Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Södergren..


Sputnik

Recommended Posts

Fy san vad grym han var. Bara att grattulera.

 

5-milen kan bli riktigt intressant, det allra bästa vore om Hellrer offrar sig och är hjälpryttare och borrar på rejält mellan 1-2 mil (plus så länge han orkar till) så kan han nog hänga av en hel del folk och kanske t o m knäcka Northug så att Södergren kan göra resten.

 

Enda problemet är ju att man är upptagen av nån konstig anledning den dagen. Men om vi antar att det startar 13:00 så är det ju bara att köra på 5:30 (och hitta en TV direkt vid målet) så hinner man se det :)

Link to comment
Share on other sites

Jättegrattis till Anders den här framgången var han verkligen väl värd.

 

Ett par saker som jag dock inte riktigt förstår hur svenskarna tänkte. I början av loppet var både Johan O och Anders uppe och drog en hel del. Om nu båda ville ha tempo varför hjälptes de inte åt? Både var uppe och drog var för sig. Hade de hjälpts åt kanske de där luckorna som Södergren skapade hade kunnat växa något.

 

Sedan tycker jag att Johan O(om ha nu inte orkade gå med i Anders tempo) kunde hjälpt Anders genom att gå upp i klungan för att bromsa och trixa, framförallt på platten och utför.

Om taktiken nu är att köra hårt så måste man göra det lite smart och hjälpas åt.

 

Sedan är det märkligt att ingen hjälper Södergren många skulle ha nytta av hårt tempo och ev kunna hänga av Northug, fast det är inte lätt han är helt grym den killen.

Link to comment
Share on other sites

Jättegrattis till Anders den här framgången var han verkligen väl värd.

 

Ett par saker som jag dock inte riktigt förstår hur svenskarna tänkte. I början av loppet var både Johan O och Anders uppe och drog en hel del. Om nu båda ville ha tempo varför hjälptes de inte åt? Både var uppe och drog var för sig. Hade de hjälpts åt kanske de där luckorna som Södergren skapade hade kunnat växa något.

 

Sedan tycker jag att Johan O(om ha nu inte orkade gå med i Anders tempo) kunde hjälpt Anders genom att gå upp i klungan för att bromsa och trixa, framförallt på platten och utför.

Om taktiken nu är att köra hårt så måste man göra det lite smart och hjälpas åt.

 

Sedan är det märkligt att ingen hjälper Södergren många skulle ha nytta av hårt tempo och ev kunna hänga av Northug, fast det är inte lätt han är helt grym den killen.

Håller med, när skall skidåkning med masstart bli som på cykel där en grupp går loss och hjälper varandra att dra?

 

Jämförelsen med cykel haltar dock när det gäller Northug. Finns inte en cyklist som är i närheten av vara så mångsidig: Northug kan hålla högt tempo länge, klättra (se Tour de Ski sista etappen) och är dessutom överlägset bäst i spurten.

 

Men 5-milen blir väldigt spännande OM det blir några som drar upp tempot. Northug är ju helt grym men orkar han verkligen 5-mil OM det går hyfsat fort även om han själv inte drar en meter?

 

En annat mkt positivt men i dagens läge inte helt osannolikt scenario inför stafetten är ju faktiskt att Olsson/Södergren "knäcker" sina Norrmän på sträcka 2-3. Hellner kanske då går ut minst 30 sek eller mer före Northug som då måste köra max hela vägen eller så sparar han sig till silverspurten:-)

 

Helt grymt bra gjort av Södergren var det i alla fall!

 

Var ser man TV bäst i Mora på söndag em, finns TV i tältet? Lite synd iof att behöva stressa efter loppet och kanske inte ens hinna med den sedvanliga massagen och ölen.

 

Till er som inte vill stressa i själva VL kan jag starkt rekommendera att lyssna på radion via mobilen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...