Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spår i Uppsala


Björn M

Recommended Posts

De har tillverkat mycket snö, och nu ska det läggas ut över banan med hjälp av en pistmaskin. Såvitt jag förstod det hela är dock problmet att de har få personer som kan köra pistmaskinen och att den därmed ännu inte gjort så mycket jobb. Måtte nu inte värmen göra snön till is och vatten.

 

När spår finns skall det komma ut på deras hemsida.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Jag var förbi Storvreta i dag. Pistmaskinen verkar ha brett ut snön. Dock har man inte spårat nått som kan kallas klassiskt eller skejt...

 

Nä, jag fortsatte istället upp till Tierp och där var det bra. Nu har de kört ut konstsnö och fixat så att hela 5:an är åkbar. Kanske t.o.m med finskidor. 5 rundor och sen 30 min i bil hem.

 

Hoppas de kommer i gång i Storvreta. Man kan ju inte säga att de har haft flyt i år. Jag tror det finns potential med nya slingan och de kommande (?) kanonerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej,

Är det någon som har färska rapporter från Storvreta?

Är det isgata i spåren och 100% klister eller är det andra rekomendationer för fästet?

Tänkte ge mig dit i morgon kväll och testa lite igen.

 

Vad jag kan se så kan det komma lite lite snö under dagen i morgon, gå upp öven nollan under eftermiddagen och gå igenom runt 16-tiden, men hålla sig på typ -1

Jag har i alla fall chansat med fästet så får vi se om det fungerar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har just kommit hem från Storvreta. Körde klassiskt på 2,5:an och det var "skiddragna" spår som var riktigt risiga.

För mig som är rookie så var det svårvallat, lite glatt i spåren och löst bredvid. Hade vallat med lite för mjukt fäste så det högg fint om man viktade på en skida när man missade spåret. Att jag inte kunde få fast min mjuka valla i diagonalen beror till 99,7% procent på clownen som någon ställt uppe på skidorna och inte på Ski-Go... ;-)

 

För mig så kändes det fint i "spåren" och jag kunde inte se några stenar eller annat skräp, men som sagt, mina ögon behöver inte skydda ett par 4000,- skidor så jag kanske kör ändå...

 

Jag gissar att den 1,4km slinga som någon nämnde är höger ner efter backen upp från planen? Där var det draget och de drog även spåren igen i kväll, men jag testade inte den slingan... Får bli nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Det låter bra det. Ni som bor i Storvreta, skriv gärna om spåret vilken status det har. Är det inte så att de nyinköpta snökanorna kan producera snö upp mot 0 C.

Vad det gäller snökanonerna har jag ingen aning till vilket gradtal de kan göra snö. Kanske kan någon annan svara på detta. Att uppdatera spårinfo skall jag dock försöka göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag läste i den tidning som Storvreta skickat ut i trakten att de nu tog vatten från en damm istället från tidigare från en brunn. Det gör att nu är vattnet 3 grader istället för 8-9 grader som de matar snökanonen med och det gör att de kan köra även om det är varmare.

Det framgick inte vilken temp som behövdes, men jag har för mig att det går att köra upp till 1 plusgrad och fortfarande få vettig snö.

 

Nu har det ju kommit typ 10cm natursnö som de kan mixa konstsnön med och minusgrade skall det vara i minst 10 dagar till, enligt yr.no

 

Skidorna är framplockade och skall spanntestas i veckan, sedan är det bara att köra!!

Link to comment
Share on other sites

Nu har de packat och dragit spår i Storvreta. Tydligen ska det finnas en del genomslag i form av gräs på 2.5 slingan. Men i morgon blir det säsongspreimär på snö. Att även snökanonen var igång ikväll lovar gott inför vintern. Hoppas det får bli ett rejält snölass så att det håller även om, gud förbjude, det skulle bli varmgrader.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...