Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Casco glasögon/snöskärm


m95jojo

Recommended Posts

Jag försöker också lura mig själv ibland, Stakmongot. Men här får du nog ta i lite mer om jag ska gå på dina finter. 2009års modell.....vit sarg..... De kan aldrig bli snygga. Face fact ;)

 

Snöar det så tar jag fram en "Vindstrut" som jag ärvt av farfar. Immar aldrig och är faktiskt riktigt snygg när jag satt "eldflames" på sidorna :D

Låter häftigt, och återvinning ligger ju i tiden. Nu får vi verkligen se till att träffas nån gång i vinter, så kan vi posera i vindstrut resp Casco för Lars-Erik, så får han (och/eller passerande damer) göra en opartisk "sex appeal"-bedömning av de båda. :cool:

 

Kul att här även finns plats för trådar om de stora livsavgörande väsentligheterna i en skidåkares liv. ;)

 

(Om du tycker jag ser alltför skämmig ut i Casco så kan jag lugna dig med att jag har ett par glittrigt guldglänsande Briko också, som passar fint när himlen är bar och solen gnistrar förföriskt i snön. :cool: )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Fast de här Casco brillorna är riktigt snygga. Sjukligt dyra dock!!!

Dom är lite mer lik uvex visirmodell.

Usch menar du dessa fasettögon???

http://www.haijaa.fi/liitetiedostot/verkkokauppa//icons/1222.jpg

Nu är iallafall brillorna jag länkade till slut. Så det blir kanske Cascos feta då istället... kör nämligen på biltema idag och de är ingen höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Såg att Tobias Westman hade Casco, när han tävlade i Tour de Småland. (fast hans medtävlare såg bara remmen i nacken på honom)

En tanke slog mig och det var att nu börjar man vänja sig och att årets modell är något mindre, men framför allt undrar jag om de ersätter snöskärm. Vanliga glasögon snöar igen i riktigt snöoväder, där det enda alternativet är snöskärm (som man oftast glömt hemma).

Lite roligt är att nu behöver jag ej skämmas för mina "svetsglasögon" längre, som jag använt pga att de saknar svarta näsryggar och för att slippa rinnande ögon. Men kan man få glasögon-snöskärm i ett med ofärgad näsrygg kan tänka mig att köpa såna och modernisera "gubben" lite.:cool:

Link to comment
Share on other sites

Fast de här Casco brillorna är riktigt snygga. Sjukligt dyra dock!!!

Dom är lite mer lik uvex visirmodell.

Usch menar du dessa fasettögon???

http://www.haijaa.fi/liitetiedostot/verkkokauppa//icons/1222.jpg

Nu är iallafall brillorna jag länkade till slut. Så det blir kanske Cascos feta då istället... kör nämligen på biltema idag och de är ingen höjdare.

nä inte den, hittade bara den du visade också, men det är en annan dom har på wc, tex österrikarna har.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin>> Jag körde 25 km med mina CASCO-brillor/-skärm i kraftigt snöfall, 0- +1 gr, innan jul och de funkade utan imma/snöklägg bättre än min fjolårs-Saliceskärm (som nu fungerar som reserv om Cascon försvinner) brukar göra. Körde då med de orangea glasen. De svarta grymma glasen funkar bäst när solen skiner (som i Karlstad).

 

Kul att Westman körde med Casco! Han är ju ofta snabb att använda det senaste (åtminstone inom rullskidåkning)!

Link to comment
Share on other sites

Hej på er Casco-lovers och andra avundsjuka.

 

Kul med debattan om mina brillor...

 

Smaken är ju som baken, men har aldrig sett/provat något bättre som funkar i alla väder i alla fall, och framför allt vid snöfall !

 

Finns väl någon orsak till att Björndalen, Northug, Saarinen och alla andra kör m Casco

 

Grattis Westman till 1:a platsen i Tour dé Småland (Casco)

Grattis Northug och Saarinen till fina 2:a platser i Tour De Ski. (Casco)

 

Är i Långberget, Värmland nu till helgen 8-11 jan.

Har hela bilen full om någon är intresserad.

 

3 linser (klar, orange och mörk) , fodral och putspåse ingår.

 

Pris ex frakt: 1050 kr.

Pris inkl. frakt: 1150 kr (valfri adress i Sverige)

 

Hör av er om ni är intresserade.

 

mackan4967@gmail.com

0709-886601

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla.

 

Fasen vad gott det är nu när säsongen dragit igång på allvar !

Skidor och tävlingar så gott som varje helg.

Snackade med en kille i Mattila förra helgen som hade köpt ett par nya Casco och var supernöjd med dessa, men han hade inte provat den mörka linsen ännu.

 

Nån som har testat den mörka ?

Stämmer det verkligen att dom inte immar ?

Nån som köpt av killen som säljer här på forumet ?

 

Kör hårt !

 

/ hasse

Link to comment
Share on other sites

Fischer74>>

Jag köpte mina Cascoglasögon strax innan jul och de funkar väldigt bra! Jag har även testat att krascha rejält med dem på huvudet och de höll (...men det gjorde inte min ena RCS Carbonlite skida :( ).

 

Till dina frågor:

- Jag har kört med alla linserna. Den mörka svarta linsen funkar väldigt bra i solljus och ser grym ut som ngn skrev ovan. Den svarta funkar även fint i mulet väder men då är den oranga minst lika bra. Den klara linsen kör jag med i elljusspåret/pannlampans sken.

 

- De immar inte! Jag har åkt i alla fören inkl extremt blött nysnöföre och de immar inte alls faktiskt. Med mina gamla skärmar och glasögon har det alltid varit struligt och helimmigt i detta före.

 

- Jag köpte mina av Marcus som har skrivit inlägg ovan. Det funkade bra och jag fick leveransen några dagar efter lagd beställning.

 

Jag kan rekommendera glasögontypen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Är ny på forumet och såg denna tråd om Casco-glasögonen.

 

Jag var nere och körde Marcialonga den gångna helgen. Fantastiskt kul tävling, bra spår samt fina vyer! Mkt trevliga norskor att kurtisera med i spåret!

 

Körde loppet i mina nya fina Casco som jag köpt av Sternkillen Mackan ovan i detta forumet. Jag kan säga att det var oerhört bra att köra med de svarta glasen i solskenet! Det kändes gott att glida in på skidstadion i Val di Fiemme i samma glas som grabbarna/damerna i världscupen!

 

Jag såg CASCO-glasögonen i flera sportaffärer i Italien. De kostade där 120€. Ganska dyrt tycker jag med tanke på att jag köpte dem betydligt billigare här hemma (1050kr). Det var väldigt många norrmän, Italienare och Tyskar som körde i Casco under loppet. Här hemma i Sverige är man ju nästan ensam än så länge!

 

//Rullholken

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Grymma!

 

Körde Öppet Spår idag söndag. Rena rama snökaoset!

 

Casco räddade mig! Hade inte tillstymmelse till imma eller ont i ögonen någon gång under loppet. Det var många i spåret som led kan jag säga...många som var helt igenimmade i sina blizz, rudy och salice... :)

 

Jag kan efter denna snöiga (men glasklara) upplevelse ännu en gång rekommendera CASCO.

Link to comment
Share on other sites

Var det nån mer som reagerade på att svenskarna ramlade, hade immiga glasögon och dålig sikt på sprinten igår?

 

Hur kan det vara möjligt att man skriver sponsorkontrakt med glasögontillverkare som i huvudsak säljer sina brillor på bensinstationer och kostar 50-250 kr/st....?

 

Norrmännen däremot fullkomligt flög fram i sina Casco...

 

Nu tror jag inte det behövs fler argument om man vill ha det bästa mot snö, sol och framförallt imma !

 

Har nya par hemma nu om någon är intresserad.

1050 kr vid avhämtning i Gbg

1150 kr inkl frakt till valfri adress i Sverige.

 

Maila eller ring.

mackan4967@gmail.com

0709-886601

 

Kan även skicka bild...

Link to comment
Share on other sites

Var det nån mer som reagerade på att svenskarna ramlade, hade immiga glasögon och dålig sikt på sprinten igår?

 

Hur kan det vara möjligt att man skriver sponsorkontrakt med glasögontillverkare som i huvudsak säljer sina brillor på bensinstationer och kostar 50-250 kr/st....?

 

Norrmännen däremot fullkomligt flög fram i sina Casco...

 

Nu tror jag inte det behövs fler argument om man vill ha det bästa mot snö, sol och framförallt imma !

 

Har nya par hemma nu om någon är intresserad.

1050 kr vid avhämtning i Gbg

1150 kr inkl frakt till valfri adress i Sverige.

 

Maila eller ring.

mackan4967@gmail.com

0709-886601

 

Kan även skicka bild...

Gick inge bra för norkskorna heller som åker Bliz.

Men ingen på pallen med Casco heller på damsidan..

Dom vill ju ha snygga glasögon..;)

Link to comment
Share on other sites

Men ingen på pallen med Casco heller på damsidan..

Fast Pirjo som tog brons slängde sina igenimmade Briko fasettögon inför finalen eftersom hon inte såg något med dom...

 

Casco verkar dock ha problem med leveranser just nu. Det är länge sen jag beställt ett par men de har ännu inte kommit... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanonbrillor!

Har kört med dem hela säsongen och är mkt nöjd.

 

Oslo Sportslager 1195 NOK! Det är ju över 1500 SEK. Dyrt....

 

Tips: Billigare än Oslo Sportslager:

Köpte i igår ett par CASCO till som jag skall ge bort i present.

http://www.blocket.se/vi/20463982.htm?ca=15_s&last=1

Avhämtade dem i Göteborg och de kostade 1050 Skr.

Nya direkt från fabrik, 2009-års modell.

Säljaren sade att han kunde skicka med post till hela landet.

Han hade några par till kvar.

Link to comment
Share on other sites

Kanonbrillor!

Har kört med dem hela säsongen och är mkt nöjd.

 

Oslo Sportslager 1195 NOK! Det är ju över 1500 SEK. Dyrt....

 

Tips: Billigare än Oslo Sportslager:

Köpte i igår ett par CASCO till som jag skall ge bort i present.

http://www.blocket.se/vi/20463982.htm?ca=15_s&last=1

Avhämtade dem i Göteborg och de kostade 1050 Skr.

Nya direkt från fabrik, 2009-års modell.

Säljaren sade att han kunde skicka med post till hela landet.

Han hade några par till kvar.

Ärligt talat tycker jag den här tråden börjar bli rätt löjlig. Använd rubriken Köp&sälj.

Därmed inte sagt att produkten må vara bra. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hittade även denna webshop, vet ej vad frakten går på.

 

http://www.xc-elitesports.com/index.php?cPath=121&osCsid=tia2h496sr973lsu9f4p71mne2

 

Någon som hunnit testa det nya "glaset" som ändrar färg, från klar till svart, beroende på ljuset? Är "glaset" verkligen klart när det är mulet?

Jag vill då inte ha mörka linser när det är mulet, klara, orangea eller gula tycker jag passar bäst då.

Link to comment
Share on other sites

Hittade även denna webshop, vet ej vad frakten går på.

 

http://www.xc-elitesports.com/index.php?cPath=121&osCsid=tia2h496sr973lsu9f4p71mne2

 

Någon som hunnit testa det nya "glaset" som ändrar färg, från klar till svart, beroende på ljuset? Är "glaset" verkligen klart när det är mulet?

Jag vill då inte ha mörka linser när det är mulet, klara, orangea eller gula tycker jag passar bäst då.

Ja, jag testade det nya glaset i helgen som var när jag var i Torsby och tränade. Inne i den relativt sett mörka Torsbytunneln var glaset helt klart. När jag gick ut ur tunneln i det molniga vädret mörknade det något ganska snabbt (halvminut ca). Igår gick jag ut och testade på lunchen i solstrålar och då blev det som en svart spegel. Verkar alltså fungera. Coolt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...