Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

LCHF


zcykel

Recommended Posts

Intressanta diskussioner...

Visst är det så att Coltings kostrekommendationer och LCHF skiljer sig åt.

 

Jag tror mer på Jonas Colting "sunda förnuft" än LCHF som verkar lite extremt i vissa fall. Dock är det kul att testa ....

 

Sen är det ju busenkelt att testa både LCHF OCH Coltings upplägg. En tävling skiter man i kolhydraterna både under och efter loppet och på nästa fyller man på enligt Coltings (och de flesta i elitens) rekommendationer. Sen ser man ganska svart på vitt vilket som funkade bäst för en själv.

 

Måste erkänna att det är "meckigt" att hela tiden behöva tänka på att inte äta kolhydrater. Att strunta i pasta eller potatis till lunch eller middagen är enkelt men sen är det ju gottis med lite nybakat bröd till frukost eller en härligt wienerbröd till em-kaffet....

Dock får detta stå över ett par månader till.

Håller helt med om detta sunt förnuft måste gälla och det håller jag med om att Colting står för. Vissa LCHF-are är helt rabiata, men det tycks mig att det ofta finns en svår relation till mat eller nån sjukdom bakom detta.

 

Fikabrödet har varit oväntat lätt att skippa och frugan har idag bakat LCHF-bröd (1gram per skiva och ganska mycket fett) och det var helt ok, rejält med smör och pålägg så var det riktigt gott.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Men du (Everest) få gärna för mig fortsätta att äta dina cornflakes som återhämtning, om du mår bra av dom och tror på ditt koncept Själv skulle jag aldrig ta det i min mun!!... Själv tar jag en stor köttbit som återhämtning och mår bra av det och fokusera inte så mycket på vad andra gör ...... Det viktigaste är att man tror på det man håller på med!!!

På en del så funkar detta jättebra att träna på men för andra kanske inte kroppen svarar och det funkar sämre.

Man behöver inte slaviskt utesluta kolhydrater, utan bara minimera dom. Jag har i alla fall aldrig mått bättre, och inte haft bättre resultat i tidigare vasalopp, så jag är lyrisk!

Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag att elitåkarna (om dom förstås hade ställt om sina kroppar i god tid innan vasaloppet) att ta energin från fettdepåerna, hade dom haft samma resultat eller bättre än om dom ätit kolhydrater.

Det funkar på oss motionärer att åka knappt utan några kolisar, så varför skulle det inte funka för eliten.... Med samma goda resultat eller bättre. Lycka till med träningen alla!!

Är lite intresserad av hur mkt du har förbättrad dig och om du även gjort det på kortare sträckor som typ 10km löpning eller dyl? Har du tränar mer , mindre eller samma som innan ?

Vilka pulsnivåer klarar du att ligga på under längre ansträngning högre,lägre eller samma som innan?

Link to comment
Share on other sites

frugan har idag bakat LCHF-bröd (1gram per skiva och ganska mycket fett) och det var helt ok, rejält med smör och pålägg så var det riktigt gott.

Snyggt, vi verkar ha samma stil på våra kära kjolstyg =) min bakade också ett LCHF bröd som var jäkligt gott... och som sagt mycket smör som rinner över fingrarna...

Link to comment
Share on other sites

Ingredienser

200 g linfrö krossade

50 g sesamfrö

50 g hasselnötter

50 g mandel

50 g kruska kli

2 tsk bakpulver

1 msk brödkryddor

50 g smält smör

1 dl creme fraiche

250 g keso

6 ägg

 

 

Gör så här

Mixa först alla de övre ingredienserna till ett mjöl

Vispa sedan i hop de undre ingresienserna

 

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175-200 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

 

1 skiva = ca 1 kolhydrat per skiva. Tar man bort kruskaklit och ersätter med fiberhusk eller annat går det nog att pressa ytterligare för den som vill.

 

Blev cirka 25 skivor.

 

http://www.matklubben.se/recept/lchf_inspirerat_broed_riktigt_smaskigt_64622.html

 

Bilder och lite mer info finns här men tydligen måste man vara medlem för att se hela receptet, har jag inte märkt förut. Kan möjligen bero på att frugan är lika konstant inloggad där som jag är här.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in detta:

http://svtplay.se/v/1484744/gomorron_sverige/18_3_08_45

 

Det är väl en underdrift att säga att Dr Dahlqvist är kategorisk =)

Men samtidigt kul att se någon i direktsänding stå upp för sina åsikter till 100:a och samtidigt säga att allt annat är skit...dock inte speciellt taktiskt.....

håller med, hon har även fått en del kritik för sitt kategoriska sätt även bland sina egna.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju intressant debatt. Det verkar ju direkt livsfarligt att äta mättat fett. Det mänskliga dragen som ödmjukhet m.m. verkar ju helt försvunna! Hon har ju definitivt rätt i en sak och det är att man dör om man äter som den andra Annika säger. För dö kommer vi alla att göra!!

Hon verkar ju inte heller fundera på om det var så att man rörde på sig mer för i tiden när man åt mer fet mat. I Västerås finns ett konstverk som heter ASEA-strömmen, det är en staty som ska symbolisera att arbetare som cyklade till ASEA (nummera ABB), numera är det väl bara några enstaka som ens har en cykel!! Det var dessutom flera som cyklade hem för att äta lunch!

Hon säger ju dessutom att "men sätt då igång och gör riktiga studier....." Varför inte göra detta själv?! Varför ska jag bevisa det jag redan vet är rätt!??!??!

Några fanatiker lyckas väl hon alltid locka till sig.

Link to comment
Share on other sites

Ingredienser

200 g linfrö krossade

50 g sesamfrö

50 g hasselnötter

50 g mandel

50 g kruska kli

2 tsk bakpulver

1 msk brödkryddor

50 g smält smör

1 dl creme fraiche

250 g keso

6 ägg

 

Blev cirka 25 skivor.

Hela receptet:

261 g fett

151 g protein

47 g kolhydrat

 

Per skiva:

10 g fett

6 g protein

2 g kolhydrat

 

Allt avrundat till hela gram.

Link to comment
Share on other sites

Ingredienser

200 g linfrö krossade

50 g sesamfrö

50 g hasselnötter

50 g mandel

50 g kruska kli

2 tsk bakpulver

1 msk brödkryddor

50 g smält smör

1 dl creme fraiche

250 g keso

6 ägg

 

Blev cirka 25 skivor.

Hela receptet:

261 g fett

151 g protein

47 g kolhydrat

 

Per skiva:

10 g fett

6 g protein

2 g kolhydrat

 

Allt avrundat till hela gram.

Är inte jag som gjort receptet och uträkningen men kollräkande nu och får inte ihop mer än drygt 32 g kolhydrater i övrig tungefär samma siffror.

Nu tog jag de näringsvärden som finns angivna på www.fineli.se och vissa från de påsar jag hade kvar hemma, har dock märkt att framför att nötter, mandlar etc kan variera rätt mkt från en tillverkare till en annan så det är möjligt att diffen är där.

Vill man kan man ju som sagt ersätte de mer kolhydratrika ingredienserna med andra.

För mig spelar det ingen jätteroll då jag inte kör så strikt och inte äter många skivor per dag.

Link to comment
Share on other sites

Nä Tobbe F du har nog missuppfattat detta du ska använda de fetaste produkterna och inga lättprodukter som är kemiskt framställda. alltså så mycket rena produkter spm möjligt. Standardmjölk och den fetaste kesella.....
Link to comment
Share on other sites

Saxat ur ett annat inlägg. Colting svarar på frågor:

----

Hur skulle din bästa Vasaloppsuppladdning se ut?

– Precis som min normala kost. Det vill säga mat som innehåller ägg, kött, fisk, grönsaker, frukt, nötter, oljor, russin och magra mejeriprodukter. Konstigare än så är det inte.

 

Hur ser ditt alternativ ut till skidåkarens klassiska grötfrukost?

– En omelett lagad på några ägg och en skvätt mjölk. Fräst purjo, färska champinjoner, röd paprika, babyspenat, tomater och avokado. Sedan en tallrik lättkesella blandad med yoghurt med mandlar, russin och frukt. Kanske också ett par skivor grovt bröd med lax och avokado"

---

 

Både "magra mejeriprodukter" och "lättkesella" nämns här. Helt riktigt att jag missuppfattat något för jag får det inte att gå ihop :-)

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha fördjupat mig i varje inlägg på denna tråd - men,

 

- Vad är huvudsyftet med denna metod/diet?

I korthet går hela teorin utan på att människan från början är skapt för att få sin huvudsakliga energi från fett. Kolhydrater är något som kommit in ganska sent i människans historia framförallt de raffinerade varianterna.

Kolhydrater omvandlas till glykogen vilket höjer blodsockernivåerna , varpå insulin bildas för att sänka densamma, när insulinnivån höjs stängs förbränningen av och glykogenet omvandlas till fett och lagras på kroppen. Alltså blir man fet av kolhydrater. Man blir fort hungrig igen efter att ha ätit sig mätt på kolhydrater eftersom energin inte utnyttjas effektivt utan en stor del lagras in som fett.

Lunchkoma, eftermiddagssug någon som känner igen sig?

 

Om man däremot äter stor andel fett som huvudsaklig energikälla får man ingen insulinpåslag utan en jämnare och bättre förbränning av fett, både tillförd och lagrad.

Man blir inte heller lika hungrig och sugen mellan målen.

 

I idrottssammanhang menas att man blir uthålligare och snabbare eftersom man får en effektivare fettförbränning, man kan hålla på längre på en högre anstängningsnivå . Finns de som i vardag och i träning använder en kolhydratfattig kost men under tväling tillför kolhydrater bl a Jonas Colting. Sedan finns de som kör kolhydratfattigt rakt över. Finns vädligt väldigt lite forskning på om det är bra eller dåligt att tillföra kolhydrater för en person som är fettdriven, en del menar att det är negativt och en del menar att det är en extra boost.

 

För egen del har jag kört kolhydratfattigt i ca 3 veckor och effekterna hittills är nästan enbart positiva. Piggare och bättre humör, lugnare mage , viss viktminskning, inget sötsug eller lunchkomor. Det som är negativt (fast positivt på sikt) är att man får räkna med en viss övergångsperiod när träningen kan gå tyngre när kroppen ställer om från sockerdrift till fettdrift.

Link to comment
Share on other sites

Saxat ur ett annat inlägg. Colting svarar på frågor:

----

Hur skulle din bästa Vasaloppsuppladdning se ut?

– Precis som min normala kost. Det vill säga mat som innehåller ägg, kött, fisk, grönsaker, frukt, nötter, oljor, russin och magra mejeriprodukter. Konstigare än så är det inte.

 

Hur ser ditt alternativ ut till skidåkarens klassiska grötfrukost?

– En omelett lagad på några ägg och en skvätt mjölk. Fräst purjo, färska champinjoner, röd paprika, babyspenat, tomater och avokado. Sedan en tallrik lättkesella blandad med yoghurt med mandlar, russin och frukt. Kanske också ett par skivor grovt bröd med lax och avokado"

---

 

Både "magra mejeriprodukter" och "lättkesella" nämns här. Helt riktigt att jag missuppfattat något för jag får det inte att gå ihop :-)

Först måste man definiera begreppet LCHF (LowCarbHighFat) detta innebär väldigt olika saker för olika personer. För vissa innebär det att man inte äter några kolhydrater över huvudtaget och för vissa innebär att man inte äter kolhydrater från bröd, rafinnerat socker, spannmål, ris, pasta, gryn,potatis etc däremot äter man frukt, bär, nötter,grönskaer och till viss del mejeriprodukter.

 

Jonas Colting tillhör den senare kategorin (paleokost), men håller med om att lättmjölk är ett rätt tveksamt livsmedel. Innehåller mer kolhydrater(mjölksocker) än fett, de nyttgia fetterna är borta. Dricker själv heller "röd" mjölk eller 4%ig yoghurt eller varför inte vatten?

 

Man märker tydligt när man hållt på ett tag, att lightprodukter eller nyckehålsmärkta nyttigheter mättar rätt dåligt för att det finns helt enkelt dåligt med energi och näringsämnen i dem. Undvik detta utan försök hitta riktiga produkter med högt fettinnehåll och så lite industriprocess som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha fördjupat mig i varje inlägg på denna tråd - men' date='

 

- Vad är huvudsyftet med denna metod/diet?[/quote']

I korthet går hela teorin utan på att människan från början är skapt för att få sin huvudsakliga energi från fett. Kolhydrater är något som kommit in ganska sent i människans historia framförallt de raffinerade varianterna.

Kolhydrater omvandlas till glykogen vilket höjer blodsockernivåerna , varpå insulin bildas för att sänka densamma, när insulinnivån höjs stängs förbränningen av och glykogenet omvandlas till fett och lagras på kroppen. Alltså blir man fet av kolhydrater. Man blir fort hungrig igen efter att ha ätit sig mätt på kolhydrater eftersom energin inte utnyttjas effektivt utan en stor del lagras in som fett.

Lunchkoma, eftermiddagssug någon som känner igen sig?

 

Om man däremot äter stor andel fett som huvudsaklig energikälla får man ingen insulinpåslag utan en jämnare och bättre förbränning av fett, både tillförd och lagrad.

Man blir inte heller lika hungrig och sugen mellan målen.

 

I idrottssammanhang menas att man blir uthålligare och snabbare eftersom man får en effektivare fettförbränning, man kan hålla på längre på en högre anstängningsnivå . Finns de som i vardag och i träning använder en kolhydratfattig kost men under tväling tillför kolhydrater bl a Jonas Colting. Sedan finns de som kör kolhydratfattigt rakt över. Finns vädligt väldigt lite forskning på om det är bra eller dåligt att tillföra kolhydrater för en person som är fettdriven, en del menar att det är negativt och en del menar att det är en extra boost.

 

För egen del har jag kört kolhydratfattigt i ca 3 veckor och effekterna hittills är nästan enbart positiva. Piggare och bättre humör, lugnare mage , viss viktminskning, inget sötsug eller lunchkomor. Det som är negativt (fast positivt på sikt) är att man får räkna med en viss övergångsperiod när träningen kan gå tyngre när kroppen ställer om från sockerdrift till fettdrift.

Tack för att du har tagit dig tid och svarat mig grundligt. Uppskattat!

 

Fast jag förstår inte riktigt vad denna metod har att erbjuda som den hederliga tallriksmodellen inte har. Där delar man ju som bekant upp tallriken i tre delar - sallad/protein/kolhydrater. Vill man ner i vikt går det ju alltid att öka upp salladsdelen till hälften och 25% av det andra. Eller 50 % protein om man vill gå åt det andra hållet. Plus - det viktigaste - att man håller sig till långa koktider på antingen pastan eller riset.

 

Och sötsugen fixas ju alltid med frukt och vatten. Kanske inte lika sexigt som ett winerbröd vid 15-fikat. Men den sockertoppen försvinner med tiden då frukten tagit överhanden. Jag vet!

 

Den modellen tror jag är mest gångbar för mig. Fast det hade ju blivit intressant om jag blir motargumenterad här..

Link to comment
Share on other sites

Micke31: Colting variant är betydligt mer raffinerad än så. I korthet kan man säga att i hans tyckte är en stor del av problem med gamla metoder som tallriktsmodelen att de inte tar hänsyn till skillnaden på koldydrat och kolhydrat (eller fett/protein). Det är milsvidd skillnad mellan raffiernat socker och russin, potatis och kålrot, vitt bröd och rågbröd osv.

 

Sen läggs det stor vikt när vad äts i samband med träning/tävling. T ex får inga kolhydrater alls finns innan och första halvtimmen på passet, detta för att få igång fettförbränningen men sen när den väl är igång så kan man boasta med kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Några frågor angående LCHF.

 

Ett grundläggande argument för att äta mycket animaliskt fett är enligt LCHF förespråkare att det är vår ursprungliga naturliga föda.

 

1. I wikipedia kan man läsa följande:

 

"De paleolitiska jägare-samlarna åt främst kött, frukt och grönsaker.[34] Det finns dock för lite data för att säkert kunna bedöma vilka proportionerna var däremellan.[35] Enligt några antropologer, och ett stort antal förespråkare för stenålderskost åt de paleolitiska människorna stora mängder kött, så mycket att man menar att majoriteten av maten införskaffades genom jakt.[36] Andra menar dock att den paleolitiska kosten snarare generellt kom från växtriket,[37][38][39] eller att jakt och insamling bidrog med lika delar till kosthållningen." http://sv.wikipedia.org/wiki/Paleolitikum

 

Det verkar som att det var rätt osäkert vad vi egentligen åt på den tiden, eller har wikipedia fel?

 

2. Varför hänvisar man till just den här perioden. För så där 10 -20 000 år sedan blev vi jordbrukare och började äta mer bl.a. spannmål. Har vi ätit spannmål i 20 000 år och mått dåligt av det ? Vad åt våra förfäder inna den här perioden? varför intresserar vi oss inte för det?

 

3. Om det nu var så att vi åt mycket kött, var det då inte så att vi åt mest proteiner ? mycket viltkött brukar ju vara rätt magert.

 

4. Man brukar propagera för att t.ex. smör skall vara väldigt nyttigt. Var inte det något vi började äta när vi blev jordbrukare för så där 10 -20 000 år sedan. Det borde då hamna i samma onyttiga kategori som spannmål.

Link to comment
Share on other sites

Några frågor angående LCHF.

 

Ett grundläggande argument för att äta mycket animaliskt fett är enligt LCHF förespråkare att det är vår ursprungliga naturliga föda.

 

1. I wikipedia kan man läsa följande:

 

"De paleolitiska jägare-samlarna åt främst kött, frukt och grönsaker.[34] Det finns dock för lite data för att säkert kunna bedöma vilka proportionerna var däremellan.[35] Enligt några antropologer, och ett stort antal förespråkare för stenålderskost åt de paleolitiska människorna stora mängder kött, så mycket att man menar att majoriteten av maten införskaffades genom jakt.[36] Andra menar dock att den paleolitiska kosten snarare generellt kom från växtriket,[37][38][39] eller att jakt och insamling bidrog med lika delar till kosthållningen." http://sv.wikipedia.org/wiki/Paleolitikum

 

Det verkar som att det var rätt osäkert vad vi egentligen åt på den tiden, eller har wikipedia fel?

 

2. Varför hänvisar man till just den här perioden. För så där 10 -20 000 år sedan blev vi jordbrukare och började äta mer bl.a. spannmål. Har vi ätit spannmål i 20 000 år och mått dåligt av det ? Vad åt våra förfäder inna den här perioden? varför intresserar vi oss inte för det?

 

3. Om det nu var så att vi åt mycket kött, var det då inte så att vi åt mest proteiner ? mycket viltkött brukar ju vara rätt magert.

 

4. Man brukar propagera för att t.ex. smör skall vara väldigt nyttigt. Var inte det något vi började äta när vi blev jordbrukare för så där 10 -20 000 år sedan. Det borde då hamna i samma onyttiga kategori som spannmål.

Stenålderskost och LCHF är inte alls samma sak även om de har vissa ideologier gemensamt men också en hel del helt motsatta ståndpunkter i vissa fall. Tex så ingår inte mjölkprodukter alls i strikt stenålderskost medan mjölkfett är en "huvudingrediens" i LCHF.

Vidare så kan det i Stenålderkost ingå en hel del kolhydrater från frukt, bär, rotfrukter mm medan LCHF helt avråder från det.

Link to comment
Share on other sites

Stenålderskost och LCHF är inte alls samma sak även om de har vissa ideologier gemensamt men också en hel del helt motsatta ståndpunkter i vissa fall. Tex så ingår inte mjölkprodukter alls i strikt stenålderskost medan mjölkfett är en "huvudingrediens" i LCHF.

Vidare så kan det i Stenålderkost ingå en hel del kolhydrater från frukt, bär, rotfrukter mm medan LCHF helt avråder från det.

nu generaliserar du rätt grovt!

som jag tidigare skrev i ett inlägg så finns det egentligen en gemensam nämnare för LCHF och det är att man äter lite kohydrater och framförallt äter man inte potatis, ris, raffinerat socker, spannmål etc.

det finns de som äter rotfrukter och de som inte gör det, det finns de som äter bär/frukt och de som gör det, de som äter mjeriprodukter och de som inte gör det (kokosfet istället för smör tex).

Min uppfattning är att LCHF är ett samlingsnamn för en kostinriktning som innesluter allt från de som inte äter några kolhydrater till de som äter både frukt och en del rotsaker.

I den familjen innefattar iaf jag Stenålderskost, Atkins osv till GI-noll eller UFO, även om det för den som kör GI-noll är stor skillnad jämfört med tex stenålderskosten.

Det handlar väl främst hur känslig man är för insulinpåslag och blodsockerhöjning, en del klarar inte ens rotfrukter eller bär . Skillnaderna inom gruppen är stora fast grundinriktningen är densamma. kan ju också ha med anledninge. till varför man valt att äta så här, en del gör det för att överleva andra för att de mår br avdet och så såna som jag som är nyfikna.

Link to comment
Share on other sites

Förutom i Mellanöstern och delar av Asien har vi inte odlat mer än sisådär 5000 år. Innan dess, och i större delen av världen även långt senare, har vi länge i huvudsak levt på kött o fisk. I Norden var basmaten de första 5 000 åren efter isen sånt som ren, säl, fisk, och älg. I norra skandinavien var den väl det till för några hundra år sedan
Link to comment
Share on other sites

...som jag tidigare skrev i ett inlägg så finns det egentligen en gemensam nämnare för LCHF och det är att man äter lite kohydrater och framförallt äter man inte potatis, ris, raffinerat socker, spannmål etc.

det finns de som äter rotfrukter och de som inte gör det, det finns de som äter bär/frukt och de som gör det, de som äter mjeriprodukter och de som inte gör det (kokosfet istället för smör tex).

Min uppfattning är att LCHF är ett samlingsnamn för en kostinriktning som innesluter allt från de som inte äter några kolhydrater till de som äter både frukt och en del rotsaker.

I den familjen innefattar iaf jag Stenålderskost, Atkins osv till GI-noll eller UFO, även om det för den som kör GI-noll är stor skillnad jämfört med tex stenålderskosten.

Det handlar väl främst hur känslig man är för insulinpåslag och blodsockerhöjning, en del klarar inte ens rotfrukter eller bär . Skillnaderna inom gruppen är stora fast grundinriktningen är densamma. kan ju också ha med anledninge. till varför man valt att äta så här, en del gör det för att överleva andra för att de mår br avdet och så såna som jag som är nyfikna.

Det där tycker jag låter som en sansad beskrivning. Det är ju säkert så att många kan må (eller prestera) bättre om dom ändrar sina kostvanor. Och varför inte det kan ju mycket väl vara så att många kan må bättre av att drar ner kolhydratena till ett minimum. För andra kanske det räcker att ta bort det som innehåller gluten eller laktos. Andra skulle kanske må bra av att dra ner på animaliskt fett. Kanske är det också så att majoriteten mår bäst av att äta allsidigt typ talriksmodellen. Men det är ju inte så lätt att veta då forskarna verkar ha rätt olika åsikter om vad som är bra.

 

Det jag har svårt för är alla dessa modetrender.

 

Det första jag läste om LCHF var Cooltings artickel som refererades i en tidigare tråd, och lite på Dr. Dahlqvists hemsida. Jag måste säga att jag har rätt svårt för den argumentering dom kör med. Båda tycker jag fläskar på med luddiga begrepp på ett sätt som direkt får mig att tänka på diverse frireligösa sekter och försäljare som står på torget och säljer mirakeltrasor.

Link to comment
Share on other sites

Stenålderskost och LCHF är inte alls samma sak även om de har vissa ideologier gemensamt men också en hel del helt motsatta ståndpunkter i vissa fall. Tex så ingår inte mjölkprodukter alls i strikt stenålderskost medan mjölkfett är en "huvudingrediens" i LCHF.

Vidare så kan det i Stenålderkost ingå en hel del kolhydrater från frukt' date=' bär, rotfrukter mm medan LCHF helt avråder från det.[/quote']

nu generaliserar du rätt grovt!

som jag tidigare skrev i ett inlägg så finns det egentligen en gemensam nämnare för LCHF och det är att man äter lite kohydrater och framförallt äter man inte potatis, ris, raffinerat socker, spannmål etc.

det finns de som äter rotfrukter och de som inte gör det, det finns de som äter bär/frukt och de som gör det, de som äter mjeriprodukter och de som inte gör det (kokosfet istället för smör tex).

Min uppfattning är att LCHF är ett samlingsnamn för en kostinriktning som innesluter allt från de som inte äter några kolhydrater till de som äter både frukt och en del rotsaker.

I den familjen innefattar iaf jag Stenålderskost, Atkins osv till GI-noll eller UFO, även om det för den som kör GI-noll är stor skillnad jämfört med tex stenålderskosten.

Det handlar väl främst hur känslig man är för insulinpåslag och blodsockerhöjning, en del klarar inte ens rotfrukter eller bär . Skillnaderna inom gruppen är stora fast grundinriktningen är densamma. kan ju också ha med anledninge. till varför man valt att äta så här, en del gör det för att överleva andra för att de mår br avdet och så såna som jag som är nyfikna.

Det var inte meningen att generalisera (i alla fall inte denna gång) utan bara peka på vissa skillnader mellan stenålderskost och LCHF som kanske är större än vad många tycks tro. LCHF-kostråden tog jag direkt från Annika Dahlquist kostråd. Möjligen skulle jag kunna ändra "helt avråder ifrån" till "avråder starkt ifrån"

 

Vidare finns det väl olika inriktningar inom stenålderskost också men den kanske mest kända förespråkaren i Sverige, Staffan Lindeberg, har bland annat skrivit följande läsvärda artikel. "Stärkelse eller fett till diabetiker – ett skenbart dilemma?". Läkartidningen 105 (5): 269. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8713

 

Ett långt citat:

 

Fettrik kost är en etablerad metod för att orsaka insulinresistens och nedsatt glukostolerans hos hundar [8], råttor [9] och möss [10]. Humanstudier talar inte för att stärkelserestriktion eller lågt glykemiskt index (GI) i sig förbättrar glukostoleransen hos diabetiker [11-16].

 

Ytterligare stöd för att stärkelse inte är någon avgörande bov i dramat kommer från det faktum att människan har en högre aktivitet av salivamylas än andra djurarter [17], ungefär tre gånger högre än schimpansen [18]. Även våra framtänder anses vara ovanligt väl lämpade att tugga rötter [19], vilket stärker hypotesen om ett högt intag av stärkelserika rötter under de senaste årmiljonerna [20].

 

Den av oss studerade ursprungsbefolkningen på Kitava, Nya Guinea, saknar alla tecken på metabola syndromet trots exceptionellt högt stärkelseintag från jams, sötpotatis, taro och tapioka. Det finns andra liknande exempel [21]. Sannolikt är människan väl rustad för stor variation i andelen kolhydrater, fett och protein (http://www.staffanlindeberg.com), med reservation för att vissa diabetiker kan ha fått irreversibla metabola rubbningar som kräver särskilda kompromisser."

 

Men självklart finns det många olika inriktningar inom LCHF som man kan följa mer eller mindre slaviskt, hade tex inte den blekaste aning om vad UFO var för kost innan jag googlade på det:) (UFO = UnderFemgramOmdagen).

 

Dock verkar ju väldigt få ha testat att köra ett till flera långpass (minst 3-4 h) i veckan utan att äta kolhydrater vare sig före eller efter.

 

Kanske skulle testa LCHF i god inför en ev Coast-to-Coast där lär inte pulsnivån ligga så högt ngn gång:)

 

Men vad är alternativet till kolhydrater när man håller på 40 timmar i sträck, det kanske räcker med proteiner och att ta av kroppens fettreserver?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...