Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tour de Ski


Mieto

Recommended Posts

Va inte Emils plan att hoppa av efter 4 tävlingar pga skadan han har haft?

Tycker han gjorde helt rätt... Jag skulle ha gjort samma sak.

Hans mål är OS och att vinna där...

Det var hans plan' date=' men då hade han nog inte räknat med att ligga i ledning. Det är detta jag tycker saknas: Att man tar chansen när den finns och visar lite mer gå på anda. Det finns en försiktighet i sv landslaget som gör att många hellre tränar än tävlar sig i form.

 

Som situationen var, Emil med 40 sek ledning och en relativ flack skate sträcka hade kunnat ge många intressanta utvecklingar. Mycket till gagn för både Emil och Hellner. Att inte ledningen på något sätt utnyttjade detta är för mig en gåta.[/quote']

Precis, de måste lära sig av cykel. Tänk er att Hellner i samma klunga som nu men med Jönsson 44s framför. Nu är det inte snack om att Northug kan ligga och lotsasdra några meter ibland medans Hellner gör mycket av grovjobbet utan han kan lugnt lägga sig sist i klungan och låta de andra ta in Jönsson.

Håller fullständigt med om att landslaget prioriterar träning framför tävling allt för mycket.

Ibland nämns Norges större budget, ok så är det men att träna på hemmaplan är knappast marknadsföring

Link to comment
Share on other sites

Svårt att inte imponeras av en viss norrman, även om han inte orkade hela vägen. Han framstår som en mer och mer komplett åkare. Jag imponeras speciellt av den självkännedom, den förmåga att beräkna sin kapacitet och hur den bäst ska utnyttjas i varje lopp, som han verkar besitta trots sin relativa ungdom.

 

Kul också att Rickardsson visar att han förmodligen kommer att vara en kraft att räkna med framöver :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag med. Nu vet jag inte exakt hur deras kroppskonstitution är men tror att det är fördel att vara liten och lätt vid den typen av klättring. Så är det i alla fall i klättringar på cykel där dom lättaste tjänar en del. Vid spurt är det oftast fördel att vara lite muskulösare och därmed ofta nåt kilo tyngre.
Link to comment
Share on other sites

Mittresonemang håller i alla fall i detta fall om uppgifterna stämmer:

 

Lukas Bauer 181 cm 70 kg

Petter Northug 185 cm 82 kg

uppför branta långa bakckar är det den med högst ml/kg syreupptag som kör fortast, och det har ofta lättviktarna.

Link to comment
Share on other sites

Mittresonemang håller i alla fall i detta fall om uppgifterna stämmer:

 

Lukas Bauer 181 cm 70 kg

Petter Northug 185 cm 82 kg

uppför branta långa bakckar är det den med högst ml/kg syreupptag som kör fortast' date=' och det har ofta lättviktarna.[/quote']

Tänk om det vore så enkelt, då skulle de kunna kört tävlingen på labbet istället ;)

Men i stort har du rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog halva sanningen. Håller med Emelie Örhstig att psyket har nog en stor inverkan också. Sedan har dom ju haft ett grymt hårt tävligsschema, så alla är nog inte på topp.

 

Tyckte dock att Northug såg sleten ut redan igår i uppförsbackarna, när Bauer såg riktig pigg ut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...