Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spår i Uppsala


Björn M

Recommended Posts

Ja, kanonerna mullrade i gång på kvällen. Det kan nog behövas då gamla 2,5:an var åkbar men inte mer. Inga klassiska spår förutom de som åkarna själva gjort. Blev omkörd av en åkare som såg riktigt stark ut, kan det ha varit Tallen ?

Även ikväll gick kanonerna. 2.5 var inte spårad ikväll heller antar att status igår och idag var jämbördigt.

 

Den du såg som verkade stark var inte Tallen, han satsade på ett löppass igår istället då inga spår fanns. Idag kunde jag dock inte hålla mig och dunkade runt 6 varv trots att det bara var skatepreppat

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply
Åkte ned till knivsta och åkte på elljusspåret. Tyvärr var det ganska mycket genomslag. Blev dock så sugen att jag även åkte upp till Storvreta för kolla läget. Väl där åkte jag sedan upp till Skyttorp. De hade inte packat med skoter men om de gör det skulle det antagligen också vara möjligt att dra upp ett spår. Ganska mycket snö, mer än i Storvreta.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

ny här på forumet och tänkte börja direkt med en fråga:

Kollade Storvreta IK's hemsida och där står det något om säsongskort och om jag förstått det rätt måste man betala för att få åka skidor där.

Jag har inga problem med att betala för mig men hittar ingenstans vart man ska betala? Någon här som kanske har koll på detta? Tänkte ta mig dit imorgon för säsongens första tur.

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

De skicka med en bilaga med UNT för en vecka sedan med div. info om planerna i Storverta. Bla kunde man där läsa att åkkorten skulle kunna köpas på Team Sportia (Boländerna). När jag besökte dem i söndags så visste de dock inget, men i onsdags så sa Ingesson att de skulle få kort i slutet på veckan så det kan vara värt att kolla läget nu.

Annars går det att maila på: storvreta-ik@telia.com

 

Edit:

Nu har jag varit och köpt åkkort på Team Sportia. Fungerade väldigt bra, kortet signerat och i plastficka. Dessutom kvitto som man kan använda till friskvårdspengen på jobbet. Nu är det bara att åka.

Link to comment
Share on other sites

Någon som åkt i Storvreta under lördagen? I så fall hur var spårstatusen, jag åkte på Edenhofs golfbana utanför Bälinge. Där var spåren lite lösa men det var iaf spårat och nästan inga genomslag. Så klart var det grymt trögt i kylan, men härligt att åka där det var spårat.
Link to comment
Share on other sites

Någon som åkt i Storvreta under lördagen? I så fall hur var spårstatusen, jag åkte på Edenhofs golfbana utanför Bälinge. Där var spåren lite lösa men det var iaf spårat och nästan inga genomslag. Så klart var det grymt trögt i kylan, men härligt att åka där det var spårat.

Jag har åkt både på golfbanan utanför Bälinge och i Storvreta idag. Edenhofs golfbana var en riktigt positiv överaskning. Mycket bättre än i Storvreta. I morgon kommer jag åka endast på golfbanan. Fanns faktiskt några småbackar och knixar. Kändes inte som man bara stod och blåstakade.

Link to comment
Share on other sites

Idag söndag var det helt ok skidåkning i Storvreta, dvs efter det ymniga snöandet under förmiddagen. Det fanns inga dragna spår men pga den stora mängden åkare fanns ändå rännor att sätta skidorna i. Det gick igenom på vissa ställen men inte så många. Klart bättre än mitt i veckan. Snart borde spår finnas på flera av slingorna, det kom rejält med snö idag samt att konstsnöhögarna har växt till sig rejält.
Link to comment
Share on other sites

Jag lovade ju att återkomma när jag spårat.

Snön nar vräkt ner utåt kusten under helgen, så i söndags kväll kunde vi dra riktigt fina klassiska spår i Gimo. Sedan har det bestämmt sig för att jävlas med snö i småskvättar stup i ett. Hur som helst bra klassiska spår över hela spårsystemet med några få genomslag och skate på elljusspåren som dock störs av nämda nysnö.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alla glada skidåkare!

Vintern har verkligen slagit till med full kraft och snö har vi gott om.

 

Ett tips på skidspår är Grönlunds Golfbana i Almunge, en 5,6km slinga och en avstickare som ger totalt 8km. Spårat med skoter och spårkälke.

En skönt kuperad bana som har både schlakmoter och saxbackar.

Bra bett i snön, blått burkfäste fungerar kanon!

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Jag lovade ju att återkomma när jag spårat.

Snön nar vräkt ner utåt kusten under helgen, så i söndags kväll kunde vi dra riktigt fina klassiska spår i Gimo. Sedan har det bestämmt sig för att jävlas med snö i småskvättar stup i ett. Hur som helst bra klassiska spår över hela spårsystemet med några få genomslag och skate på elljusspåren som dock störs av nämda nysnö.

Hoppas på ett Lindmanslopp i år!

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på ett Lindmanslopp i år!

Det gör vi med! Det rasade ner sådär 30-40 cm snö under nyårshelgen, så nu är det mycket gott om snö. Har snarast varit lite jävligt att hålla spåren öppna i snöfallet. Så om det inte blir regn eller så den närmaste månaden så kan vi nog hoppas på ett riktigt fint Lindmanslopp.

 

Kom gärna förbi och träna här någon dag. Åker man alla spår inklusive en del fram och tillbaka så har vi drygt 20km nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Väcker upp en gammal tråd igen, för oss i Uppsalatrakten. Jag åkte igår kväll 24;e i Jumkil. Innan det värsta snöfallet. Botten på spåret var hårt och i det låg det en del nysnö. Inga stora genomslag att tala om, kanske ännu inte läge för finskidor men en eloge till spårmakaren.

 

Lämna gärna rapporter om spår i Uppsala och närområdet i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Landberg & Co ska väl starta kanonerna i Storvreta nu i veckan. Men det kommer nog ta ett tag innan den snön blir utpistad och åkbar. Så länge kan man köpa ett åkkort och ekonomiskt stödja deras arbete.

 

Troligen plockar jag ner gammel-skidorna och sicklar av dem för att göra premiär i helgen på det som finns i skogen på 2,5:an. Ev lockar det att ta en tur till Tierp på söndag.

Link to comment
Share on other sites

Landberg & Co ska väl starta kanonerna i Storvreta nu i veckan. Men det kommer nog ta ett tag innan den snön blir utpistad och åkbar. Så länge kan man köpa ett åkkort och ekonomiskt stödja deras arbete.

 

Troligen plockar jag ner gammel-skidorna och sicklar av dem för att göra premiär i helgen på det som finns i skogen på 2,5:an. Ev lockar det att ta en tur till Tierp på söndag.

Har just åkt gamla 2,5an och det såg väl hyffsat ut. Lite fladdrigt spår (möjligen Frispårat eller sönderkört maskinspår) = man får styra själv ;-) + en del småris och barr som sticker igenom snön här och var. Värst kring Vattentornet. Jag hittade dock inga repor i "finskidorna" efteråt så det bör vara lugnt, men det är bäst att hålla koll på marken när man åker. Packad pudersnö är det - börjar bli isigt på sina ställen. Noll fäste med V40 men skapligt efter några lager med V45. God Tur =)

Link to comment
Share on other sites

titta på skidspår.se sök på idrottsgården i gimo här har vi snö. spårstatusen uppdateras så snart det är spårat. snö byar förekom under fredagen.

 

sist jag tittade var 2,8(elljus), 5,5 och 7,8km spåren dragna.

 

5,5 och 7,8 är dagspår.

Startar spåren vid fotbollsplanerna eller vart är spårens start?

Link to comment
Share on other sites

Åkte 2 timmar i Skyttorp idag. 2.5km hade fantastiska spår nästintill räls. Dock lite för tung bana att åka långpass på... Så blev mest åkning på 7.5 km slingan. Även där var det fina spår kanske inte lika fina som på 2.5an men inga genomslag och bra packat trots all nysnö som kommit.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...