ju ha lite kräm i överkroppen förstås. 1-2chins kommer man inte långt med. Upppför "hänger " man mer i stavarna och sänker kroppens tyngdpunkt.. bara att testa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...