Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Casco glasögon/snöskärm


m95jojo

Recommended Posts

Har sett att normännen på de inledande WC-tävlingarna har använt snöskärmar/glasögon av typen "Casco". De verkar finnas med olika glas. I La Clusaz körde Northug med svarta glas och i Kuusamo orangea. Riktigt feta ser de ut att vara. Även skidskyttarna kör med samma skärm.

Casco Nordic

 

Jag har letat efter dessa i Sverige men kan ej finna dem. Har letat hos Pölder, Biskopsgården, Allsport, RS mfl.

 

Är det ngn som har hört talas om att dessa glasögon finns at köpa i Swe? Kostnad? Måste ha! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Har sett att normännen på de inledande WC-tävlingarna har använt snöskärmar/glasögon av typen "Casco". De verkar finnas med olika glas. I La Clusaz körde Northug med svarta glas och i Kuusamo orangea. Riktigt feta ser de ut att vara. Även skidskyttarna kör med samma skärm.

Casco Nordic

 

Jag har letat efter dessa i Sverige men kan ej finna dem. Har letat hos Pölder, Biskopsgården, Allsport, RS mfl.

 

Är det ngn som har hört talas om att dessa glasögon finns at köpa i Swe? Kostnad? Måste ha! ;)

Oslo sportslager har

Link to comment
Share on other sites

Även jag har suktat efter denna masterpiece bland glasögon/snöskärmar!

Kul att se att det finns fler som har samma uppfattning!

 

Jag har sett att de finns hos Milslukern Sport i Oslo. Ringde dit och fick beskedet att de kostar 1199NOK....lite dyrt i SEK kanske...men jag skall upp till Oslo på fredag och köpa ett par på vägen till träningslägret i Sjusjöen. 3 glas ingår, mörka, kontrast och klara.

 

Dom ser grymma ut! Jag återkommer med rapport efter utfört funktionstest!

 

Är det fler som är intresserade så kan jag handla med mig fler glasögon hem till Göteborg.

Var hör du hemma geografiskt m95jojo?

Link to comment
Share on other sites

Funktionstest utfört!

Svängde förbi Milslukern och fick köpt ett par prutat och klart för 1100NOK.

 

Körde 14 mil i helgen och testade dem tre olika förhållanden med de 3 olika glasen: Sol, mulet och snöfall och de funkade kanonbra!

Precis som det beskrivs så immade de ej igen och de satt bra på huvudet. De verkar vara av bra kvalitet, inga sömmar etc som tenderar att släppa. Enda gången de immade igen var när jag drack rykande het blåbärssoppa ur termosen! :D

Jag kan bara rekommendera köp (trots det höga priset 1100 NOK).

 

Mackan>> Synd att du inte kläckte ur dig att du har fixat 15 par billiga glasögon lite tidigare! :/

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

 

Åker till Vålådalen i på läger i helgen och har med mig några par Casco Nordic dit om någon är intresserad. 2009 års modell, 3 linser ingår, pris: 960 kr kontant.

Pris ordinarie: 1100 Norska (finns inte i Sverige)

 

Hör av er om någon är intresserad.

0709-886601

 

Mvh Mackan

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

 

Fick en fråga om det inte går lika bra med Saliceskärmen som med Casco.

 

Salice i all ära, men de kan inte jämföras med Casco som spelar i en helt annan division. Var i Vålådalen förra helgen och testade brillorna i alla väder..

Dom är helt suveräna...

Snackade m Jerry Ahrlin om detta däruppe och han instämmer helt.

 

Skönt att julen nu är över och man kan koncentrera sig på skidorna igen.

Julafton: 20 km rullskidor Gbg (3:or)

Juldagen: 10 km lätt löpning Gbg

Annandag Jul: Resa till Sjusjöen, Norge för 4 dagars snöläger, 2 skidpass om dan. Faan va gott det ska bli, och med garanterat Cascoväder !

 

Har 5 par kvar om någon är intresserad.

0709-886601

950 kr....

 

Mvh Mackan

Link to comment
Share on other sites

Hej på er.

 

Som ni alla ser fullkomligt dammsuger Casco i Tour de Ski nu.

Nya färska par åter på lager i Gbg.

 

Dessutom tar jag med brillor till försäljning vid följande skidevenemang framöver:

Långberget, Värmland 8-11 /1

Marcialonga, Italien 23-26/1

Orsa Ski Marathon 7-8/2

Skinnarloppet, Malung 14-15/2

Vasaloppet, Sälen 27/2-2/3

Birkebeinerrennet, Sjusjöen, Norge 20-22/3

 

Kan även skicka från Gbg till hela landet.

Hör av er om ni är intresserade:

0709-886601

mackan4967@gmail.com

 

Mvh Mackan

Link to comment
Share on other sites

Dom är säkert funktionsdugliga men hur f..n ser dom ut. Coolhetsfaktorn är = 0

Och ta sedan att hela norska landslaget har dom.

Nej, Casco andas 100% funktion 0% design. Lika coola som att ha broddar på pjäxorna när du går från bilen till spåret..............

 

Nej, några Casco kommer inte på mitt huvud ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, några Casco kommer inte på mitt huvud ;)

Jo är det motvind och snöstorm från Sälen till Mora så är det ju viktigt att fokusera på hur man ser ut i bild... :cool:

 

Skämt åsido, det där med 100 % funktion håller jag med om, och speciellt i riktigt ruskväder med mycket snö och blåst tycker jag mina Casco-glasögon är en fröjd att springa/åka med. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' några Casco kommer inte på mitt huvud ;)[/quote']

Jo är det motvind och snöstorm från Sälen till Mora så är det ju viktigt att fokusera på hur man ser ut i bild... :cool:

 

Skämt åsido, det där med 100 % funktion håller jag med om, och speciellt i riktigt ruskväder med mycket snö och blåst tycker jag mina Casco-glasögon är en fröjd att springa/åka med. :)

Ja dom är inte fina, snyggare att åka med oakley, rudy och köra med snöskärm de gånger det behövs.

Link to comment
Share on other sites

Jo är det motvind och snöstorm från Sälen till Mora så är det ju viktigt att fokusera på hur man ser ut i bild... :cool:

Är man inte bäst kan man ju vara snyggast ;)

 

Ja dom är inte fina, snyggare att åka med oakley, rudy och köra med snöskärm de gånger det behövs.

Helt klart ett bra alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Jag är väldigt nöjd med mina Cascobrillor! Åkte nästan 30 mil över jul/nyår i flera olika vädertyper och Casco funkade helfint hela tiden. De svarta glasen är riktigt feta och ser riktigt råa ut! Det var flera åkare som undrade var man fick tag på dem i Sverige (och i Norge då jag var där i mellandagarna). Känns bra att man har fått tag i ett exemplar innan de tar slut. Känns ju som att fler och fler i världscupen kör med Casco, så snart skall väl alla motionärer också ha dem.

 

Håller inte alls med om att de är fula! Särskilt 2009-års modell som ej har den vita sargen i underkant på glasen. Riktigt snygga brillor!

 

Om det snöar på Vasaloppet så får vi se vem som har minst imma! Ha, ha!

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker också lura mig själv ibland, Stakmongot. Men här får du nog ta i lite mer om jag ska gå på dina finter. 2009års modell.....vit sarg..... De kan aldrig bli snygga. Face fact ;)

 

Snöar det så tar jag fram en "Vindstrut" som jag ärvt av farfar. Immar aldrig och är faktiskt riktigt snygg när jag satt "eldflames" på sidorna :D

Link to comment
Share on other sites

Man får tycka som man själv vill Stefan! Bra eller hur?

 

Vindstrut är också grymt! Även jag har en som jag har fått av min nu bortgångne mopedåkande morfar! Funkar faktiskt kanon när man cyklar i regn och kyla.

Funkar vindstruten alltså även för skidåkning?! Fett i så fall! Skall testa imorgon!

(men jag tar med mig mina Cascobrillor utifall att det är "solbrune jenter i tights" längs spåret! :D )

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker också lura mig själv ibland, Stakmongot. Men här får du nog ta i lite mer om jag ska gå på dina finter. 2009års modell.....vit sarg..... De kan aldrig bli snygga. Face fact ;)

 

Snöar det så tar jag fram en "Vindstrut" som jag ärvt av farfar. Immar aldrig och är faktiskt riktigt snygg när jag satt "eldflames" på sidorna :D

Sen om glasögonen immar åker man för sakta;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...