Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fäste vid lätt kall nysnö


Klas

Recommended Posts

Jag vet inte om det är tillfälligheter, men jag har haft lite problem med fästet när det har varit kallt (-8--10) och det varit lätt snöfall och snön som fallit har varit fjäderlätt. Skidorna verkar få fäste i den nya snön, men det känns som om den nya snön släpper från den gamla. Är det kanske bara så att kristallerna är så vassa att vallan slits fort och att det krävs ett par extra lager valla?
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det som gör det svårt är att nysnön har en tendens att rulla innan den blir packad, speciellt ned mot -10 och snöfall. Detta löses på några sätt. Först måste du ha ganska mjuka skidor, speciellt om det är en backig bana. Sedan gäller det att lägga fästvallan längre fram på spannet, det tar lite av glidet men inte så mycket när det är kallt. Slutligen hitta rätt fästvalla och där har du ju kommit fram till att Rode är bra i nysnö vilket är helt riktigt. Det bästa med Rode är att burkarna inte tar så mycket av glidet vilket gör att det går att flytta fram fästzonen något utan alltför stor inverkan på glidet. Prova gärna Rode Blå Super i kall nysnö. Vanlig Swix Blå Extra och Bl är ocks bra men något aggresivare.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Ja får väl svara själv:) Fick tips om Rode vid nysnö, testade multigrade 0--2 idag och fick mycket bättre skidor. Ska bli intressant och se om Rode -3--7 funkar bättre när det blir lite kallare[/quote]
Lyd Lejonets råd och ta Rode Blå Super istället. Den brukar funka kanon i nysnö ner till ca -15 grader. :)
Helt klart en av mina absoluta favoritvallor!
Link to comment
Share on other sites

Det finns nog nån som har bättre koll än jag men jag antar att det är hårdheter i vallan. Ex Blå Super Extra ska ju vara lite mer universial på snötyper, alltså inte bara i nysnö utan även grövre/äldre. Vet dock inte om det gäller multigraden också. Vanliga Blå Rode är ju annars en bra valla när det är kallare än -10, den motsvarar i mycket Swix Blå V30.

På något sätt känns det som att Rode har några Burkar för mycket, kanske nån vet mer?
Link to comment
Share on other sites

Rode blå super tycker jag är en kalasvalla vid nysnö. Åkte Kläpparrennet med den i helgen och där var det nysnö och mellan -8 till -3 grader. Ingen underfrysning och alldeles lagomt bra fäste. Behöver man extra bett så brukar jag lägga lite SkiGo gul under trampet men den fryser nästan alltid om man slarvar med täckningen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]men varför har de en multigrade -3--7??????[/quote]
För att sälja mer valla?
Kanske är den ännu bättre, jag har aldrig provat multigrade. Känns ju onödigt eftersom Blå Super funkar åtminstone ned till -10 om det är nysnö.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det där med att lägga fäste längre fram får du nog behålla för dig själv Lejonet:)
S-an vad jag tappade glid, gjorde däremot tvärtom om la på fler lager men kortare och det kändes bättre. Vad gäller multigraden -3--7 så tycks ditt råd stämma Kayaker använder jag blå super i stället även vid kallare före, är det någon som vill ha en burk multigrade:)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...