Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

startled till vasaloppet


j_hård

Recommended Posts

Under "normala" förhållanden skulle jag säga startled 3, men är det samma förhållande som i år skulle jag säga startled 1. Själv startade jag längst fram till vänster i startled 2 i år men fastnade på vänsterkanten precis efter vägövergången och tappade ca 1000 placeringar. Sedan var det mycket svårt att avancera under resterande 89,9 km eftersom det bara var 2 spår som gick att åka i.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har flera gånger från led 4 varit på plats 1800 - 2000 i Smågan, och då borde det inte vara något stort problem att klara en plats på under 1000 om man har den kapaciteten totalt sett. Nu har jag aldrig åkt så bra, men min gissning är att det är inte fem minuter bättre tid i Smågan som avgör, utan mer snittfarten från Vasslan till Mora?
Link to comment
Share on other sites

3

Yes, du bör nå startled 3 på ngt seedningslopp samma år helst ngt närmare 2 än 4 om du inte har en väldigt stigande formkurva. Är du sedan tidigt ute i kön på morgonen i led 3 så bör det inte var ngt problem alls att nå led 2 dvs under 1000. Om du är en utpräglat uthållig stakåkare så kan du starta lite längre bak men sannolikt max längst fram i led 4.

Link to comment
Share on other sites

En riktlinje är väl ändå vad som gäller för att seedas in i resp startled. siffran efter anger placering förgående år. Det säger väl en del om vad som gäller, men visst kan det finnas en bra åkare i led 5 som kör om massor av åkare, men jag säger ändå som svar på frågan i denna tråd! Led 2!

 

Elit - 150

1 - 500

2- 1000

3- 2000

4- 3200

5- 4400

 

osv

Link to comment
Share on other sites

Lite till föresten. Står mani startled 2 är det säkert lättare att komma upp för backen utan att fastna i köerna, själv vet jag inte efter som jag aldrig stått bättre än led 3. Men dom 2 sista åren när jag stått i led 3 har det fungerat väldigt olika. VL år 2007 stod jag längsfram i led 3 långt till vänster och var i Smågan med placering 1200, nu senast å 2008 stod jag på samma ställe, längs fram i led 3 långt till vänster. Men denna gång hade jag placering 3000 vid smågan. Detta pågrund av att jag helt enkelt fastnade helt vid vägövergången.

 

Tror altså att står man sämst i led 2 behöver man inte råka ut för dom ev stopp jag fick senast. Så för att vara säker bör man ju ha kapacitet att seeda upp sig till led 2 i samband med nåt seedningslopp i vinter. Sen gäller det att man åker med den formen hela loppet också. Då är man topp 1000. Svårare är det inte. Så tänkte jag göra denna vinter iallafall :)

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite i resultatstatistiken på nätet. Inte så ovanligt med led 4-åkare som placerat sig bland de första 1000

Om man kollar lite närmare på dessa åkare ser man oftast att dessa åkare redan har en topp 1000 placering i Smågan, varför man kan ifrågasätta om dessa åkare verkligen startat i rätt startled.

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite i resultatstatistiken på nätet. Inte så ovanligt med led 4-åkare som placerat sig bland de första 1000

Om man kollar lite närmare på dessa åkare ser man oftast att dessa åkare redan har en topp 1000 placering i Smågan' date=' varför man kan ifrågasätta om dessa åkare verkligen startat i rätt startled.[/quote']

Precis även om dom har start-nr 4000 eller mer så kan dom ju ha seedat fram sig till bättre led.

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite i resultatstatistiken på nätet. Inte så ovanligt med led 4-åkare som placerat sig bland de första 1000

Om man kollar lite närmare på dessa åkare ser man oftast att dessa åkare redan har en topp 1000 placering i Smågan' date=' varför man kan ifrågasätta om dessa åkare verkligen startat i rätt startled.[/quote']

Sådana som seedat upp sig i något seedningslopp får ju inte ny nummerlapp, bara en stämpel på nummerlappen, så att bara titta på startnumret säger inte så mycket om startledet.

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite i resultatstatistiken på nätet. Inte så ovanligt med led 4-åkare som placerat sig bland de första 1000

Om man kollar lite närmare på dessa åkare ser man oftast att dessa åkare redan har en topp 1000 placering i Smågan' date=' varför man kan ifrågasätta om dessa åkare verkligen startat i rätt startled.[/quote']

Sådana som seedat upp sig i något seedningslopp får ju inte ny nummerlapp, bara en stämpel på nummerlappen, så att bara titta på startnumret säger inte så mycket om startledet.

Stämpel, det var länge sen man slutade med :) Nu är det bara vackra IT-lösningar som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Lite till föresten. Står mani startled 2 är det säkert lättare att komma upp för backen utan att fastna i köerna, själv vet jag inte efter som jag aldrig stått bättre än led 3. Men dom 2 sista åren när jag stått i led 3 har det fungerat väldigt olika. VL år 2007 stod jag längsfram i led 3 långt till vänster och var i Smågan med placering 1200, nu senast å 2008 stod jag på samma ställe, längs fram i led 3 långt till vänster. Men denna gång hade jag placering 3000 vid smågan. Detta pågrund av att jag helt enkelt fastnade helt vid vägövergången.

 

Tror altså att står man sämst i led 2 behöver man inte råka ut för dom ev stopp jag fick senast. Så för att vara säker bör man ju ha kapacitet att seeda upp sig till led 2 i samband med nåt seedningslopp i vinter. Sen gäller det att man åker med den formen hela loppet också. Då är man topp 1000. Svårare är det inte. Så tänkte jag göra denna vinter iallafall :)

2009 skall man dock förbättra framkomligheten. Se här:

 

http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/generated/resources.Nyheter/nyheter/se/Pressreleaser/1025.html

Link to comment
Share on other sites

Åkt 11ggr startat i led 1 (hörde inte hemma där, tyvärr),2,3 och 5. Medianplacering, typ 1200, under 1000 2 ggr.

 

Det som är intressant är placering i Smågan (med hyperflax och hänsynslöshet kan du kanske vara under 1000 trots start i led 4, och med oflax kan du vara 1500 trots startled 2 start). Är du i Smågan som säg 1500, då dras du med i ett för lågt tempo, och avståndet till top 1000 ökar hela tiden, även om du behåller den placering eller t o m plockar lite placeringar. För mig som är "häng"-åkare är svårt att hålla uppe tempot själv. Har du psyke som Anders Södergren och alltid gör hela jobbet själv, så spelar det inte lika stor roll om du står i 2 eller 3.

Link to comment
Share on other sites

Åkt 11ggr startat i led 1 (hörde inte hemma där, tyvärr),2,3 och 5. Medianplacering, typ 1200, under 1000 2 ggr.

 

Det som är intressant är placering i Smågan (med hyperflax och hänsynslöshet kan du kanske vara under 1000 trots start i led 4, och med oflax kan du vara 1500 trots startled 2 start). Är du i Smågan som säg 1500, då dras du med i ett för lågt tempo, och avståndet till top 1000 ökar hela tiden, även om du behåller den placering eller t o m plockar lite placeringar. För mig som är "häng"-åkare är svårt att hålla uppe tempot själv. Har du psyke som Anders Södergren och alltid gör hela jobbet själv, så spelar det inte lika stor roll om du står i 2 eller 3.

Intressant...vi har ungefär samma trackrecord. Min analys är samma som din. Har stått och petat två år i rad nu med 125 i puls fram till Eberg pga dåliga starter (avtrampad stav i år). Oflyt i starten och/eller dåligt före och man är rökt i Smågan!

 

Krya på dig så kan vi sparra i Viby.

Link to comment
Share on other sites

Om man kollar lite närmare på dessa åkare ser man oftast att dessa åkare redan har en topp 1000 placering i Smågan' date=' varför man kan ifrågasätta om dessa åkare verkligen startat i rätt startled.[/quote']

Sådana som seedat upp sig i något seedningslopp får ju inte ny nummerlapp, bara en stämpel på nummerlappen, så att bara titta på startnumret säger inte så mycket om startledet.

Stämpel, det var länge sen man slutade med :) Nu är det bara vackra IT-lösningar som gäller.

Såå länge sedan kan det väl inte vara? Hursom, även med IT-lösningar behåller väl folk sitt startnummer, eller?

Link to comment
Share on other sites

Sådana som seedat upp sig i något seedningslopp får ju inte ny nummerlapp' date=' bara en stämpel på nummerlappen, så att bara titta på startnumret säger inte så mycket om startledet.[/quote']

Stämpel, det var länge sen man slutade med :) Nu är det bara vackra IT-lösningar som gäller.

Såå länge sedan kan det väl inte vara? Hursom, även med IT-lösningar behåller väl folk sitt startnummer, eller?

Helt rätt, nä det var inte så länge sen...3-4 år kanske....

Link to comment
Share on other sites

Åkt 11ggr startat i led 1 (hörde inte hemma där, tyvärr),2,3 och 5. Medianplacering, typ 1200, under 1000 2 ggr.

 

Det som är intressant är placering i Smågan (med hyperflax och hänsynslöshet kan du kanske vara under 1000 trots start i led 4, och med oflax kan du vara 1500 trots startled 2 start). Är du i Smågan som säg 1500, då dras du med i ett för lågt tempo, och avståndet till top 1000 ökar hela tiden, även om du behåller den placering eller t o m plockar lite placeringar. För mig som är "häng"-åkare är svårt att hålla uppe tempot själv. Har du psyke som Anders Södergren och alltid gör hela jobbet själv, så spelar det inte lika stor roll om du står i 2 eller 3.

För att få in lite fakta i diskussionen gjorde jag ett script som kollade sämsta placering i Smågan av topp 1000 åkarna:

 

2004: 1675

2005: 2087

2006: 2462

2007: 2256

2008: 2068

 

Åren innan finns ingen notering från Smågan på vasaloppets hemsida.

Så start från led 4 verkar funka.

Link to comment
Share on other sites

Åkt 11ggr startat i led 1 (hörde inte hemma där' date=' tyvärr),2,3 och 5. Medianplacering, typ 1200, under 1000 2 ggr.

 

Det som är intressant är placering i Smågan (med hyperflax och hänsynslöshet kan du kanske vara under 1000 trots start i led 4, och med oflax kan du vara 1500 trots startled 2 start). Är du i Smågan som säg 1500, då dras du med i ett för lågt tempo, och avståndet till top 1000 ökar hela tiden, även om du behåller den placering eller t o m plockar lite placeringar. För mig som är "häng"-åkare är svårt att hålla uppe tempot själv. Har du psyke som Anders Södergren och alltid gör hela jobbet själv, så spelar det inte lika stor roll om du står i 2 eller 3.[/quote']

För att få in lite fakta i diskussionen gjorde jag ett script som kollade sämsta placering i Smågan av topp 1000 åkarna:

 

2004: 1675

2005: 2087

2006: 2462

2007: 2256

2008: 2068

 

Åren innan finns ingen notering från Smågan på vasaloppets hemsida.

Så start från led 4 verkar funka.

Det var helt enklelt svart på vitt det!

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det också kan gå åt andra hållet. Men jag är optimist och försöker att inte tänka i dom banorna. Huvudanledningen till att jag tog upp denna tråden var att jag förra året åkte ÖS tillsammans med min tjej (och grillade korv o.s.v. längs vägen) och har därför inte bättre startled än 4 till nästa års lopp. Jag bor i södra Sverige och har inte riktigt tid / lust att åka upp till Norrland för att åka seedningslopp. Så jag vill bara veta om det är möjligt att åka in på en bra placering från ett sämre startled.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...