Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rundtramp i stakning?

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg
Om man enbart betraktar skidåkning som ett sätt att så fort som möjligt ta sig fram på snö, kan ju stakalternativet vara något att fundera över. Men om man som jag ser mervärdet i själva skidåkandet och variationen med de olika teknikerna som ett egenvärde funderar man inte ett ögonblick att gå över till enbart stakning. (första 3 milen i årets VL är inget angenämt minne).
Det har faktiskt hänt i något skatelopp att jag valt de skidor, som är skönast att åka på trots att de inte var de snabbaste. Det låter kanske konstigt, men jag prioriterar känslan före resultat. :) (det kan man kosta på sig om man är långt ifrån elit)

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

Om man enbart betraktar skidåkning som ett sätt att så fort som möjligt ta sig fram på snö, kan ju stakalternativet vara något att fundera över. Men om man som jag ser mervärdet i själva skidåkandet och variationen med de olika teknikerna som ett egenvärde funderar man inte ett ögonblick att gå över till enbart stakning. (första 3 milen i årets VL är inget angenämt minne).
Det har faktiskt hänt i något skatelopp att jag valt de skidor, som är skönast att åka på trots att de inte var de snabbaste. Det låter kanske konstigt, men jag prioriterar känslan före resultat. :) (det kan man kosta på sig om man är långt ifrån elit)

Skatestilen var ju också förskräcklig när den kom..., för att inte tala om Boklöf och hans V-stil, fick massa poängavdrag för att den var så ful. Skönheten sitter i betraktarens ögon, stakning med överlånga stavar uppför ser troligen fördjävligt ut första gången man ser det. Men efter ett tag börjar man uppskatta det och de som gör det effektivast kommer man att tycka att de gör det vackert. Känslan, ja den är säkert annorlunda, men är den sämre för det? Att man kan kosta på sig att inte göra det som är absolut snabbast när man inte är elit är sant, men jag och troligtvis 99% av alla gör det vi tror är snabbast, man tävlar ju alltid mot något eller någon. Det finns inte många som åker med Mora-Nisse utrustning för känslans skull, det blir ju mycket mer diagonal med den och inte lika mycket enformigt stakande...

Är ej övertygad att stakning med överlånga stavar är det effektivaste sättet för mig, då hade jag redan använt det.

Tillbaka till ämnet: De som kör med överlånga stavar, åker de normalt utan fästvalla också? Någonting i mitt bakhuvud säger mig något om stakning med frånskjut uppför var det någon som propagerade för i någon tråd, tror att det hade något med långa stavar att göra. Upplys mig :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Men att inte ahrlin och svärd kör med längre stavar är för mig en gåta

Att köra med standardkorta stavar (kl-30), låsa armarma och trycka kort ned med kroppstyngden i högfrekvens, det kan även en vanlig motionärsåkare testa att göra. Går att staka jäkligt snabbt och det tycks inte slita så mycket muskulärt. Men satan vad anfådd man blir efter bara en kort bit.
Effektivt.. men ställer mycket höga krav på den centrala kapaciteten.
Pall-killarna har väl vad som krävs på den punkten men kanske inte alla som ligger runt 100 och då kanske det kan vara intressantare att söka andra vägar.

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Men att inte ahrlin och svärd kör med längre stavar är för mig en gåta

Att köra med standardkorta stavar (kl-30), låsa armarma och trycka kort ned med kroppstyngden i högfrekvens, det kan även en vanlig motionärsåkare testa att göra. Går att staka jäkligt snabbt och det tycks inte slita så mycket muskulärt. Men satan vad anfådd man blir efter bara en kort bit.
Effektivt.. men ställer mycket höga krav på den centrala kapaciteten.
Pall-killarna har väl vad som krävs på den punkten men kanske inte alla som ligger runt 100 och då kanske det kan vara intressantare att söka andra vägar.

Kan väl säga med en gång att jag har inte syreupptagningen eller teknik att åka diagonal fort i långa backar därför lägger jag ingen energi eller träning på det heller, det känns oeffektivt och syrekonsumerande. Åker inte alla tävlingar utan fästvalla däremot diagonalar jag aldrig i långa sega backar, där kör jag med stakning med frånskjut om jag har fästvalla, det känns effektivare och passar mig bättre, enda gången jag använder diagonal är korta branta backar som ju är snabbt att forcera med den stilen, på tävling blir det dock oftats saxning i branta korta pga av det minimala fästet.
Det är för övrigt inte omöjligt att diagonala med kl-10cm stavar du får en flackare vinkel på staven bara som gör att kraften du lägger an blir mer riktad åt rätt håll, det ställer däremot högre krav på balans eftersom du inte kan "stödja" dig på staven som man kan vid normallängd, och det ser nog lite fulare ut :-). Har åkt med 145cm stavar tidigare nu 162.5cm, låg kring 300 om det gick bra då på vasan, ifjol 116.....100placeringar/deci stavlängd :-)

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Skatestilen var ju också förskräcklig när den kom...,

Jepp, det _var_ den. När jag var bodde i Japan och var iväg på skidläger kom vi över Bill Kochs instruktionsvideo för skate. Milda makter, vilken misär, vilken röra, vilket trams och schvammel. Han radade in skaten i en 10-15 olika tekniker, som alla var flaxiga och röriga. Jag fick försöka hålla för ögonen på mina japanska kompisar bäst det gick.

...Och då var han ändå den som "uppfann" skate en gång i tiden. De modernaste filmsnuttarna var med Gunde från 5-milen i Calgary-OS och det var ingen vacker syn heller.

Den förste som åkte skate "vackert" (=effektivt) kan ha varit Torgny Mogren, och alla måste väl komma ihåg vilken otrolig syn det var att se Alsgaard i Lillehammer? Med det jättesprånget kanske man kan säga att skatetekniken mognade.

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Annars så stämmer ju det här med långa stavar även med BjornG vilken som skidorienterare, dvs sketare också bör köra med långa stavar och då också kan staka effektivt uppför.

Jepp, power-stakning, framförallt uppför passar bättre med stavar i skatelängd, geometrin i rörelsen blir lite annorlunda med kortare stavar och jag tycker det är lite svårare att få med benen ordentligt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg
R-stakarn: Jag håller med dig om att när något nytt eller ovanligt kommer är det många som reagerar negativt och tar avstånd. Men efter ett tag när de vant sig får de flesta en annan uppfattning (en erfarenhet jag upplevt i en annan sport) Men det är inte för synintrycket som jag inte åker med överlånga stavar utan för att jag inte fått den rätta känslan i någon av teknikerna i klassiskt.
Sen det där med att jag inte valde de snabbaste skateskidorna. Om jag säger Germina kanske ni förstår - ett skidmärke helt kass att skejta med :mad: - de stack iväg hela tiden. En kompis tyckte de var så dåliga att han slängde sina på tippen !

Redigerat av Volevodin, 21 november 2008 - 20:58 .

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
intressant... att just cykelmuskler ska vara bra... hehhehe
I tidigare trådar så har det sagts att löpning, ska vara det bästa komplimentet. Tjihooo att nu cykel kommer upp igen, det kan ju förklara varför jag oftas går bra uppför. Man känner att det är samma muskelgrupp som sliter uppför på skidor som när man ligger och riktigt pressar på cykel. "dvs vid rätt tramteknik".
Man kanske skulle ändra stavlängden till vinten också. Köpa på sig ett par längre. är 185 i dag och kör med 155. Brukar stakat ganska tight med god frekvens. Men får väl lägga på 10-115cm på stavarna och så kanske man kan plocka 200 placeringar till utan skid träning på snö. För det lär väl inte komma någon snö i år heller. ;)

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
Jag erkänner att jag är skeptisk till uberlånga stavar, men eftersom jag har öppet sinnelag så måste jag nu testa.

garmin

garmin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 236 inlägg
Intressant detta.......jag har kortat mina stavar lite lite å har fått ett helt annat driv i min stakning! Jag tror att detta är högst individ anpassat, själv har jag en lång överkropp och kortare ben vilket gör att min hävarm har blivit bättre med runt 156cm stavar för klassisk stil....189cm lång. Jag kommer över staven lättare och kan använda min vikt i överkroppen optimalt. Magen å ryggen får en bättre verkningsgrad tycker jag, men som sagt högst personligt tror jag. Nu e detta på rullskidor men skall vara detsamma som på snö.
Funderar starkt på att köra utn fäste på VL....suger på den.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
jag ska ha självgående skidor på VL. finns det någon regel som säger att man måste driva skidorna med egenkraft till 100%, lr skulle man kunna komplittera med en typ skotermatta i spannet som hjälpmedel uppför istället för valla. ;)
Detta behöver ej väga massor

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

Jag erkänner att jag är skeptisk till uberlånga stavar, men eftersom jag har öppet sinnelag så måste jag nu testa.

Tack vare denna tråd, så tänkte jag testa detta. Har nu beställt nya stavar. Så det är bara att såga till stavarna till 175 (är 185) och sedan ge sig ut på rullisarna och staka (bor i Stockholm och ska man ge det en ärlig chans måste det till rullskidor).

Är det något speciellt man ska tänka på? Eller löser det sig med automatik om man kan åka vanligt och är normalintelligent :)

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Tack vare denna tråd, så tänkte jag testa detta. Har nu beställt nya stavar. Så det är bara att såga till stavarna till 175 (är 185) och sedan ge sig ut på rullisarna och staka (bor i Stockholm och ska man ge det en ärlig chans måste det till rullskidor).

Är det något speciellt man ska tänka på? Eller löser det sig med automatik om man kan åka vanligt och är normalintelligent :)

Klart du ska testa =)
2007 körde jag både ÖS och VL. Hade under säsongen tränat en del på 176cm stavar (är 188cm lång) och kört ett seedningslopp. Körde ÖS i ett lite lugnare tempo för att testa med dessa 176cm stavar. Tyckte att det gick kanonbra på sedningsloppet men "så där" på ÖS. Blev lite väl trött i armarna på slutet. Detta gjorde att jag körde VL på mina vanliga 158cm stavar (blev stakning från efter 1:a backen till mål och kom ca 1.300 i mål). Har sedan dess kört på mina 158cm stavar då dessa känts bättre.

Jag tyckte staktekniken löste sig själv, när jag testade med 176cm stavarna. Man känner vad som är bäst. Jag håller också med Nick att diagonaltekniken funkade bra, förvånansvärt bra, trots att min diagonalteknik suger.

Denna tråd gör mig grymt sugen att testa igen med längre stavar. Har bättrat på överkroppsstyrkan ganska rejält sedan 2007....

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Gundeg om du bättrat på överkroppstyrkan rejält så tror jag det lönar sig bättre med normallånga stavar, långa stavar värkar passa bättre till starka ben. nick= starka ben långa stavar, Garmin= stark/lång överkropp kortare stavar.

Redigerat av joakim.j, 28 november 2008 - 23:20 .

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Gundeg om du bättrat på överkroppstyrkan rejält så tror jag det lönar sig bättre med normallånga stavar, långa stavar värkar passa bättre till starka ben. nick= starka ben långa stavar, Garmin= stark/lång överkropp kortare stavar.

det lönar sig sällan med trumpinnar...

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 172 väger 68-70kg
bänkpress 6reps 95kg
dips med 40kg extravikt 8reps
chins utan vikt lätt 35st

knäböj 160kg 6reps (ej jättedjupa).

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

bänkpress 6reps 95kg

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 185 väger 90kg
bänkpress 6reps 65kg
dips med 40kg extravikt 1reps?
chins utan vikt lätt 1-2st

knäböj 60kg 6reps (ej jättedjupa).

Ungefär så, sedan har jag åkt Vätternrundan en gång för 10 år sedan på 10:30 istället för 7.30 som nick.

F-n, jag som trodde det bara var stavlängden som skilde mellan mig och nick :), verkar finnas mer.

Men åter till min fråga, är det något speciellt jag bör tänka på med överlånga stavar. Är en +stakare idag, värdelös syreupptagning som kör "modernt" och kommer imål på placering under 1000 ett bra år. (Inte i år eller nästa år, men det har hänt och kommer förhoppningsvis att hända igen :))

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

bänkpress 6reps 95kg

hmm klen i överkroppen? det får ni bedömma, är 185 väger 90kg
bänkpress 6reps 65kg
dips med 40kg extravikt 1reps?
chins utan vikt lätt 1-2st

knäböj 60kg 6reps (ej jättedjupa).

Ungefär så, sedan har jag åkt Vätternrundan en gång för 10 år sedan på 10:30 istället för 7.30 som nick.

F-n, jag som trodde det bara var stavlängden som skilde mellan mig och nick :), verkar finnas mer.

Men åter till min fråga, är det något speciellt jag bör tänka på med överlånga stavar. Är en +stakare idag, värdelös syreupptagning som kör "modernt" och kommer imål på placering under 1000 ett bra år. (Inte i år eller nästa år, men det har hänt och kommer förhoppningsvis att hända igen :))

He he . ja det kanske finns lite att träna på :-)... långa stavar gör det mycket lättare att staka uppför så utnyttja den fördelen genom att valla mindre fäste och få bättre glid och staka mer uppför, så gör jag iaf, men som sagt man måste ju ha lite kräm i överkroppen förstås. 1-2chins kommer man inte långt med. Upppför "hänger " man mer i stavarna och sänker kroppens tyngdpunkt.. bara att testa

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar