Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

startled till vasaloppet


j_hård

Recommended Posts

stämpel på nummerlappen? que det är chipet som sägar att man får gå in i follan eller inte.

Stämpel måste ha varit på 80-talet.

 

start sist i led 3 mål på 1100 år2006

start sist i led 4 mål på 1600 år 2008

Så står man längre fram än mitten av led 3 så bör man ju greja det.

Link to comment
Share on other sites

Åkt 11ggr startat i led 1 (hörde inte hemma där' date=' tyvärr),2,3 och 5. Medianplacering, typ 1200, under 1000 2 ggr.

 

Det som är intressant är placering i Smågan (med hyperflax och hänsynslöshet kan du kanske vara under 1000 trots start i led 4, och med oflax kan du vara 1500 trots startled 2 start). Är du i Smågan som säg 1500, då dras du med i ett för lågt tempo, och avståndet till top 1000 ökar hela tiden, även om du behåller den placering eller t o m plockar lite placeringar. För mig som är "häng"-åkare är svårt att hålla uppe tempot själv. Har du psyke som Anders Södergren och alltid gör hela jobbet själv, så spelar det inte lika stor roll om du står i 2 eller 3.[/quote']

För att få in lite fakta i diskussionen gjorde jag ett script som kollade sämsta placering i Smågan av topp 1000 åkarna:

 

2004: 1675

2005: 2087

2006: 2462

2007: 2256

2008: 2068

 

Åren innan finns ingen notering från Smågan på vasaloppets hemsida.

Så start från led 4 verkar funka.

Det var helt enklelt svart på vitt det!

Fast några av dessa topp 1000 åkare kan ha haft problem i början (Bruten stav, fallit, felvallat, etc) och kommit igen. Hur många åkare med såna öden kan det finnas?

Link to comment
Share on other sites

Fast några av dessa topp 1000 åkare kan ha haft problem i början (Bruten stav, fallit, felvallat, etc) och kommit igen. Hur många åkare med såna öden kan det finnas?

Ja. det är ju fullt möjligt att dessa åkare startat långt fram och fått problem. Men det är inte så nödvändigt att veta i den här diskussionen. Vad som är intressant är att det nästan alla senare år varit möjligt att kapa över 1000 placeringar från Smågan till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Min högst personliga gissning efter är att det skiljer i snittt ungefär fem min per startled efter första halvmilen. Kan det stämma - åtminstone för led 0 - 4?

 

(Dvs skillnaden mellan en bra start i led fyra och en dålig i led tre är ju noll. År 2007 var jag en hägst måttlig led fyra-åkare men ändå på plats 1800 i Smågan, sex minuter efter plats 1000)

 

I mål skiljer det grovt räknat 20 min mellan plats 500 o plats 1000, och ytterligare 20 min till plats 1500 (snabba skattningar efter fem minuters tittande på VL hemsida).

 

Så det känns lite konstigt om det inte vore högst möjligt att från led fyra kunna åka in dessa 5 minuter på resterande 8 mil och ta en plats bland de 1000. Ligger man på säg plats 1500 i Smågan har man inte precis fulla spår framför sig till Evertsberg, och dessutom har man kanske då sparat krafter på en något långsammare klättring mellan kilometer ett och fyra-fem.

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer alltså 5 minuter i Smågan mellan plats 1000 och 1500 och 20 minuter i mål. Rent praktiskt är det inget problem att ta in 5 minuter från Smågan till Mora, en piss i Mississipi. Men då måste du göra mycket av jobbet själv, kanske 5 minuters extra ansträngning än att ligga bakom bra ryggar. Så visst, det är inget problem att komma bland de 1000 bästa, men då måste du ha en "överkapacitet" på säg 10 minuter för sub 1000. Jag är övertygad om att alla som J_hård har som exempel på sämsta plats i Smågan och sub 1000, gjorde väldigt dåliga lopp för sin kapacitet. Troligtvis hade dom som kapacitet för placering ner mot 500.
Link to comment
Share on other sites

Joo, men det vore ju en väldigt konstig tävling om alla ska starta precis på minuten i den ordningen de kommer i mål? Både när det gäller seedning och som tävling?

 

Hela idén med masstävlingar är väl att det är en stor massa, och att starten är ett moment i tävlingen? Hur vore vasaloppet om vi startade i ett enda långt led utefter sista 14 dagarnas form?

Link to comment
Share on other sites

Joo, men det vore ju en väldigt konstig tävling om alla ska starta precis på minuten i den ordningen de kommer i mål? Både när det gäller seedning och som tävling?

 

Hela idén med masstävlingar är väl att det är en stor massa, och att starten är ett moment i tävlingen? Hur vore vasaloppet om vi startade i ett enda långt led utefter sista 14 dagarnas form?

Ja, jag håller ju självklart med dig Anl, för rättvisa förhållanden kör öppet spår...,men jag tycker ändå det är kul att spekulara i hur mycket du tappar om du hamnar för långt bak. Jörgen Aukland kan nog vara på placering 8000 i Smågan och ändå komma bland de 1000 bästa om han kunde motivera sig till att vara tillräckligt elak i spåret..., men då har han ju en överkapacitet på typ 90 minuter för topp 1000.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...